Finns tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu är vår lilebror Finn här, 12 dagar gammal och redan en sm-bebis skulle jag vilja påstå. Han födde två dagar före BF men då hade vi redan väntat länge då han hade tjuvstartat mer än en vecka innan med falska förvärkar. Med storebror hade jag en relativt snabb förlossning, ingen latensfas utan bara vattenavgång och åtta timmar senare var han ute. Hyfsat snabbt och "lätt" förutom den där navelsträngen som satt fyra varv runt halsen :shock: .

Med Lillebror blev det däremot en segare och smärtsammare historia. Dagarna innan förlossningen kunde jag knappt gå som han tryckte på neråt så jag var ganska desperat att få ut honom :wink: . På torsdagsmorgonen gick äntligen slemproppen och jag började hoppas på att vi snart skulle ha en bebis, barnmorskan hade ju sagt att de troligtvis skulle gå snabbare denna gången så jag var inställd på det. Det hela satte dock inte igång ordentligt förrän 11 på kvällen då jag försökte gå och lägga mig, men det funkade inte, jag hade för ont för att sova men värkarna var lite för glesa för att åka till BB. Vid halv tre blev de tätare och till slut två på tio minuter och 60 sek långa som de ville på BB och vid sju på morgonen var vi på plats på BB. Jag var livrädd för att bli hemskickad, vårt lilla BB har bara fem förlossningsrum, men det var helt tomt så jag hade barnmorskan helt för mig själv vilket var väldigt lyxigt. Jag blev en aning besviken att jag bara var tre cm öppen men hade en jättebra barnmorska som vi kände sen innan och efter diverse hinnsvepningar och varma bad fick jag äntligen bli inskriven kl ett. Allt gick dock sakta pga att hinnblåsan var stor och spänd men inte ville brista, smärtorna var dock väldigt intensiva och denna gången testade jag på lustgas och akupunktur. När barnmorskan tog hål på hinnsäcken började det hända lite mer men lillebror hade inte roterat klar riktigt utan låg med huvudet mot sidan så jag fick kämpa på rejält för att få ut honom. 16.34 kom han äntligen ut och firade detta genom att bajsa ner både mamma och även sen pappa :lol: .

Förlossningen tog mycket av mig fysiskt och det har tagit ett tag att återhämta sig, jag har även haft mjölkstockning och feber men är på bättringsvägen nu när jag äntligen fått antibiotika så nu hoppas jag känna mig bättre snart.

Lillebror är söt som socker så klart och är vaken 1,5 timme och sover sen ca 2 timmar i snitt förutom sista kvällspasset som ibland ta MYCKET längre tid men oftast så är det bajs eller en rap på tvären då och sen tar det tid att komma till ro. Nattmålen brukar bli oftast tre, ibland mer ibland mindre, och vara 15-20 minuter. Lillebror orkar bara äta ett bröst innan han somnar igen så då lägger jag ner honom i sin säng och så somnar han om och jag gör det samma. Jag som aldrig förstått hur man får till korta nattmål, storebror körde lååånga natmål och bajsade alltid så det här är mycket bättre. På dagtid är det dock inte alltid som han slocknar av knockoutslurken som tänkt utan blir mest frustrerad vilket gjorde mig först helt ställd eftersom detta var nytt för mig, men jag har upptäckt att det funkar att linda in honom i en filt och buffa honom lite i famnen eller ibland så funkar det att vagna lite för att komma till ro.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra och världens största GRATTIS!!! :heart: =D> :heart:

Jobbigt förstås med långdragen förlossning, mjölkstockning och allt :shock: :cry: men nu är han här!! =D> Du ska vara stolt! :mrgreen:

Tack för den fina rapporten och fortsätt jobba på som det "SM-proffs" du är! :wink:

Njut, njut och njuut av din lilla SM-Finn!! :heart:

Och vad härligt med korta nattmål!!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Tack för de fina orden Ylva :heart: , även om jag inte direkt känner mig som ett sm-proffs just nu. Utan bra nattsömn blir min attityd lite vinglig...

...men i stort sett går det bra med lillebror. Han har ägnat sig åt lite kvällstrassel några kvällar, han har svårt att komma till ro efter tredje vakenpasset så då blir det lång vakentid och sen trassel på sista vakenpasset då också då det tog TRE timmar att få honom att somna. Jag fick lite panik där,kvällstrassel hade jag aldrig med storebror, så det är en ny erfarenhet för mig men jag laddade upp med att köpa hem ersättning att knocka honom med för mina stackars bröst klarade inte av att han slet och drog i dem så länge och införskaffade även en napp :? vilket jag egentligen ville undvika, men nöden har ingen lag. Vad händer då? Jo, ungen kommer till ro med nappen efter tredje vakenpasset och slocknar efter en timme på sista :shock: .

