Backa i kurandet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
krisberg
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:09
Ort: Karlstad

Backa i kurandet?

Inlägg av krisberg »

Hej,
Läste just igenom denna tråd då jag kände igen mig i läggandet (http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=51093) men vill ändå lyfta min fråga.

Tre år sedan kurade vi vår tös - en närhetsberoende sömntrasslare - och det gick fint fint när det väl landade. Hon var en riktig argbigga så kurandets reaktioner var väntade.

Nu är lillebror här - hennes raka motsats ihop med vår inställning och förberedelse. Han har tex sovit själv sen nyfödd, bredvid min säng i början och sedan 5mån i eget rum, haft en Skalmansklocka med sömn och mat då han äter som en gris och sover gott när han väl gör det. Då jag inte än var beredd på kuren fortsatte vi med vanliga nattningen med buff/flaska/napp även i det egna rummet. Vaknat 1-3 ggr/natt för mat och somnat om fint med ofta krångliga mornarna. Buff är inget jag föredrar i längden ;) så shn har varit länge planerad, speciellt eftersom det fungerade så fint på storasyster.

Så i torsdags påbörjade jag kuren efter noggrann planering och påläsning. Men någonting gör jag fel för han tar inte emot ramsan precis som ovanstående medlem. Fruktansvärt arg så fort jag släpper och skriker som om han just bränt sig - och shn tillåter ju inga skrik så jag buffar nästan till sömns efter en timmes diskussion/trafik.

Schema (daglurarna är för det mesta inga problem):
7.30 vakna
8.00 gröt och mjölkersättning
9.00 45min vila ute i vagn eller i bil till/från förskolan
11.00 matpure och fruktpure, ev lite extra mjölkersättning innan vila
12.30 1.5h vila ute i vagn (ev med start i bil till/från förskola)
14.00 massa mjölkersättning och banan
16.00 45min vila ute i vagn
17.00 gröt och fruktpure
18.45 bad och välling
19.00 bus och skratt
19.30 natti!

Lägger med fnitter, pussar, släcker, parkerar, ramsar ut. 10sek och vansinnet drar igång. Varvar hysterin med påminnelse, parkering eller buff. Precis lika hysterisk förutom när jag faktiskt buffar (vilket han är van med). Han saknar nog nappen som är borta men framför allt blir han helt skogstokig när jag släpper och går. På sista varvet - när mammahjärtat inte klarar av skriket mer - buffar jag lite längre till sömntung så jag kan gå ut, då kan han ibland protestera med gny men jag bekräftar stort sett direkt... Idag hade jag natt 4 och alla har sett mer eller mindre likadana ut, 30-60 min. Arga, vansinniga och somnar förmodligen utmattad :( innan shn somnade han på nån min - 20min med buff. Nätterna har gått som väntat, tagit sig igenom till ca kl.5-6 då jag påmint i ca 30min-1h

Killen är en mycket glad skit, skrattar mycket, gråter sällan. Så när han skriker som han gör nu och inte är mottaglig för annat än buff så blir jag uppgiven.

Jag undrar nu om jag ska from natt 5 buffa (direkt?) till sömntung innan jag påbörjar ramsandet, och minska den tiden allt eftersom - dvs enligt boken? Alt lägga som tidigare och buffa till lugn/sömntung vid första hysteriperioden och därifrån trappa ner?

Jag vill tillägga att han sover på sidan, liksom sin syster, med lite halvt på mage och jag vill behålla det så. Dvs är inte magläget önskvärt då jag inte är bekväm med det (är en annan diskussion) samt att han inte kan vända mage-rygg. Däremot är det ok om han somnat så själv!

Tacksam för råd och pepp!
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
krisberg
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:09
Ort: Karlstad

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av krisberg »

Hej igen,

Kan meddela att vi hade ett genombrott ikväll - 20 "snälla" minuter! Så nöjd. Backade bandet och bluffade lugn var ggr jag gick in och då ganska snart efter han börjat stegra i protester. Fick tom till en dialog tidvis och kunde nästan alla ggr lämna rummet utan gallskrik bakom mig. Dessutom aldrig alla buffgånger i sömndvala utan lite smågny nån sekund efter jag gått ut. Sista kanske var på gränsen men hann gott och väl att bekräfta!

Tog tid på varje buffstund och minskade med ca 10sek varje ggn - mer eller mindre - och kommer nig fortsätta förkorta genom att balansera mellan buff-träsket och hysterin.

Hoppas jag gör rätt och det går åt rätt håll.

Hade för övrigt mothåll idag ang shn men stod på mig hårt. Började diskuteras närhet heller inte om nätter och jag ville inte bli osäker på kuren utan stod på mig på mina anledningar av shn på mina barn och kanske stärkte det mig ikväll, vem vet! Alla familjer vill ha det olika men inte alla respekterar andras val....

