Hur fixar vi sömnskarven?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej
Jag är mamma till en underbar dotter på 2,5 månad. Hon sover som en prinsessa om nätterna men det är så svårt att få till det på dagarna.

Tidigare vaknade hon efter 45 min på alla tre dagslurarna. Jag än drade då schemat till följande

8 god morgon
8.15 mat
9.45-10.30 sova
11 mat
12.15-14.45 sova
15 mat
16.30-17.15
17.30 mat
19.30 nattslurk
20 god natt.

Problemet är att hon vaknar efter 45 min på middagsluren och efter 20 min på em-luren. Hon sover dagslurarna i vagn. Jag får henne inte att somna om, vilket gör mig så frustrerad. Jag har nog problem med attityden och är säkert överkoncentrerad, men jag behöver hjälp på vägen.

Jag har nog inte helt förstått hur man ska vagna. Jag brukar springa dit vid första pip. Stoppar man in nappen blir hon tyst. Jag gör ett par drag och går därifrån. Har jag tur hinner jag ur rummet innan hon börjar om. Och jag börjar om och så fortsätter det i all oändlighet och hon blir bara piggare och piggare. Låter jag henne skrika ett tag blir det precis likadant. Har jag tur somnar hon efter 1 eller1,5 h.

Hur ska jag göra? Springa dit vid förta pip eller låts henne låta lite. Med en 3åring som vill ha uppmärksamhet ochmat som ska lagas funkar det inte att ränna fram och tillbaks. Hon sover i regel på sidan. Inne eller ute spelar ingen roll.

Jag har också en fråga om matning. Hon flaskmatas och äter rätt mycket tror jag ca 200 ml per gång. Hon äter rätt snabbt. Hon käkar glupskt en kvart sedan kan dettrugas lite till. Efter 45 min-1 h från start får hon portion 2 som kan vara väl så stor som den 1a. Och hon spyr massor, jämt. Är det rätt tänkt?
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mellansyrran »

Hej och varmt välkommen hit!

Grattis till din lilla prinsessa! Och vad härligt att hon sover på nätterna. Har du sett tråden som finns på Späda barn som heter "Läs det här först. Svar på vanliga frågor." Den är matnyttig på många sätt.

Men du undrar varför hon vaknar efter bara 45 minuter på långluren och efter 20 minuter på emluren. Har du funderat på att ha henne i magläge istället för sidan? Med andningslarm förstås. :) Med tanke på att hon kräks en hel del enligt dig så kanske hon är hungrig när hon vaknar? Hon är trots allt så liten så liten än att du kanske ska låta henne styra schemat lite mer. Vad tror du om en längre förmiddagslur och en kortare emlur? Långluren som ni har nu på 2,5 h är ingen normal sömnrytm. Det vanliga som ligger nära där är 2 h eller 3 h. Det finns många schemaförslag i tråden jag nämnde tidigare som kanske kan ge dig inspiration.

Att vagna är lätt att lära sig. Anna Wahlgren har en inspelning som du kan se på. Den finns också i tråden jag nämnt.
Och ja, du ska in till vagnen vid minsta pip till en början. Prinsessan måste få lära sig att det är vila som gäller nu och att hon inte behöver ställa frågor. Ju säkrare du blir och får till attityden desto lättare kommer det att gå.

Lycka till! Och rapportera hur det går.
Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej

Tiden går och det har gått upp och sedan ner.

Jag testade som Mellansyrran föreslog, med 1,5 h på fm igen och plötsligt föll allt på plats. Från första dagen sov hon som en stock enligt schemat och jag blev så lättad och nöjd och vi fick en mycket behagligare tillvaro då hon även åt lite större portioner.

Efter ett tag började hon få lite svårt att somna på kvällen, vilket hon aldrig tidigare haft. Jag kom fram till att det borde vara övertrötthet och bestämde mig för att förlänga em-luren. Detta hann jag dock inte testa förrän vi i måndags gjorde en heldag i Göteborg då sprack allt fullständigt och det har inte ordnat upp sig.

Måste kila, återkommer ikväll...
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Nu tillbaks...

