Vi behöver hjälp!!

Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hjääälp!!!!

Nu behöver vi all hjälp som vi kan få, allt har totalt rasat samman!!

Från att ha haft två små säkra sovare, till flera uppvak och mycket tidiga morgnar, dessutom en man som har svårt att somna om så blir det smått kaos i familjen..

Det började när vi flyttade till nytt hus i somras, som vi dessutom renoverade under tiden och vi hade massor med att få i ordning och få undan flyttkartonger mm.
Oscar, som kurats vid 8 månader (är nu 3,5, dvs 3 när vi flyttade) har varit riktigt bra på att sova, även när han varit sjuk, men har väl velat vakna lite tidigt i perioder.

Vi har natt 19-07 på båda ( eller vill ha snarare.....)

Lillebror Victor är 1,5, dvs 1år när vi flyttade och jag började SM med honom från ca. 4 månader.
Han har alltid varit en riktig tröttmössa och vi har nästan alltid fått väcka honom.

Första tiden i nya huset sov V som en Gud, medan O vaknade vid 5 tiden och ville inte somna om så vi tog in honom i våran säng där på morgonen för att ge honom trygghet mitt i allt nytt.
Sedan vände det och han sov hela nätterna, ibland ända till 7.30!

Sedan var det dags för nya förskolan och V började också förskolan i augusti.
För O var det stor omställning med nya pedagoger och nya kompisar, för V var allt nytt så det gick väl hyfsat bra..

Under hösten börjar allt rasa samman..
Vi har hantverkare hemma varje dag fram till jul, min man opererar axeln och jag jobbar och självklart blir det en del sjukdomar som hör hösten till.
Med tanke på husprojektet som vi hållit på med över ett år, som min man tagit största delen av pga att jag var hemma med V och skötte hushållet så misstänker jag att han fått en mildare utmattningsdepression, men han vägrar söka hjälp...

Så vi är stressade och ur balans, så barnen börjar reagera så klart och framför allt O som dessutom är mitt i trotsåldern...
Helt plötsligt vill inte O sova i sitt rum/sin säng och utmattad som man är ger vi efter och han får sova i vår säng, där han somnar på stört!
Min man har då svårt att sova så han flyttar in i Os rum.
Sedan får jag över O i sin säng men i vårt rum och till slut tillbaka i sitt rum där vi sedan ger honom en juniorsäng med favoriten Blixten på (detta var i julas)
Allt gick bra i någon vecka (han vaknar vid 6-6.15 men vi var nöjda att han var tillbaka i sitt rum) men sedan ville han inte lägga sig igen.. Då sa jag att jag sitter bredvid på en pall tills han somnar och det gick han med på. Oftast tar det 15-20min för honom att somna och då smiter jag ut, men någon av oss sover inne hos honom på en madrass fortfarande... Suck...
Och han vaknar tidigt!! Oftast runt 6 men nu har det varit 4-5 några dagar och han vägrar somna om!

Sedan har vi lillebror som alltid sovit superbra i nya huset. Vi har fått väcka vid 7, ibland senare, och dagluren har han kunnat sova runt två timmar utan problem.
På förskolan har han däremot haft jättesvårt att sova och har vaknat efter ca.30 min, då har han fått sova i en vagn på eftermiddagen för att han ska orka..
Nu händer det oftare att han sover en timme och blir det bara 30min klarar han em. bättre.
Däremot sover han nu bara 1-1,5h hemma på dagluren nu men det är väl okej för hans ålder?
Han somnar direkt på kvällen, runt 18.45, men har nu börjat vakna minst en gång/natt och oftast hjälper det att gå in, lägga honom ner och gå ut igen men vissa nätter gnäller han så fort man stänger dörren och då får man hålla på in och ut, ibland upp till två timmar!!
Tror det började vid en förkylning då vi gick in och gav vatten och nässpray.
Ramsan biter inte!!!
Dessutom vaknar han oftast vid 6.15-6.45.. Zzzz

Ber om ursäkt för lång text men vi är desperata..

Vi behöver hjälp!!
Tacksam för alla råd!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, grattis till nytt hus! :D

Så en i trotsen, en i förtrotsen.... :roll: Dags att damma av barnaboken och läsa om dessa utvecklingsspång tycker jag.

Sen damma av Internationella SHN boken och trycka på omstartsknappen?

