Vagna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Min dotter är snart 5 mån och vi tänkte köra SM. Idag körde vi igång! Efter att ha proppat bebisen full med mat lades hon i vagnen och jag började, med gott självförtroende, att vagna. Efter 90 min hade hon fortfarande inte somnat....
Det känns som om jag missat något. Har läst kompendiet på den här sidan, har sett filmen där Anna vagnar och läst boken om SHN.
Vad borde jag tänka på? Hur lång tid tar det de första gångerna innan bebisen somnar?
Sigrid född 150404
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vagna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Standardmodellen är något man kör från början när bebisen är nyfödd, man kan börja senare också men helst inom ett par månader. Eftersom din lilla är snart 5 månader så rekommenderar jag att du läser "Sova hela natten" och kör en SHN-kur på henne istället där man fixar både hela 12-timmarsnätter utan mat och dagsömn på fasta tider samtidigt. På kurforum för barn mellan 4-12 mån kan du få hjälp med själva kuren och sen är du varmt välkommmen här för övriga och fortsatta tips och råd.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Re: Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Hade ju skrivit fel :oops: Hon är 5 veckor, inte 5 månader! Skyller på tröttheten :roll:
Sigrid född 150404
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vagna

Inlägg av mamaA »

Då börjar vi om :mrgreen:

Hej och välkommen!

Det kan ta lite tid att lära sig somna i början, en sak som man ska akta sig för är dock att verktyga för mycket för då kan man stå där hur länge som helst utan att bebis somnar :^o . Detta lärde jag mig själv den hårda vägen med barn nr 2 som inte alls var lika lätta att sm:a som sin storebror :wink: . Framstegen kom när jag blev återhållsam med verktygen istället. Vissa barn har stort sugbehov och har hjälp att somna med napp, den ska dock bara användas vid sovning och plockas bort vid 4 månader. Ibland är den till hjälp och ibland mest till besvär :wink: , jag har två helt olika erfarenheter av napp till mina barn men det kan vara något som fungerar just för att lära sig att komma till ro och somna själv.

Jag antar att du vet allt om hur mycket mat liten ska ha och hur ofta? När du lägger henne för att sova så hade jag lagt först utan att verktyga direkt, bara tillrättaläggandet med kort solfjäder. NÄR hon börjar protestera vagnar du kort och går sedan därifrån, det ska gå dubbelt så lång tid mellan varje vagning minst som själva vagningen tog. Om du vagnar 8 drag t.ex så räknar du till 16 låtsasdrag innan du kan vagna nästa gång om hon fortfarande protesterar.

Sen är det så att alla verktyg passar inte alla. Vagning funkade inte alls för mig, jag fastnade bara i att stå vid vagnen i alla evighet. När jag bytte till buffning (som jag använt mig enbart av tidigare med storebror) så gick det mycket bättre. Du får känna dig fram till vad som funkar för dig.

SHN är jättebra men det är Barnaboken som är mest riktad till standardmodellen så den rekommenderas liksom att läsa i olika trådar här och se vad andra har för problem och erfarenheter.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Re: Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Stooort tack för tipsen! :heart:

Inser att jag inte gått ifrån när jag vagnat utan svarat direkt på minsta pip! Och vi har testat att buffa henne i vagnen istället, funkar mycket bättre :D

Vi har haft det lite tufft, hon har en egen inre klocka med mat och sovtider som vi följer och som stämmer ganska väl med scheman jag sett för SM. Men hon har varit/är otroligt snuttig och vill helst somna vid bröstet och sova med det i munnen också. Napp har hon på gott och ont inte velat ta vilket har gjort att hon blir övertrött och "missar" sina sovtider på dagen. :( Övertrött bebis är svår att söva trots mätt mage. Men idag har jag börjat testa att buffa henne över axeln, sedan lägga ner, buffa lite till och lämna henne ifred. Verkar som att det kan funka :)

Tack igen och kram!!
Sigrid född 150404
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vagna

Inlägg av mamaA »

Härligt :D !

