10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Jag försöker håla henne vaken men det är inte så lätt... tog av henne strumpbyxor idag och så fick hon rapa oftare än vanligt, gick lite runt med henne och hon somnade efter ca 2 timmar.. så jag kommer att fortsätta så.

på nätterna är det precis likadant, hon vaknar varannan eller var tredje timme.. max! normalt vaknar hon efter 2,5 h och ska ha mat :/ hade varit skönt å kunna sova lite längre stunder.

Sen vill hon gärna sova med brösten i munnen, hon vill inte ha napp... och så vaknar hon ett par minuter efter att jag har lagt henne. jag har försökt vagna och det har gått men det tar en lång stund, ibland upp till en timme :shock:
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Har du sett filmsnuttarna där AW visar vagning och buffning? De hjälpte mig massor, det gäller att få in tekniken, behöver du vagna en mätt liten så länge som en timme kan jag garantera att du inte har rätt teknik (än. Finns under "svar på vanliga frågor - läs här först, länk (om den nu funkar):

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Annars fortsätt äta fet mat och dricka massor och gärna vila när du får en chans! Håll ut!!

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jag vet inte hur det är för dig, men för mig blev det med andra barnet så att jag ville att allt skulle funka perfekt - snabbt. Jag insåg efter ett tag att jag hade lite för bråttom helt enkelt. :roll:

Om jag har räknat rätt så är dottern omkring en månad gammal. I det läget skulle jag inte buffa och jag skulle lugna mig med vagningen också, åtminstone tills hon är 8-10 veckor. Jag skulle följa standardmodellen utifrån matningsproceduren, vakentid och efterföljande sömn, men jag skulle låta hennes rytm ändå styra det hela. Så länge du vet att hon har fått i sig tillräckligt med mat, umgänge, magläge etc så är det bra. Det handlar om några veckor till innan det är dags för vagning och schema, och du har sådan koll på det här så du kan lätt se till att strukturen för dagen i stort finns där fram tills dess.

Det är jättebra att du också ger ersättning, nu när du misstänker att hon inte får i sig tillräckligt. Luzernte (https://naturprodukter.se/te-kaffe/salus-luzernte-95-g) gjorde underverk för mig och mängden bröstmjölk, så kan du få tag på det så drick 1 liter per dag i en vecka. För dotterns gaser kan jag rekommendera att du gör ett te av 1 tsk hel fänkål, 1 tsk hel anis, 1 tsk hel kummin (de hittar du i kryddhyllan i mataffären), låt dra i minst 10 minuter. Fänkålet löser upp gaser, både hos barnet och hos mamman. :wink:

Ta det lugnt, dottern kommer att anamma standardmodellen i sinom tid. :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Tack :D
Jo, jag har också märkt att jag kanske har lite bråttom... Hon blir fem veckor imorgon, så jag ska låta henne styra i ett par veckor till. Jag försöker få henne att följa standardmodellen så mycket det går men det går inte riktigt så jag låter henne hållas en stund till innan vi börjar med schema.
Jag ska till hälsokosten idag och se om jag hittar luzernte, jag har letat online men hittar inte det här i Norge... Annars får jag beställa från sverige :)
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Nu har börjat sova mellan 2-3 timmar på natten, så det har blivit bättre. Mitt problem är nu att det tar minst en timme fom att jag lägger henne tills hon somnat. Igår vaknade hon 17.30 och jag la henne kl 20 00 men 10 minuter senare ville hon ha mat.

(hon hade fått bröst tidigare, och en flaska modersmjölk (pumpar)
Hon drack kanske halva flaskan och ville inte ha mer, jag försökte få henne att dricka mer men hon spottade ut den eller ville helt enkelt inte suga.)

Så kl 2010 fick hon resten av flaskan och hon ville fortfarande inte ha den, så erbjöd jag brösten och hon drack i kanske 30 sekunder innan hon somnade så jag la henne i vagnen, 2 minuter senare vaknade hon och grät.... så höol vi på i ca 50 minuter... Sen försökte jag med flaskan igen och hon drack upp resten och så fick hon bröst igen... hon fick rapa och jag la ner henne... 10 minuter senare vaknade hon.... hon somnade kl 22!