Tösen är rätt lättstörd när hon sover och äter så en heldag i Göteborg var inte lätt för henne. Hon får inte i sig tillräckligt med mat. Portion 1 blir som vanligt sedan är det omöjligt att få i henne mer i nästa portion. Följden blir att hon inte sover så bra och vaknar för tidigt. Äter inte så mycket har sovit för lite blir snart trött och somnar om ganska snart. Framåt kvällen är hon så trött så det blir så svårt att somna. Ca 1 timme, sedan sov hon natten bra. I tisdags var det bvc-besök med vaccination och sedan följa med bror till simskolan. Den dagen blev lika illa. Hon fick sova rätt mycket sen em/kväll, vilket gjorde att hon somnade gott för natten.

Idag har förutsättningarna varit optimala och det började bra. Till halv 11. Då hon inte åt tillräckligt blev trött fick lägga sig 12.15. Vaknade 13.45 och det 35 min att somna om. Sov 5 min sen fick hon komma upp för att få mat. Hon var stentrött igen 15.30. Jag la in en extra 20 min. Men då kunde hon inte sova när det blev dags, hon låg vaken hela passet, utan fick sova 45 min kl 17.45. Hon hann bli jättetrött igen till läggdags så övertrött tog det en halvtimme att somna.

Kanske är det en reaktion på vaccinet som spökar, kanske inte.

Jag behöver iallafall hjälp att komma på banan igen. Idag är tredje dagen hon inte vill ha någon påfyllnad efter att ha släppt nappen första gången.

Det känns som 12-1,5-2-45 är för lite för henne. Hon blir 3 månader imorgon så hon ska väl rimligtvis inte behöva mer sömn. Ska sömnen fördelas annorlunda? Nu kör vi: Sova 20-8, 9-10.30, 12.30-14.30, 16,30-17,15.

Tack alla ni hjälpsamma själar. Jag hittar så mycket bra här på forumet.
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej igen

Jag har nu läst att pneumkockvaccin kan ge trötthet, sömnorolighet och dålig aptit. Det stämmer precis. Jag hoppas det blir som vanligt snart.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av annawahlgren »

:D Vi får hoppas det :P

Jag önskar du inte hade gått med på att vaccinera henne så tidigt, men det är ju lätt att vara efterklok :roll:

Finge jag bestämma skulle inga små barn vaccineras alls de första två åren. Åtminstone [-o<

Pussa på henne från mig :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej.
Tiden går och livet med den lilla tjejen går upp och ner.

Nu är hon 6,5 månader. Efter att alla lurarna krånglat ett tag utan att hon verkat trött korrigerade jag schemat till följande:

7,20 god morgon
7,25 ersättning
8,30 gröt med banan
9,15-10 sova (45 min)
11,30 Lunch med vanlig mat sedan ersättning
12,30-14 sova (1,5 h)
14,30 gröt och ibland avocado
16,20-16,40 sova(20 min)
17,30 middag
19,10 välling
19,20 sova

Hon sover dessvärre alltid inne numera. Hon tycker det blir för trångt i vagnen och blir arg om man lägger henne däri för att sova. Rätt ofta blir hon arg/ledsen när man lämnar henne efter att ha lagt henne, vilket hon inte varit tidigare, somnar inom 5-10 min. ofta vaknar hon efter 45 min på långluren och bara ibland kan hon somna om. På mornarna vaknar hon redan vid 6 -tiden och ligger småvaken efter dess, det verkar som hon somnar om kortare stunder. Jag ger ibland en pangramsa, som jag inte tycker hjälper om hon inte är riktigt arg, annars gör jag inget.