Vissa barn är lite knepigare än andra att styra på rätt väg men det är bara att man går en annan väg dit, man hamnar på samma destination till slut ändå. Jag har som sagt haft det lite tufft i början med vår lillebror men han sov ändå sina tolv timmar utan mat vid fyra månader precis som storebror :wink: . Vill du läsa om vår resa så heter den "Finns tråd".

Buffa i vagn gjorde jag länge också men jag måste säga att buffa i säng är överlägset lättare och ger bättre resultat så när det går att sova i säng så lägg gärna där.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Re: Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Nu är jag tillbaka igen, helt rådlös :(

Vi har världens kamp på dagarna när hon ska sova, varje dag vid varje sovstund. Min lilla tjej skriker i 30-45 min innan hon somnar pch då är det ju inte mycket tid kvar på sömnstunden.

Har läst igenom en mängd tips här och har även börjat om från börja början med buffning i vaggan, ramsning och bekräftelse. Har gått in för att skjuta vargar för att inte hamna i något träsk, men nu börjar modet sina. :cry:

Vad ska jag göra?
Sigrid född 150404
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vagna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oj, nu har det blivit lite tokigt :wink: . Ramsan börjas med TIDIGAST vid fyra månader, innan dess vänder sig bebisen bara efter ljudet och förstår inte kopplingen till att sova. Att buffa i vagga låter väldigt obekvämt, mycket lossnade för oss när jag flyttade över lillebror från vagn till spjälsäng. Jag fick mycket bättre både plats och rytm i buffningen och vågade verkligen backa trots ljudliga protester. Ju mer du verktygar -desto mer kommer hon att kräva att du gör det = ond cirkel. Du gör så här t.ex att du buffar fyra gånger, går ut och hör protester, under tiden räknar du till åtta låtsasbuffningar innan du buffar igen, fyra/ åtta eller 16 gånger MEN perioden emellan ska alltid vara dubbelt så lång som så många gånger du buffade sist och du ska gå UT UR RUMMET emellan :shock: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Re: Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Rapport från under isen....

Först och främst: tack för stöttningen, utan den hade jag varit helt nedisad.

Ramsan är borttagen och de första sovpassen gick över förväntan :D "wohoo!" Tänkte jag och trodde mig se ljuset i tunneln. Men inte. Idag har hon gråtit sig igenom alla så kallade sovstunder. Vad jag har gjort är:
- Ammat tills mätt
- Lagt ner i vaggan och tyst gått ut ur rummet
- Gått in och buffat när första protesten kommit, buffat 16 ggr och gått ut
- Avvaktat 32 låtsasbuff
- Gått in, buffat 8, sedan gått ut
- Väntat mibst 16 buff, ibland längre om hon verkat lugna sig något
Osv...

Men.... liten har skrikit sig igenom allt. Vi bor litet så vagga är det enda som ryms, men hon är ganska liten vilket gör att vaggan är ganska rymlig för henne.

Oj, oj...hur ska detta sluta :(
Sigrid född 150404
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vagna

Inlägg av mamaA »

Hej!

OM vi ska titta på det positiva så har du några sovpass som gått bra, alltså finns det ljus i tunneln :!: . Hon kan, hon måste bara bli övertygad om att mamma har koll på tillvaron och att hon kan sova lugnt :wink: . Ingrediensen som saknas är din attityd till att det här är så det ska vara, när den faller på plats kommer hon att känna det och sova gott. Har man inte attityden får man skådespela tills den infinner sig :wink: . Var inte för hård mot dig själv, du gör så gott du kan och övertrött bebis blir varken du eller hon gladare av så ta en paus något sovpass och gå ut med vagnen. Visst ska hon lära sig att somna själv men tillvaron måste ju vara dräglig också, är man helt övertrött för man knappt sovit så blir det ju inte lättare att somna nästa pass :idea: .

Sen tror jag att du kanske inte ska gå i vid första protesten (om den inte är jättekraftig) och kanske börja med ännu färre buff. Man kan aldrig säga hur många som behövs det får man känna av men det är bra att du håller dig till max 16. Jag tänker bara att det måste vara obekvämt för din rygg att buffa i vaggan, det är inte så bra att buffa i något som kan röra sig heller. Vagn är inte jättebra att buffa i heller men kanske ändå bättre pga höjden och att den går att bromsa. Att man själv känner sig bekväm när man buffar är viktigt för attityden.

