Tre månader och vill inte!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ligger däckad här med hög feber, vem får influensa i juni liksom :shock: så jag vet inte vilken kvalitet mina svar har idag :wink: .

Vilket schema kör du på 45 min fm-lur eller 1,5?Det brukar vara lättare när man bara har en långlur att få det att funka, då har man bara ett lägre sovpass att koncentrera sig på. Det gäller ju bara att bebis orkar hålla sig vaken.

Vid sjukdom får man freestyla lite, försöka hålla mattiderna men sömnen kan bli lite annorlunda, ibland måste man lägga tidigare, ibland ge mer sömn och ibland fler mindre pass. Sjukdom är ett undantagstillstånd om man säger så, man hittar tillbaka sen. Du kommer inte att stå med ett skrikande barn i en timme sen, han KOMMER att fatta galoppen. Rom byggdes inte på en dag :wink: . Om du behöver kompensera för sömnen så lägg tidigare för nästa lur. Om nattningen blir en timme tidigare är det ingen katastof, det brukar funka ändå. Om man vaknar för sent, ja då flyttar man hela schemat så mycket framåt hel dagen ELLER om man kan lägga tidigare någon lur så att man kommer ikapp. De små brukar lösa det själv så de hamnar tillbaka på rätt schema konstigt nog :wink: .

Snart är han så stor att du kan använda ramsan. DÅ kommer du att se ännu mer resultat i och med att du känner dig så säker med den :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Men jag vet!
Vad händer med alla dessa baciller, det kryllar av dem?! [-X
Det ska ju vara sommar och myggbetskli som gäller nu! :^o

Tack för input. :heart: Då vet jag lite mer till nästa gång det blir vajsing i schemat.

Han sover 12-45-2-45 och i dag funkade ingen lur. Det var mycket knas hela dagen. Jag för ju loggbok och ser att det det går upp och ner, men att det så klart stabiliserats sedan start. Och måste nog påminna mg om att det "bara" är tre veckor sedan vi startade... Han är ju inte så stor.

Men oerhört skönt att höra att det blir bättre. Skam den som ger sig 8)

:heart: :heart: :heart:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

OCH KRYA PÅ DIG MAMAA! :heart:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om vi benar lite i problemen, vad är det som inte funkar?

Har han svårt att somna själv?
Det tar några veckor att lära sig att somna själv om man inte har gjort det från 3 veckor.

Vaknar han för tidigt på lurarna och har svårt att somna om?
Skarvande är jättevanligt och otroligt frustrerande, den där 45 min barriären drev mig till vansinne många gånger.

Hur ligger maten i förhållande till lurarna? Är han riktigt mätt när han läggs för att sova?
Maten behöver inte ligga kloss intill luren men det är bra om det ändå inte är kanske mer än en halvtimme sedan målet avslutades innan läggning. Hur mycket och under hur lång tidsperiod äter han?

Vad äter han? (Dåligt minne här :mrgreen: ) Amning, ersättning, smakisar?
Vid tre måndader börjar många bebisar bli väldigt hungriga. Lite risgröt är inte dumt att börja med.

Sover han i säng eller vagn?
Mitt verktygande blev betydligt mer effektivt när jag flyttade över till spjälsäng

Du får ursäkta mitt dåliga minne men jag kommer inte åt hela tråden heller här när jag svarar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Hej!
No worries ang minne. Jag har ammat bort mitt just för tillfället!
Så här: Det jag tycker är jobbigast är skrik. Och det är en hel del skrik. Se nedan.

1. Han har svårt att somna själv. Det går bättre och bättre men 3 av 5 gånger gråter han och somnar. Och det tar aldrig kortare än 12-15 min för honom att somna. Och eftersom jag mår sjukt dåligt när mina barn skriker så blir det olidligt, men jag andas och håller mig lugn. Men jag är rädd för att gå ut pga livrädd för att han börjar gråta och inte slutar och att jag ska stå ute och vagna och se hur folk undrar varför jag inte tar upp honom. Har hänt en gång i lekpark häromveckan och kvinnor försöket döda mig med blicken. HAHA. Hemskt.