Läs, läs, läs är mitt råd tills ni vet vart ni vill och VAD ni skall göra, för att inte tala om VARFÖR! Hitta attityden och sen deklarera vad som gäller för samtliga parter i detta. Kolla över mörkläggningen. Hålla på rutinerna på minuten. Alla ifrågasätter just nu saker och ting inkl. kära föräldrarna. Så vem styr då skutan kan man undra? :roll:

En 1,5 åring behöver gärna EN lur 1,5 tim mitt på dagen, så försök att synka er med dagis vad det gäller detta. Eller än hellre ta hem honom igen... En 3,5 åring skulle gott kunna ha kvar sin spjälsäng ett halvår - ett år till i min åsikt, det är liksom lite för mycket nytt på en och samma gång även för en i trotsen. Så försök hitta stabiliteten och rutiner och attityden igen, så kommer ni alla komma på banan ganska fort. De söker er ledning. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej!

Ja, det kan nog vara dags att fräscha upp kunskaperna lite, ska leta i flyttkartongerna och se om jag får fram böckerna.. ;)

Det som är problemet är ju även att vi inte har någon ork att ta tag i det helt själva...

Min man har noll tålamod, och det har varit jag som kurat båda barnen från början, så det ligger bara på mina axlar och jag tror inte jag orkar med det riktigt.. Samtidigt vill jag ju att alla ska sova så bra som vi gjort tidigare..

Jag har kontaktat nästan alla diplomerade shn-kurare som finns i Stockholmsområdet för att få hjälp på traven, men ingen har ens svarat på mitt mail.. :(

Finns det någon som kan komma och hjälpa oss??!!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är kämpigt när man är utmattad men det går att få skutan på rätt köl igen.Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas Standardmodellera lillebror som inte var lika lätt som storebror som bebis, fick en rejäl förlossningsdepression vilket gjorde storebror otrygg och då började han också krångla med sömnen och vi gör en tillbyggnad på huset mitt i allt också...ibland blir det för mycket även för oss vuxna och när det svajar för oss så känner barnen så klar av det och reagerar.

Så småningom hittade jag dock attityden och fick grabbarna på rätt köl igen. Min man tar heller ingen del standardmodelleringen så det är jag som sköter alla nätter. Det är kanon ifall du kan hitta någon som kan hjälpa dig men försök annars att fokusera på ett barn i taget, läs på tills kuren sitter i ryggmärgen och du hittar den berömda attityden. För min del brukar min önskan att få sova ostört bli så stark att attityden till slut faller på plats och då är halva jobbet gjort :wink: . Bara du känner dig trygg och säker så kommer du att lyckas :D .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej igen!

Att ta ett barn i taget är nog en god idé.

Ett annat problem som nu dykt upp är att jag inte hittar böckerna..!!

Jag har ringt runt till bokaffärer men de säger att de slutat produceras?!

Jag gjorde en beställning här på hemsidan men har inte fått något bekräftelsemail på min order....
Är böckerna slut??!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av lgh140 »

Hej! Ett litet tips bara: har du kollat på bibblan? Både barnaboken och shn finns iaf på vårt bibliotek och det är rätt litet :) Lycka till med att hitta tillbaka!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej igen!

Nu har det gått ett tag sedan sist.

Vi har gjort några framsteg och några nya problem har uppstått.

Storebror O ( 3år och 8mån) sover i sitt rum men vill fortfarande att jag sitter på en pall bredvid sängen tills han somnar, vilket tar mellan 5-20min. Vissa kvällar somnar han snällt medan andra frågar han om och om igen om jag sitter där eller vill hålla handen en stund.
Oftast sover han hela natten men vissa nätter vaknar han och skriker efter mig i panik och vill att jag ska sitta på pallen. Vissa nätter somnar han om på 10-15min men andra kan det ta 45min!! Zzzzz
Dessutom vaknar han alltid mellan 5-5.45 på morgonen!!! Och kommer in till oss och vägrar somna om.
Ramsa har vi inte gjort på flera månader då han började bli arg på den efter ett tag.
Vi ska ha natt 19-07 men nu missar han ju de sista 1,5-2 timmarna.

Hur ska jag göra för att han ska kunna somna/somna om själv?
Och hur får vi bort de tidiga morgnarna??

Lillebror V (1år och 9mån) har blivit bättre också. Han somnar direkt och kan ibland gny och vakna till under natten, då går vi in och ger vatten om han hostar eller bara lägger ner, bäddar om och går ut igen.
Men han vaknar ju också tidigt på morgonen...ibland tom innan 5.
Då tar vi in honom i vår säng där han ligger en stund och myser eller kryper runt, men somnar aldrig om. Vi ramsar vid läggning men på natten/morgonen biter den inte.
Han sover ca.30-60min på förskolan.

