Standardmodellering från 11 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Hej kära forum! Nu är det dags igen att lära en liten att det är gott att leva. Lillebror Hugo född i september ska få fasta tider för alla runt om och han själv mår dåligt av när han ska styra. Började SM i veckan, inköpt innevagn och gjort schema maj granne trebarnsmamma som kört SM på sina tre. Har själv kurat storebror även om det tig lång tid så är vi i land sedan länge. Well schemat ser ut såhär:

Natt 1930-07
07: mål 1: Frukost enligt SM(?): ett bröst truga truga rap när han verkar tröttna sen påfyllning skötning lite umgänge bröst 2 samma varv. Tar inte 90 minuter för det finns inte deb tiden, storebror ska till dagis och det ska Morgonstökas.
Lur 830-10
10: mål 2: bröst ett, försöker dra ut på detta, rap, sedan påfyllning. Genom att inte köra bröst 2 direkt hår håller jag honom vaken. Jag kör bröst 2 nära läggning. Det är fel va? Köket är bara öppet en timme? En och en halv? Upplever det svårt att komma hemifrån oavsett hur jag gör faktiskt. Gå hemifrån mellan brösten eller vänta till båda är klara och gå ser tja det senare vblir tajt om målet får ta 90 min inkl skötning... Man kan ju behöva handla nåt? Dessutom svårt att hålla honom vaken men har blivit bättre på det efter att alla läggningar första dagarna var ett helvete och jag fattade att jag nyttjades som napp för sovande slumrande hugo som jag trodde åt ( har inte annat rätt från början så de feta dropparna kommit fran så jag visste inte hur det skulle se ut då men mamman next door fick se eb gång och tyckte det var slummer. När jag började jobba ned att håla vek. Gick läggningarna på dagen mycket enklare.
Lur 12-14.
mål 3 kl 14: ett bröst varv 1 rap påfyllning. Därefter promenad till dagis i bärsele (5 min) för att hämta storebror ( 5 min ) sen hemåt (5 mIn) Och amma bröst 2 truga truga rap påfyllning. Nu är klockan typ 1530-16 och det drar ihop sig till sista luren. Jag upplever det stressigt. borde han amma rubbet innan vi går och hämtar? Då lovar jag nästan att han kommer somna i bärselen.
Lur 1615-17
Mål 4 bröst 1, umgänge lek med pappa som kommer hem 1630, bröst 2.
Blandade aktiviteter social delaktighet matlagning tvätt e t c. Ev bad. Kl 19 kvällsmålet d v s både bröst 1 och bröst 2 inom 25 minuter.
Godnatt 1930.
Nattmål infaller 230. Inatt vaknade jag bort 5 målet som han ville ha 526 Eftrersom att häromdagen blev dådet morgon då tyckte han och jag fick vagna i evighet för att få honom att fatta att han hade fel.

Problem/ frågor
1. Maten: hur lägga upp målen egentligen? Hur lång tid mellan bröst ett och två? Ska man hållas lite hungrig för att orka vara vaken? Eller ska man bli mätt kl 1045 om man vaknade 10 och sen somna kanske halvhungirg kl 12? Jag vet inte hur bra det mättar. Alla säger ju att bröstmjölk är så flyktigt.. Har en kille som sällan ser äcklad ut vid bröstet.. Har faktiskt aldrig hänt. Däremot har det hänt ett par gånger att han inte tagit mer. Ofta blir det strul med luft domskäls och då går det inte att fortsätta amma tycker han. Ej heller om prutt ska ut eller om det är kiss i blöjan ( har omfattande blöjkonto, var samma med brodern).
Hade varit kul med ett upplägg som medger att man tar sig ut genom dörren.
2. Sömnen
De naturliga passen 5-20-45-90-120 OS v. Stämmer inte på honom. Han strular efter 35-38 samt efter 1:09-1-:13. Vad kan det handla om? Varit samma flera lurar. Lyckats vagna bort uppvak men är inte riktigt beredd på de konstiga minuttalen.