Ett bekymmer tror jag är att hon äter för lite, även om hon är en riktig tjockis.
Ersättningen på morgonen blir ca 120 ml.
Gröten till frukost är ingen succe, ½ portion kanske plus ½ banan. Igår fick hon i sig omelett på ½ ägg också men det hjälpte föga.
Lunchen är det stora bekymret. Då är hon inte särskilt intresserad av mat. I förrgår åt hon lite, under protest, sedan blev det gapskrik och panik i lägret och det gick bara bryta med 180 ersättning, sedan fick hon i sig lite matt till. Naturligtvis sov hon bara 45 min efter det. Igår var hon rejält hungrig till lunch så jag grundade med 90 ersättning, hon hade inte ätit något annars och hon åt en liten portion. Hon kniper ihop och vänder bort huvudet. Även om hon får en sked och majskrok eller annat att knapra på själv.
Gröten på em går bättre, gapar inte som en fågelunge direkt och äter sällan upp hela portionen. Brukar fylla på med avocado som ofta är ett säkert kort.
Middagen är det som går bäst. Igår åt hon glupskt utan krångel och det var så himla skönt. Det börjar ofta med kink, att man inte får mata, man får in några få skedar men ointresset är stort, efter kanske 20 min kommer intresset och totalt kan det ta en timme innan hon är mätt.
på kvällen blir det 150-200 ml välling.

strax när hon vaknar tänkte jag börja med välling istället och bara ge henne smörgås med omelett kl 8,30, så får vi se vad som händer.

Jag har varvat hemmagjord mat (som storebror älskade) med köpemat. Helt slät och med bitar. bitar att tugga själv osv. men inte hittat något vinnande koncept.

Det är mörkt i rummet. Det sipprar in lite lite ljus vid sidan om gardinen, men det borde inte påverka.

Jag behöver hjälp med tips både för mat och sömn. Detta är så tröttsamt. Med storebror var det roligt att äta, nu är det med vånda jag går in i en måltid även om jag försöker gå in med lugn, attityd och självförtroende.

Tack snälla ni för detta forum.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag har en lillebror här som är lite kinkigare med maten än storebror vilket kan vara frustrerande #-o . Det han verkligen gillar är Ellas kitchen, billigt och bra ju :^o . Det är främst konsistensen som han gillar men även kombinationen av frukt och grönsaker. Jag blandar därför frukt i mina egna puréer numera och det går mycket bättre. Dessutom köpte jag en ny mixer(behövde en till annat också) som får maten till en riktigt len puré till skillnad från när jag körde den i matberedaren. Till en början knep han ihop munnen rejält till allt som inte var fruktpuré men jag har varit envis och matat på ändå, det var inte så roligt ett tag med skrik och gråt, men nu går det hyfsat bra utom just nu när han är förkyld. Jag tycker det hjälper att mata med en väldigt smal sked också, lättare att truga då.

Om hon inte gillar gröten, strunta i den ett tag eller byt sort. Min minsting tycks bara gilla banangröten..Storebror fick däremot ersättning till frukost och det stod han sig bra på. Om hon gillar omelett så kan det vara ett bra komplement. För många olika maträtter inom samma måltid blir inte bra.

Jag tänker så här med mat:

Frukost: ersättning + omelett eller avacado eller mosad banan

Lunch : matpuré med frukt i(värt att testa), t.ec ellas kitchen 70 g med sötpotatis el palsternacka el morot( eg skulle portionen varit större men det är bättre att lyckas med lite än inget). Lite fruktpuré om det går ner. Fyll på med ersättning.

Mellis: Gröt+ avacado

Middag: som Lunch + välling som kvällsslurk

Kör på säkra kort som fungerar som t.ex avacadon och ersättningen och lägg till nya smaker. Försök att äta själv när hon äter eller att storebror sitter och äter också. Det gör matsituationen mindre laddad, överkoncentration kan ge matvägran :wink: . Hon dricker vatten till maten? Lillebror är supertörstig direkt när han vaknar så då får han vatten och kan sen vänta en halvtimme på maten vilket ger bättre aptit upplever jag. Att sjunga "Herr Gurka" tycks också hjälpa av någon anledning... :mrgreen: .

Jag hade satt mattiderna till 7.50, 10.30/11.00, 14.30 och 18.00 för att glesa ut lite. I det här fallet hade jag hållit frukosten till ett mål också.

Att alltid sova inne ser jag inte som något problem, det gjorde storebror alltid och lillebror nästan alltid. Lillebror får också för sig att skrika vid läggningarna vissa dagar, inte kul men det är upp till honom om han vill svära lite anser jag :wink: . Jag tycker dock att han lägger sig nöjdare om han fått jobba rejält på mage på golvet eller suttit i sin stol när jag lagat mat etc. Han vill vara med och känna sig som en viktig del i familjens sysslor! Så mycket socialdelaktighet och löm inte skrattet till godnattet inför varje lur.