Har du tittat på filmklippet när Anna buffar? Det är ganska rejält gung man behöver få till för att lugna bebis. Jag skippade handen på ryggen/huvudet med lillebror för han blev ännu argare med det men det funkade bra ändå. Med storebror gjorde jag däremot så då han gillade det. Man får känna sig fram, öva gärna på något så du känner att du får in rätt teknik.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vagna

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag vill bara inflika att din flicka fortfarande är ganska pytteliten och att det KOMMER att gå finfint snaart, håll ut!! Lättare sagt än gjort men försök att slappna av och hitta attityden av självklarhet och ditt eget lugn och trygghet så lovar jag att det kommer att släppa så småningom.

Filmklippet MamaA syftar på finns här på Späda och Små i den matnyttiga tråden "Svar på vanliga frågor - Läs här först!". Rekommenderas!!

Heja heja!!

Kram

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vagna

Inlägg av Ylvispylvis »

P.S. I kontrollpanelen kan du lägga in din tjejs födelsedatum i din signatur, det underlättar mycket för oss som försöker hjälpa till att snabbt få en uppfattning om litens ålder! D.S.

:D
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Re: Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Hejsan!

Ni har nog rätt i att det är attittyden som saknas. Smyger med att vi kör SM eftersom samtliga mina vänner kör Naturligt Föräldraskap och de tycker att Annas metoder är tja.... ni kanske kan gissa själva :( Misstänker att de flesta av dem dock inte läst på om vad SM innebär. Ändå tungt att höra fast jag ser att min lilla mår bra av strukturen och fast hantering där jag bestämmer. Får försöka ruska av mig deras kommentarer och hitta min självklara attityd.

Funderar på om det kan vara ok att bara solfjädra? Har sett Annas filmer tidigare och sett om dem igen men något slog mig på barnvagnspromenaden idag: lillan tycker inte om när det skakar för mycket. Hon ogillar starkt när vi kör över t.ex. kvistar. När jag buffat eller vagnat har hon mest verkat bli ännu argare. Så vad tror ni? Testa med att bara lägga tillrätta och solfjädra?

Kram och tack för att ni finns!!!! :heart:
Sigrid född 150404
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vagna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Solfjädern ser jag mer som ett krisverktyg som man tar till när det är en riktigt besvärlig situation och man håller en lång solfjäder tills barnet lugnar sig. Det är inget dialogverktyg på samma sätt som buffning och vagning så jag tycker inte att det ska vara enda verktyget.

Småttingarna reagerar genom protester mot verktygen innan man kommer över "tröskeln " och de börjar svara på dem istället, det är helt normalt.

Jag vet inte exakt vad Naturligt föräldraskap innebär men jag misstänker fri amning, samsovning och bebisar som endast sover på mamma i sjal eller slocknar av ren utmattning. Jag ger inte mycket för allt snack om ANKNYTNINGEN som om det skulle innebära att jag behöver ha mitt barn klistrat på mig 24 timmar om dygnet. Mina pojkar är trygga med flera personer förutom mig därför jag aldig gjort mig till den enda viktiga personen i deras liv och de är friska och pigga för att de sover gott. Jag tycker det är barnmisshandel snarare att ge sitt barn upphackad sömn och göra morgon mitt i natten för barnet vill stiga upp och leka då. Hur ska ett barn som är nytt i världen veta hur tillvaron ska gå till? Egentligen är det ju absurt att lägga det ansvaret på barnet :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigrids mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 08 maj 2015, 17:16

Re: Vagna

Inlägg av Sigrids mamma »

Då fortsätter jag med buffandet! Och försöker räkna framstegen vi faktiskt gör!

Ja, Nära Föräldraskap är ungefär det du beskrev. Innerst inne vet jag att det inte funkar på vår tjej eftersom vi testade de 3 första veckorna. Resultatet blev att ingen sov och hon åt dessutom jättedåligt. Hon började gå upp i vikt först när vi började med SM. Det är bara så tufft att ta andras fördomar... Så det var extra skönt att läsa ditt svar mamaA! Jättetack för stödet! :heart:
Sigrid född 150404
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"