2-åring vaknar flera ggr under natten

Skriv svar
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

2-åring vaknar flera ggr under natten

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Det var länge sedan jag hade anledning att fråga alla kloka här inne om råd men nu känner jag att vi börjar tappa kontrollen hemma.
Ella har börjat vakna flera ggr under natten. Det börjar oftast med någon (vad det verkar) mardröm. Hon låter rädd och ledsen och i dessa lägen hjälper inte ramsan. Vi har efter stor tvekan då gått in i hennes rum och tröstat henne genom spjälorna i sängen. Hon tystnar snabbt, lägger sig ner och låter oss stoppa om henne och gå ut med ramsan. Detta tar kanske 3 minuter. Dock fortsätter det sedan.
Jag kan ta inatt som exempel;
03:29 första uppvaket, troligtvis en mardröm
05:00 andra uppvaket. skriker men det låter "fejk". Lyssnar inte på ramsan. Tyvärr ska jag till jobbet då och måste passa en buss och har förmodligen inte rätt känsla när jag ramsar. Hon verkar pigg.Går in och stoppar om henne. Verkar somna
om.
05:11 vaknar igen men eftersom jag måste till jobbet är det pappan som stoppar om henne.
05:35 samma sak (nu har jag gått hemifrån)
06:17 samma sak
06:50 samma sak.

Väckning ska vara 07:00. Läggning är vid 19:00.

Vi inser att detta med att gå in i hennes rum är dåligt men i brist på annat att ta till har det blivit så. Ramsan blir hon bara arg av, klassisk musik eller hushållsljud har aldrig fungerat på henne. Vad ska vi göra?

Jag tror att en orsak kan vara att hon inte längre sover middag på förskolan. Hon är jättetrött men precis när hon ska somna får hon för sig att göra motstånd mot sömnen och tillslut låter pedagogerna henne gå upp och vila i soffan så att hon inte ska störa de andra barnen.

Detta har börjat smitta av sig på dagsvilan på helgerna. Oftast, efter lite trassel, sover hon dock ia f 45 minuter.

En annan orsak kan vara att hon var sjuk flera ggr under hösten. Då blev nätterna ryckiga och när hon kräktes sov vi tillsammans så att jag kunde hjälpa henne när det behövdes.

Det är också om jag ska vara ärlig, länge sedan hon sov när vi "väcker" henne. Oftast är hon redan vaken.

Vi bor i västra sverige och det har stormat en hel del i över en månad så vi har inte varit ute så mycket som vi egentligen vill. Jag har en känsla av att hon inte är tillräckligt fysiskt trött.

Social delaktighet är vi noga med varje dag. Min man reser mycket och jobbar sent så jag är ofta ensam med Ella och är faktiskt beroende av att ha med henne på allt jag gör för att hinna med något alls. Hon är redan expert på att laga mat :D
Hon diskar och hjälper till med tvätten och posten och en massa annat. Är alltid med och handlar med egen kundvagn.

Sedan hon kurades har hon sovit fantastiskt bra men nu har vi alla tappat bort oss känns det som. Hur får vi tillbaka kontrollen över situationen?
Måste vi börja om? Eftersom det har varit bra så länge har jag glömt hur jag ska göra och känner mig osäker.

Tack på förhand!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2-åring vaknar flera ggr under natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Din lilla filur :wink: har ju vant sig vid att ni ska komma in för att hon ska somna om så nu kräver hon det varje gång hon vaknar :shock: . Varför somna om själv när man kan få lite hjälp och uppmärksanhet först :wink: ?

Ramsan är ditt verktyg, hon blir arg av den säger du - ja det är väl inte så konstigt när ni vill olika saker. Ramsan kan ses som en diskussion med barnet, ibland en högljudd sådan :mrgreen: , det tar nämligen lite tid innan budskapet når fram.

Min son hade en period vid 1,5 där han vid dagisstart vaknade till flera gånger på natten och jag gick in och stoppade om. Jag tyckte synd om honom och tänkte att det var mycket nya intryck o.s.v och gick därför in men märkte snabbt att det bara blev fler gånger jag fick gå in. Vad att göra? Jag bestämde mig för att gå in EN gång för att kolla läget sen gällde RAMSAN endast. Går man in efter man har ramsat så betyder ramsan att mamma kommer istället och det blir ju inte så konstigt om inte ramsan fungerar sen heller [-X .

Tre nätter brukar det ta innan lugnet lägger sig igen om man är konsekvent.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: 2-åring vaknar flera ggr under natten

Inlägg av Gabriella01 »

Hej,
Tack för svar.
Vi var tvungna att sova hos mina svärföräldrar en vecka då min sambo var bortrest och jag behövde hjälp med lämning på förskolan. Hela veckan var otroligt tuff. Vi hade "diskussioner" i upp emot 40 minuter med ramsan innan Ella kapitulerade och somnade. Hon vaknade 2-3 ggr på natten, varje natt, och vi fortsatte diskussionerna. Jag gick inte in i hennes rum mer utan var konsekvent. Vissa nätter räckte det med en ramsa för att hon skulle somna om, andra tog det 30 minuters ramsande.
Detta pågick hela veckan vi var borta.
När vi kom hem igen tog läggningen 1 minut!
Inte ett enda uppvak på hela natten. Och detta har hållit i sig!

Tack för all hjälp! Vi har haft det så bra med sömnen sedan vi kurade att vi hade glömt lite hur vi ska göra. Det är sådan tur att detta forum finns för att vägleda och påminna en om hur enkelt det egentligen är, när det dyker upp små situationer.
Ha en bra dag och tack igen!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 2-åring vaknar flera ggr under natten

Inlägg av videunge »

Härligt att ni sover igen! =D>
Ibland behöver man påminna sig om vad det är som fungerar :wink:

Kram och sov gott :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"