8 månader om 12 dagar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

Jahapp, påläst, igen efter 7 år. Dottern fyller 8 i sommar och jag känner mig ringroistig men efter en månad med att vakna en gång i timmen börjar vi bli möra. Jag har tur och har en extremt lugn och tålmodig man. Perfekt när man blir smått nojjig och vill ta upp sonen på nu 6 månader. Min fundering är dagsömnen, vi har lagt 45 min vid 10.45 och 90 min vid 14.15 men ska man lägga honom att somna själv i sängen då också eller kan man gå ut och gå, lägga i vagn på altan? Jag vet inte, ska de alltså absolut inte vyssjas i vagnen då? Nu idag gungade jag vagnen en-två min sen sov han tills jag väckte honom trots att vi renoverade för fullt.

För Alex, 6 mån, går det nog bra men för hans äldre syskons skull hoppas jag det går fort denna gång.
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Det ena som slår mig är att ni har lite för lite sömn på schemat. Ca 30 min för lite eller mer.. 5+6 mån brukar man säga behöver ca. 15,5 tim/dygn och 7+8 mån ca 15 tim/dygn. Så även om du lägger på 30 min ligger du lite i underkant men blir bättre :D ett tips är att du förlänger långluren till 2 tim om du vill fortsätta ha 2 lurar. :wink:

Sen verkar lurarna ligga lite sent... Nu vet jag inte när du har natt men säg att man har natt mellan 19-07 då ligger oftast fm luren runt 09 och långluren runt 12.30-13 tiden. Oftast behöver de lite längre tid inför natten.

:idea: Sen rekommenderar jag dig att verkligen köpa Internationella SHN boken som är jättetydlig och super. Läs boken minst 5 ggr eller helst 10 innan du börjar med kuren.

Sova hela natten kuren är en "lugna ledsna barn" så de får förutsättningarna att sova, inte en vyssa söva barn kur, om du är med? Att dra vagnen ett par gånger för att LUGNA och ge BESKED är en sak, men man vagnar/vyssar dem aldrig till sömns. :wink: Läs i boken och i olika trådar här så du är helt 100% på hur du skall göra när ni väl börjar!

Ja, tanken är att man i princip bara skall kunna lägga dem och de lär sig somna själva. Att ha en massa ljud, renovering m.m. är bara det vi kallar för lugnande husljud så det är perfekt. De skall ha husljud men inte kunna se något! Så stäng ute synintrycken! Se över mörkläggning i sovrummet då det verkligen är kolsvart nu inför sommaren. Samt ge rejält med riktigt mat, massor!! En 6 mån är en hungrig sak som man inte kan mata för fort och för mycket. Så ha 3 riktiga måltider och 2 mellis/kvällsslurk.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

Hej

Ok tack, jag som inte får ihop timmarna ännu, så ska det vara fler. Jaja bara att kämpa, han blir 7 månader denna vecka.

Han sover nu 19.30-05-06.30 sen är det stört omöjligt att få honom att somna om. Vi kör ramsan och allt enligt bokens instruktioner men till slut är timmen för uppstigning kommen och vi har kämpat sedan han vaknade och då är det dags att kliva upp. SÅ just nu får han alltså totalt väldigt lite sömn och jag blir lite orolig att han ska sova ännu mindre om jag förlänger dagslurarna?

Sovschemat är taget från ett förslag på schema från boken på en 8 månaders, tänkte att det passade min pojkes rytm som redan fanns. Alltså 45+90 min. 45 liure är han svårväct från, 90 min får vi ibland kämpa ihop med omsövning, jag blir snart galen. Nu somnar han dock på 2-3 min på kvällen och vi behöver aldrig gå in igen så det har gått åt rätt håll, också väldigt ovanligt att han vaknar innan 05-06.

Hjälp, hur får vi ihop hans viktiga timmar?
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kan du skriva ut schemat mer exakt med både sov och mattider? Jag håller med Torsmamma om att det är för lite sömn på schemat och att lurarna kommer väldigt sent, övertrötthet kan också ge tidiga morgnar :!: .

Min minsting är sju månader precis och sover 12-45-1,5 -45. Vi har också haft problem med tidiga morgnar men med mörkläggning i dubbla lager och en attityd att man kommer inte upp förrän det är morgon så har den fnurran löst sig. Visst händer det att han vaknar och vi är mitt i vändningscirkusen :lol: , men när jag hör att jag ber om hjälp så går jag in och vänder honom och går ut med ramsan, sen somnar han om.

Vårt schema ser ut så här som inspiration:

07.30 God morgon!
08.00 Frukost (gröt)

09.30 sova 45 min
11.00 lunch (purè+fruktpurè+ersättning)

12.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis ( gröt eller ersättning+fruktpuré

16.00 sova 45
18.00 middag(purè +fruktpurè)
19.00 Nattslurk(ersättning)
19.30 God natt

Däremellan är det så klart social delaktighet och träning att sitta och åla etc.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

Schemat sen idag ser ut så här:
07 god morgon (vi hade tänkt 07.30)
08 frukost (gröt, fruktmos)
10-11 sova
11.15 lunch
14 mellis( frukt, ersättning)
14.15- 15.45 sova (tänkt två Tim vi har försökt söva längre men omöjligt just nu)
17.30 middag
19 bada, busa
19.30 välling sen massa bus och god natt

Han somnar med ett litet litet protest gnöl och sover till 05-06 någon enstaka gång vaknar han lätt vid 03 men räcker med en bekräftelse för att somna om.
Imorse höll vi åter igen på och körde efter bokens alla regler till 06.50, sen gick vi upp. Han höll sig vaken till första vilan med hyfsat humör ändå, blir galen.
Tack för alla råd :)
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker att det är mycket vakentid på morgonen och jag tror att han behöver tre lurar fortfarande såvida han inte kan sova två timmar långlur, vilket ju inte är fallet. Jag tror helt enkelt att han är övertrött vilket bidrar till att han vaknar för tidigt.

