Lillasyster Olivias SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Andra natten vaknades det 2 och jag behövde gå in en gång. Buffar henne inte eftersom jag upplever att det stör mer än hjälper. Lägger tillrätta men utan solfjäder ( behövs inte) och ramsar. Två hela timmar tog det för henne att somna om ordentligt så vid 4 sov hon. 5.30 vaknade hon igen och då ramsade jag bara och vid 6 sov hon igen.

Tredje natten - sov utan ett ljud tills jag väckte henne 6.30 :shock: \:D/ ❤️

Med vår som kämpade vi ända tills 1,5 åldern med tidiga uppvak och vargtimmen så jag hoppas och vågar nästan tro att det kommer att bli lättare denna gång och att vi har en riktigt säker liten sovare!

Tack för all hjälp❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av annawahlgren »

=D> :P =D> :P =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Tack för uppmuntran❤️tack också för ditt författarskap och fina Barnaboken som är en av mina favoriter alla genrer sammantagna. För att avsluta denna tackserenad så även ett å min mors vägnar som standardmodellade mig framgångsrikt på 80-talet =D> ❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av annawahlgren »

Alfredo skrev:- - fina Barnaboken som är en av mina favoriter alla genrer sammantagna.
:D Här sitter jag med tårarna trillande, överraskad och rörd. Tack snälla du :heart: för så enastående vackra ord!
Alfredo skrev:För att avsluta denna tackserenad så även ett å min mors vägnar som standardmodellade mig framgångsrikt på 80-talet =D> ❤️
Det är ju bara helt otroligt! Och ändå inte ... :lol: Här sitter vi år 2015 och ett SM-barn från 80-talet har blivit tvåbarnsmamma och sökt sig hit till mitt föräldraforum och fått uppmuntran, vägledning och stöd av vår varma, skickliga Ylvispylvis :heart: med att Säkra ännu en liten Sovare... vars mormor :heart: hälsar till mig och tackar :!:

Någon som sa att verkligheten överträffar dikten :?:

Jag.

TACK, ni kära :P :heart: :heart: :P



O:) :heart: :sleep:


Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

❤️❤️❤️

(Vi finns i utlandet så om det ordnas ett iban-nummer ska vi se om det kan skramlas fram något till bössan :) gratis forum är finfint. Englands "spädbarnsexpert" Gina Ford tar 26£ medlemsavgift till sitt har vi hört :shock: )
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Heja Alfredo!!

Vilken underbar läsning, bra jobbat!! =D> =D> =D>

Och fantastiska :heart: Anna :heart: , hur många hundratusentals föräldrar har inte dig att tacka för sömn och välmående?! :heart: Jag kan ju bara försöka förmedla vad dina böcker och ditt forum lärt mig :oops: :mrgreen: :D

Hej så länge och kram!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av annawahlgren »

Alfredo skrev:❤️❤️❤️ Gratis forum är finfint. Englands "spädbarnsexpert" Gina Ford tar 26£ medlemsavgift till sitt har vi hört :shock: )
:D Tack, Alfredo :lol: Enligt vad jag har hört tar Gina Ford sedan 60 pund sterling för att besvara en fråga :shock: Och det kan man ju göra, så länge folk vill betala :mrgreen:

Men när jag läser hennes bok om sömnhjälp till små barn får jag lust att skicka henne min med dedikation och understrykningar... Hon berättar där hur en liten unge hon skulle arbeta med en natt tillsammans med mamma bröt samman - som små sömntrasslare plägar göra - och då fick hon ta till CIO. Det fanns inget annat att göra, skriver hon. Cry It Out, alltså. Barnet fick skrika sig till sömns bäst det kunde. "Det var tvunget."

(Nej, det var det inte :evil: )

Så inte tycker jag hon kan sitt självpåtagna jobb riktigt :roll:

Det stora med Gina Ford är att hon kommit på 7-7, små barns inbyggda "nattid". Bara att ta ledningen och lägga, och göra morgon tolv timmar senare utan nattmatning (möjligen med vatten). Vackert så, men om ramsan, den magiska, betryggande, har hon ingen aning 8) Inte om några andra SHN-verktyg heller.