2. Han vaknar alltid under långlur (2 tim) men kan somna om själv efter cirka 10 min av gråt, oftast. Kortlurarna sover han oftast 20-30 min och sedan strul resten.

3. Jag försöker att mata honom proppis under 1 tim innan sovning med typ 15 minuter avsatt precis innan sovning till skratt och så där. Jag ammar och så toppar jag med ersättning. Nu har han feber och vill bara amma men jag erbjuder ersättning vid varje måltid också. Och sedan två veckor får han även risgröt. Så jag uppfattar honom som mätt.

4. Han sover i vagn. Vi flyttar över till spjälsäng efter flytt tänker jag. Kände att vagnen var mest säker då vi ska på semester och sedan flytta. Vagnen tar vi ju med överallt och han känner igen sig.

Fråga: När han är fyra månader och tanken är att vi då ska kunna börja använda ramsan, hur gör vi då? Vart kan jag läsa mig till detta? Jag har ju SHN-boken men jag har uppfattat det som om att vi inte ska kura då vi redan satt schema...

STORT tack för hjälp! Och hoppas att du känner dig bättre! :heart:
/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej!
usch, jag gillar inte alls det här nya forumet men jag vänjer mig väl :oops: . Det tar ju mycket längre tid än vanligt att komma rätt, dessutom var jag tvungen att komma ihåg mitt lösenord som var lagrat på det gamla forumet och automatiskt kommer upp där :roll: . MInnet :mrgreen: !

Vanligen lär sig ju småttingar här att somna själv vid tre veckor och det tar ett par veckor innan det sitter, de kan ändå klaga vid läggning lääänge så det är inget ovanligt ni upplever. Jobbigt ja- men helt normalt. Det gäller att få de små att inse NJUTNINGEN med att lägga sig och sova och det tar tid.

Ramsan smyger man ju in vid läggning nu med två verser när man går ut, sedan är det liksom bara att känna av ett tillfälle när man väljer att använda den som verktyg istället. Det finns ingen given metod utan märker du t.ex att han reagerar bra på ramsan vid läggning, t.ex protesterar när du lägger ner men tystnar på ramsan så är han nog redo. När man väl bytt är det viktigt att inte vela tillbaka till de gamla verktygen utan vara konsekvent. Hos oss tog ramsan superbra i början, för att sen ignoreras och sedan funka bra igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Okej.
Jag tar till mig det du skriver. :heart:
Men, just nu är det riktigt svackigt.
Eftersom han är sjuk så har han svårt att äta och sova. Jättetäppt i näsan. Min man vacklar. I kväll tog han upp sonen ur vagnen för att han kände att det var fel. Urk. Detta är så svårt.

Det går upp och ner, och det är förhoppningsvis en tröskel vi måste komma över för att det ska vända. Men jag tycker som sagt att det är svårt att ibland motivera varför han ska skrika och inte lyftas upp när det eskalerar. Dock, jag vet ju att detta funkar och att rutiner är det bästa. Och det är det som gör att jag håller fast.

Men, han har slutat att gilla ersättning. Vanligt har jag hört då man börjar ge smakisar, kan det vara så? Jag ammar ju men det är väldigt mycket svårare att avgöra hur mycket han får i sig. Dessutom börjar allt runtomkring bli väldigt intressant så han har svårt att koncentrera sig och släpper bröstet hela tiden.
Haha, ibland vill jag bara att tiden ska gå fort och att vi ska ha kämpat oss igenom allt sånt här. 8-[

Jag ska fundera lite kring det här med ramsan. Just nu känns det för skrikigt och rörigt för att ens tänka på att börja med om två veckor. Men saker och ting kan ju ändras snabb, har jag fått lära mig den hårda vägen. 8) ](*,)
:heart:

