Kur för lille O, 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svaret! Det är så skönt att ha någon att bolla med. :)

Jag försökte i natt ganska många gånger att baka ihop ramsa + bekräftelse, så att det blev 3x vanlig ramsa, 1x bekräftelse. Det funkade ok, fast jag ser ju i mina anteckningar att det var bara 1 gång som han somnade helt efter det. Men det kommer säkert funka bättre i natt.

Men, menar du kanske att vi varje gång ska göra ramsa x3, bekräfta x1 och så även om det blir lite smågnäll och några host efter, inte göra något mer?

:)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Rapport från natt 3.

Jag - mamma - sov hos svärföräldrarna en heeeeel natt för första gången på 6 månader!! Underbart!

Pappas notat:
19.30 säng, solfjädrar, han är orolig, men slappnar av
19.38 tyst, sover?
19.39 ljud, trött
19.40 orolig, frågar? Får bekräftelse

22.34 Vaken med lite gråt och ”host”
22.37 somnar om efter 3x ramsa

23.13 Säger något, somnar om av sig själv

01.00 Gråter till, somnar om av sig själv

02.30 Pratar lite, somnar om av sig själv

02.37 Vaknar igen, hör några konstiga ljud och går in för att kolla, han har vänt sig 180 grader i sängen! Gör solfjäder efter att ha vänt honom tillbaka. Ramsa x 3 han somnar 02.41

05.31 gnäller lite, får ramsa, men kanske var det onödigt.

05.41 lätt gråt, ramsa x 3

07.00 Väcks av mamma och pappa


Nu gläder jag mig till en natt till hos svärföräldrarna och sen kanske lite vardag på det? :D

En fråga - är det så att efter fjärde natten, så kan vi börja turas om att gå upp och säga ramsan? Jag och min man har varsin ramsa, hans är på ett annat språk än min. Kan vi börja ta vartannat uppvak under nätterna?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Igår kändes det som om det blev ett lite bakslag, då jag skulle ta dagslurarna (detta var då dag 3 på kuren) och det tog 15 minuter för honom att somna alla 3 lurarna.. På långa middagsluren så vaknade han efter 30 min och jag fick honom att somna om först efter 15 minuter med ramsande. Så sov han till 13.52 (8 min före han skulle vakna) och hann inte somna om till 14, då vi tog upp honom när han var tyst en sekund... ;) Även förmiddags- och eftermiddagslurarna vaknade han efter 30 min och vi hann inte få honom att somna om innan det var dags att ta upp. Hans gamla 30-minutersmönster som spökar!

I alla fall, efter att ha läst lite olika inlägg här, om thaimassage och överkoncentration, så bestämde jag mig för att köra lite hårdare tag idag.

Första luren ramsade jag vid 9.15, sen lät jag honom hålla på och protestera till 9.18, då jag ramsade en gång till - efter det blev det lite protester men jag sa inget mer. Slutade med att "bekräfta" hela tiden alltså. Det står ju här på hemsidan att bekräftelsen alltid måste få sista ordet, men det har inte funkat här. Det får bli lite protester även efter sista ramsan kände jag. Och mycket riktigt blev det tyst efter 4 min, och han sov hela luren till kl. 10.

Nu på middagsluren tog det 8 minuter, men jag körde samma "hårda" grejer, dvs ramsade vid läggningen och sen bara en gång 4 minuter senare, sen inget mer. Grejsade på i köket istället. Det känns lite hårt, men samtidigt tänker jag tillbaks på tiden innan kuren, då sonen ofta skrek eller protesterade innan det somnades in i vagnen eller i famnen här hemma... Detta känns bara hårdare eftersom man inte är där och vaggar honom... Konstigt.

Nu hoppas jag det fortsätter i samma positiva trend.
Ska också försöka "slappna" av lite mer, det har varit sånt kur-fokus här att vi är helt spända hela tiden känner jag. Måste ju får vardag, trots exakta tider och sånt.

