Svår läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ok marginalkvarten kan användas till ALLT! så somnar man 15 min senare får man sova 15 min mera. Men somnar man 20 min senare på en 45 min lur, får man en 20 min lur.
Men har man erfarenhet att det tar 10-15 min att somna kan du ju också använda marginalkvarten att lägga just 10-15 min tidigare så hon faktiskt får sina 45 min. :wink:

Marginalkvarten funkar alltså både framåt, bakåt och innan och efter lurens tid.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Jaaaa! Tuva-Maja sov 20.09-08 utan ett knyst. Jag väckte henne nyss. :D
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Svår läggning

Inlägg av annawahlgren »

:D PRIS OCH BERÖM =D> :heart: =D>

Jag blir så glad och stolt! Pussa på lilla inte sju- men åttasovaren från mig :wink: :lol:



O:) :heart: :sleep:


Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Ännu en bra natt utan uppvak! Härligt :!: :D Dock är det svårt med lurarna dagtid men men vi jobbar på.
Nu fyller "stora" T sju månader om några dagar och jag tänkte ändra schemat lite. Skulle vara skönt att någon expert kikade över det :roll:

8:00 God morgon & amma
9:15 Gröt
10:15-11 Sova
12:15 Mat & efterrätt
13:15-14:45 Sova
15:00 Mat & efterrätt
16:30 Litet mellis, typ en banan
17:10-17:30 Sova
18:15 Gröt
19:30 Amma
20:00 God natt

Tack snälla för hjälpen :!: :heart: :heart:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Svår läggning

Inlägg av annawahlgren »

Zandhra skrev:Ännu en bra natt utan uppvak! Härligt :!: :

:D UNDERBART =D>
Zandhra skrev:Dock är det svårt med lurarna dagtid men men vi jobbar på.
Ja, jobba på :wink: :lol: Lugnt och fint och metodiskt. Det kan ta ett tag innan alla pusselbitar fallit på plats och alla polletter trillat ner. Alltid är det något som krånglar, höll jag på att säga (och sa jag) - ända upp till en månad efter kurstart. Men det är ingenting som inte går att komma tillrätta med! Finns tusen små effektiva tricks och knep :-({|=

Vi tar en sak i taget, tycker jag. Hela goda nätter är ju det första och viktigaste steget till ett underbart liv :thumbsup:

:arrow: Schemat behöver sin lilla översyn! Som det nu är, har du planerat in sju måltider, faktiskt :roll: Fyra plus nattslurk är det bästa. Vi vill att hon ska hinna bli hungrig mellan varven.

Det bör gå ca tre timmar mellan sista "tuggan" på ena målet och första på nästa. Hon bör äta under en halvtimme varje gång (inte mer, så mata på effektivt, tråka inte ut henne och bombardera henne inte med osäkra "frågor"!). Du kan alltså schemalägga måltiderna med 3,5 timmes mellanrum, om du får ihop det.

Undantaget är nattslurken, som kan läggas åt båda hållen, så att säga, om man vill - du tänker dig amma det första på morgonen och det sista på kvällen, och då kan gröten komma rätt tätt inpå efter respektive före amningen. Tätare än i ditt schemaförslag, tycker jag. Vi vill att det ska "kännas" som samma mål för henne - som två rätter med paus emellan, bara! (Komplicerat? Du anar inte vad det kan vara svårt att lättfattligt beskriva det som i praktiken är så alldeles självklart! Eller det anar du kanske :mrgreen: )

Lurarna är fina och lagom för en så pass gammal dam som hon strax blir, men 1 och 2 ligger för nära varandra i min smak och 3 lite för nära natten. Försök få till 3 tim mellan fm-luren och middagsluren och 3 tim mellan em-lur och natt, om du kan!

Så fram med papper och penna och skapa :P #-o :lol:


O:) :heart: :sleep:



Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Tack snälla! :D
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

En liten fråga om hur ni gör när barnet vaknar ca 30-40 min före utsatt tid? Känns inte bra att ge henne en ramsa då eftersom den bekräftas av att jag kommer inom kort och plockar upp. Samtidigt vill jag ju visa på att jag finns utanför och håller vakt. Är det husljud enbart som gäller kanske :?: :?
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Är det på morgonen kan man ge en pangramsa/upplysningsramsa som talar om att det fortfarande är natt.

Är man inte ledsen eller missnöjd, utan pratar kan man få vara tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Finns det något råd eller rön för att slippa morgonbajs? T bajsar numera ca 1,5-1 h före uppstigning, vilket gör det svårt för henne att somna om.

Passar på att fråga om det är något jag bör tänka extra på inför kommande sommartid :?:

:D
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Stoppande mat på kvällen och lösande på morgonen brukar hjälpa. Typ omogen banan, äpple på kvällen och päron, kiwi, aprikos, katrinplommon på morgonen.

Sommartid gör jag på 2 dagar där jag skjuter på tiden med 30 min/dag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Du får ursäkta men kan du ge ett tidsexempel? Om T sover till kl 8, när tänker du att hon ska upp dag 1 resp dag 2 då? Börjar du dagen före omställningen av klockan?

Tack. :oops: :roll:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ja jag börjar dagen innan omställningen med säg 7.30 första dagen sen faller alla lurar 30 min tidigare. Och sen den "riktiga" dagen blir det ju då 08 (eller 07 gamla tiden) och då faller alla tider på plats. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Okej...problem är till för att lösas: T har förutom 2 morgnar av ca 65 vaknat runt kl 7 (morgon kl 08.00). De senaste fem dagarna har min sambo, utan min vetskap, tagit upp T just kl 7 då hon vaknat. #-o Det har visst sig innebära att hon nu vaknar kl 5.30-6 istället (SÅ KLART! Något jag visste att hon skulle göra!). Jag har skällt på sambon och han håller med om att 6 är lite väl tidigt för oss att stiga upp. Tips på hur göra nu på smidigaste sätt för att återgå till ordningen :?: :(
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Har ni infört väckarklocka? Annars är det kanske något?

Läs sen om tidiga morgnar tipsen och ta fram en strategi och kör.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Behöver lite pepp för min attityd. T blev jätteförkyld med feber, för första gången i sitt liv, igår. Natten har varit jobbig både för henne och för oss. Mycket gråt och svårt att andas. Jag prövade med löken Torsmamma! :) Tycker det var jobbigt i natt med lilla tjejen. Ville egentligen bara ta upp och krama om, men det är ju min känsla. Hon behöver ju bara få sova! Dock väcktes mina tankar på hur ni håller attityden uppe vid "värre" sjukdom, T ex magsjuka? När jag är sjuk vill jag bli extra ompysslad och omkramad, därför känns det extra känslosamt när T var så ledsen i natt.
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"