3. Kvällsläggning strular
Igår somnade lhugo först 2136 inrullande vagn ute troligen p g s en rap på avvägar. Vägrad blank åt somna på mage men somnade ute på rygg. Troligt knip.
Ikväll inomhus i nyinköpta innevagnen massa flams, hyperventilerar / flämtar, grymtar. Tillåts inte skrika upp sig för att inte störs storebror. Borde däckat direkt. Somnade runt 20 troligen rullande vagn by dad ( som inte vet om han somnade själv). Övertrött? Däckade 1540 på soffan och backade sista luren 35 min. Sen la jag ändå först 1920 eftersom att han aldrig slutade amma den där kvälsslurken men till slut fattade jag att han körde sin vanligt dumhet att amma bara för att han känner nåt obehöav och det var en rap som skulle upp..borde alltså brutit målet tidigare och lagt? Svårt att avgöra för man vill ju att han ska äta sig tokmätt inför natten och kanske ta nattmålet vid fyra i st f 230 så han klarar sig till 7 ( vaknade 615 imorse och vagnades från och till till 645 då vi gjorde glad morgon). Var nog hungrig.

4. Verktyg
Visst är det bara tillrättaläggning och vagning som gäller på en sån här lite figur? Samt mat mat mat men se till att inge luft år kvar för då går allt åt skogen?

Hugo sover nu i sin jätteliggvagn i mörkt svalt sovrum på mage under täcke i bara blöjan. Är varm av sig.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Får visst inga svar för hade kanske inget ni bedömer som akut? Well nötterna strular rejält. Jag ger nattslurk men kan inte komplettera tunna kvällsmjölken med pumpad för jag får inte ut nåt nör jag pumpar och flaska med ersättning tar han inte. Kanske om jag bra skulle ge ersättning men han är så trött där så tror inte på det. Har följande problem:

1 Han orkar inte till 1615 så får kanske anpassa schemat så läggning för em lur är 1545 eller 16.
2. Sover inte 45 utan med 38-40. Fått vagna till 45.
Borde den luren vara längre?!just nu orkar han inte med kvällen. Bad kommer inte på fråga. Måste lägga kl 19.
3. Struliga nätter med 4-5 mål i natt. På inrådan av granne som kört SM från början på sina barn har jag låtit honom äta nör han vill för de sov över själva. Det gör visst inte Hugo. Tvärtom. Tar fler mål. Kan Jag bestämma att ett mål räcker och när det ska infalla fast han inte ens är 3 mån? Han har alltid ätit vid 2-3 men tittar man på forum är det kl 4 som gäller vid den Här åldern. Tacksam för snart svar.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

För andra dagen i rad vagnar jag hejvilt från 1245-1326 med korta avbrott hade varit tacksam för bekräftelse av schemat.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och varmt välkommen hit! :D

Jag är ledsen att du fått vänta på svar och jag ska själv iväg på julhelg imorrn så tyvärr hinner jag inte svara så omfattande men ska försöka. Först vill jag säga grattis till killen och att du valt att köra SM. Det brukar vara svajigt för de flesta den första tiden så ingen panik, du verkar ju ha bra koll och dessutom hjälp hos grannen.

Jag upplevde också att det var svårt att komma hemifrån i början och jag tror att det är så för många. Amning tar tid, erbjud med jämna mellanrum men alltid så mycket han vill ha!! Dvs vill han ha båda brösten direkt så ge honom det. Du fyller först på så mkt det går, sedan erbjuder du mer inom den givna tiden. Många äter allt på en gång medan andra vill ha småslurkar inom tiden.

Tips när du ammar:drick mkt och ät FET mat! Luzernte rekommenderas av många här för att få mer mjölk.

Schemat ser bra ut men du kan låta honom sova 1.5 h på em och alltså lägga tidigare om det behövs (vilket du ju säger att det gör!). Att en lur på 45 blir 38 är inget att haka upp sig på, det låter ju som att det går strålande för er! Övertrötthet är en vanlig bov så pressa inte vakentiden för mkt utan lägg när han är "lagom" trött. Övertrötthet ger gärna många uppvak på nätterna, tyvärr.

