Tips mottages för 8 månaders!
Tips mottages för 8 månaders!
Hej! Nu vet jag inte om det här hamnar i rätt tråd, men...
Min kille är 8 månader, ännu inte kurad (har inte orkat) men skulle behöva lite andra tips. Jag har fått stor hjälp här på formuet med tips och annat.
Följer ett schema, men han har sista tiden DÅLIG aptit och undrar om jag kanske bör flytta om lite....vad tror ni?
8:00 Vakna, Välling
10:00-10:30 Sova
11:00 Mellis, yoghurt, banan
12:30 - 13:00 Sova
13:00 Lunch, mat (äter ytterst lite här)
15:00 - 16:30 Sova
17:00 Gröt
19:30 Välling
20:00 Sova (han vaknar normalt runt 5 och vill ha lite ersättning. Nu under vad jag förmodar är ångestfasen vaknar han fler gånger under natten och vill ha nappen)
Behöver också tips på HUR jag ska få honom att vilja sova i sängen på dagtid. Han sover där på natten utan problem men vill sova i vagnen på dagen med lite vagning. Jag vet, inte en bra vana....men jag vill som sagt bryta den. Problemet är att jag har försökt flera gånger men han bara gråter...stoppar i nappen, lämnar rummet (kolmörkt), har husljud....men har reser sig upp och skriker på mig. Såhär kan det hålla på i timmar, men somnar, det gör han inte! Trots att han är dödstrött...Tips mottages gärna!!
Min kille är 8 månader, ännu inte kurad (har inte orkat) men skulle behöva lite andra tips. Jag har fått stor hjälp här på formuet med tips och annat.
Följer ett schema, men han har sista tiden DÅLIG aptit och undrar om jag kanske bör flytta om lite....vad tror ni?
8:00 Vakna, Välling
10:00-10:30 Sova
11:00 Mellis, yoghurt, banan
12:30 - 13:00 Sova
13:00 Lunch, mat (äter ytterst lite här)
15:00 - 16:30 Sova
17:00 Gröt
19:30 Välling
20:00 Sova (han vaknar normalt runt 5 och vill ha lite ersättning. Nu under vad jag förmodar är ångestfasen vaknar han fler gånger under natten och vill ha nappen)
Behöver också tips på HUR jag ska få honom att vilja sova i sängen på dagtid. Han sover där på natten utan problem men vill sova i vagnen på dagen med lite vagning. Jag vet, inte en bra vana....men jag vill som sagt bryta den. Problemet är att jag har försökt flera gånger men han bara gråter...stoppar i nappen, lämnar rummet (kolmörkt), har husljud....men har reser sig upp och skriker på mig. Såhär kan det hålla på i timmar, men somnar, det gör han inte! Trots att han är dödstrött...Tips mottages gärna!!
Re: Tips mottages för 8 månaders!
Halloj
Mm 8-månaders ångesten är seg och jobbig. Vi var nyss där...
Gällande maten.. Äter sonen själv? Min minsting vägrade äta om han blev matad från 7 månaders ålder. Fick han äta själv åt han helt ok, när jag matade så åt han minilite.
Ser att han bara får ett mål riktig mat och resten verkar bestå av olika sädesslag, två mål riktig mat hade jag definitivt rekommenderat till en 8-månaders. Sen ligger lunch och mellis lite avigt, det är bättre han äter sig mätt på riktigt mat innan han ska sova och sen äter en liten mellis efter luren.
Gällande vagn eller inte på dagtid så är det väl inget större problems så länge du i inte hamnar i nåt vagningsträsk. Var noggrann med att vagnen är helt still innan han faller i sömn
Lycka till
Mm 8-månaders ångesten är seg och jobbig. Vi var nyss där...
Gällande maten.. Äter sonen själv? Min minsting vägrade äta om han blev matad från 7 månaders ålder. Fick han äta själv åt han helt ok, när jag matade så åt han minilite.
