Vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Hej,

Jag vill börja med att tacka för ett jättebra forum! Har lärt mig massor... Har försökt hitta svaret jag söker men inte lyckats helt och därför slänger jag in frågan här :)

Jag har en tös på exakt 5 månader som jag kurade för 1,5 månad sen. Detta efter att hon ville amma varannan timme (!) hela nätterna igenom... Allt har gått så himla bra ända från start och idag sover hon hela nätter (ibland med ett uppvak där jag bara ramsar och hon somnar om).

Nu till problemet, varje morgon mellan 4.45 och 5.20 vaknar lillskruttan! Hon ska vakna först 07.00! Detta sker varje morgon oavsett vad... Jag till och med ställde in henne i min Walk in closet där det inte finns några fönster för att få det helt nattsvart och ändå vaknade hon vid 05.00. Hon är inte pigg utan vill bara ha mat. Får hon bara mat somnar hon sen om till ca 06.45 sen vaknar hon. Jag har verkligen försökt att bara få henne att somna om utan mat men vid hennes fem-uppvak her hon sig inte förrens hon fått mat. Alla andra eventuella uppvak på natten ramsar jag och det är inga problem men vid fem-uppvaket blir hon hysterisk av allt. Nu ger jag henne mat direkt så vi alla bara kan somna om sen snabbt men skulle gärna se att vargtimmen sovs igenom istället.

Har ni några tips eller reflektioner?

Hennes sovschema är
Natt 20-07
Går upp 07.00
Sover 8.00-8.45 (45 min)
Sover 9.45-10.30 (45 min)
Sover 13-15 (2 Tim)
Sover 17-17.45 (45 min)
Nattar 20.00

Tack på förhand.
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vargtimmen

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Ok, så svaret är ju just så, mat! Riktigt mat!! Hon behöver riktig frukost, riktig lunch, mellis, riktig middag och en kvällsslurk. Ger du flaska eller ammar gör man detta i anslutning till måltiderna. Men mera riktig mat måste du nog få in så hon faktiskt står sig hela natten. :wink:

Ang. schemat, så brukar 4 lurar vara lite för mycket för en 5 mån. en rekommendation är just 12+45+2,5+45 och att du inte har sista luren för sent på dagen. du bör ha 3-4 timmar vakentid innan natten så hon är trött nog.

Detta borde göra att det blir bättre. Om du absolut "måste" ha 11 tim natt så blir det mera lätt och ha 11+1,5+1,5+45 Men de flesta 5 mån är oftast glada och få 12 tim natt, trot eller ej. :D :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Åå, tack för snabbt svar :)

Schemat jag har idag är ett schema jag hittade i ett av forumena. Jag har väldigt svårt att ha henne vaken längre än 2 timmar i stöten. Vete katten som jag skulle kunna lyckas ha henne vaken 3 timmar innan natten men ska absolut pröva.

Jag har försökt få ihop ett schema utifrån 12+45+2,5+45 men får inte riktigt ihop det, har du något schemaförslag där?

Håller på och ökar på den vanliga maten successivt och hoppas verkligen det hjälper gällande uppvaket i vargtimmen. För du tror alltså att mer mat skulle kunna göra så det "lossnar"?
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Vargtimmen

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Jag tror absolut att det är mängden mat som är nyckeln. Börja med att följa TorsMammas råd när det gäller maten.

Däremot tänker jag att om fyra lurar verkar funka för din dotter och schemat i övrigt är ok, så finns det inget självändamål att ändra det. Min dotter har också varit svår att hålla vaken längre än 2 timmar i stöten, så vi hade 4 lurar rätt länge (tror hon var 7-8 månader innan vi minskade till tre). Vi har alltid kört med 11,5 timmar natt, då det har funkat bäst för oss.

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vargtimmen

Inlägg av TorsMamma »

Och jag måste få korrigera mig själv :wink: Det skall ju stå 12+45+1,5+45 inte någon 2,5 lång middagslur. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

I'm back... Dessvärre!

Nu har vi jobbat på att öka på maten och hon äter massor :)

Innan läggning på kvällen proppar jag i henne egengjord gröt och sen ammar jag henne så mycket det går. Hon somnar sen på några minuter. De tre första nätterna sov hon som en stock som hon skulle (20.00-07.00). Sen började hon trassla igen! Inte alls som förut dock!