I alla fall, natt 4 gick väldigt bra, jag sov borta och mannen ramsade bara 2 gånger i natt! Sonen vaknade ungefär lika många gånger som förr, men somnade om själv många fler gånger. Han har ju hållit på och vaknat så här mycket på nätterna hela sitt lilla liv, så det tar väl tid för honom att lära sig sova länge. Inget ljud mellan 0.33 och 04 i natt tycker jag i alla fall verkligen är positivt!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Bra jobbat! =D>
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Natten till idag = natt 5, lille O somnar 19.35 och nästa pip vi hör är 05.28!
:D :D :D :D :D :D :D :D
Då vaknar han men somnar om efter 3 ramsor av pappa. Sover sen till 06.45, då jag och min man blev lite oense om hur vi skulle göra... Resultatet blev att vi tog upp honom när han var ledsen, inte helt ultimat. Blev samma grej på första dagsluren idag, han vaknar innan tiden och frågan är om man ska få honom att somna om igen. Men vi körde på "ta upp honom ändå och låtsas som ingenting"-grejen.

I alla fall, långa luren idag mitt på dagen gick bättre, han var lite svår att få att somna, men jag körde hårda stilen, och han somnade efter 1 ramsa vid läggningen + 1 påminnelse några minuter senare. Så vaknades det två gånger, typ 12.45 och 12.55, men han somnade om bägge gångerna och väcktes 14.00. Så skönt att väcka en sovande bebis istället för att ta upp en gråtandes.

Tar gärna emot tips på skratt-till-gonatt, han är så svårskrattad vår lille kille! Det blir mest att vi springer omkring här i lägenheten med honom i famnen (hahaha, vilken syn) eller står och hoppar upp och ner framför honom (ännu mer hahahha!), då kan det lockas fram ett litet smil... Mamma-gör-tittut är också ganska roligt ett tag.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilket strålande jobb!!! =D> =D> =D>

Skratt tips, börjar han inte bli kittlig? Många 6 mån är killiga om man killar dem rejält, nästan lite hårt. :lol: Flyga är skoj, tittut är ju så klart jättekul. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Nu har jag läst i en massa olika trådar, och blir lite förvirrad angående bekräftelsen. När är det egentligen bekräftelsen ska ha sista ordet? Alltid, utom i vargtimmen? Och vad menas med sista ordet egentligen, är det liksom ok med ett pip efteråt, ett litet "ooohhh"... eller ska det då också bekräftas? Och gäller detta alltid, dvs man fortsätter även efter kuren + uppföljningsveckan?

Det går ju för det mesta mycket bra för oss här, men igår tog det t.ex. en halvtimme för O att somna, då han låg och ropade lite i olika tonlägen, för det mesta ganska svagt. Men ibland så grät han till. Det blev en himla massa ramsande, säkert 6-7 stk på den halvtimmen.

Skulle så gärna vilja få till den där "nöjda insomningen" där han bara lägger ner huvudet och suckar som det står i boken på sina ställen. :wink: Men jag tycker oftast att jag måste ramsa minst 2-3 gånger vid varje läggning och varje lur. Kanske jag begär för mycket, men tycker det är tråkigt att han alltid måste protestera. Och med protestera menar jag inte alltid vilt och högljutt utan det är olika.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först, läs gärna om ramsan, ordentligt igen i SHN boken.

Separat bekräftelse, ger man bara de första nätterna på kuren. Sen bakar man ihop ramsan och bekräftelsen till en.

Så det blir X3+X1 där man säger ramsan 3 ggr och går ner på sista gången och gör den till en bekräftelse.

Efter ca 2 veckor skulle i alla fall inte jag varken bekräfta eller ramsa gnöl, gnäll, knorr m.m. jag menar vi kan liksom inte alla lägga oss som solstrålar på beställning varje natt. :lol: :roll:

Så man måste alltså LYSSNA; är det en fråga???!!! Är det det skall den ha ett svar!!! = ramsa+inbakad bekräftelse. Då har alltså ramsan sista ordet. OM det är en fråga!

