Prematur schemadags?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

mamaA skrev:Förmiddagsluren brukar man ju behålla 45 min för den ska ju hänga kvar så när man går över till två lurar, kanske är det dags för två lurar istället?
12-45-1,5 eller2 ( kan behövas två timmar om man har en tröttis) ELLER jag såg nu att ni har två timmars lunchlur så kanske 12-45-1,5- 20 om du vill ha tre lurar, man brukar gå över till två runt 8-9 månader.

Kram :heart:
Det är ju precis på gränsen på att han klarar att hålla sig vaken hela eftermiddagen, ska diskutera lite med sambon och se vad han tycker.
Det är ju himla skönt för oss mitt på dagen när han sover en stund så vi får väl se :)
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Vi provar att korta ner middagsluren till 1,5 timme och sen kör vi 20 min på eftermiddagen.
:?: Hur lång tid behöver jag ge förändringen innan jag kan utvärdera hur det funkar?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av mamaA »

MINST en vecka [-X . Man blir oftast frestad att ändra efter några dagar om man inte tycker att det funkar men det tar lite tid innan de nya tiderna sätter sig i kroppen :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Det jag har märkt med min lilla prematurtjej är att hon behöver mycket mer sömn än mina andra två har gjort. Lilla M är nu 14 månader och sover ca 14 timmar per dygn. Vi körde med tre daglurar ända tills för en månad sedan. 8) Jag provade minska ner till två daglurar tidigare, men det gick bara inte. Hon var hur trött som helst, :sleep: så det fick bli en 5-minutare vid 16.45 för att hon skulle orka äta middag och sedan orka vara vaken tills det var läggdags 19.15.

Och ja, vissa dagar är urtråkiga och långsamma! :roll: Men för mig har det alltid blivit bättre från när barnen kan sitta själva och åla/krypa - då helt plötsligt har de kunnat vara med på ett annat sätt och jag själv har fått mer "frihet" att göra annat än städa och plocka undan här hemma. Andra dagar njuter jag av att bara vara här och nu med lilla M, och lämnar städning, diskning etc till maken. ;)

Tips för att göra magläget trevligare är att lägga fram färgglada bilder exvis Disney, eller böcker med stora bilder. Du kan luta de mot kuddar eller en skokartong.
Jo, och så var det boktips - här är det Molly Mus (med luckor att öppna) och Alfons som är favoriterna. Halvan-böckerna går också hem. Ett annat tips är att skaffa en bok med barnsånger, exvis den silvriga barnkammarboken, och titta på bilder och sjunga ur den. :)

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av mamaA »

Ja, ibland kan man inte själv bestämma allt :mrgreen: . Min äldste gick från 45 min em-lur till ingen alls, då han helt enkelt inte somnade längre. De små brukar signaleran är det är dags att plocka bort sista luren genom att helt enkelt inte somna då.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Det jag kan konstatera nu när det har gått ett tag är att det nog är klokt att utgå från korrigerad ålder på prematurbebisar, åtminstone tills de är 18-24 månader. Jag själv hade lite bråttom och försökte ganska snart lägga ett schema utifrån okorrigerad ålder, och det funkade ju inte alls för lilla M. Hon var ju hur trött och grinig som helst, så jag har lärt mig att ge henne rejält med sömn anpassat till korrigerad ålder. 8)

Daglurarna har jag konstant haft ute i barnvagn i voksipåse (och inne i vagnen när det var som kallast ute), även 5-minutarna. Det kräver lite mer jobb med kläder på och av, men då vet jag att hon sover hela luren. Ibland kanske det tar 5-15 minuter innan hon somnar, men det är okej. Jag vet att hon verkligen behöver sova de där stunderna så det är värt det. Och så får jag frisk luft och lite motion samtidigt. :lol:

Har du förresten Barnaboken? Den är ju helt outstanding! Den i kombination med föräldraforumet och jag klarar allt när det gäller barnen. :D

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Och sedan är det precis som mamA skriver - barnet brukar signalera när det är dags att justera schemat, det är bara att vi föräldrar kan vara lite tröga ibland. :lol:
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

HÖNSMAMMA skrev:Och sedan är det precis som mamA skriver - barnet brukar signalera när det är dags att justera schemat, det är bara att vi föräldrar kan vara lite tröga ibland. :lol:
Haha jaa han somnar ju inte alltid lika lätt på eftermiddagen så vi provar att minska ner som jag skrev tidigare ändå, rent krasst utvecklingsmässigt är han ju inte mer än sin korrigerade ålder, han sitter ju inte själv och ålar eller kryper inte osv. Vilket är lite frustrerande men det kommer ju... Förhoppningsvis någonstans under sommartiden (1 år okorrigerat då, snarare 9-10 månader korrigerat)...
Jag lånade en barnabok men har ingen hemma just nu. Det kanske vore dags att skaffa sig en att ha i bokhyllan dock! :)
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Ylvispylvis »

