Barnamat!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Här kommer ett tips på mat till de ljuva små:

Kyckligröra med ris och broccolipuré
Detta behövs

kycklingröra
2 morötter
2 stora potatisar
1cm tjock skiva rotselleri
1 palsternacka

1 kycklingfilé
ca100gr grynost (heter väl keso i sverige)

Broccolipuré
1 liten bukett broccoli
strimlad purjolök
1/2 zuccini
och en liten bit aubergine


skala och strimla rotsakerna, låt koka

skölj och strimla det gröna till broccolipuren, koka upp och koka tills de är lagom mjuka inte överkokta.

koka ca 1dl ris, gärna jasminris följ anvisning på förpackningen

strimla och lägg i kycklingen tillsammans med rotsakerna i slutet av kokningen. koka upp så kycklingköttet genomkokat ordentligt.


När allt kokat, ta en hålslev och lyft ur grönsaker och kyckling ur spadet, mixa grönsaker och kyckling med stavmixer. mixa ned grynosten,som ger lite krämig konsistens häll i en skvätt olja

puréa broccoli, zuccini, aubergine och purjo till en slät röra. lite oja ger en mjukare puré

servera med lite ris.

mums för små magar :heart: :heart:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Thaikycklingsoppa för de inte så späda små :)

Detta behövs till 2-4 vuxenportioner:

ca 3-4 kycklingfileer
1 röd paprika
1/2 strimlad purjo, det gröna i toppen
färska skivade champinjoner
1 morot,strimlad med potatisskalare i remsor
1 gul lök, klyftad i båtar.

200ml kokosmjölk
1-2dl vatten
1påse Tom Kha kryddmix santa maria (1/2 påse för den som inte vill ha så starkt)

Stek kycklingen
fräs på grönsakerna,
krydda och häll över kokosmjölken och vattnet.
låt koka ihop ett par minuter.

servera i små skålar tillsammans med jasminris


mmmmm smarrigt :) =P~ =P~ =P~
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
LC
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 08:57

Inlägg av LC »

Hej alla matglada!

Jag har lite funderingar kring purékonsistens. Min son är 7 mån och tandlös. Jag lagar nästan all mat själv. Det är på resor och utflykter då det inte finns uppvärmningsmöjligheter som jag tar med mig burkmat. Jag köpte en burk av märket Heinz som var från 6 mån. I denna fanns hela ärtor :o :shock: :!: Är det normalt?

Efter hand ska man ju vänja barnet vid större bitar. Hur stora bitar kan jag lämna i purén till min son som inte har några tänder :?:

Ni som har lagat köttfärssås och spagetti till era små barn. Mixar ni pastan också eller delar ni den bara i mindre bitar :?:

Tacksam för svar!
Mvh Linda
Mamma till Ethan f 21 okt-05 och Anna f 11 jun-08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej LC! :D

Visst kan han mumsa i sig bitar även utan tänder :wink: Så öka på i grovlek på bitarna succesivt och i er takt och se var ni hamnar!

Pastan går nog att dela, men jag vill ge dig ett annat tips:
:arrow: Risoni!
Pasta som ser ut som ris, perfekt för små barnamunnar :thumbsup:

Några recept till finns i tråden "barnmatsförslag", längre ner...

Kram!
/Fjällmor
LC
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 08:57

Inlägg av LC »

Tack för ditt svar Fjällmor!

Risoni alltså!!

Jag har läst dina kanonrecept :D :!: och ska införa dem på Ethans meny.

Hälsningar Linda!
Mamma till Ethan f 21 okt-05 och Anna f 11 jun-08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack! :D

OM det skulle vara så att Risoni är svårt att hitta är "banka nudlar" en MYCKET uppskattade sport i detta hus.

Lägg nudlar i dubbla fryspåsar, vrid om, ge barna något att banka med (hammare, träslev m.m...) och säg klara-färdiga-banka! :lol:

Sen är det bara att hälla ner nudelkrosset i kastrullen :thumbsup:

/Fjällmor
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Jag har gjort så att jag har lagt havregrynen(torra, helt paket på en gång) i blendern och mixat upp länge så att det blev som mjöl och blandat ½ dl och 1dl vatten micron 1 min späd med mer vatten eller banan.
När han blev äldre så mixade jag bara kort stund och gjorde som ovan.
Nu är han 8 månader och behöver inte mixa grynen alls.