:arrow: SHN är en unik uppfinning. Den ger glada barn som sover gott, lugnt och säkert. Det är vad alla vill ha. Och den är MIN! Halleluja :lol: Inte Gina Fords och inte barnläkarnas och inte Jesper Juuls och ingen annans heller, inte ens Spocks på sin tid. Den är min. Det är jag, er egen föräldraforumist, som utvecklat Sova hela natten-kuren genom 35 år med hjälp av över 800 barn som jag kurat personligen, avlyssnat och samarbetat med. (Inte mina egna, som "alla" tror. De sov. Andras.) Det är jag och ingen annan.

Jag är stolt :lol: Jag är 72 år och har arbetat framgångsrikt med späda och små barn i hela mitt vuxna liv, alltsedan jag var 19 år. Människor har kommit till mig i alla år och bett om hjälp. Och fått det (utan nota). Barnläkarna har tackat mig genom att kalla mig barnamörderska. (Inte alla, verkligen, men många nog.) Karlar har problem med prestigen. Jag kan vad de inte kan. Jag hjälper där de inte kan hjälpa. (Även kvinnor i vita rockar, förstås, har problem med mig, ofta.)

:arrow: ÄLSKAD OCH HATAD OCH OSLAGBAR är numera min slogan :lol: :lol: :lol:

Men Gina Ford har det inte, råkar jag veta. Problem med mig. Eller tror mig veta. SHN går ut över världen. Good things never die. Internationella Sova hela natten finns nu på åtta språk på det nionde (spanska). Det gör säkert hennes bok också, men den är inte hälften så bra :shock: Och hon läser SHN. "Alla" läser den. Jag tror Gina Ford lär av den också. Hon vill de små barnen väl, och det är en stor och kärleksfull sak.

Jaha, det var en skrytsam utvikning :lol: Och jag ber inte om ursäkt :oops: Det är så trevligt att vara så gammal som jag och med glädje kunna respektera sig själv för ett gott livsverke som blir kvar. Good things never die!

Tack, Alfredo - Skrammelbössan blir naturligtvis vansinnigt tacksam - då kan den fortsätta möjliggöra nytta :idea:
***IBAN SE22 8000 0000 0787 2110 6711
Bankens BIC SWEDSESS***
Ylvispylvis skrev:Och fantastiska :heart: Anna :heart: , hur många hundratusentals föräldrar har inte dig att tacka för sömn och välmående?! :heart:
Nu slickar jag i mig som en katt lapar mjölk. Kurr, kurr :lol: Tack, du kära, skickliga, varma, hjälpsamma, kunniga - IDEELLT arbetande Ylvispylvis :!: Tack för att du kom in i mitt och forumets liv =D> Du gör en ovärderlig nytta.

Tack, ni båda kära. Mitt hjärta sjunger högt i dag :heart: :heart:

Och Alfredo - har du någon liten god förlagskontakt, tipsa dem :wink: De kan köpa rättigheterna billigt till både SHN ("A Good Night's Sleep") och Barnaboken ("For the Love of Children"). Båda böckerna finns på amazon.com, men de behöver spridning :!:


O:) :heart: :sleep:


Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Stolt ska du vara! När det stormar kring privatliv rycker vi som läst dina böcker på axlarna, böckerna står och talar för sig själva. Du har otrolig hand med småbarn och saknar motstycke ( som du själv så blygsamt uttrycker :oops: :D =D> ).

Vad Gina Ford ( och andra) även saknar är förmågan att stå för vad hon tror på, inte ens tidiga smakisar tar hon strid för även om det är uppenbart att hon tycker det ska börjas vid 4 månader. Verktyg finns det ingen som har - nedtrappning så pass att barnet förhoppningsvis bestämmer sig för att somna är generella metoden. Jag har läst det mesta; Tracy Hogg, Juul, Sears och en förskräcklig bok av Elisabeth Pantry som vi egentligen skulle vilja ge till Erikshjälpen men då vi inte kan riskera att någon köper den och följer metoderna får den bo kvar i hyllan - det kan vi inte ha på vårt samvete nämligen :lol:

Ja tack Ylvispylvis ( och alla andra!) för din tid! :heart:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack själva!! :heart: :heart: :heart:

Hyllningarna går i retur till er!! :D

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hej :heart:

Vår lilla dam har blivit stor, 7,5 månad :D har just insett att jag helt glömt bort hur man schemajusterar. Nu sover hon 12-45-2-5 men det känns för mycket och hon vaknar till 1-2 gånger varje natt. Hon skarvar aldrig under dagen och därför har jag inte ändrat något och behöver hjälp med vilken lur som ska kapas av!