Men lite gnöl, knorr, missnöje tar vi liksom inget extra för tycker jag när man har kört i 2 veckor. :wink:

Många barn lägger sig en aning missnöjda ganska länge kan ta ett par modiga månader innan det ger med sig. Så härda ut, jobba på skrattet till gonattet, övertyga honom om att detta faktiskt ÄR roligt och det är underbart att få gå och lägga sig. Han kommer att ta det till sig, men är lite skeptisk just nu, låt honom vara det. 8) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Vilket bra svar, tack så mycket!

Vi jobbar på här och det går verkligen upp och ner. Igår var jag lite nere när han vaknade 4-5 gånger på långa luren mitt på dagen, men jag fick honom att somna om alla gånger och fick ta upp honom trött kl. 14.00. Så idag sov han hela långluren utan att vakna.

Tycker det är den som är jobbigast just nu, men vi kör på.

Och så har vi även ofta lite tidiga uppvak, runt 5.30, 6, 6.30... men vi lyckas oftast få honom att somna om igen med bara någon enstaka ramsa, och så sover han oftast vidare så det tycker jag inte känns som ett problem egentligen. Kanske ger det också med sig om vi bara kör vidare på samma sätt. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

:lol: =D> :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Fler frågor!

Nu har långa dagsluren varit strulig två dagar i rad. (Och även före det som jag nämnde i förra inlägget.) I går vaknade han efter 1,5 timme och ville inte somna om, och vi fick för oss att det hade varit för varmt på hans rum. [-X #-o
I dag var det definitivt inte för varmt, han var mätt osv, men vaknade efter 45 minuter och hade svårt att somna om igen. Efter nästan en timme med ramsning fick vi bara ta upp honom i ett tyst ögonblick. Vi har en kamera vid hans säng som vi inte har använt på ett tag (bl.a. för att den ger ifrån sig lite ljus på natten) men idag var den på på långa luren. Då kunde jag tydligt se (min man ramsade) att O låg och försökte sova - varje gång han hörde ramsan lade han ner huvudet i sängen och låg tyst i kanske en halv-en minut, sen blev det gråt igen. Det såg - enligt min mening - ut som om att han verkligen försökte sova men inte kunde! Vet inte om vi kunde gjort något annorlunda här, min man ramsade varje gång han grät till och han blev tyst då - men kunde bara inte somna. Till slut var O bara jättepigg och egentligen inte så ledsen, då tog vi upp honom.

I alla fall, så funderade vi lite på om vi skulle skära ner på någon av de andra lurarna, för att se om långa luren då blir bättre. Kanske är detta dumt, då det bara är drygt 2 veckor sen vi startade kuren? :?:

Jag har också funderat på om man skulle införa natt 12 timmar, men jag skulle vilja vänta med att ha natten till 07.30 tills om en månad då jag ska börja jobba och min man ska vara föräldraledig... :mrgreen: Min man åker till jobbet 07.30 och det är så tråkigt om inte hela familjen kan äta frukost tillsammans.

Jag ser också att de flesta drar in på eftermiddagsluren till 20 minuter först, är det något problem med att dra in förmiddagsluren istället? För då kunde ett nytt schema se ut så här:

07.00 Gomorron!
07.10 amning + gröt
09.15-09.35 Sova 20 min
11.00 lunch = kött+grönsakspuré, fruktpuré + amning
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.10 mellis = amning + yogurt & fruktpuré + skorpa/smörgås
16.15-17.00 Sova 45 min
17.00 middag = kött+grönsakspuré, fruktpuré + amning
18.20 bad + kvällsbyte
18.50 kvällsmat = gröt + amning
19.10 skratt :D
19.30 God natt! Zzzzzz
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Jag hoppar in här lite snabbt med två tankar. Grattis till den lille, våra små är nästan jämngamla :heart:

Jag upplever att det är något magiskt med just tiderna Anna kör på, jag själv väljer att ta bort eftermiddagsluren innan jag drar ner på förmiddagen. De orkar! Inte logiskt kanske men det funkar. 45 minuter på eftermiddagen låter aningen mycket vid hans ålder tycker jag.