/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sjukdom är undantagstillstånd och visst kan man plocka upp någon enstaka gång, det har jag också gjort, men man vill inte göra det till en vana. När jag läser det du skriver så låter det inte som ni når fram till honom med verktygen, oftast beror det på att man verktygar för mycket som sagt eller att det inte är rätt verktyg för bebis. Det lärde jag mig den hårda vägen.. :wink:

Det blir ju lite knepigare för er när ni har tre olika maträtter :lol: men min stora kille gillade smakisar mer än ersättning så jag serverade honom ersätting FÖRST och sen smakisar/mat annars drack han inte av flaskan. Kanske värt att testa? Jag har aldrig lyckats amma längre än 2 månader då mina killar uppenbarligen inte gillade amning alls och protesterade vilt men när de är större äter vissa väldigt snabbt så det behöver inte betyda att de inte får i sig tillräckligt. Ibland funkar det bäst att amma dem innan de hunnit vakna ordentligt så de äter halvt i sömnen eller lägga en filt över er vid amning.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Hej igen!

Yes, kände att det var för mycket verktygande.
Jisses, ibland blir det bara för rörigt och så fattar man inte hur man hamnat i det där och när det hände.
Jag har faktiskt börjat införa ramsan nu. Han är fyra månader om ett par dagar och det känns som om att han tar emot den bättre än något annat. Jag har ju ramsat lågt ett par veckor när jag lämnat rummet vid läggning så det verkar ha gått in. Vi får se. Jag tar det försiktigt så att jag inet överanvänder.

Gällande maten så vill han inte ha ersättning överhuvudtaget längre. Så jag ammar först och ger gröt efter det. Får väl se om han ändrar sig om ett tag när han är helt frisk och kry. Att amningen plötsligt funkar känns bra, plötsligt lossnade det bara och kom igång. (Det var väl mamman som slutade oroa sig I guess :wink: ...)
Men, jag ger fortfarande mat (ammar) både 22 och 04. Och är tyvärr, precis just nu, lite för omotiverad till att köra tre nätter avvänjning (Vi har varit sjuka i nästan 10 dagar nu, hela familjen...) Men jag undrar hur viktigt det är att ta bort nattmålen. Kan det förstöra något för dagarna? Han sover i princip när jag matar så känns inte som någon sömnskada där. Men visst, han vaknar ju till. Men somnar väldigt snabbt om.
Vi åker snart i väg på semester och delar hus med andra och då känns det inte som det är läge för skrikiga nätter så jag vill planera lite :-k Vill heller inte hamna i läget där vi plockar upp ur vagn för att inte störa andra och då plötsligt sabba schemat och rutinerna...

Stort tack för svar! :heart:

/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Tillägg:

Jag förstår såklart att nattmålen måste bort (det är ju hela grejen med SHN) men undrar hur akut? :D
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Grejen är att i den åldern så börjar bebisar vänja sig lite för mycket vid hur saker är, t.ex äta på natten så det är hög tid att plocka bort nattmål då, de kommer inte att göra det självmant sen.

Jag tycker det är betydligt lättare att plocka bort nattmål än att kura :shock: , börja med 22 målet för det behöver han definitivt inte. Jag upplevde att det faktiskt var betydligt lättare än jag trodde, hade jag vetat det så hade jag gjort det långt innan :^o .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Här har det hänt mycket och jag har inte hunnit läsa allt. Det verkar ju iaf gå framåt, bra jobbat! :D

Jag håller med MamaA att det gäller att kunna lugna i sängen/vagnen UTAN att plocka upp. DET är ju grejen med SM, inte att låta barnet skrika utan att lugna i sängen så att den känns trygg att sova i (eller vagnen eller var liten sover). Har det varit för mycket träsk så att det inte går att ens buffa litegrann längre? Förlåt att jag inte hängt med :oops:.

