Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Noahsmami
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av Noahsmami »

Hej!
Vad roligt att du följt oss, glad att jag kan hjälpa till. :) Vår son somnade tidigare enbart som er son, om jag ammade honom till sömns eller om vi gick omkring och vaggade honom i famnen. Oftast tog det väldigt lång tid eftersom han vaknade så fort vi försökte lägga ner honom och så fick vi börja om. Det tog alltid ca 4-5 försök innan vi lyckades. Men då sov han bara en kort stund, max en timme innan han vaknade och var ledsen och så fick vi börja om. Ibland blev jag så less så jag gick och lade mig med honom vilket så klart var supertrist...jag fick ingen egen tid. På nätterna sov han bredvid mig och gärna med mitt bröst i munnen.

När vi skulle börja kuren var jag så skeptisk till att det skulle funka på Noah. Hur skulle han, som var van vid att sova på mig hela nätterna kunna lära sig att sova själv? Jag var så rädd för att det inte skulle funka eftersom jag kände att det här var vårt sista hopp...det var tvunget att funka för att ha det så som vi haft gick inte, jag höll på riktigt på att gå sönder.

Visst har det varit kämpigt emellanåt och jag kan fortfarande inte säga att vi har nått helt i mål men det har blivit såååå mycket bättre! Mornarna krånglar fortfarande men det är absolut ingen katastrof. Han vaknar ofta någon gång mellan 6-7 men somnar oftast om av sig själv och så väcker vi honom 07.30. I början var jag så rädd så fort det blev ett litet bakslag men jag har lärt mig att behålla lugnet (för det mesta) och bara se framåt och fortsätta på som att inget dåligt hänt.

När vi kurade så var jag så rädd för att "göra fel" men så fick min sambo mig att inse att det finns inga rätt eller fel. Alla barn är olika och vi vuxna tolkar säkerligen boken olika. Det viktiga är att man fortsätter visa lugn och säkerhet, som att det är så här det ska vara och inget annat. Min sambo har varit mycket bättre än mig på det. :?

De två första nätterna sov jag borta för att underlätta för min sambo och mig själv. Jag är så himla blödig så det var det bästa för oss.

Oroa dig inte och haka inte upp dig på allt som står i boken. Använd den som ett verktyg absolut men om det tar 45 minuter eller 1 timme för er son att somna första natten är ingen katastrof. Det kommer gå bra, jag lovar dig! Klarade vi det så klarar ni garanterat det!

Hur har du tänkt att köra dagsvilorna? Jag fick tips om att köra dem i vagn utomhus och det funkade väldigt bra! Viktigt dock att han inte somnar när vagnen är i rörelse för då kan han lätt vakna när du står still. Vi gjorde så att vi ställde ut vagnen på baksidan. Om han var ganska lugn när jag lade ner honom så lät jag vagnen stå still en stund. Om han skrek upp sig gick jag en kort vända och sedan still, så höll jag på. Efter några veckor när det satt tog jag in vagnen och gjorde på samma sätt. Var superorolig att det inte skulle funka eftersom jag hört att barn sover bättre utomhus. De första dagarna var det lite strul men absolut ingen katastrof och nu funkar det väldigt bra. Det underlättar med musik så det har jag på på dagarna.

Lycka till nu och hör av dig med fler frågor om det är något du undrar över nu innan ni sätter igång eller under tiden ni kurar. Jag hjälper gärna till och vet själv hur osäker och villrådig man kan känna sig.

Kram och trevlig helg!
Son född 21 juli 2014, började kura 14 januari 2015
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Tack för ditt trevliga svar! Kul att höra att det har gått så bra för er.

Känner så väl igen det där du skriver om att ge upp och gå in och stoppa in tutten i munnen för att han ska sova... :( Det är så tradigt!
Jag känner mig fortfarande lite skeptisk till om vi ska genomföra kuren - men samtidigt också väldigt sugen. Skeptisk för att vår son alltid har "sagt ifrån" mycket hela tiden sedan han föddes, han skriker lätt för småsaker - även om han också ofta är på bra humör. Är så rädd för det skrikandet som ev. kan bli första kvällen. Men som du säger - jag antar att man måste tänka att det bara måste gå! Annars går det ju inte.

Vi har haft vår son sovandes på mage sedan i december, då han var 3 månader, och sedan dess har det varit mycket lättare att lägga ner honom när han väl somnat i famnen. Innan dess var det att sova på någon av oss som gällde för det mesta på dagarna och på kvällarna innan han somnat ordentligt. Sedan följer vi också "ungefär" ett schema på dagarna, men det är ju då med att bäras/vaggas i famnen till sömns på dagslurarna (utom i vagnen där han somnar av sig själv) och på kvällen förstås.
Han sover oftast 30-45 minuter på förmiddagen och eftermiddagen i sin egen säng, och så brukar jag gå promenad med honom i vagnen mitt på dagen så då sover han oftast 2 timmar. Så jag tänkte nog att vid en ev. kur att fortsätta på samma sätt, fm och em lur i sängen hemma och middagsluren ute i vagn. Vi har inte någon möjlighet tyvärr att ha honom sovandes i vagnen ute eftersom vi bor i lägenhet på 3:e våningen utan hiss, och inte har någon "extravagn" hemma.

Funderar lite på hur man "ska" göra det om man vill ha middagsluren ute i vagn på promenad, om man då måste låta barnet somna själv först? Vår son sover ju på ryggen i vagnen och rullas i sömn, men jag vet inte om det är helt "förbjudet" enligt SHN-kuren? Jag vet inte om det är meningen att man ska lägga ner honom på mage i vagnen, och få honom att somna med ramsan?