Tack och godnatt!! :))
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av TorsMamma »

Så länge du känner att du hela tiden gör mindre och mindre så sonen själv får ansvar att göra mera och mera är allt väl. Fastnar du eller börjar göra mera, då är det dags att dra åt sig öronen och fundera på vad man håller på med. :wink:

Men att SHN skall vara en "skrifri" kur vill jag absolut INTE hålla med om. Visst ingen skall ligga och gråta förtvivlat för sig själv, men skriket betyder olika och nyckeln i SHN är att lära sig LYSSNA och bestämma sig VAD frågan är och HUR man sen tänker agera. Så lite mera lyssnande på VAD skriket betyder, VAD frågan är och VILKET agerande är adekvat för frågan. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av Zandhra »

Hej! :D

Ovanstående tråd som du hänvisar till är min. När jag skrev den var jag nog lika förtvivlad som du låter. :roll: Men det blev bättre redan efter några dagar. Jag satte mig utanför rummet och verkligen lyssnade. Därefter agerade jag med antingen en ny ramsomgång, ännu längre avvaktande och även någon kväll med en extra buffomgång. Efter 4-5 kvällar ramsade jag x 4 eller 6 och gick därefter ner på nedervåningen där jag slamrade med disken, spolade i toan etc. Sedan lyssnade jag av igen. Oftast var det redan tyst eller lite småjoller. Nu har det gått en månad sedan Kurstart. T har varit helt tyst vid läggning ca 5 kvällar, annars småprotesterar hon lite men somnar inom 5-8 minuter. Mitt råd till dig är att ha is i magen, LYSSNA och våga avvakta. Det kan bara bli bättre.

Kram och lycka till ikväll. :D
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av TorsMamma »

Tack Zandhra :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
krisberg
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:09
Ort: Karlstad

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av krisberg »

Tack för svar och pepp!

Angående "skrikfri" menar jag såklart icke-hysteriskt. Detta har minskat massa i antal och längd men inne på min natt8 känner jag inte att det går åt rätt håll. Ibland kan jag avsluta med ramsa oftast med buff - utan att han helt somnat. Tar allt mellan 20-60min, rätt jobbiga minutrar...

Jag tycker mig lämna utrymme för protester och frågor men upplever inte att han är mottaglig för ramsan. Varvar med parkera men oftast en minuts buff.

Ljud finns då syrran sover vägg i vägg med både bokläsning cdbok och allmänt babbel samt tv/musik på nedifrån. Själv sitter jag utanför med telefon för att inte trafikera/påminna för ofta.

Näe detta går inte bra... :(

Jag lägger honom med fnitter ca 19.20, är det kanske för tidigt? Vill ju att ungarna lägger sig samtidigt dvs 19.15 för att ge dem 15min "insomningstid"

Tack för fortsatt stöd...
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
krisberg
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:09
Ort: Karlstad

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av krisberg »

Hej igen. När jag skrev ovan satt jag utanför och var mitt uppe i min förtvivlan över att det återigen inte gått bra.

Efter nio arga minuterar med två buff tillfällen bekräftade jag. Det vände med lite grymt och gny som steg och jag påminde under fyra tillfällen på 13min. Därefter parkerade jag med markering och lämnade med kraftiga protester, sprang ner och drog igång högre musik och tv, kom tilllbaka och då gnydde han lite. Passade på gå på toa och direkt efter bekräftade jag. Så första 9min fick jag buffa två ggr, sista 25 endast en parkering men del påminnelser tills jag lämnade honom ifred. Somnade själv i slutändan!

Så kanske jag överkoncentrerar? Stör mer än uppmuntrar? Kanske är huset för tyst! Bluffandes måste bort...

Utöver trista läggningar går nätterna bra, helt ok. Vissa nätter vaknar han vid vargtimmen andra en eller ett par korta under natten som han ofta hanterar bra själv. Dagarna går fint.

Det var natt8. Tack zandhra för svar - eftersom du varit i samma sits så känns ditt stöd extra bra!
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Tror du svarar dig själv ganska bra här!
Så kanske jag överkoncentrerar? Stör mer än uppmuntrar? Kanske är huset för tyst! Bluffandes måste bort...
Lite för mycket överkoncentration. Lite för mycket buff. Lite för mycket frustration från mamman faktiskt. Försök hitta ett eget inre lugn som du måste förmedla utan din närvaro utan genom din energi och röstton. Hur du jobbar med ramsan är det viktiga.

Dra på REJÄLA ljud, beklagar man sig så behöver man ha ganska höga ljud som man kan fokusera på så. man slipper höra sig själv klaga. 8)

Gör annat, städa, diska, blås håret m.m. behövs slänger man iväg en ramsa liksom i förbifarten X4.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
krisberg
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:09
Ort: Karlstad

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av krisberg »

Tack!!! Så får det bli! <3
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :thumbsup: :mrgreen: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Backa i kurandet?

Inlägg av Zandhra »

Hej! Hur går det med Oliver :?: :P
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"