Det där lila ljuset som kommer in genom springan i fönstret kan spela större roll än vad man tror för bebisar i den åldern. Lillebror vaknade väldigt tidigt i morse och somnade visserligen om ett tag men gnölade friskt, när jag tog upp honom upptäckte jag att det var en glipa på ena sidan i mörkläggningen.. :^o

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av mamaA »

och mycket fett i maten, t.om i fruktpurén :lol: !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej

Jag är så frustrerad. Det är omöjligt att sova mer än 45 min efter lunch. Jag flyttade lunchen till kl 11, ett par dagar senare åt hon en portion hemlagat och när hon verkade mätt plockade jag fram färdigmaten. Jag brukar göra så för att kunna fylla på lite extra. Hon åt 1,5 8-mån-burk. Nu borde hon väl iallafall sova, nix, bajsblöja mitt i istället. Nu är vi tillbaks där vi var tidigare. Verkar på något sätt för hungrig för att äta.

Så idag skippade jag gröten till frukost, den brukar inte uppskattas då ändå, utan hon fick bara ersättning + babysmörgås. När hon vaknade kl 10 fick hon gröt. Hon orkade nästan 1 portion. Jag sköt därför lunchen till 11,45, hon verkade hungrig men bara kinkade och satt och jämrade sig och knep ihop munnen. Antagligen för trött för att äta.

Och det är klart hon är trött. Hon sover ju te kvart för lite varje lunch plus vaknar för det mesta en halvtimme för tidigt på mornarna. Jag klarar inte att sitta och lyssna på hennes skrik en timme varje dag.

Hon får extra olja i maten. Det är så mörkt det går att få det. Hon skrattar högt när man lägger henne. Nu tänker jag gå och plocka upp henne fast hon är ledsen/arg.

HJÄLP. På något sätt måste vi börja om. Med storebror var allt så lätt
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej igen

Ska kanske förtydliga ett par saker. Hon sover nu bättre om mornarna även om det inte blir helt till morgon. Hon är inte ledsen vid läggning. Hon är generellt sett en väldigt glad tjej, och det är nog bara jag som märker att hon är lite för trött ibland. Hon fick sin första tand för någon vecka sedan och den andra igår. Det kan påverka. Hon har också lärt sig krypa för ungefär en vecka sedan. Hon hoppade över hasning och är mycket glad och stolt över sin nya färdighet.

Till middag äter hon generellt bra. I alla fall om det är något helt nytt, det är spännande, sedan fyller vi alltid på med lite burkmat på slutet.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Lugn och fin! Det här fixar du.

Nu tar vi det från början. Exakt hur gammal är hon nu och hur ser schemat ut? Både det tänkta och det som "oftast blir"? :)

Jag känner så väl igen din frustration. För mig blev det en otrolig skjuts för attityden att läsa Sova Hela Natten (mkt mkt bra även om man inte tänker/behöver kura). Läs den!!! Om igen, om du redan läst! :idea:

Först en liten påminnelse! Se till det positiva! Din tjej är GLAD och trivs med livet, det är ett fantastiskt betyg för dig och ett bevis på att hon mår BRA (trots en och annan sömntimme för lite, men det finns värre saker att lida av här i världen!!) :idea: =D> :D

Annars: Ge ordentlig mat med fett i, Kung Markattas Kokosolja är jättebra (och GOD! =P~ )! Äggröra med smör står man sig länge på, det äter vi här varje morgon. Min son åt som en häst men kanske vill hon börja plocka själv med maten och äta "på riktigt"? Eller det kanske hon redan gör? (minns inte riktigt när de börjar med sånt... :roll: :lol: )

Utvecklingssprång kan absolut störa sömnen och ge frustration, liksom tänder. Uppmuntra krypning (korsvis) och aktivitet, social delaktighet och utevistelse!

På med Attitydmössan, nu kööör vi! :wink:

(Och tycker du det går rakt åt skogen så finns ju alltid kurforum att ta till i nödfall! 8) )

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

hej igen

Tjejen blev 7 mån för några dagar sedan.