Ser att han bara får ett mål riktig mat och resten verkar bestå av olika sädesslag, två mål riktig mat hade jag definitivt rekommenderat till en 8-månaders. Sen ligger lunch och mellis lite avigt, det är bättre han äter sig mätt på riktigt mat innan han ska sova och sen äter en liten mellis efter luren.
Gällande vagn eller inte på dagtid så är det väl inget större problems så länge du i inte hamnar i nåt vagningsträsk. Var noggrann med att vagnen är helt still innan han faller i sömn
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack!Nat skrev:Halloj
Mm 8-månaders ångesten är seg och jobbig. Vi var nyss där...![]()
Tack för svar! Nej, han äter inte själv. Har försökt med plockmat men den flyger mest åt lite olika håll. Han är väldigt aktiv och sprattlig...har inget tålamod osv...![]()
Ja, det kanske är lite för mycket välling? Bvc tyckte det var ok med välling morgon och kväll, och en gröt under dagen. Men riktig mat måste ju vara bättre, som du säger!
Det här med lunch och mellis har jag också klurat på en del. Lunchen måste helst vara kl 13 (är anpassad till vårt liv s.a.s.) och frukosten kl 8, så mellan där blir det ju 5 h....vilket är lite länge att stå sig. Tar gärna emot tips på hur jag kan ändra om här!
Nej, det är väl eg inget större problem kanske, tycker bara det är konstigt att han inte kan sova där på dagen när det går bra på kvällen...Men som sagt, han sover ju i alla fall och det är ju det viktiga.
Lycka till
Tjenxen
Matförslag:
8:00 frukost
11:00 lunch (riktig mat)
14:00 mellis
17:00 middag (riktig mat)
19:30 nattslurk
Att maten flyger är normalt, ha golvet i köket rent så kan du plocka upp maten när den slängs iväg.
All mat kan ges förutom grytor och soppor som enligt mig är för svårt för en bebis att äta själv
/Natalie
Matförslag:
Att maten flyger är normalt, ha golvet i köket rent så kan du plocka upp maten när den slängs iväg.
All mat kan ges förutom grytor och soppor som enligt mig är för svårt för en bebis att äta själv
/Natalie
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
[quote="Nat"]Tjenxen
Matförslag:
Tack för bra förslag! Det som strular till det är att vi alla i famlijen äter lunch kl 13 prick varje dag eftersom det passar alla då och då finns det mat färdig. Blir så mkt enklare om han kan äta med oss då, hinner inte laga mat till 11. Men bra schema annars, 3 h mellan målen är det jag försöker få till, men svårt med den där lunchen.
Bra tips! Tack!
/Chislin
Matförslag:
Tack för bra förslag! Det som strular till det är att vi alla i famlijen äter lunch kl 13 prick varje dag eftersom det passar alla då och då finns det mat färdig. Blir så mkt enklare om han kan äta med oss då, hinner inte laga mat till 11. Men bra schema annars, 3 h mellan målen är det jag försöker få till, men svårt med den där lunchen.
Bra tips! Tack!
/Chislin
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Hej!
Roligt att du känner att du fått hjälp här, och välkommen tillbaka!
Jag instämmer med Nat, byt ut gröten på kvällen till riktig mat! Angående schemat så har jag några invändningar. För det första föreslår jag att du tar undan lunchen han skulle ha ätit kl. 13 och ger honom nästa dag som lunch kl. 11 eller 11.30 som jag föreslår nedan. Så får han liksom ligga en dag efter...men du behöver ändå inte laga mat utan kan bara värma från gårdagen. Så skulle jag ha gjort iaf. Visst vill man ju äta lunch tillsammans men 5 h är på tok för länge att vänta för lillen. I så fall bättre att han sitter med och plockar i sig lite av er mat som extra-mellis vid 13.
Sedan skulle jag gärna flytta om lite mer!!
Är det av någon speciell anledning som långluren ligger så sent på dagen?
Eller har du skrivit fel?!
Det vanliga schemat för åldern är ju typ 12-45-1,5-20 (tröttis) och väldigt många barn i unge herrns ålder skulle nog vakna pigga och glada vid 5-tiden om de sov långlur så sent som 15.00!!!
