Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Skriv svar
Hanna80
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 22 okt 2013, 10:54

Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Inlägg av Hanna80 »

Hej!
Jag kurade dottern för nästan exakt ett år sedan. Det gick mkt bra och hon har sovit bra sedan dess. Hon är nu ca 1,5 år. Hon sover i regel 11 h per natt. 12 h som är tanken fungerar sällan. Hon började förskolan i augusti. Där sover hon mellan 30 och 60 min i regel, längre kan hon inte där. Vi lägger henne mellan kl 19 och 19,30 på kvällen, beroende på hur länge hon sovit på förskolan. Jag tycker att hon har få sömntimmar per dygn för sin ålder. På helgen, när hon sover hemma i sin säng på lunchen, kan hon sova ibland 2-2,5 h. Vi låter henne sova för det känns som om hon behöver återhämta sig på helgen sömnmässigt. Detta är inte i linje med SHN, jag vet, men när man har en säker sovare börjar man ju ibland laborera lite och man tycker att det fungerar ändå...

Denna veckan har det strulat några ggr. I skrivande stund har hon precis somnat sin lunchlur efter en läggningskarusell på 1 h och 5 min. Jag känner mig osäker och orolig och känner att jag gjorde alla fel man kan, det känns som om jag tappat verktygen eftersom jag inte har behövt använda dem. När jag i vanlig ordning la nere henne i sängen studsade hon upp och började gråta. Jag ramsade mig ut och avvaktade, för det brukar fungera. Dock inte denna gång, så jag tog upp henne och försökte lägga ner henne igen efter 5 min, när hon lugnat sig. Samma sak, hon flög upp som om det gällde livet. Satte mig med henne i soffan och hon somnade i mitt knä, när jag sen la nere henne i sängen flög hon upp och skrek efter mig igen. Då ramsade jag, avaktade och sen somnade hon...av ren utmattning känns det som snarare än att jag lyckades förmedla ngt lugn.

Tidigare i veckan har hon vaknat och skrikit på natten en gång. Ramsan hjälpte inte utan gjorde henne mest förbannad. Jag la mig till slut med henne i vår säng, men henne på bröstet och hon somnade om och sov där till morgonen. Dessutom vaknade hon i morse redan kl 5 och skrek. Hon brukar sova till iaf 6. Mannen föreslog då att vi skulle ge henne välling i vår säng, vilket vi annars aldrig gör, och sen lägga oss och vila så kanske hon somnade om. Hon gjorde inte det men låg mellan oss och tog det lugnt och grejade med sitt gosedjur, så där och då kändes det ju bra...

Som ni hör har vi frångått en del och jag misstänker starkt att vi har orsakat hennes oro med detta hattande. Och som sagt idag gjorde jag förmodligen alla fel nu vid lunchen; sprang in och ut, solfjäder och ramsa och upp och ner; usch vad sur jag blir på mig själv.

Jag skriver mkt i jag-form eftersom min man var skeptisk till SHN så jag genomförde den med honom ur huset eftersom jag inte orkade med hans tvivel då. Nu är han givetvis nöjd över att hon sover så bra, men förstår nog ändå inte att vi måste fortsätta att tänka SHN. Nu är han och jag iaf överens om att inget mer hattande mellan olika sängar from nu. Hon ska somna och sova i sin säng.

Dock tar jag gärna emot pepp och råd i övrigt!! Jag vet att självförtroendet brukar komma tillbaka när man får lite lugn förmedlat från andra på forumet. :) Jag känner som sagt att jag tappat verktygen och med dem även självförtroendet och lugnet. Vad gör vi om hon är svår att lägga mitt på dagen och studsar upp och skriker? Vad gör vi om hon vaknar mitt i natten och är ledsen (har bara hänt en gång dock) och när hon vaknar alltför tidigt på morgonen? Ramsan använder vi fö varje väll och vid varje lunchsovning, men det har ju väldigt sällan några problem så det känns som att den mest går på rutin, men nu när man använder den när hon är ledsen så blir hon bara förbannad, känns det som. ska vi skippa den?

Hälsn från Hanna



Hälsn
Storasyster född dec 2009 (ej kurad)
Lillasyster född slutet på mars 2013 (kurstart 131108)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Inlägg av Tin »

Hej kära du, här ska peppas.

2 grejer, fnurror är enkla att fixa - jippie - och tyvärr har du en sabotör hemma i form av din man - buuuuu. Vi styr upp båda tycker jag. ;)

Först och främst, du har ju fixat säker sömn hemma en gång, du är en hjälte. Det är den största gåvan man kan ge till sina barn, en god och trygg natts sömn som främjar hälsa och lärande ett helt liv. Och du gjorde det helt själv! En liten fnurra är ingenting mot en hel kur. Så nu fixar vi detta!

För att minnas teorin skulle jag rekommenderar att du läser om SHN - de inledande kapitlena om Safarin, Lugnet och Njutningen.

Viktigast av allt är att förstå att tryggheten hos liten inte är kopplat till att vara i mammas eller pappas famn. Att plocka upp, mata om natten, låta sova i sängen är alla svar som säger det är inte tryggt i din säng, du är inte trygg om du inte är med mamma/pappa om natten sover man ibland och äter ibland. När det stormar hos liten - och det gör det ibland när man växer - är den absolut viktigaste källan till trygghet att allt är som vanligt, vi sover som vanligt, vi äter som vanligt, vi ramsar som vanligt, och vi lägger oss som vanligt och när vi vaknar så somnar vi om som vanligt. Att han som liten kan lita på att ni står pall för vad han än slänger mot er i form av uppvak, skrik och sedan förtrots och trots. Under hela uppväxten kommer och går fnurror, nu kan ni bestämma er en gång för alla hur ni vill agera, vilket budskap ni vill ge liten. Vill ni tänka långsiktigt och satsa på trygghet eller lutar ni åt den kortsiktiga, få tyst på skrik i stunden?