Det har tagit några dagar att svara men det har varit lite fram och tillbaks med sömnen och trodde nästan att vi var på väg åt rätt håll, men så är det inte. Nu börjar verkligen tröttheten komma ikapp henne, vilket sätter sig på både humör och aptit.

Schema vi hade tänkt använda:
7,20 morgon
7,50 frukost, välling + smörgås och banan att äta själv
9,15-10 sova
11 lunch plockmat i kombination med matning
12,30-14 sova
14,30 mellis avocado +/eller gröt
16,20-16,40 sova
17,30 middag plockmat i kombination med matning
19 välling
19,20 God natt

som det blir:
ung 7 vaknar, men får ligga till 7,20, protesterar inte
7,50 frukost enl schema
9,15-10 sova, ibland tar det 10 min att somna men väcks ändå 10 annars blir dagen ännu mer rubbad.
11 lunch. problemen börjar. vägrar ofta bli matad, får inte sig tillräckligt av plockmat, blir frustrerad över att hon inte blir mätt, kan bli jättekinkig och man tvingas avbryta för att få ersättning, kanske äter hon lite efter det. vill helst ha hipps köpemat med tomat i, men visar med gnällig stämma att hon helst inte vill ha. Pannkaka var kul.
12,30-13,15 sover. Kan omöjligt somna om, varken med eller utan hjälp.
14,20 blir plötsligt jättehungrig och kan inte vänta längre. Vill helst ha avocado, då kan hon t o m gapa frivilligt, ibland går det ner lite gröt, gillar inte banan så mycket. Älskar att äta kiwi själv.
16,20-16,50 sover. hon är så pass trött så jag vill ge henne lite extra sömn, men hon vaknar alltid efter 30 min.
17,30, ibland lite innan middag. Igår slafsade hon pastaskruvar och ostsås med brockoli, och var rätt nöjd med det men vägrade bli matad, fick inte i sig det hon behövde. idag fick hon plocka potatis och morötter, men det ville hon inte ha, kväljde sig av maten jag försökte trycka in. hon blev hysterisk och det blev 90 ersättning, därefter var hon kinkig ett tag tills hon plötsligt gapade själv och jag kunde proppa in en burk innan munnen stängdes för gått efter 5 min. hon får alltid prova familjens anpassade mat, ibland går den hem.
18,50 välling för hon är så trött 150-250 ml
19 eller 19,10 god natt.

Det är så tråkigt med måltiderna, det är så svårt, om inte sagt omöjligt att inte bli överkoncentrerad, konstigt att hon ändå är så tjock. Jag vill att måltiderna ska vara något positivt, i vår familj är maten viktig och samlas alltid för att äta gemensamt.

Jag inbillar mig att matbekymren hör ihop med att hon inte sover ordentligt. Hon är inte pigg nog att äta, och inte mätt nog att sova. Vi har provat lunch 10,30 och fylla på med ersättning innan middagsluren, men det har inte hjälpt.

Schemat behöver ändras, men det är inte så lätt när storebrors dagistider behöver passas. Tis-tors lämnar/hämtar vi på dagis 8,40-9,20 och 13,40-14,20. Det är tyvärr rätt långt att åka. Han älskar sitt dagis och han mår så bra av att vara där så jag vill inte förkorta de dagarna.

Jag funderar på att bara låta henne sova 20 min på fm så att hon kanske är lite tröttare när det är dags för middagslur. och sedan 45 min på em istället. Det känns lite tidigt att övergå till två lurar, eller? i så fall bli middagsluren väldigt sent.

I söndags kom undantaget som bekräftar regeln. Hon var med mig i kyrkan när jag sjöng med kören och hon fick sova i församlingshemmet efteråt. Då minsann fick jag väcka henne efter 1 h och 15 min eftersom vi var tvungna att åka. Antagligen blev hon så trött av alla intryck.