och detta händer varje gång hon ska sova.. man blir så himla trött! hon dricker inte tills hon blir mätt utan bara tills hon somnar, jag väcker upp henne och hon får i sig lite till men tydligen inte tillräckligt... fast lägger jag henne i vagnen och går ut så somnar hon efter några minuter :/
vad gör jag för fel? Hon blir 6 veckor imorgon
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Händer detta bara på kvällen eller under hela dagen? På kvällen sysslar många bebisar med kvällstrassel och har svårt att komma till ro. Oavsett hur mycket man har ätit så kan man sova mer än tio minuter så jag hade nog inte varit lika generös med påfyllningar efter läggning. Kvällsläggningen är oftast svårast när de är så pass små med det stabiliserar sig om några veckor. Har du möjlighet att gå ut med vagnen på kvällen om hon somnar bättre då? Självklart strävar man efter att de ska somna själv men kvällsläggningen kan behöva en liten skjuts på traven ett litet tag till.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Jag såg nu att hon var vaken 2,5 timme på kvällen. Varför så länge? Ingen av mina småttingar har orkat så länge utan att bli övertrötta, max 1,5-2 timmar, annars har det bara blivit trassel sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Lag lägger henne efter 1,5 h men hon vägrar att sova... Hon bara ligger där,... Lugn men vaken efter en stund börjar hon gråta eller gnälla så hon får mer mat och istället för att bli sömnig så vaknar hon till :/
Och det är svårt att lägga henne när som helst på dagen, inte bara på kvällen :|
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Lag lägger henne efter 1,5 h men hon vägrar att sova... Hon bara ligger där,... Lugn men vaken efter en stund börjar hon gråta eller gnälla så hon får mer mat och istället för att bli sömnig så vaknar hon till :/
Och det är svårt att lägga henne när som helst på dagen, inte bara på kvällen :|
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Ok,då är jag med på banan, den lilla damen har alltså svårt att somna själv. Istället för mer mat, vilket uppenbarligen inte fungerar hade jag buffat/vagnat här, inte förrän hon ber om hjälp och sparsamt. Jag har skrivit lite om hur man buffar sparsamt i de andra trådarna jag svarade på här igår så du kan hitta det där.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Nu har hon hunnit bli 10 veckor gammal! yay!
Tyvärr så har dagsluren blivit MYCKET kortare, mellan 25-45 minuter, jag har vagnat och buffat och ändå vill hon inte somna om.. eftet ca 1 timme brukar jag ge upp... då är hon vaken och lugn :/ jag fick før mig att hon skulle sova ca 2,5h. Sen brukar jag natta ca1900, framfør allt før det tar TIMMAR att natta henne, mellan 2-2,5
Igår började jag 19 och hon somnade før natten ca 2200, när jag började så vagna jag och hon somnade ganska fort men efter ca 30 min vaknade hon... sen vaknar hon för det mesta så fort jag slutar vagna/buffa eller några minuter senare.. och så håller vi på i timmar...
Jag snackade med en spädbarnspsykolog för några dagar sen, hon fick se och uppleva hur det gick till när jag skulle få henne att sova och on tyckte inte det var rimligt att jag vagnade eller buffade så länge, hon sa att jag orde låta henne gråta i ett par minuter .. eller 5 innan jag gick in igen...
nu vet jag inte vad jag ska göra, hon sover så korta stunder att det känns som hon inte får vila ordentligt, å andra sidan så brukar hon vara vaken och glad även om hon bara sovit i 25 min, då kan hon hålla sig vaken i ca 1,5 h innan hon blir kinkig.

Måste säga att hon får mme, hon har fått det i ca 1 månad utan problem men de senaste dagar har hon vägrat, hon dricker lite och sen spottar hon ut det, ibland ligger hon orolig även vid bröstet, hon drar i det och släpper....
Nåt som är positivt är att när hon väl har somnat för natten så sover hon i allt mellan 4-6 timmar innan det är dags för mat.. igår somnade hon 22 till 03:56 och sen 08:03 sen vaknade hon ca 9.15--- försökte lägga henne 10.30 och det gick fort men hon vaknade en kvart senare, gick in och buffade många ggr, kl 11.45 gav jag upp och när jag tog upp henne var hon vaken och glad, hon låg ca 45 min och bara titta på babygymmet och var lugn och fin, sen gick vi ut och handlade (babybjörn) kl 1300 fick hon mat och jag la henne i vagnen och hon vaknade 25 min senare.. har vagnat och buffat men hon vaknar nån minut efter att jag har slutat... nu är kl 1408 och hon har somnat om... men hon sover bara 2-5 min innan hon börjar gråta igen :/ vad ska jag göra.. det känns som man inte får vila på dagen.. inte alls! om jag får 20 min för mig själv så borde jag nog hoppa av glädje...
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Det låter som att ni har det trassligt nu och det brukar vara ganska svajigt innan man får in ett bra schema. MEN nu är hon ju stora damen så det är hög tid att styra upp tillvaron ordentligt för både trötta mors och dotters skull!! Vad är mme??? :shock: Hon behöver fortsatt massor av mat, gärna en sked kokosolja som tillägg och en klar och tydlig rytm att följa.

I "SM- en översikt" som finns i tråden "Svar på vanliga frågor - läs här först" (LÄS DÄR!! SUPERBRA TRÅD!) ges förslag på scheman som kan ge en hint om hur långa vaken- och sovpass hon skulle kunna ha. Min son var dock väldigt trött och fick extra sömn läänge trots att vi hade ett schema som grund. Jag ger en peng på att din lilla tjej är inne i en rejäl övertrötthets-spiral så finns det något som får henne att somna och sova länge så kan det vara värt att använda när du "sätter" schemat, för att komma ur den onda cirkeln. Har du någon rytm för dagarna (som du vill att de ska se ut) nu?

