Vi behöver hjälp!!

Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Det där med trotset är verkligen spot on med oss :wink:
Imorse ville han inte ha skor på sig, då sa jag att han fick gå utan skor. Nej mamma jag vill ha de, så åkte de på utan problem.. :wink:

Både tis och ons kväll har han tjatat om vatten och efter pappa(som inte är hemma)
Jag har stått på mig, nu är det dags att sova!
Igår kväll var jag beredd på en diskussion till men han kryper ner i sängen och säger: mamma det finns inget vatten här.
Nej, just det.
Sedan somnade han på 10min. :D

Ikväll är det då dags att börja kura! :shock:
Jag har skaffat Mozart och är grymt målmedveten!! Attityden!
Han har ju en juniorsäng sedan i julas, ska jag införa resesängen just under kuren och sedan byta tillbaka? Eller blir det för mycket förändring??

Han blir ju 4år i augusti och då kan han väl ha juniorsäng?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du VET att du kan hantera honom i junior säng utan spring kan du ha den kvar. Man rekommenderar annars att man har spjälsäng tills trotsen är över, och det är ju liksom inte alltid den är det på 4-årsdagen om man säger. :roll:
Särskilt på små herrar. :D

Men inför du den igen, så tycker jag du skall räkna med att ha den i minst 6 mån så du vet helt 100% att trotsen faktistk är slut. :wink: Detta görs med samma glädje som man introducerade junior sängen i så fall.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Så nu har vi kört första natten..

Jag tog fram resesängen och bäddade mysigt och sa att han skulle sova i en koja inatt, det var väldigt spännande :wink:

Gick igenom vad som gäller under natten och klockan bestämmer morgonen, han förstod nog ganska bra..

Lade ner vid 18.53 och ramsade ut, först tyst men ropade så fort jag tystnade..
Det var mycket diskussioner allt från, jag är inte trött, är det morgon snart, hjälp mig upp, vill köpa godis, och allt besvarades med ramsan, vid bekräftelser tog det ny fart.

Blev vissa pauser, en del hostningar och ibland skrek han ner i kudden.

Sedan säger han att han har bajsat, vill byta blöja och inte sova med bajs, jag har ingen blöja..
Jag ramsar som svar. trots tänker jag..

Helt plötsligt muttrar han tyst "okej då, då sover jag nu" och lägger sig ner och är TYST!!
Då är klockan 19.24!

Vid 21tiden ropar han tyst Mamma, men förmodligen i sömnen då det var helt tyst efter det.

Kl.06 (sovmorgon redan där..) vaknar han och ropar på mig, jag ramsar.
Han säger att han är kissnödig, ramsar, sedan öppnar han dörren :shock:
Han har klättrat ur sängen och står där utan blöja och har kissat i sängen när han vaknat.
Jag hämtar en ny blöja, han stannar i rummet sedan stänger jag till dörren, ber honom stanna där och ställer om klockan till 06.08, väntar tills den ringer och går in som om ingenting hade hänt!
Han blev glad och stängde av klockan, vi gick till badrummet och torkade rent honom och pratade om att han INTE får klättra ur kojan själv utan mamma kommer och hämtar när klockan ringer. Tillslut bekräftade han det.


Känner att det gick över förväntan men mår dåligt över det där med blöjan :cry:
Och hoppas att han inte fortsätter klättra ur sängen..... :?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Härliga framsteg :D !

Jag hade gjort så att jag hade gått in och kollat när han väl sover djupt om blöjan är på och annars tagit på den. Blir det en fajt då får du ta den annars låtsas du bara som att han drömmer :wink: .

Om han fortsätter att plocka av blöjan för att komma upp tidigare hade jag haft ett paket våtservetter inne på hans rum samt nya lakan redo. Jag förutsätter att du har läckageskydd i sängen. Kissar han i sängen går du in med dörren lite på glänt med ledljus utifrån, ställer honom på golvet och torkar av honom med våtservetter. Ny blöja och pyjamas bör också finnas redo. Allt görs utan att prata och sen tillbaka i sängen och ramsa ut. Morgonen kommer sen på utsatt tid, inte innan. Om det behövs kan du duscha av honom då.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Nu har vi avklarat natt 2:
Lägger vid 19 i resesängen, han totalvägrar, skriker och klättrar ur, vill ligga i sin juniorsäng. Jag bäddar ner honom där, ramsar ut, knäpptyst, bekräftar. TYST. 19.06.
Jag sitter kvar 20min för att vara säker, han sover!! :D

Vaknar och kommer ut 03.24. Jag leder tillbaka, lägger, ramsar, tyst, bekräftar.TYST.

04.35 vaknar, jag leder in, höga protester!! Ramsar ut, han springer efter och öppnar dörren, in igen, han springer efter, bankar och slår på dörren.
04.43 han står vid dörren, på insidan, jag går in och leder till sängen, han springer efter och står tyst innanför dörren.
Så här håller vi på många gånger!
04.53 han gråter och smäller i dörren, jag sätter honom i resesängen, -nej jag vill va i min säng, -okej, nu sover vi! -jag vill sova med pappa!
05.09 vill ligga i sängen med dörren lite öppen, ca.10cm, ramsar, bekräftar, tyst.
05.16 han nyser och kommer och vill torka näsan, fixar det, lägger sig igen.
05.24 han viskar i sängen.
05,47 han står tyst på insidan av dörren, leder tillbaka
Nu fightas vi ordentligt!! Jag släpar honom till sängen, ramsar, han springer efter. Om och om igen.....har Mozart på under tiden.
06.09 lägger han sig på täcket innanför dörren, jag låter honom vara, ramsar, bekräftar.
06.10 gråter, ramsar.
06.12 gråter, ropar efter pappa, ramsar, -vill inte va med dig mamma, vill va med pappa!
Fortsätter så i 10min.
06.21 gråter efter pappa, håller på med täcket.
Lite längre pauser men ropar efter pappa
06.24 ramsar, -papaaa!
06.26 - mamma jag vill sova i sängen (han hade lagt kudde och täcke innanför dörren)
-ja, varsågod. -jag vill ha hjälp. Jag hjälper honom i säng, ramsar ut, bekräftar.
Han fortsätter ropa efter pappa men lugnare.
06.28 ramsar. Vill ha pappa.
06.30 liten paus. Klockan ringer, GLAD MORGON! Han stänger av och är glad.
-mamma, jag skrek.
-jag vet men nu ringde klockan och det är morgon och då kommer mamma!
-ja, jag sov i min säng och jag kan ligga där själv.
-ja visst är det skönt att sova i sängen! Kom nu så äter vi frukost.