Ibland väcker de varandra och ibland tar den ena "sovmorgon" till 5.45-6.

Jag blir så ledsen för deras skull att de missar de sista timmarna sömn, de som båda varit exemplariska på sömnen..
Och själv är man så trött på kvällarna att vi gärna lägger oss innan 22 för att få lite extra sömn.
Vi är dessutom väldigt låsta då vi aldrig skulle kunna vara borta över natten eftersom vi inte vet vem som vaknar och när.

Vad ska vi göra??
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Men hallå och stopp måste jag säga :shock: !

Det är väl inte konstigt att det inte fungerar när ni släppt in vargen och låter dem komma in till er. Ni visar ju storebror tydligt att det inte är tryggt att sova ensam genom att sitta hos honom tills han somnar, sitta om han vaknar och sen får han gå in till er på morgonen. Visst blir de arga av ramsan men det är ingen orsak att skippa den utan en ännu större anledning att behålla den [-X .

Lösningen är enkel om än inte så enkelt genomförd:

Alla barn stannar i sin säng HELA natten, kommer man upp blir man ledd tillbaka helt enkelt. Ramsan återinförs och man somnar själv ENSAM i sitt rum. Vaknar man får man en ramsa, som läget är nu så skulle jag skippa att gå in och kolla läget helt och hållet, möjligtvis EFTER de somnat om. Självklart ska det vara kolmörkt i rummet också för att försöka göra morgonen så sen så möjligt. Vaknar man tidigare ligger man kvar i sin säng och antingen somnar om eller får underhålla sig själv-punkt!

Det kommer att ta lite tid att få in goda vanor igen, det blir helt enkelt en minikur med ramsan som verktyg så det gäller att ha attityden på plats och vara påläst. Läs SHN tills du kan den både fram och baklänges så brukar attityden komma på plats :mrgreen:

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej mamaA!

Jo, jag vet ju att vi gör fel men under den här krisiga perioden vi haft så har jag bara försökt se till att alla fått sova så mycket som möjligt..

Hur gör man en minikur egentligen?
Skiljer det sig på lillebror jämfört med storebror?

På natten när O vaknar på natten sitter han faktiskt kvar i sängen men skriker som en galning efter mig..
Igår natt sa han att han ville bajsa (har nattblöja) men han var bara gasig i magen, men hur gör man i en sån situation? Bara stå utanför och ramsa?
Jag har inte vågat ta bort nattblöjan än dels pga att den inte är torr på morgonen och dels för att jag då skulle behöva vara vaken hela natten om jag ska sitta hos honom 45min varje gång han varit uppe.. Har känt att jag vill få kontroll på nätterna först även fast han ibland frågar om han får sova i kalsonger.

Hur lång tid får man räkna med att det tar innan det sitter igen?
Ska man ta tag i båda samtidigt eller ett barn i taget?

Tacksam för alla tips!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Tja, jag föreslår att ni tar ett barn var, samtidigt, annars ett i taget.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att den här taktiken lett till att alla fått sova så mycket så möjligt utan snarare att alla har sömnbrist :?

Med minikur menar jag att ni kör inte med buffning och solfjäder utan från ramsan. Det kan vara så att ni behöver kura om lillebror helt men storebror ska ni kunna köra med bara ramsan på. ALLA frågor och påståenden nattetid svaras med ramsan, de små kan hitta på femtioelva anledningar till varför de är vakna: jag behöver kissa, bajsa,är törstig o.s.v men det är samma svar som gäller. Jag tycker att det är klokt att vänta med att ta bort nattblöjan tills efter ni fixat hela nätter. Min stora kille släppte nattblöjan av sig själv för några veckor sedan, han har aldrig haft torra morgonblöjor men hade helt enkelt bestämt sig och det har gått bra, endast några olyckor i början. Vi har en potta och papper bredvid hans säng så han sköter själv sina behov där och väcker inte oss =D> .

Tidiga morgnar bekämpas med pangramsa/ingenting/mozart. Hur är det med mörkläggningen? Det kan även vara läge att införa väckarklocka för att visa att det är klockan som bestämmer när det är morgon.

