Styra upp natten för 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Sedan finns ju såklart tipset att strunta ett tag till i att styra upp nätterna för hårt och ta upp och amma "en extra slurk" vid 22-uppvaket eller innan du själv lägger dig för natten. Det är det flera härinne som gjort och för en del verkar det ge lugnare nätter. Här blev det ingen skillnad men eftersom din parvel ändå verkar ha ett uppvak runt 22-tiden kanske det är värt ett försök?! Om du ammar innan du lägger dig slipper du kanske ett uppvak själv iaf?!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Tack för svar Ylva!

Det är inte becksvart i vårt sovrum, där lilleman sover nu, och går inte att få becksvart heller. Men i hans eget rum, där han ska flytta in sen är det kolsvart (kurade storebror där).

Har gått tillbaka till att amma lite fler gånger på natten, verkade inte som att han var mogen för enbart en nattamning, och jag blev tokig av att inte få sova. Så nu ammar jag vid 22.30 innan jag lägger mig (han vaknar ändå då) och sedan brukar han vakna 2 gånger till under natten.

Vi ska på semester nästa vecka, och därefter tänkte jag ta tag i saker och ting igen. Lilleman får flytta in på eget rum, där det är kolsvart, och då har han fyllt 4 månader, så vi kan börja använda ramsan.

Undrar en sak bara, är det så att det är att föredra att han får nattas i vagnen på sitt rum när vi försöker sova hela nätter, eller är det lika bra att lägga ner honom i spjälsängen på en gång, och köra buffning? Vet inte om det blir för många ändringar på en gång, eller om det liksom är så att man lika gärna kan ta allt på en gång... vad tänker ni?
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Strålande beslut låter det som!! Heja dig!! =D>

Jag tycker alla förändringar på en gång är att föredra! Inga problem, bara att genomföra när tiden är inne. Mamma har ju koll och vet bäst och så här är det allting fungerar nu så det är bara att vänja sig, liksom! :lol:

Och sen får ni soooova! :D :sleep: :thumbsup:

Håll ut, bara ett litet tag till!

Kram och njut så mycket det går av semestern!! 8)

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Kanon! Och tack för att du är så positiv och stöttande, Ylvispylvis!
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

:heart: :heart: :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Inatt var "dagen D", då vi bestämt att nu ska lillebror träna att sova hela natten. de senaste veckorna har han fått komma upp till mig i sängen vid 1-2 tiden och sen sovit dör till morgonen, ett par uppvak var natt.

Nu körde vi alla ändringar på en gång, flytt till spjälsäng i eget rum ( becksvart) och sova 12 timmar utan nattmål. Jag hade laddat upp med kaffekokaren igång och ställt in mig på att inte få sova alls.

Och det gick helt fantastiskt! Nattning kl 19.30, ( lite senare ön planerat ) somnade på ca 10 minuter efter skratt, tillrättaläggande och ett par markeringsbuffar därefter ramsa ut.

Gav lite ljud ifrån sig vid 22, då han normalt haft sitt första uppvak ( inget skrik dock) in och buffa ett par gånger därefter ramsa ut. Fortsatte gnöla lite så han fick ramsan 2x4 till och därefter bekräftelsen. Och...lillen somnade om!!

Därefter uppvak igen vid 1.30, 5.30 där jag bara ramsade 4 gånger och han somnade ( musik och tv på i bakgrunden) och sen gjorde vi morgon 6.45 när han låg och pratade lite med sig själv, tänkte att en kvart tidigare gör ingen skada första natten. Han mötte mig lite förvånat och därefter med största leendet!
:)

Är så imponerad över hur duktig han är, och kan knappt tro att jag bara behövde buffa en gång första natten!!! Standardmodellen är fantastisk!

Vi kör vidare andra natten ikväll, jippie!
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

Heja :lol: :lol: :lol: !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Rapport från natt 2:
Lilleman är trött, försöker hålla honom vaken så länge som möjligt, så slutar med att han läggs 18.45, en kvart före nattdags.
Han somnar efter att ha bökat runt lite, men jag behöver inte ramsa mer än första gången. :)

Sen sover han heeeela kvällen utan ljud, vaknar inte förrän 01.10 när han frågar lite. Ramsar x4 och han tystnar. 01.14 frågar han igen och jag ramsar igen x4. Nu somnar han om.