Jag gissar att åtminstone du i er familj vill åt den långsiktiga lösningen. ;)

Så:
- se till att hon får sin 12 h natt och 1,5 h på dagen!
- de dagar hon fått för lite sömn på förskolan lägger du en halvtimma tidigare på kvällen
- följ schemat även på helgen, väck om hon inte vaknar!
- bestäm er för en action plan om liten vaknar om natten el för tidigt och håll er till den
- mitt förslag är inte gå in utan endast ramsa, säkra sovare blir arga och husljud kan fungera bättre på dagluren, men om natten tycker jag man ska få raka besked med ramsa, uppvak i vargtimman ges en pangramsa och sen inget mer
- var strikt, liten behöver det för att lite på att ni har koll igen, även nattetid
- glöm inte att kolla alla basics: bäcksvart i rummet, social delaktighet och fysisk aktivitet dagtid, massor med mat

Vet du, du kan det här, många är vi som haft säkra sovare med en fnurra åsså har allt gått så bra så länge så man liksom har glömt hur man gör lite grann, framför allt attityden brukar svikta när man plötsligt är uppe nattetid igen. Ringrostig!
Men med en puff i rätt riktning och en rejäl dos attityd så brukar det gå galant att komma till rätta med en fnurra, jag vet att du kan. Nu genomför vi!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Hanna80
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 22 okt 2013, 10:54

Re: Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Tack snälla för ditt svar Tin!!

Jag har sedAn igår läst lite här och lite där i Barnaboken, SHN-boken och på forumet, samt jobbat med attityden. Och nu vid lunchvilan (som dessutom kombinerades med denna eländiga tidsomställning...) gick det bra, so far iaf för hon sover nu... Efter mkt tjo och tjim närmade vi oss hennes rum och då började hon gnälla och gråta, men jag la ner med självklarhet och entusiasm och det gick bra som sagt, jippie. Nu sitter jag och lyssnar och hållet andan lite måste jag erkänna.

Några frågor kring om jag fattat rätt:
Jag ska alltså hålla mig till ramsan så mkt som det går, oavsett kväll, natt eller vargtimman? Pangramsan på morgonen, sen inget mer helst eller...ingen dialog på morgonen? Inget spring in på hennes rum, såvida inget krisverktyg måste tas till, gäller oavsett tid på dygnet. Och om så blir fallet får det bli att gå in, snabbt lägga ner och trycka till med solfjädern och sen ramsa ut? Hon är för stor för buffning antar jag ( 19 månader)? Musik i vargtimman har vi aldrig kört med, så jag tänker att vi undviker det nu för att inte blanda in nytt.

Ngt annat jag behöver tänka på?

Hälsn Hanna
Storasyster född dec 2009 (ej kurad)
Lillasyster född slutet på mars 2013 (kurstart 131108)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hanna,

Först, läs om 1,5 års förtrotsen. Finns super i BB och här på forum under favorit trådar. Du har börjat super!!

Sen, hon är inget "kurbarn" hon är en säker sovare som har en fnurra, så gör inte problemen större än de behöver vara. Inga enorma KRIS program här behövs, utan en lugn mamma som visar att allt är som det skall, det är som förr och inget har ändrats är allt som skall till.

jag har som MEST använt ett KRIS verktyg första nattens fnurra sen RASKT, MYCKET RASKT återgått till MAX ramsa. Inget annat då det lätt blir underhållning. Vargtimman skall. man vara försiktig med, det blir lätt ÄN mera underhållning. Dra inte igång mera än du verkligen måste, då blir det lätt ett KONSTANT krisläge av det hela och vips har men en "Ny rutin" på plats men inte tänkt sig. :wink: :lol: 8)

Det är bra att ha lite Mozart eller Strauss redo för vargtimmen om det blir mycket ledsamheter, då är det bra och lyssna på något annat än sitt eget klagande, annars får du gå upp och börja dammsuga eller föra annat väsen så hon kan lyssna på annat betryggande om du inte får ramsan att bita. :wink:

Lycka till inatt nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna80
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 22 okt 2013, 10:54

Re: Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Tack TorsMamma!

Jag ska verkligen ha i åtanke att inte överagera! Jag tror också helt på det och måste bara få det att sitta i ryggmärgens så att jag inte börjar "underhålla" i förvirringen när jag studsar upp nyvaken.

Natten sön-mån vaknade lillan 5,15. Jag hoppade upp och gav en pangramsa och efter en liten stunds klagande somnade hon om och fick sedan väckas när det var morgon.

Igår måndag sov hon återigen kort på förskolan, bara 35 minuter. Vi la henne tidigare på kvällen igår som Tin tipsade om och i natt har hon sovit som hon ska.

Så jag är glad och hoppfull! :) Ska läsa på om förtrotsen så jag har det med mig också.

Hälsn Hanna
Storasyster född dec 2009 (ej kurad)
Lillasyster född slutet på mars 2013 (kurstart 131108)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Strulande 1,5-åring och mamma som behöver pepp och lugn!

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>

strålande, kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"