Jag skulle tro att det här blir tre intensiva nätter och sen en uppföljningvecka på det innan allt är klart som korvspad för de små herrarna. Jag är lite osäker på lillebror om det behövs kuras om men jag hade nog kört en minikur för båda då målet är att ramsan ska jobbas in. Då går man inte in och ger vatten eller lägger ner etc utan man är utanför rummet och kommunicerar genom ramsan. Det kan nog bli långa och högljudda diskussioner första natten men bör bli kortare och kortare förutom ett litet sista ryck hos liten som brukar infinna sig som en sista protest ibland. Det viktigaste är att den som kurar har attityden av självklarhet så jag rekommenderar, läs boken, läs andra trådar här tills allt är helt självklart och det där känslan av att nu är det NOG infinner sig så går det som en dans :mrgreen:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

I natt var faktiskt den bästa natten på länge!
Båda somnade direkt, jag satt inne hos O i Max 5min :) och han sov fram till kl.6!
Lille V vaknade vid 5.17, jag gick in och bäddade om honom sedan sov han till 6.45! Det längsta på länge :D men jag ska inte ropa Hej än...

Jag ska absolut läsa på och fräscha upp minnet lite!
Tänkte sedan börja med lillebror så han är lättare att hantera när storebror ska "omvändas" :wink:

Har också funderat på väckarklocka och försökt läsa mig till hur man gör men hittar inga tydliga svar..
Ska man sätta klockan på 07 direkt eller öka tiden successivt?
Vad gör man om/då de vaknar kl.05 men klockan ringer 07??

Vilken dröm att de kan gå på pottan helt själva på natten låter ju fantastiskt! =D>
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Du har ju klockan utanför rummet så du kan ju själv ställa om den men tanken är att det är tidpunkten för morgon som ska läras in och då ska det vara rätt tid, möjligtvis kan man bjuda på en marginalkvart.

Om de vaknar för tidigt använder man sig av de strategier man har så klart: ramsa/ingenting/mozart :D
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Okej, känns bara väldigt kämpigt att hålla på i nästan två timmar, och eftersom O kan gå ur sängen kan jag tänka mig att det blir en del spring och fightande, men det kanske ska vara så i början??

Ska jag prata med honom innan och säga hur det kommer gå till om han vaknar/vaknar för tidigt? Om jag bara börjar kanske han får panik..

Det där med Mozart, ramsar man inte då eller gör man det också?
Eller kan man ha cd-saga istället?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Japp, det blir en fight i början, så är det :mrgreen: . Det är nu du ska visa att det är du som har ledningen över sovandet :idea: .

Det är en god idé att prata med honom om det innan, förslagsvis på dagen och sen påminna lite diskret innan läggdags.

Mozart kan man ha separat eller pangramsa och sen mozart, cd-saga rekommenderas inte på morgonen. Jag föredrar pangramsa och sen mozart. Budskapet du vill ha fram är att på morgonen händer ingenting och cd-saga är lite för underhållande då. Mozart är mest för att liten inte bara ska lyssna till sitt eget skrikande och blir som en betingad reflex, musik=sova.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej igen!

Jag har ännu inte tagit tjuren vid hornen men försöker förbereda mig mentalt.. ;)

Funderade på hur jag ska göra när O vaknar tidigt och går in till oss;
Ska jag sova utanför hans rum och stoppa honom direkt och leda honom tillbaka?
Eller ska jag låta honom gå in till oss och sedan leda honom tillbaka?
Det är ju ljust i huset så det kanske är dumt att han går uppe för länge??

Har märkt att han nu på kvällen vill starta en diskussion när han lagt sig i sängen..(jag sitter fortfarande inne hos honom)
"Jag vill se Alfons" jag svarar med ramsan "mamma du måste prata med mig!"
Så håller vi på några gånger tills jag blir irriterad och säger "nu räcker det O, nu sover vi!"
Ibland ger han sig och ibland blir det vidare diskussion, men så fort han ger sig somnar han på bara någon minut..
Det känns så tråkigt bara att det blir så bråkigt innan han somnar :(

Och på morgonen när han kommer till oss kryper han ner ett tag men börjar sedan tjata om att gå upp eller något han vill ha, och det går inte att prata med honom, det är som att han inte hör vad man säger..
Jag antar att han är trött..?

Känner att det verkligen är hög tid att ta tag i det men sista veckan i maj åker min man bort så jag tänkte ta det efter att han kommit hem, så han kan ta lillebror och jag kan fokusera på storebror..
Tänker jag rätt?

Kram :)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"