Jag skulle föreslå något i stil med:
8.00 Vakna, frukost
10.00 sova 45 min (30 min är ej ett naturligt sömnpass enligt SM)
11.30 (om han klarar sig till dess) Lunch med riktig mat
13.00 Sova långlur (medan familjen i godan ro äter lunch...
eller sova lite senare och hinna plocka i sig lite tillsammans med er)
14.30 Vakna, mellis
16.40 (ca) sova 20 min
17.00 Vakna, äta middag när det passar men gärna typ 17.30 eller 18.00
19.30 Kvällsslurk
Det här schemat kan jag nästan garantera att de skulle tipsa om på kurforum...så varför inte införa det och kanske slippa kura?!
Fundera på det iaf, det finns förstås andra lösningar men om det inte finns stora hinder för detta schema så skulle jag ge det en chans!
Håll ut i 8-månadersångesten och kom ihåg att det ju faktiskt är värst för honom! Men det är enerverande nå hemskt!! Var grymt jobbigt här och jag höll på att tappa tålamodet helt ibland så jag förstår om det är tungt.
Kram och återkom gärna med schema-tankar så kan vi bolla vidare!
/Ylva

Roligt att du känner att du fått hjälp här, och välkommen tillbaka!
Jag instämmer med Nat, byt ut gröten på kvällen till riktig mat! Angående schemat så har jag några invändningar. För det första föreslår jag att du tar undan lunchen han skulle ha ätit kl. 13 och ger honom nästa dag som lunch kl. 11 eller 11.30 som jag föreslår nedan. Så får han liksom ligga en dag efter...men du behöver ändå inte laga mat utan kan bara värma från gårdagen. Så skulle jag ha gjort iaf. Visst vill man ju äta lunch tillsammans men 5 h är på tok för länge att vänta för lillen. I så fall bättre att han sitter med och plockar i sig lite av er mat som extra-mellis vid 13.
Sedan skulle jag gärna flytta om lite mer!!
8.00 Vakna, frukost
10.00 sova 45 min (30 min är ej ett naturligt sömnpass enligt SM)
11.30 (om han klarar sig till dess) Lunch med riktig mat
13.00 Sova långlur (medan familjen i godan ro äter lunch...
14.30 Vakna, mellis
16.40 (ca) sova 20 min
17.00 Vakna, äta middag när det passar men gärna typ 17.30 eller 18.00
19.30 Kvällsslurk
Det här schemat kan jag nästan garantera att de skulle tipsa om på kurforum...så varför inte införa det och kanske slippa kura?!
Håll ut i 8-månadersångesten och kom ihåg att det ju faktiskt är värst för honom! Men det är enerverande nå hemskt!! Var grymt jobbigt här och jag höll på att tappa tålamodet helt ibland så jag förstår om det är tungt.
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Oj, TACK för ett sånt bra förslag och fina tips! Ska fundera lite mer på schemat och se om det skulle kunna funka. Återkommer!
Kram
/Ylva
[/quote]
Kram
/Ylva
Ang. det här med naturliga sömnpass. Att han sover 30 min är därför att han helt enkelt vaknar efter 30 min, vid varje sömnpass...och har gjort det de senaste 2 månaderna. Mycket svårt att söva om efter det förutom senare under em då det oftas går.
-
Mellansyrran
Hej!
Fundera på om du inte ska göra en minikur för att styra upp allt... Läs på ordentligt innan för att jaga bort alla vargar och sedan kör du! Här behövs styras upp för sonens och familjens bästa.
Ylvas schemaförslag är en bra grund och tanken att äta gårdagens middag är bästa lösningen här tycker jag.
Jag hejar på er!
Kram Katja
Fundera på om du inte ska göra en minikur för att styra upp allt... Läs på ordentligt innan för att jaga bort alla vargar och sedan kör du! Här behövs styras upp för sonens och familjens bästa.
Ylvas schemaförslag är en bra grund och tanken att äta gårdagens middag är bästa lösningen här tycker jag.
Jag hejar på er!
Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.