Sista nätterna har hon vaknat vid 02.00 och då är hon arg som ett bi. Ramsa går inte alls för då skriker hon bara rakt ut. Hon är så fruktansvärt arg att det slutat med att jag ammar henne kort och sen somnar hon igen. Märker att det inte är hunger utan hjälp hon KRÄVER! Grrr...

Sen vaknar hon igen mellan 05.00-06.00 men då ligger hon och pratar. Hon har mycket att säga den här lilla damen :) jag försöker då att ramsa men inte för mycket heller utan tycker att hon "klarar sig själv" eftersom hon trots allt är nöjd. Rätt eller fel?
Ibland får jag henne att somna om till 07.00 och ibland inte. Dock låter jag henne alltid ligga kvar i sin säng till tidigast 06.45.

Hur ska jag göra? Börjar bli lite desperat av hennes uppvak... Tack för att ni finns!
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen

Inlägg av mamaA »

Hur ser schemat ut nu? Både sovtider och mattider och vad hon äter.

Jag har en kille som är snart sju månader och han äter gröt till frukost och mellis och matpuré + fruktpuré till lunch och middag. lunchen toppas med lite ersättning liksom kvällsslurken innan läggdags är ersättning. Rejält med fett i maten också så klart!

Som det låter nu så är det det bebis som bestämmer där hemma :wink: men hon vet ju inte hur det ska vara även om hon har starka åsikter :lol: . Ju starkare åsikter bebis har desto mer bestämd måste mamma vara :mrgreen: .

Mat på natten behöver hon ju INTE, vilket du själv kommit fram till så den slopar du omedelbart [-X . Min son hade också en period då han blev jättearg av ramsan men ramsan måste etableras till den grad att bebis tar emot den och somnar. Det tar lite tid och många ramsdiskussioner men det går. Vi har haft för tidiga uppvak också då han inte somnat om men numera hör jag på honom om han vänt sig till rygg för då kommer han inte tillbaka och efter ett tag blir superarg så då går jag upp och vänder och går ut med ramsan. i något enstaka fall blir det en ramsa till men oftast somnar han om efter lite muttrande. Jag gör detta så sent som kl 7 när han ska upp 7.30. Det gäller att vara ihärdig så kommer resultaten :D .

Vänder hon sig själv än? Annars har du inget i rummet att göra efter hon lagt sig [-X . Vill du kolla till henne så gör du det EFTER hon somnat om (10 min). När du känner för att ramsa avvaktar du och när du känner att du måste gå in- DÅ ramsar du! Jag tycker att det är en bra tanke att ha med sig, ofta gör man det hela värre när man går in.

Läs om SHN boken och gör en liten minikur med ramsan. Med rätt attityd kommer det att gå galant :D . Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Å tack för svar och kloka ord :)

Nu är schemat 20.00-07.00
07.00 ammar
08.00 gröt
08.30-09.45 sova
10.00 ammar
12.00 Lunch (egenlagad mat + fruktpure)
12.50 ammar
13.00-15.00 sova
16.00 Middag
16.50 ammar
17.00-17.45 sova
18.00 ammar
19.30 gröt
19.50 ammar
20.00 sova

Min lilla jänta är en "snabbätare" och när jag skriver "ammar" pratar vi oftast amning bara någon minut. Har valt att amma ofta tack vare detta för att inte mjölken ska sina!

Sover hon för mycket på dan? Hon är väldigt trött när jag lägger henne och får ofta ta till marginalkvarten och hon somnar alltid utan problem oavsett dag eller kväll! Ramsan tycker jag sitter riktigt bra - förutom på natten! På morgonkvisten svarar hon också väldigt bra på den även om hon kanske inte alltid somnar om :P

Rejält fett i maten, är det typ rapsolja då samt mängd cirka per portion?

Min tös sover dock på rygg (skämskudde) då hon sen hon var liten alltid vägrat ligga på mage! Sen sover vi i samma rum! Vi ska bygga ut huset men just nu är huset för litet för delade rum (sambon sover på soffan). Jag har även sovit många nätter på soffan för att se om det blir skillnad men det blir det inte... Dock bryr hon sig inte ifall jag ramsar i sovrummet eller om jag ramsar utanför. Detta är inget problem för henne!
Jag anser att beskrivningen om att hon skulle ropa på hjälp för vargen etc inte stämmer på henne... När hon vaknar på natten är det enligt min mening inte för att hon är rädd, undrar var jag är, etc utan hon är väldigt trygg i sig själv och sin sovning. Hon vill bara, kort och gott, bestämma själv hur hon vill ha det och det är de som våra uppvak handlar om - en maktkamp!