04.20 vaknar och skriker mer och mer. Jag går in och ser att han ligger med filten halvt över ansiktet, inte konstigt att han tyckte det var obekvämt. Filten flyttas, lillen läggs tillrätta och buffas ett par gånger, ramsar ut. Lilleman somnar efter 10 minuter.

06.50 gör vi godmorgon och han är ett strålande solsken igen.

Fick ramsa mer denna natten, men jag tänker att det är bra på nåt vis, för om jag inte behöver ramsa, hur ska han annars lära sig att somna om till ramsan?

Idag har han varit otroligt trött, har nästan inte kunnat hålla sig vaken mellan sina tupplurar och varit ordentligt grinig när jag inte låtiti honom somna som han ville. Är det normalt, verkar bakvänt att han blir tröttare av att sova bättre... :? Har försökt underhålla med allt vad jag har, och till långluren lade jag en kvart tidigare.

Vi kör på med natt 3 idag, spännande att se vad den bjuder på :D
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

Det är helt normalt att de blir tröttare i början när de får sova hela natten :mrgreen: . Keep up the good work!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Rapport från natt 3

En myyyyyycket trött och grinig man framemot kvällskvisten. Han hade nog redan velat lägga sig kl 18, men hölls uppe till 18.50.
Nattning som vanligt och sen heeeelt tyst inte ett pip, så han somnade direkt.

Litet gnäll vid 21.15, så han fick en ramsa och somnade direkt. Nåt som är helt galet är att min man kom på att vi glömt stänga av timern till ljuset i hans rum, så mellan 20-22 har lilleman sovit i fullt ljus!! Då sover man gott om man inte protesterar mer än lite gnöl :oops:
Nåja nu är timern avstängd i alla fall.

Sen hördes inga ljud mer, så vid midnatt gick jag och lade mig tänkte få ett par timmars sömn i alla fall. Vaknade 6.10!!!!! Av att lilleman pratade lite, gav pangramsa och han somnade om till 6.40 då gjorde vi morgon.
Jag är så stolt över lillen som sov hela natten utan problem! Ikväll flyttar jag in i sängen från soffan och hoppas på att det blir en lika bra natt! :D
Känns som om han förstår det här med ramsan nu, så skönt!
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

=D> =D> =D> alla förändringar brukar ta tre dagar/nätter så nu sitter grunden och det är bara lite finslip kvar om något alls :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Efter lite mer än en vecka kan jag glatt rapportera att lilleman nu sover hela nätter :D :D

Läggningen går toppen, har varit lite gnöl vid 5-6 tiden, men i natt var det helt tyst och vi väckte kl 7.15, fantastiskt!

En kort fråga om dagslurarna bara. 45 lurarna är svåra att få till, oftast vaknar han efter 30 min. Är det bara att låta det vara så, tänker att sista 45 minutersluren ändå snart ska dras ner till 20.. ( sover 12-45-2-45)
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Bra jobbat =D> =D> =D> !

Morgongnöl får man ibland dras med ett tag, hoppas att det redan vänt för er men annars ger det sig så småningom. Mörkläggningen är verkligen superviktig så här på våren. Vi har folie med maskeringstejp, pappskiva med badlakan runt utanpå och mörkläggande gardin med öljetter som hänger med spik utanför dörren. Rejäl mörkläggning alltså!

Hur är det när han vaknar på lurarna för tidigt? Är han arg eller nöjd? Man brukar inte korta ner den sista luren förrän runt sju månader och så gammal är han väl inte än?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Det är lite olika när han vaknar, men oftast rejält missnöjd
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

Då skulle jag nog satsa på husljud. Det är alltid bra att ha radion igång för att ha en ljudkuliss men lite dammsugare eller elvisp är inte dumt för små missnöjda herrar, i alla fall inte hos oss :mrgreen: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"