Ökade uppvak kan ofta också bero på hunger. Vi införde smakisar vid 3.5 mån och det var vad som behövdes för att få ordning på allting. Nu är du inte där än men många här inne börjar vid 3 mån och det verkar funka utmärkt för de allra flesta. Mata på allt du kan så länge och håll ut! Vid 3 mån eller strax därefter brukar mkt falla på plats!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070 här finns mycket god julläsning! :wink:

Kram så länge och fortsätt jobba på så fint som du gör!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Tack för svar! Har idag lagt om till 3-månaders schema eftersom att lunchbuffén strulat för mycket. Det gick bättre men det var inte populärt att försöka senarelägga morgonturen en kvart så det blev bara en halv kvart. Tydligen har han redan blivit lite Skalman även om han hittills inte direkt somnat själv i a f inte utan rätt mycket vagning,

Idag bestämde jag mig för att det fick räcka och att jag skulle orka ta debatten. Och det fick jag göra på lunchen diskuterades det i 8 minuter innan han gav sig, lite kortare tid på eftermiddagen.

Det som oroar mig är att det skrik som han hade inatt var nåt annat,, han gav sig inte heller vid vagning. Det tog inte alls. Säker på att det var hunger så har idag försökt kruta på med rejäla kvalitetsamningar.. Hoppas kan man alltid men min fråga är inte ska man väl vagna bort uppvak som orsakas av hunger? Ersättning är inte aktuellt eftersom att han vägrar flaska. Däremot är det kanske dags att börja med mat. 3 mån nästa vecka.

Inatt tog jag upp och matade vid 22 för att få sova men det fick Jag verkligen inte. Han skulle ha 140, 310 samt 526. Inte mycket sover alltså.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Ännu en strulnatt. Mat kl 23 som varade till 01 eftersom pappa först fick i honom 1/2 flaska sen fick han amma två bröst för att få sova sen. Det hjälper inte nyvaknat vid 04 och ger sig inte utan mat ligger och tuggar på händer blöter ner hela sängen. Somnat inte om efter mat heller för tycker väl att det är morgon. Suck.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Ännu en strulnatt. Mat kl 23 som varade till 01 eftersom pappa först fick i honom 1/2 flaska sen fick han amma två bröst för att få sova sen. Det hjälper inte nyvaknat vid 04 och ger sig inte utan mat ligger och tuggar på händer blöter ner hela sängen. Somnat inte om efter mat heller för tycker väl att det är morgon. Suck.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Börjar kravla mig upp ur hoppläsheten med hjälp av idogt läsande på forum:
1. Har backat med vagningen, smugit in ramsan vid läggning och tillrättaläggande. Som svar på detta har Hugo somnat själv efter mycket debatt igår lunch, en del debatt igår em och idag på morgonen samt ingen debatt idag på lunchen för då hade han redan somnat eftersom att .... spännande va?
2. Eftersom att den gångna natten också var knasig började jag tänka på vad vi skulle kunna göra eftersom han verkar hungrig men inte gillar ersättning. Och vi har provat olika märken och olika flaskor men nä det är inte gott tycker han. Så då började jag läsa runt om smakisar och på detta eminenta forum hittade jag att det är OK mellan 3-4 månader. Nu är Hugo 3 månader på tisdag så det är kanske på gränsen men jag struntade i det och serverade i morse mosad avokado mellan bröst 1 och bröst 2 och på förmiddagen mosad banan före båda brösten. Framåt läggdags verkade hugo rätt ansträngd men jag tror att han faktiskt mest fick uppleva hur det var att vara bajsnödig med något stabilare än bröstmjölk i sig.

Skriver detta mest för att dokumentera vad som sker och vill berätta att jag ringde BVC med och de blev helt nippriga och tyckte inte jag var klok. Jag berättade att Hugo ammade endast en gång på natten som nyfödd (0230) och att jag tyckte det tydde på att bröstmjölken räckte då men inte nu men nädå det trodde inte det utan barn har olika perioder och så vidare inte kunde det väl vara så. Helt skevt det där.