Vi har också buffat vår son när han har vaknat i sin säng ibland på kvällarna, då kan det hända att han somnat om av det. Men det är ju också fel enligt kuren, eftersom vi då buffar honom tills han somnar. Om det inte funkar, då drar han bara upp rumpan jättehögt och lyfter huvudet och vägrar ligga ner, då brukar vi ge upp och ta upp honom och vagga i famnen. Ja, jag har helt enkelt så väldigt svårt att tro att det ska att få honom att somna av sig själv! Jag tror, att får jag honom bara att somna den första kvällen med buffning, då kommer allt det andra att gå som smort!

Här blir det nog jag som ev. kommer att köra första 2 nätterna, eftersom jag kan mest om kuren och min man påstår att jag är "hårdare", haha!

Nu är det ca 4 veckor tills min man har en vecka ledigt - då tänkte vi köra igång. Jag ska planlägga mer och mer och så kanske jag startar en egen tråd till slut! Tror jag kommer att behöva lite feedback också på hur man gör med maten, har ju förstått att massor av mat är centralt för att det ska funka! Vår lille plutt har på sistone fått så svårt att koncentrera sig vid bröstet, så jag tror att vi kanske måste få i honom massa massa mat på något annat sätt vid den sista amningen/matningen för kvällen.

Ja, det var lite tankar från mig! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Noahsmami
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av Noahsmami »

Behöver hjälp! Det var ju ett tag sedan vi kurade Noah och allt har gått väldigt bra. Självklart har det varit några kriser där jag trott att han "kommit ur" sin sovrutin men så har det självklart inte varit. :) Noah är nu 9 månader och han har börjat vakna tidigare och tidigare på morgonen så jag misstänker att jag behöver göra en schemaändring. Behöver nu synpunkter på det schema som jag tänkt mig, se nedan hur jag tänkt lägga upp det:

07.30 God morgon & Flaska
09.30-10.15 Vila
10.30 Lunch
13.30 Gröt
14.00 - 15.30 Vila
16.45 Middag
18.30 Nattslurk
19.30 Go'natt

Tar tacksamt emot synpunkter och tips.

//Jessica
Son född 21 juli 2014, började kura 14 januari 2015
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Det ser strålande fint ut tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Noahsmami
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av Noahsmami »

Tack snälla, då håller vi tummarna för att detta funkar! :)
Son född 21 juli 2014, började kura 14 januari 2015
Noahsmami
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av Noahsmami »

Hej igen!

Lite grus i maskineriet...Noah har börjat vakna kring 6 på morgonen men ska egentligen sova till kl. 7. Han ställer sig upp och gråter och när vi lägger ner honom och sätter på musik hjälper det inte. Ska vi bara fortsätta så ett tag eller prova på något annat eller rent utav ändra i schemat igen?

Nu är schemat enligt nedan:

7.00 Godmorgon
7.30 Frukost
9.30-11.00 Vila
11.00 Lunch
14.00 Mellis
15.00-15.45 Vila
17.00 Middag
19.00 Kvällsslurk
20.00 Godnatt

Känns så trist när allt funkat så bra under en lång tid. Tar tacksamt emot tips och råd.

//Jessica
Son född 21 juli 2014, började kura 14 januari 2015
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

OM du skall ändra något är det att i så fall FÖRLÄNGA natten, du har lite för lite sömn på schemat! 8) Jag får ihop 13 tim och 15 min vilket är i princip vad en 2 åring skall sova. :wink: 13,5 är det hela andra levnadsåret.

Sen bara måste du se över mörkläggningen... Går du in i rummet mitt på dagen kl. 12.00 så skall du inte se handen framför dig. Vissa barn är betydligt känsligare än andra. När min son var runt året fick jag t.o.m lägga en handduk runt springorna på dörren till hans rum, något år senare kunde jag ta bort det.

:arrow: Största boven är oftast mörkläggningen.

:arrow: Sen är det maten, att han äter ordentligt på dagen

:arrow: Sen är det den sociala delaktigheten, att han faktiskt jobbar med dig.

:arrow: Sen kommer utevistelse, MINST 1 tim på fm och 1 tim på em, där han faktiskt är ute och leker, går, utforskar.

Hur dagen är hänger också ihop med hur natten blir. Vissa behöver mera stimulans än andra, min son klarade inte av så mycket citystoj, mycket folk, men att vara ute i skogen var toppen och då sov han också bättre på natten.

:idea: Sist, ju senare jag lägger min son (gäller än!!) desto tidigare vaknar han. :o Så lägger jag honom runt 19.30 där han ligger och fnular lite innan han somnar sover han oftast till 07-07.30 men lägger jag honom 21.00 då kan man slå sig i backen på att han vaknar före 06. :shock: Så det kan vara värt att fundera på och förlänga natten också. Han börjar ju bli närmare året och då är 12 tim natt mycket bra och praktiskt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det blir en väldigt lång kväll i och med att ni bara har en 45 min lur på em. Det är lättare att orka kvällen om man har kort lur på fm och sen långluren på em. Det kan ju vara så att han blir övertrött vilket visar sig som tidiga morgnar :?: .

Hur är det med mörkläggningen förresten? KOLMÖRKT ska det vara, här mörklägger vi med dubbla lager runt fönstret och mörkläggningsgardin utanför dörren :mrgreen: .

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"