Barnamat!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Barnamat!

Inlägg av Sagomamma »

Annas sockerfria havregrynsgröt (från fem månader):

Dubbelt så mycket vatten som gryn :!: Börja med 1/2 dl havregryn, 1 dl vatten... etc.

Låt puttra sakta under omrörning.
Ta av, tillsätt fet mjölk till slät konsistens och lagom ättemperatur.

Kan i början serveras med "muta" i form av lite, lite fruktpuré längst ut på skeden.
Senast redigerad av Sagomamma den fre 26 nov 2004, 12:18, redigerad totalt 2 gång.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Nu kanske jag är ute och cyklar men ska det inte vara 1 dl gryn och 2 dl vatten. Blir ganska likt spackel annars :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
AnnaK
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 14:16

Inlägg av AnnaK »

Ska gröten vara helt slät :?: Hur länge måste man koka då? Tycker det tar galet lång tid eller gör jag helt fel :-s
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ju mindre de är ju slätare behöver den vara, jag har gjort så att jag tog stavmixern och mixade lite havregryn. Då blir gröten slät och fin. :D
Har också provmixat 1 dl gryn. 1 dl hela gryn = 1 dl mixade gryn. Var själv lite fundersam på ifall det skulle bli kompaktare ifall man mixade grynen men måtten blir desamma. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

ang gröt

Inlägg av br »

Hej
i vår familj äter vi ofta havregrynsgröt till frukost ( ofta hälften havregryn och hälften havrekli (ännu nyttigare och godare än bara grynen!)) När sonen var mindre dvs innan 8 månader så mixade vi oftast den färdiga gröten ( vi kokar enl recept på paketet), dvs när gröten var klar tog vi undan lillens gröt, mixade den hade i lite smör och mjölk och saltade sedan "vår" gröt.

Kan tillägga att vi ibland smular ner tunnpaltbröd (mycket järnrikt ) i lillegrisens gröt
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
stieber
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 21:47
Ort: Stockholm

Inlägg av stieber »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Jag tror sagomamman fick tag i mitt gamla betongrecept som har en förmåga att dyka upp i alla möjliga sammanhang :lol:
DUBBELT SÅ MYCKET VATTEN SOM GRYN :?: Jomenvisst e de så :wink:
+ 1 tsk smör, små barn behöver fett.
Smula sönder grynen med handen, koka upp, i med en skvätt fetmjölk, koka upp. I den här stugan mosar vi i en halv banan =P~ mums, tycker Vincent
Tar c:a 3 minuter och mättar bra inför en god natts sömn 8)
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: Visst var det alldeles tokigt förut :!: Lyckligtvis var det inte du, Stieber som var boven i dramat -det var Anna herself :shock: :lol:
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Hm, l dl är väl dubbelt så mycket som 1/2 :? . Det var väl inget fel på receptet från början.....
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Nä, tyckte inte jag heller... 8)
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Fast :? Jag har ju ändrat det nu.... :lol:
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

:D Okej, då fattar jag.... Kommentarerna lät lite konstiga först :?
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Carina-71
Inlägg: 314
Blev medlem: tor 27 okt 2005, 11:48
Ort: Avesta, Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Jag har gjort så här ja: :P
½ dl havregryn
1 dl vatten
värmt i micron :arrow: rört om ibland

Istället för mjölk så har jag haft i matlagningsgrädde 15% och en halv mosad banan till lagom konsistens

Jättegott och uppskattat. :thumbsup:
:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
jzgridley
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 19 feb 2006, 00:49
Ort: San Francisco, USA

Inlägg av jzgridley »

Kan/ska man verkligen ge mjolk nar de ar sa sma? Jag har hort att man ska vanta med det till de ar 1 ar pga allergiskal...? :?: :)
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag var också frågande till om man kunde/fick ge mjölk när de var så små. Min syrra som har två barn varav den ena är 10 månader äldre än min dotter så hon ligger precis steget före mig så jag rådfrågar henne om det mesta, hon berättade att på hennes bvc hade de avrått från mjölkprodukter innan barnet var ett år då hon frågat om hon kunde ge henne yoghurt som mellis när hon var 6-7 månader, men däremot hade de gett rådet till en annan mamma att hon kunde ge mannagrynsgröt till sin bebis! Så när syrran hörde det att mannagrynsgröt, som innehåller mycket mjölk, var acceptabelt då körde hon på med yoghurt och det fungerade bra!

Det är väl det att man inte ska ge för mycket. Jag ger dotter lite, lite mjölk till havregrynsgröten på morgonen och någon gång ibland får hon yoghurt eller risifrutti till mellanmål och hon har ätit våffla och pannkaka, men de mjölkmängderna hon får i sig är försvinnande lite i förhållande till all annan mat hon äter också så jag ser det inte som någon fara. Det är annat om man ger mjölk i stora mängder och att dricka osv. Min dotter får bara vatten, bröstmjölk eller välling till kvällen att dricka, ingen vanlig mjölk alls!
Anna(ume?-trakten)
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 jan 2006, 21:27
Ort: Ume

Matips?!

Inlägg av Anna(ume?-trakten) »

Jag tar gladerligen emot alla matips som finns! Gärna lättlagat, men absolut nyttigt!
Har ni testat Fusk-lasange? Kokta makaroner (gärna fullkorn) Köttfärsås med rivda morötter i. Vitsås. (Om man vill) Varva i en form, lite, lite riven ost på, gratinera ca.10 min 200 grader, och njut med en jättesallad!
Ha det så gott!! :P
Gift och lycklig 4-barnsmamma 32?r, Barnen f?dda 92,95,02,05
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"