Gör jag rätt som lägger honom i sängen trots att han står tyst bakom dörren, eller låter jag honom vara där?

Är otroligt nöjd med nattningen iallafall!!!! :mrgreen: =D>
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker du skött dig strålande!! Är det bara mörkt så kan han i princip sova på golvet... Det är liksom inte så mycket att kommentera. Försök nu att göra ÄN mindre i natt och inte hjälpa mer än nödvändigt. Samt ta bort resesängen, man har liksom inte 2 sängar att välja mellan kan jag tycka... :roll:

Känns lite som om resesängen då blir ett "straff" typ. :? Så bort och visa honom nu förtroendet att han kan sköta juniorsängen och säg det då att ok, har man en sån här säng, då är man en stor kille som klarar av att ligga i den hela natten. 8)

Sista grejen, jag skulle liksom inte köra Mozart och ramsa ihop, de är 2 olika verktyg och förbruka dem inte båda utan spara den ena till då den behövs ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Tack för ditt pepp!

Jo, resesängen håller jag med om och eftersom han ändå klättrar ur så känns det säkrare att han sover i sin vanliga säng eftersom resesängen kan välta... :shock:

Jo, det var mycket spring inatt och jag ska backa mer idag!
Men när/om han slänger upp dörren, vad gör jag då?

Efter frukosten gick vi upp och lekte i hans rum och lekrummet som är precis utanför, och då tog han fram en bebisdocka(som han aldrig lekt med innan) och bäddade ner i sin säng, bad mig stanna där och ramsade och gick ut... :lol: haha gullungen verkar ha förstått nånting iallafall...

Men när vi var och handlade sa han, -jag vill inte sova i sängen inatt..
Så vi får se hur det går ikväll/natt ;)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Låter JÄTTEBRA!!

Grejen är nog att du tyvärr kanske måste "sitta/ligga vakt" utanför några nätter så du faktiskt stoppar honom i dörren. :wink: Grejen är att han kommer fatta att det är ingen ide sen att gå upp för alla sover som grisar och ingenting händer på natten så man kan gott stanna tills klockan ringer. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Jag kommer absolut sova utanför ett tag till! Så det verkligen sitter. :)

En annan utmaning vi har är det att lillebror V vaknar ju när O skriker och stojar på morgonen så imorse blev det 04.30 för honom också så pappan tog upp honom och satte på tvn i vårt sovrum men han blev orolig och ville komma till mig och O hela tiden så han var helt röd i ögonen fram till lunchluren, och väldigt ledsen.
Har tänkt att kura honom när storebror lärt sig hur nätterna går till..
Vad ska jag ha för strategi med lillebror tillsvidare?

Hoppas bara pappan har ork och tålamod till dess :?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Igår hade vi natt 3.
Läggningen gick jättebra! Jag hade tagit bort resesängen så han var nöjd med sin juniorsäng. Han somnade direkt efter läggningen :)

Jag vaknade av mig själv vid 05.50 (lillebror vaknade strax efter och fick komma in till pappa) och låg och väntade på att O skulle vakna men 06.30 ringde hans klocka och jag gick in och fick ruska om honom så han vaknade..! Han var helt nermulad i kudden :wink:
Helt otroligt att han sov en hel natt!

Hoppas den goda trenden fortsätter! :heart:
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :mrgreen: =D>

Om inte du ifrågasätter den goda sömnen gör inte han det heller. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Nu har vi verkligen fått sova bra! =D>

Han somnar direkt och sovit hela nätterna, med undantag för igår när han vaknade 12.30 och ropade efter mig och grät. Jag ramsade några gånger och till slut muttrade han något och somnade om, tog totalt 10min :)

Däremot så vaknar ju lillebror ibland någon gång på natten och imorse vaknade han 05.30 och hade bajsat så han ville inte somna om..
Tänkte köra en minikur på honom också men undrar om jag ska vänta någon vecka till så jag vet att det har satt sig ordentligt på O?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Strålande, strålande!! =D>

Ang. Lillebror, har han eget rum? orkar du? I så fall skulle jag köra hela kuren med ALLT! Sen när han sover kan du om du har planer flytta ihop dem. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

De har egna rum och har alltid haft, så det kommer de fortsätta ha.

Han somnar alltid direkt (kan ibland gnälla till om han blir störd innan han somnat till, och då får vi gå in och lägga ner honom igen) men det är ibland något uppvak på natten och oftast vaknar han väldigt tidigt ( har vant sig som brorsan)
Så ska jag köra med buffning, solfjäder och ramsa när han vaknar? Och väckarklocka?

Lika bra att köra på när vi ändå håller på :wink:
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Kanske dags och starta en egen tråd för lillebror. Glöm inte skapa en profil med ålder och startdatum :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"