Så har jag gjort, så om det funkar för er.
Mycke billigare än bebisgröten :)

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag har lagat egna fiskbullar för första gången! Oj, vad gott, och hyfsat enkelt.
Gjorde på gädda och största pillet var eg. att filéa. Barnen åt och åt, så det blir nog dubbel sats nästa gång!

Körs ihop i matberedaren
250 g fiskkött
100 g smör

Tillsätt
1½ msk vetemjöl
2 äggulor
1-1½ dl kaffegrädde
Salt och peppar

Vispa

1 dl vispgrädde
Vänd i

Vispa till hårt skum
2 äggvitor
Vänd i

Man kan behöva spä med mer grädde om man tog den mindre mängden, men färsen bör inte vara för lös.
Forma bullar med två skedar och koka dem i fiskbuljong (man kan koka det på gäddskrovet om man vill). Gör en lämplig vit sås, med kanske dill, räkor el. kräftstjärtar!
Jättegott!
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Oj, Blomman! Vad smarrigt!

Jag vill tipsa om nya riset i kokpåsar. Jag tycker 10 minuter mot vanliga 20 gör stor skillnad när barnen är vrålhungriga.

:thumbsup:
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Linnamo
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 jul 2007, 15:34
Ort: Dalarna

Leverpastej till 8 månaders?

Inlägg av Linnamo »

Hej alla ni på den här tråden!
Jag har en liten kille, Anton, på 8 månader som jag just nu börjat ge annat än bröstmjölk och potatis- och rotfruktspuréerna. Önskar SÅ att jag hittat det här forumet redan för tre-fyra månader sedan - jag har kännt mig helt borttappad angående det här med maten (gav nog Anton för mycket och för grov havregrynsgröt för snabbt, så vi fick en "set back" i början av fast-föda-introduktionen i form av enorma fontänkräkningar, läkare som gissade på mjölkkänslighet, ordinerades att bara amma...osv, osv...och sedan dess ligger vi rejält efter och jag känner mig väldigt osäker... :?

Nåväl. Har två frågor just nu.
Fråga ett) Hittade tips på att man kan mosa ihop leverpastej med potatis och servera som en maträtt - men det är ju salt i leverpastejen. Är det kanske så att det receptet (trots att det var på sida för spädisar) bör man vänta med tills han är över året? Anton har fått smaka leverpastej och älskar det...

Fråga två) Jag är helt urusel i köket, har vispen mitt i pannan typ.. vilket garanterat avslöjas av den här frågan: det står alltid att man ska/kan späda ut den maträtt man gjort till spädisen med tex spadet/kokvattnet till det man kokat - är det så att man INTE, av någon anledning, bör späda ut maten med okokt kallt vatten från kranen? Eller handlar det bara om att om man använder kokvattnet så kyls inte maträtten ned, vilket den ju gör av kallvattnet..? Dum fråga, jag vet, men i köket har jag aldrig ens kommit upp på vagnen... :wink:

Jag har lovat mig själv och maken att lära mig minst 5 recept av dem Fjällmor och ni andra så generöst delat med er av här, den här månaden, och sedan fortsätta hålla mig uppdaterad... Maken är en klippa i köket och ska också kika in här för inspiration!

Tack på förhand!
Linnamo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej och välkommen hit! :D

Leverpastej med potatis har jag aldrig hört talas om. Jag hade nog varit lite mer sparsam med leverpastej och mer serverat det som "lockplock" än som maträtt.

Som jag har hört med salt så är det ungefär såhär:
0-6 månader: nolltolerans mot salt
6-12 månader: extremt sparsamt med salt är ok, t ex om man ger lite bröd, leverpastej mm med salt i. Salta dock inte något i maten.
12 månader och framåt: lättsaltad mat

Anledningen att man späder maten med kokvattnet är nog flera. Bland annat så finns det ju en del nyttigheter kvar i kokvattnet, som man ju annars bara häller ut. Dvs kokvattnet är nyttigare än kranvattnet. Dessutom är det kanske lite smak i kokvattnet!

Däremot tror jag inte att det är farligt på något sätt att spä med okokt kranvatten vid 8 månaders ålder. :D

Kom gärna med fler frågor! Hoppas att aptiten flödar hemma hos er! Glöm inte att många barn gillar när det är lite krydda på maten. Inte hett som i starkt, men örter, peppar osv uppskattas härhemma!

MVH Jenny
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"