Jaa! :thumbsup: Den kommer ju tas fram med jämna mellanrum under många år framöver så helt klart ska du ha ett eget exemplar att pryda hemmet med! :D

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Hönsmamma, du hade prematur också eller hur?
Hur har ni gjort med babysim? Har ni räknat enligt korrigerad ålder där också? Vi funderar på hur vi ska göra med babysim för H i höst... Vi provade nu i söndags och det var skitroligt, trött som fasiken var han ju efteråt men vi ville nog bada mer. Nu är alla omgångar slut för i vår så det blir ju inte förens i höst i så fall och babysim räknar man till 1 års ålder, första omgången hinner vi gå i så fall för han blir 1 korrigerat tre veckor efter sista badet. Men jag vet inte riktigt hur vi ska tänka?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jo, min tjej är också prematur men vi har inte varit på babysim. Det var sånt vi gjorde med barn nr 1, med de andra två har det inte blivit av. 8) Om vi hade gått på babysim så hade vi räknat enligt korrigerad ålder även där.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Nu har vi nytt problem, vi bytte schema, förmiddagslur och eftermiddagslur är numera enda som sovs på dagen. MEN, han har börjat vakna och gråta hysteriskt minst en gång under natten den senaste veckan (inte samtidigt som vi bytte schema dock)...
Någon mer som haft liknande problem kring ett år eller som vet vad det beror på? Börjar bli irriterande eftersom jag först får trösta och söva om, sen försöka somna själv med en vildbase i magen som tycker att vi då hellre ska hålla mamma vaken och sen världens jobbigaste förvärkar på det :(
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det kan komma lite perioder när som när det händer mycket i utvecklingen eller det blir någon förändring i tillvaron.

Det viktigaste är att försöka behålla lugnet och bemöta fnurran konsekvent. Instinkten är ju att gå in och lugna när liten är väldigt upprörd och det är ok någon enstaka gång men fortsätter problemet ändå så är det inte lösningen. Ramsan är ditt verktyg och eftersom det inte hjälper att gå in så hade jag skippat det och ramsat. Det lär bli protester men på några nätter bör han lära sig att somna om på ramsan.

Min minsting är snart 10 månader och vaknar en halvtimme för tidigt varje morgon och ställer sig då upp och skriker sen hysteriskt för att han inte vågar sätta sig ner. Jag har gått in och lagt honom ner och gått ut med ramsan, sen är det tyst ett tag innan det låter väldigt upprört igen. Jag har gått in igen för att lägga ner honom men upptäckt att han bara sitter upp och faktiskt inte är ledsen utan SUR så nu blir det EN nedläggning sen bemöts han endast av ramsan som gör honom jättearg nu till en början men som kommer att nå sitt resultat igen. han har haft sådana här faser vid olika utvecklingssprång så jag vet att att det kommer att gå tillbaka till normalt sen om jag sköter det rätt.Om det sker mitt i natten eller på morgonen så bör svaret likväl vara du är trygg i din säng, somna om igen= ramsan.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

mamaA skrev:Hej!
Det kan komma lite perioder när som när det händer mycket i utvecklingen eller det blir någon förändring i tillvaron.

Det viktigaste är att försöka behålla lugnet och bemöta fnurran konsekvent. Instinkten är ju att gå in och lugna när liten är väldigt upprörd och det är ok någon enstaka gång men fortsätter problemet ändå så är det inte lösningen. Ramsan är ditt verktyg och eftersom det inte hjälper att gå in så hade jag skippat det och ramsat. Det lär bli protester men på några nätter bör han lära sig att somna om på ramsan.

Min minsting är snart 10 månader och vaknar en halvtimme för tidigt varje morgon och ställer sig då upp och skriker sen hysteriskt för att han inte vågar sätta sig ner. Jag har gått in och lagt honom ner och gått ut med ramsan, sen är det tyst ett tag innan det låter väldigt upprört igen. Jag har gått in igen för att lägga ner honom men upptäckt att han bara sitter upp och faktiskt inte är ledsen utan SUR så nu blir det EN nedläggning sen bemöts han endast av ramsan som gör honom jättearg nu till en början men som kommer att nå sitt resultat igen. han har haft sådana här faser vid olika utvecklingssprång så jag vet att att det kommer att gå tillbaka till normalt sen om jag sköter det rätt.Om det sker mitt i natten eller på morgonen så bör svaret likväl vara du är trygg i din säng, somna om igen= ramsan.

kram :heart:
Tusen tack för återkopplingen, har inte ens tänkt på ramsan! Vi sover ju i samma rum men i olika sängar (liten lägenhet)... Så nu ska det börjas rabbla när han väl vaknar igen, bara för jag skrev om det så har det ju inte hänt på två nätter #-o
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Ylvispylvis »

Jag säger bara: Social delaktighet!! Pedagogiska leksaker är väl fint men jag är som du, ingen aning om vad de "ska" träna eller klara av. Men kör handen om handen och låt lillen hjälpa till!

KRAM på dig!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"