Vi struntade i nattmålen ända tills han åt riktigt mycket dagtid men för vissa funkar det bättre att ta bort ett nattmål för att få mer aptit på dagen. För att få ett helt annat svar än det du just fick av MamaA så körde vi en minikur och fick 12 h natt vid 5 mån och det funkade jättebra för oss (men visst hade det säkert gått att göra det tidigare, såhär i efterhand). Man vill absolut senast få det gjort i god tid före 6 mån, tänker jag, så att det inte kommer tidig 8-mån-ångest och stör och inte heller massa tänder och sånt utan att nätterna sitter INNAN allt detta kommer (och innan vanan cementerats).

Jag skulle dock vänta tills efter semestern (hur gammal är han då?) med att ta bort nattmålen om det inte KÄNNS akut för dig! Att göra det hemma, ostört och med orubbad attityd kommer garanterat att gå bättre än att stressa med det på semestern och dessutom med folk i huset. Vaknar han inte själv på natten utan du brukar väcka så kan du ju alltid pröva någon natt och se hur länge han sover av sig själv. Men annars skulle jag ta det när ni är hemma igen med goda förutsättningar!

Jag känner mig inte heller hemma på nya forumet men det kommer nog! :D

Kram och krya på er (även MamaA om du inte är frisk än)!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Hej,
Tack för svar! :heart:
Jag har kommit fram till att jag tar bort nattmålen efter semester, då är han 4,5 månader.
Det går bättre på dagarna nu, men ytterst sällan utan ganska mycket skrik.
Dock, nu går vi in och lägger lugnande händer på honom. (han ligger ju inte på mage och vi kan därför inte solfjädra) och det funkar faktiskt helt okej. Vagna har vi inte gjort på över en vecka nu. Kände att det blev för mycket och avstod. Jag ramsar när jag går ut, men sparsamt, dock känns det som om att det bara funkar kvällstid. Men det går verkligen upp och ner det här med självförtroende och motivation.
Jag är lite orolig inför semester med andra, då de flesta har nolltolerans gällande skrik... Men, vi får ta det som det kommer och går det åt pipan får vi reparera när vi kommer hem.

Funderar på om mini-kur kanske vore det bästa när nattmålen ska bort. Blev peppad av ett inlägg från Anna Wahlgren där hon minikurade dotterns fem månader gamla bebis...

:heart:

/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Har nu suttit och läst tråd om tiden efter kurning.
Och bölar. :oops:
Så klart. Ha ha.
Så fort jag tvivlar så går jag in och läser.
Och bölar. :oops:
Starka, fina mammor och pappor. :heart:
Och så läser jag mina egna anteckningar. Jag har fört loggbok sedan dag 1. I dag är jag på dag 32. Och jag ser ju att det går framåt. Och de gånger det går bakåt handlar det om att mitt eget självförtroende brister. Oftast.
Tack ni fantastiska som stöttar och hjälper. Och svarar på frågor som ni svarat på 100 gånger förut. Tack!

Vi ska klara det här. Hela familjen ska sova gott. Hela natten.

(Vi pratar mycket om sömn och verktyg här hemma just nu. När det var dags för min fyraåring att sova (nu i kväll) sa hon plötsligt: "Men mamma, du ska ju säga Godnatt och SOOOV så gott, till mig. Inte bara sov så gott. Säg : SOOOOV så gott". Haha, så jag gjorde det och hon somnade SNABBT. 8) )

:heart: :heart: :heart:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av Ylvispylvis »

Underbart!! :lol: :heart: SÅ talar en säker sovare! :thumbsup:

Och snart är ni där även med denna lilla krabat! :-D

Njut av semestern och sen kör ni en kur med extra allt när ni kommer hem, det låter strålande tycker jag!! MEN jag tror inte alls att folk har nolltolerans mot skrik, åtminstone de som själva har barn vet nog hur det kan vara ibland...hör bara på de som INTE kör med SM, de kan lätt ha skrik i timmar innan barnet somnar :shock:. Men kanske kan ni hålla till med läggningen lite avsides trots allt så folk inte behöver tycka att du borde "gripa in" mer än du gör...inte minst för din egen attityd och säkerhet kan det göra susen, jag vet hur nervös man blir när det är folk i närheten och man tycker att "inget funkar".

Keep cool så går det fint!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"