Jag försöker ändå trötta ut henne hemma. Vi är ute, hon "hjälper till" att laga mat och baka, hon kryper jättemycket(jagar brorsan på bobbycar)

Något måste göras, hela familjen blir frustrerad. Visst jag borde läsa sova hela natten boken igen, men det känns kanske inte riktigt som det är där problemen sitter.

oj, vilket långt inlägg...
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Funkar nätterna så bra?! Hon vaknar lite tidigt men är utvilad och klagar inte, och sover 12 h natt utan problem? Suveränt i så fall!!! :D

Du skriver att hon är trött och att schemat behöver ändras och jag tror mycket väl du kan ha rätt. Dock är det inte säkert att hon blir tröttare av att få mindre sömn på em, tvärtom kan det leda till att hon faktiskt är tillräckligt trött för att sova genom skarven på långluren mitt på dagen och det skulle kunna bli en god cirkel. För piggisar föreslås att skippa em-luren vid 7-8 mån och ha t.ex. 12-45-1,5 som schema. Då kan du förskjuta tiderna något (om det nu funkar med förskoletiderna). Man kan ju också ge en liten 5-min-lur på em om kris och behov uppstår. Sömnbehovet är nu 14,5 h per dygn (inte lika individuellt när de är så här "stora", men små skillnader finns), vilket med 12 h natt blir 2,5 h sömn som ska fördelas på dagslurarna.

Några olika möjligheter: Med 45 + 1,5 lur på dagen får du 15 min för lite sömn men med 45 + 2h lur får du i stället 15 min för mycket. Med 12-20-2h har du ett annat alternativ som ger 10 min "för lite" sömn. Lite att fundera på! :wink:

Det är enligt min och mångas åsikt bäst att börja med att korta/skippa em-luren, de flesta barn har lättare att vara vakna och pigga på em när de börjar bli lite större och sover de för sent på dagen kan det vara svårt att somna och sova för natten. Jag var själv mycket tveksam till att skippa em-luren helt eftersom min son var en tröttis men började med att sätta den till 20 min. Sedan blev det nog 5 min också innan den försvann tror jag.

Passa in tiderna i ett vettigt schema kan jag tyvärr inte just nu, är för trött och snurrig i huvudet. Dagis har jag själv ingen erfarenhet av, ni åker bil eller? Somnar hon i stolen? Eller är det sova i vagn som gäller?

:idea: Eftersom hon sov så bra i söndags KAN hon ju sova över skarven!!! Hurra!! =D>

Oroa dig inte för mycket för maten, hon får helt klart i sig en del och överkoncentration är aldrig kul (lätt att säga... :roll: ). Men satsa på det hon gillar och passa på när gapet kommer! Att hon är hungrig till mellis förvånar mig inte alls, det är ju hennes längsta väntan på mat under dagen (mellan lunch och mellis), fortsätt att passa på att ge näringstät mat som avocado eller kanske äggröra (med fett!) då för att få god cirkel även där.

Strålande jobb med social delaktighet, bror och utevistelse!! Fortsätt så! :thumbsup:

Hoppas som sagt en schemaändring kan hjälpa. Jag skulle i första hand korta eller skippa em-luren, det hjälpte för oss och kan mycket väl påverka långluren nästa dag.

Lycka till med schemafunderingarna!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mossa
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 21:37

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Mossa »

Hej

Vill bara svara lite snabbt. 2 lurar verkar ju vettigt, men då är det väl lämpligt att senarelägga middagsluren lite. Att vara vaken från 14 till 19,20 känns väldigt länge.

Vi har en dryg mil till dagis så det är bilen som gäller. Hon somnar i bilen när hon är tillräckligt trött. Hon brukar inte somna när vi lämnar på morgonen utan läggs direkt vi kommer hem. Men somnar hon i bilen vaknar hon när bilen stängs av (om det inte är på natten) och det går inte få henne att somna om. Annars kan man ju tänka sig en variant där hon får sova delar av luren i bilen. Kanske somna hemma, men hon kommer nog vakna när hon ska in i bilen.

Från fredag och 11 dagar framåt kommer hon inte behöva följa med till dagis. Kanske ska vi testa ett schema där vi inte bryr oss om dagistider, ser hur det går och när det förhoppningsvis satt sig efter så många dagar kanske det funkar att göra flytt mitt under luren.

Detaljschema får jag fundera på.

Jag har köpt 10 avocado till henne idag, det borde ju räcka ett tag.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"