På natten direkt när jag hör att hon skriker till eller börjar "prata", bör jag avvakta då? Hittils svarar jag alltid direkt med ramsan. Ibland somnar hon om direkt och ibland blir hon asarg istället och då "backar" jag och säger inge mer och sen somnar hon om, oftast, inom några minuter. De längre vakenperioderna är alltid vid 5-6 på morgonen...
:P
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, jag upplever också att om min son vaknar för tidigt så blir han arg inte ledsen. Jag tror en del av problemet är att ni sover i samma rum. Gör man det så ska barnets sovplats avskärmas med draperi typ på skena i taket och helt mörkläggande tyg runt så hon inte har några synintryck. Du vet väl hur viktigt det är med mörkläggning? Tidiga uppvak kan förebyggas med kolsvart rum, beror inte alltid på det men så här års är det en faktor.

Är det uppvak då hon är nöjd skulle jag inte ingripa men skriker hon så ramsa. Sen ibland kan man välja att alltid ge en pangramsa på morgonkvisten ett tag som en litenn kur för att få henne att inse att det fortfarande är natt. OM du ger dig in i en ramsdiskussion så ska ramsan alltid ha sista ordet.

Rapsolja funkar i maten, jag föredrar smakfri kokosolja från hälsokosten, mellan en tesked och matsked per portion brukar vara lagom.

Lite väl mycket småamning är det, försök att koncentrera amningen till måltiderna som påfyllning. Det är mycket sömn men ibland behöver de mer sömn så det är individuellt.

Min son är snart sju månader och hans schema ser ut så här.

7.30 God morgon
8.00 gröt

9.30 sova 45
11.00 lunch puré +fruktpuré + ersättning

12.30 sova 1,5
14.30 gröt

16.00 sova 45
18.00 middag som lunch(minus ersättning)
19.00 kvällsslurk
19.30 Godnatt

Sen är det viktigt med mycket motorisk träning, ligga på mage och träna ålning, träna sitta, vara med i familjens sysslor, få frisk luft och uppleva omvärlden.

Barn kan vara envisa men föräldrar måste vara envisare. Jag är extremt envis så det är ingen överraskning att jag fått envisa barn :mrgreen: . Ta kommandot och visa henne hur det ska vara!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Så mycket bra tips! Tack!

Ska försöka genomföra allt nedan :) dock undrar jag, hur kommer det sig att du ger gröt på dagen och inte som sista mål?
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen

Inlägg av mamaA »

Jag försöker ge honom bra tider att äta rätt mål redan nu. Jag äter inte själv middag kl 16 och sen gröt som kvällsmat. Han äter lagad mat som sista mål precis som övriga familjen. Gröt tycker jag är frukost och mellis..
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Då är jag helt med :)
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vargtimmen

Inlägg av TorsMamma »

Du har fått så fina och strålande tips av MammaA Dock tycker jag personligen att du har lite för lite sömntid på schemat för en 6 mån :wink: Men lagom till en 7 mån med tanke på att du endast har 11 tim natt. 8)

Långluren tycker jag ihop med em luren ligger lite för sent. Den skulle kunna komma allt från 30-60 min tidigare och även em luren på det. Just för att få lite längre tid inför natten. Se mammaAs schema, det är mycket mycket bra! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen

Inlägg av mamaA »

Jag måste säga att det här schemat funkar super för oss, det är inte alls så många tidiga morgonuppvak som innan jag ändrade schemat. Innan hade han två timmars långlur( som alltid strulade) och två timmars vakentid innan läggdags ( nu 2,45) och det funkade bra att lägga inför natten men morgnarna och långluren strulade. Vet inte om det är schema ändringen eller helt enkelt bara den där magiska attityden som infinner sig när man bestämt sig för en förändring men nu sover han bättre på morgonen och somnar om också :thumbsup:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Vargtimmen

Inlägg av Acnaib »

Härligt!! :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"