Hur är det med mörkläggningen undrar jag också? Kolmörkt, inte en strimma ljus ska det vara, vanlig rullgardin räcker inte [-X .

Sen TAR det tid att komma till mål med tidiga morgnar men man måste vara konsekvent. Hur gör ni när han vaknar? Pangramsa och sen vad? Mozart? mer ramsor?

Det är viktigt att välja EN strategi och sen hålla sig till den varje morgon.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Haj det du skriver om ovan är bara 14 timmar sömn och 60min är inte ett naturligt sömnpass. Var snäll och läs om din tråd och försök ta till dig tipsen och råden från mamaA lurarna är för sent och för kort natt, du bör i så fall lägga tidigare på kvällen.

Jag tror du går på övertrötthetssignaler så ta och läs boken igen och igen samt hela din tråd igen :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

Hej på er

Vi ändrade från rekommenderade 45 eftersom han behövde mer sömn. Han är inte sovträtt redan efter två tim, därav 3 vakna på morgonen. Jo jag inser ju d oxå att d blir för lite sömn så är glad för råden. Man får inte gå med vagnen efter vad jag läst isf hade jag kunnat sövt honom tidigare. Nu lägger vi honom i vagn på altan.
Ska testa att justera och kura tidigare fm vila imorrn, kanske ger sig på ett par dagar

Mörkläggningen kan nog bättras lite då det kan komma ngn strimma från vårt rim tidig morgon, han är i en hall utanför vårt rum vilket är perfekt annars då inga fönster finns, ska tejpa vårt fönster imorrn.

Vi har gjort som vid läggning och på natten, inte Mozart och inga andra ramsor. Banne att d ej fungerar lika bra som nattning å ev nattvak.

Vi kör på med självsäkra leenden å trötta insidor
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av mamaA »

Det är inte fm luren som behöver ökas på [-X .

Jag håller helt med föregående talare att jag tror att han är för övertrött för att somna efter två timmar och söva barnen är vi ju inte ute efter. :shock: SHN är en process, försök komma till rätta med morgnarna så tror jag att fm luren kan komma tidigare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

Ja hör och häpna, fick till alla 3 lurar idag, justerat lite men hållit mig nära original eftersom det är ett schema vi tror på efter hans behov så idag blev det sova :
9.25 (45 min)
12.30(90min)
16.30 (siktade på 45 men han vaknade efterr 35)
Han somnade innan det gått fem min och utan att jag behövde gå in nu 19.40 (vi började natta 19.30)

Nu får vi se hur natten går
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av mamaA »

Nästan exakt som vårt :lol: . En tanke kan vara att ha sista luren 15-30 minuter tidigare så det blir tillräckligt med vakentid inför läggningen.

Härligt med framsteg :D !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

En liten uppdatering, han sover nu 19.30-06.30, tre lurar under dagen 45,90,45.

Dessa tider flyter på. Dock måste vi gå in och bekräfta, lugna någon gång var tredje eller var fjärde dag. Annars somnar han direkt på kvällen. Blivit lite svårt för honom att somna andra och tredje luren på dagarna så går lite tid där av sovtiden. Vet inte om det är en period då han snart är 8 mån och det är tänder på g eller om sömnbehovet minskar snart? I alla fall så sover både han och vi ganska bra. Även om det kunde vara ännu bättre är det bättre än förut.

Ha en mysig helg alla mammor och pappr
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tror att han signalerar att det är dags att dra ner på sista luren till 20 minuter (+insomningstid), sista luren brukar falla bort sen runt 8-9 månader och då justerar man schemat genom att flytta fram de andra två lurarna 30-60 min.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av Mamma_Iza »

Åh tack för snabbt svar, skrev nyss men fick error haha. Kort så nämnde jag att han är lite svårare att läsa än dottern var då han är ett väldigt glatt barn, sen insåg jag att det kan bero på att vi har två äldre barn och tre hundar som tar lite av mitt fokus också, ja å så maken som tar mycket tid haha.

Kram på er alla och trevlig söndag ☺️
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Då kör vi, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Härligt och grattis till att allt är så mycket bättre!!

Dock vill jag poängtera har du natt 19.30-6.30 skall du på inga villkor dra ner, snarare lägga till!!! :shock: 8)

Vanliga tider för en 8 mån är just 12+45+1,5+20 där vid 9 mån går ner till 12+45+1,5.

:idea: Så har du problem med lurarna skulle jag förlänga natten med minst 1 tim och då lägga 60-90 min tidigare på kvällen och då ta bort sista luren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"