2 månader:
**********
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Jag brukar dock tipsa om att ha 12 h natt (alltså lägga 19 enligt detta schema) med två nattmål om barnet är en tröttis för det funkade jättebra för oss, DÅ kunde han somna, innan han blivit övertrött och börjat trassla. Då blev inte heller vakenpassen för långa (2 h klarade han absolut inte!). Efter 19 är det svårare att somna för spädisar, de flesta gillar 18-06 eller 19-07 som natt.

När det gäller verktygen så är du uppenbart fast i vagnings- och buffningsträsken så läs om hur man tar sig ur dessa (Backa rejält!!) i tråden jag rekommenderade ovan och kolla gärna igen på Annas filmklipp för att få rätt teknik. Backa, backa, backa!! För att hon ska göra framsteg måste du göra baksteg, brukar vi säga här på forumet. Men viktigast av allt är att inse: hon både KAN och VILL sova, hon behöver bara få lite hjälp av mamma som med sin Attityd av Självklarhet ska förmedla Lugn, Säkerhet och Trygghet. Läs gärna på om attityden, den är A och O för att verktyg mm ska fungera. Andas djupt och lugnt innan du ens börjar tänka på att gå in till henne.

Med ett bra schema eller åtminstone en rytm att sträva efter så du VET hur du vill ha det så styr du upp det här! Se till att hon är vaken när hon ska vara vaken och inte slumrar till då och då, och lägg när hon är trött men inte övertrött (hårfint men... :roll: ). Lägg henne gärna lite avskilt, mörkt och svalt nu när hon börjar bli större och lita på att hon klarar sig mer och mer själv. På natten bör det vara KOLSVART i rummet för att stimulera produktionen av sömnhormonet melatonin. Är det ljust tror hjärnan att det börjar bli dag och börjar producera stresshormon (kortisol) i stället och då är det svårt att somna om längre stunder.

STOR KRAM och kämpa på, mamma!!! :heart:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

tack för bra tips :)
MME är ersättning... idag ska jag försöka ta mig ur vagningsträsket, annars kommer jag att stå där i evigheter! Ska vara snabb med mina svar och avsluta så fort hon blivit tyst.. jag kommer nog inte att hinna ut ur rummet men då får jag bara svara fort och kort.. vi får se hur det går, håller tummar och tår :)

Tyvärr så fungerar inte filmklippen :/
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

nu har hon sovit i 45 min och vaknat, har varit inne och vagnat bestämt och avslutat så fort hon blev tyst, men så har vi hållit på i en halv timme nu, hon ligger och gråter nu, hon är förbannad, hur länge ska jag vänta med att gå in igen? hon lugnar ner sig kanske några sekunder innan hon blir arg igen. Hon är absolut inte ledsen, bara sur över att mamma inte vagnar i evigheter eller tills hon har somnat.

Eller är det kansek så att det räckte med 45 min? ska jag kanske satsa på att nästa sovpass blir l¨ngre iställer för att "tvinga" henne att somna om nu?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Hej!

nej, du ska inte plocka upp tidigare, då lär hon sig inte rutinerna [-X . 45 minuter är inte tillräckligt för en så liten, man kan ändra till 12-45-2-45 vid tre månader men det är verkligen inte alla små som orkar med ett sånt schema redan då utan övertrötthet på köpet. Ert problem är att ni fastnat i ett rejält träsk och det tar sitt modiga arbete att jobba sig ur. Verktygen ska nå fram och just därför ska man använda dem SPARSAMT, annars är de inte effektiva.

Du lägger henne och parkerar med armarna upp, greppet runt knäna för att räta ut benen och så huvudet åt sidan samtidigt som en solfjäder. Sedan går du ut och AVVAKTAR, låt henne klaga lite, gnälla får man men skriks det så ingriper du. Gå in och dra 4-8 drag med vagnen, rejält gung som om du nästan tappar greppet om vagnen när du skjuter den ifrån dig och sen snärtigt tillbaka. Tro mig, med tillräckligt gung så tystnar liten omgående, dock så kommer protesten snart igen. Du har dock gått snabbt ut ur rummet och innan du får ingripa igen ska du utanför rummet ha räknat till dubbelt så många låtsas vagningar som du verkligen gjorde. Tricket till att lyckas med verktygen är att lära sig att avvakta och verkligen hålla attityden. Min attityd till vagningen fick jag dock aldrig till men buffning funkade för oss istället, ibland måste man hitta det verktyg som funkar bäst för både sig själv och bebis.

Småttingarna blir rejält sura när man backar med verktygen och det är helt ok, de får protestera, se det som en dialog. De undrar: ska jag verkligen sova och du svarar med verktygen: ja, det ska du :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"