Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av mamaA »

hej jo du kan absolut använda kungMarkattas kokosolja, den är ju virgin så ännu bättre kvalité, vissa bebisar uppskattar inte kokossmaken bara så det var därför jag tipsade om den smakfria, den är mycket billigare också :mrgreen: . vi har båda här hemma så jag växlar lite.

I ersättningen hade jag nog tagit typ en tesked, det är ju inte gott om man dricka om det smakar för fett.

Nu till en början hade jag nog faktiskt hållit mig till katrinplommon som enda fruktpuré tills magen fått fart och ja, gett vid varje mål. Finn bajsade typ varannan dag med bara ersättning och hade problem med rap och gaser, sedan han fick mat och katrinplommon bajsar han flera gånger om dagen. Numera ger jag inte ens katrinplommon längre för då blir det läckagebajs :shock: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

Han bajsar ok, men får ont och det visar sig framförallt på natten ju när han vrider och vänder sig och skriker.
Ska gå till hälsokost och köpa kokosolja utan smak. Kan man inte använda rapsolja också i? kanske inte i ersättningen men i maten?
När han väl äter vill han inte direkt dricka ersättning efteråt. Suck... undrar när det ska vända... :cry:
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av mamaA »

Kanske kan du bara ge mat morgon och lunch, då brukar det som händer (kräkningar, magont etc ) komma under dagen och inte natten.

Rapsolja hade jag i ersättningen till lillebror när han var hård i magen så det går utmärkt, liksom i mat men det smakar blä enligt min mening :wink: .

Med min äldste son fick jag göra så att jag gav ersättnigen först och sedan maten, annars tog han inte flaskan. Funkar bra det också!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

Ja jag kan ju pröva frukost och lunch... :D ska göra det imorgon.
Har gett katrinplommon rikligt idag och han har bajsat på bra :P
Lillen sover och inväntar natten...

Tack för stöd och råd.
Kram :heart:
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av mamaA »

Konstig fråga det här kanske, men är du säker på att han har ont i magen när han vrider och vänder sig på natten? När bebisar övar på att vända sig så stånkar de på och låter allmänt missnöjda också, görs gärna om de vaknar till nattetid :wink: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av mamaA »

Frukrpuré och Ellaskitchen grönsaksklämmisar som jag skrev om är nog det mest lättsmälta du kan ge, egen mat är mer kompakt hur noga man än mixar liksom gröt. Tryck på omstarts knappen gällande maten och börja om med smakisar annars så du ser om och vad som ger magont.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

Hej det har gått mkt bättre nu sedan jag börjat ge katrinplommon varje gång.
Ger mjölkfri gröt på morgonen, rotfruktspure' till lunch, fruktpure' till mellis och ngn form av grönsak/matpure' till kvällsmat. Ger ersättning innan varje måltid och precis innan läggdags.
Han sover bättre och vaknar inte och knorrar som innan så tolkar det som att han var hungrig stackarn på natten. Inte lätt att veta ju.
Så nu är det iaf på rätt håll och han blir 6 mån 5 maj... stora killen.

Kram
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av mamaA »

Skönt att det löst sig :lol: !

Katrinplommon är verkligen suveränt :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

:thumbsup:

Tack för alla tips!
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt med mat!! =P~ Jag tror faktiskt inte du behöver vara så orolig för magen nu längre när han börjar bli så stor, och nu har du ju de fantastiska katrinplommonen att ta till. Min kille åt som en häst vid 6-9 mån, nästan större portioner än jag själv kunde få i mig :shock: =P~ Så jag tror risken för hunger nu framöver är större än risken för magont, precis som du skrev själv. Men det är som sagt inte lätt att veta, men pröva du att mata på ordentligt (och snabbt ska det gå!) med välmixad fet mat (kallpressad rapsolja går säkert också finfint) så hoppas vi att magen ska sluta knorra!

Går det nu fint så är det inte fel att introducera kött/fisk och ägg heller. Mättar ju ännu bättre och är näringstätt och bra. Äggröra (om han inte är allergisk) är MUMS för bebbar (och vuxna :wink: )! Men introducera inte enorma mängder första gången så du ser om det blir reaktioner, en del verkar ha svårt att tåla ägg första året. Men min kille älskade det.

Bara några tankar jag fick... :D

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

Hej.
Ja jag har gett honom lite av varje, både kött och fick och det verkar funka bra. Lite lite ägg för ngn vecka sedan men ska ge igen.
Gjorde egen mix av spaghetti och köttfärssås men tyckte det var svårt att mixa den slät. Blev mer bitar av spagettin och det blev ju lite svårt för honom.
Vilka frukter är stoppande och vilka är lösande?
Banan vet jag stoppar och som sagt katrinplommon löser.

:heart:
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av mamaA »

Katrinplommon, äpple, päron, kiwi och plommon är lösande och banan stoppande. Blåbär kan vara både och så där får man prova sig fram. Röda bär och mango ser jag som neutralt. Jag ger lösande till frukost/lunch och stoppande/neutrala till mellis/middag för att undvika tidigt morgonbajsande :wink: .

Olika mixers mixar bättre än andra, jag köpte en ny och det blev definitivt slätare än med min gamla stavmixer. Sen måste man ju inte ha spaghetti till köttfärssåsen, det går med quinoa, couscous eller ris också. Se upp för att mixa potatis bara, det blir tapetklister :shock: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

Det går fint nu med både mat och sömn. Har så smått börjat med att ge mjölkprodukter och inga problem hittills.
:D
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra!!! =D> :D :thumbsup: \:D/

Varning utfärdas dock för gluten, nya studier visar att risken för glutenintolerans ÖKAR och inte minskar vid tidig introduktion...så BVC:s råd stämmer tyvärr inte med den senaste forskningen :roll:.

Fortsätt jobba på så fint och njuuut!! :heart:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.

Inlägg av frizzan »

Nä jag har också läst det. Lite förvirrande med dubbla budskap. Men jag tar det lugnt med gluten.
Kram Sarah
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"