Sen vill jag bara påminna om att backa, ibland stör man mer än man hjälper. Ramsan är finfin för bekräftelse om liten undrar över något men försöker man bara somna om kan en ramsande förälder störa. :!:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Tack för kommentar Alfredo, jag är så tacksam för alla som vill komma med tips och hjälp. :)

Vi hade tänkt pröva att skära ner i eftermiddagsluren i dag, men det sket sig, kan man säga. Långa middagsluren idag blev tyvärr ett rent h-e... Denna gången ville han inte alls somna, det tog 15 minuter, 20, 25, 30 - jättekonstigt tyckte jag som bara ramsade som vanligt - har också försökt att "backa" och inte ramsa på längre perioder (typ 5 minuter) men tyckte ingenting hjälpte... Men jag tolkade gråten lite som igår "jag försöker sova men jag kan inte". Till slut när det började ha gått en timme, då han verkade ha somnat typ 5 minuter någon gång men vaknat igen med gråt, så kände jag bara att "nåt är fel"!

Hade upplevt liknande grejer före kuren, när O alltid sov långa luren i vagnen på promenad. Det var en gång före kuren då han var supertrött, somnade i vagnen, men vaknade igen med gråt, typ var 30:e sekund - tyckte så synd om honom, och tolkade det då som att det kunde ha varit nåt med tänderna som var på väg ut.

I alla fall, jag och min man bestämde oss för att gå in - och till vår förfäran ligger han då på rygg, med ena benet fastnat mellan spjälorna i spjälsängen! :( :( :( USCH, vi kände oss som världens sämsta föräldrar. Och man har ju ingen aning om hur länge han har legat så heller, om det var 5 minuter eller en hel timme!!! :( :( :( (Kan tillägga att vi har spjälsängsskydd, men han hade fått upp benet över det.) Så nu har vi infört en ny regel här hemma, vi tänker ha kameran på på dagtid, och på nätterna tänker vi gå in och kolla om han inte somnat efter 15 minuter. Kände mig så dålig på att tolka min sons gråt, att jag inte hörde tidigare att något var fel... :( :( :(

Jaja, vi beslöt oss för att ta upp honom då, för han var så ledsen. Orkade inte "tvinga" honom tillbaka i sängen igen efter att ha legat där och gråtit i en timme. Han höll sig vaken helt till kl. 16 då vi lät honom sova hela 45-minuters eftermiddagsluren, han hade nog kunnat sova betydligt längre. :wink: Nu sover han för kvällen, var jättettrött såklart och somnade superfort.

Åh, hoppas så på en revansch för långa luren imorgon. Och så ska vi pröva att skära ner på eftermiddagsluren.

Apropå backa, så tycker jag det är det absolut svåraste med SHN-kuren, att avgöra hur ofta man ska ramsa. Jag är nog ingen stjärna på att lyssna av gråt/rop från min son... Känner att jag skulle vilja ha en liten Anna Wahlgren som kan sitta på min axel och säga "NU ska du ramsa"! :lol:
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ett tips... :idea:

Har man sådana vanliga korta mjuka spjäskydd är de mera till trassel än skydd tycker jag. Ett tips kan vara att klippa till ett liggunderlag och fläta in lite mellan spjälorna så man inte fastnar eller så. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Tack, ska pröva det!

Igår gick glädjande nog långa luren betydligt bättre - nu när vi har koll i kameran... MEN det tog honom 30 minuter att somna! Vet inte om vi borde göra något åt schemat, men vi har ju precis börjat skära ner eftermiddagsluren till 20 min, gjort det i 2 dagar. Kanske lägga morgonluren 15 min tidigare (9.00) så det blir 2 tim 15 min vakentid tills middagsluren?

Det som var skönt att se var i alla fall att han ligger och är NÖJD de 30 minuterna, leker med sin nalle, med kameran :lol: och krafsar omkring... Inget skrik och gråt förutom lite gnöl ibland.

Så inatt hade vi vändningscirkus, fick gå upp flera gånger och vända honom... så nu ska jag gå in på några trådar här på forumet och läsa om det.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"