6.30 morgon
8.15-9 sova 45
10.15 äta
11-13 sova 2
15 sova 5 min
18.30 natt

Ska lunchlur bli 1,5 och senarelägfas eller morgonen bli 20 min?

Tack! #-o :heart:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av mamaA »

Hm...ovanligt med en femminutare så tidigt som 7,5 månad. Min kille är snart lika gammal och vi kör med 12-45-1,5-45 men jag känner också att det börjar bli dags för en schemajustering. Min plan är 12-45-1,5-20 så för er tror jag helt enkelt det är dags för två lurar. Förmiddagsluren ska vara 45 min ett tag till så i så fall får lunchluren bli 1,5. Hur stor roll spelar den där miniluren på em? Räcker det att plocka bort den helt eller behöver ni även korta lunchluren :-k , ja det får du själv känna efter. Det verkar ju onekligen vara en pigg tjej :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hmm..fick för mig att luren ofta plockades bort vid 8 månader. tills nyligen har hon sovit 12-45-2-20 vilket kändes mycket och fick bli 5 på slutet. Nu tänker jag att jag skulle kortat lunchluren och haft kvar 20 min på eftermiddagen, tror faktiskt att jag testar det idag och ett tag framöver! Hon somnar så fort hon läggs och väcks varje lur, tar glatt emot all sömn hon får så svårt att veta vad hon faktiskt behöver. På nätterna vaknas det två gånger helt oberäkneligt olika tider varje natt men om det beror på mat eller dagssömn har jag ju ingen aning om...
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Mina alternativ är alltså att senarelägga lunchlur en halvtimme och ha 12-45-2 eller korta ner den och ha 12-45-1,5-20. Får klura vidare för kan inte bestämma mig :D första alternativet ger 14 h 45 min sömn så kanske för mycket när hon närmar sig 8 månader..
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Ja, 14 och 45 är nog för mycket, 14,5 ska hon ju ha och sedan blir det 14 ganska snart också så är hon en piggis är det nog dags att justera schemat lite. Jag ser att i lathunden står det för 7-8 mån piggisar: 12-2-20 eller 12-1,5-45 och för tröttisar: 12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort). Men du väljer ju själv vilket schema du tror passar, och justeringen bör ju hänga ihop med det schema som redan sitter, såklart! Piggis borde ju också kunna ha 12-45-1,5 t.ex.

MEN sen skulle jag vilja tipsa om att åttamånadersångesten också skulle kunna vara i antågande och ge uppvak lite nu och då som INTE har med för mycket sömn att göra. Så var beredd med Lugn, Säkerhet och Trygghet! Ångest låter inte kul så det är lätt att börja springa in i rummet för mycket och det kan snabbt spåra ur så behandla uppvak väldigt självklart med ramsan och ha is i magen (been there, done that... :roll: )!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hej :D

Jag kollar lathunden då och då. Vi kör 45-1,5-20 nu och hon är väldigt trött :sleep: på sina två timmars lunch klarade hon sig pigg som en lärka med bara fem minuter på eftermiddagen men det blev som sagt lite mycket sömn!

Blir att komma rätt igen. Veckas semester avklarad varav några dagar på hotell med värdelös mörkläggning ( vi hade med oss samt använde filtar men omöjligt :evil: ), alla i ett rum och passning av morföräldrar två kvällar (de hade buffat varje timme :lol: :oops: :shock: ). Detta plus åttamånadersångest på intågande, kanske för mycket sömn samt att damen redan av fyra tänder som stört matlusten ( som Anna säger ska man ju sova fast man får tänder men äter man som en kratta väcker ju magen en :roll: ) gör att vi vinglar rejält här hemm. Nya tag! :)

:heart:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"