Vågar inte ens berätta att han ligger på mage och sover. Enda gången han ligger på rygg är när han är mellan två bröst i matningen och somnar. då lägger jag honom på rygg för att han ska vakna och det funkar varje gång. Sen ligger han på rygg vaken ibland och kollar på en fin mobil eller så men det är ju en annan sak.

Nyss klarade hugo skarven efter 45 på lunchluren och lite gnöl hördes allt nyss efter ca 1:05 men jag undrar om inte maten är nyckeln här? Ska bli spännande att se hur dagen och natten fortskrider.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Just det: grannen råder mig att vänta med tremånadersvaccinering p g a ett samband mellan den och PSD. Är det något nån här känner till? Har googlat men inte hittat något vettigt.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Såhär ser mat och sovtillvaron ut just nu tänker jag

0700 Godmorgon, ett bröst, rap, påfyllning, lämplig frukostsmakis, ett annat bröst, rap, påfyllning
0845 Lur 1-45 min
0930 Förmiddagsmellissmakis, bada, massage, läsa böcker sjunga och sånt
1030 amning enligt SM
1130 Sova lunch 2 timmar
1330 Amning enligt SM
Hämta storebror i bärsele
Nån lite smakis
1545 Sova eftermiddag 45 min
1630 Upp och hoppa och amma enligt SM
1800 smakis från familjens middag
1830 godnattslurk (amning enligt SM)
1900 Godnatt
0400 (om han vaknar eller ta upp?) Nattmål, ett bröst enligt SM
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tänkte svara dig lite ang. vaccination. Läs, läs och läs om vaccination tycker jag. Jag personligen hade väntat några månader och inte låtit mig stressas till en vaccination vid 3 mån ålder. :D Du kan alltid påbörja vaccinationsprogrammet men du kan inte ta tillbaka! jag hade påbörjat det runt 8-12 mån och då valt mina sprutor NOGA!

Men viktigast läs, läs och läs mera om vaccinationer och gör sen din egen uppfattning. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Om han vill ha båda brösten på en gång ska han då ha ett tredje bröst innan det är dags att sova? Tänker på följande från forum om SM dag

StandardModellen dag:
**********
Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
Skötning
Umgänge
Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
Sova.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Äter han över 20 min på ett bröst och vill ha det andra direkt är det helt ok. Sen kan du erbjuda påfyllning om han vill ha inom timmen tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Jag fattar ändå inte. Ska han ha precis före läggning eller inte? Hugo kan äta 25 min på ett bröst och sen 25 min på nästa. Ska han sen ha nåt före läggning eller inte? I o m att det står insomningsslurk så får man det intrycket. Det är väl för Nyfödda?

Exempelschema för 3-månaders är enligt nedan

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Efter morgonturen är det meningen stt man inte ska amma alltså? Funkar helt klart inte här. Hugo vill ha nåt när han sovit. Finns det nån bebis som inte vill det?
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ok, nu råkar det ju vara mitt schema du har nedan. :P :lol:

Så då ger man mat på de tider som står men måltiden håller på i max 1 tim. Sen om du ger ett bröst 25 min och rapar sen andra bröstet 25 min är helt ok och om du sen hinner med en påfyllning och han vill ha på de typ 5 min du har kvar är det också ok. Är han hungrigare än så kan det vara på sin plats att ta in lite smakisar också tycker jag. Men någon "nockout" slurk talar vi inte om längre. Det gäller första månaden.

5 måltider på max 1 tim och kvällsslurken/nattslurken kan komma så tätt som 1 timme direkt efter avslutat måltid 4. Samt ett kort nattmål säg runt 04 på 20 min där man inte matar båda brösten nödvändigtvis och inte heller rapar regelrätt. utan mata på i mörkret 20 min och lägg igen. Detta är för att han skall klara sig till morgonen. :D

I vissa fall kan det vara svårt att amma dem på dessa tider (vi hade lite så) då fick jag lägga måltiderna direkt efter lurarna när sonen var sömntung, men då hamnar lurarna och allt lite annorlunda. Men äter han hellre innan luren är det bättre tycker jag, helt klart.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"