Storebror var en riktig mästersovare på dagtid medan lillebror inte förstod innebörden av knockout-slurken utan jag har fått sitta och gunga honom tills han somnat men de senaste dagarna har han varit supertrött och slocknar självmant innan 1,5 timme. Sedan är han en liten skarvare speciellt på första luren men det löses med lite vagning oftast. Han borde ju få tillräckligt med mat i sig i och med att han gått upp 500 g i vikt på en vecka :lol: .

Hur har ni andra gjort när era små var tre veckor? Kör ni morgon när det blir eller väcker ni en bestämd tid? Jag vill gärna ha morgon 7.30/8.00 men Finn har en tendens att vakna 6.30/7.00 så då ger jag bara en liten påfyllning oftast och väcker 8.30. I morse undrar jag dock om han verkligen var vaken, han gruffar väldigt mycket under sista morgontimmarna och batteriet i min ficklampa var slut så jag såg inte så bra så kanske hade han sovit längre ändå...

Nattmålen är fortfande korta tack och lov men jag hade önskat att han hade sovit lite längre tid sammanhängande, max 3 timmar men oftast 2-2,5 blir det och sen liten påfyllning..och nej det hjälper inte om han får mer mat - det blir samma tidsintervall ändå. Jag har en dröm om 4-5 timmars sammanhängande sömn :lol: men känner mig för lat för att fundera på att verktyga med nattmålen snart så jag hoppas att grabben överraskar mamma med att fixa det själv :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Vad sjutton gör man när liten bara hackar vid bröstet och vill äta men bara släpper och spottar ut hela tiden? Innan gjorde han så här bara vid andra bröstet och på kvällen men senaste dagarna är det hela dagen. Oftast äter han lugnt på bröst 1 men när det kommer till bröst 2 så är cirkusen igång. Min mjölk kommer ganska häftigt tror jag men om det går bra först fattar jag inte varför det krånglar sen. Efter som han hackar och har brått sätter han i halsen och får rapar på tvären o.s.v. och jag hör hur det låter "kurrigt" i hans mage. Det kan ju vara att han fortfarande är påverkad i magen av min antibiotika kur, ibland upplever jag att han behöver bajsa hela dagen men det kommer inte ut förrän på kvällen.

Senaste passet krånglade han på B1 också...jag fick trixa och dona och stå upp och gunga honom samtidigt som jag ammade men det håller ju inte i längden. Till slut provade jag med bröstmjölk i MAM-flaska och det drack han gladeligen.

Jag vill ju amma denna gången, förra gången fick jag ge upp efter 6 veckor av samma anledning, att liten vägrar ta bröstet.

Tips tack!!!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Finns tråd

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag fick rådet att handmjölka igång utdrivningsreflexen innan jag la till liten till bröstet. Just för att hon var så ivrig att hon blev arg när det inte var serverat. :roll: :lol:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Finns tråd

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Det känns som att jag kan allt om strulig amning, då min senaste guldklimp verkligen utmanat mig där. ;) Hon började strula tidigt med amningen, ammade, skrek, ammade, skrek och sedan vägrade. Det kom mjölk men det "dög" inte. Många tårar från min sida och tankar om att min mjölk inte dög. Fick hjälp från det här forumet och för att fatta mig kort så var det detta som funkade för oss:

Jag gav utpumpad bröstmjölk i nappflaska. Ibland blev det mjölkersättning. Allt för att barnet ska vara mätt och belåten. Använde napp med minsta hålet.
Efter ett par dagar började jag alltid erbjuda bröstet först och hade flaskan redo ifall att det inte dög.
Jag beställde Luzernte (www.vitapost.se) och drack 1 liter per dag i en vecka. Det ökade min mjölkproduktion. Visst jag tyckte ju att jag hade tillräckligt med mjölk, men jag provade allt. Teet funkade och när jag druckit det märkte jag att bröstet dög mycket oftare än flaskan.
Jag hittade andra matningspositioner eftersom hon bara skrek när jag la henne i amningsposition i famnen. Hon fick ligga på en kudde med mig framför henne. Det funkade bäst. Liggamning var också det enda som fungerade.
Efter 2 månader så blev amningen som en dröm igen. Jag har fortsatt dricka Luzernte lite då och då.

:arrow: Så mitt råd är att drick Luzernte även om du tycker att du har bra med mjölk.
:arrow: Komplettera med amningste från www.minimundus.se
:arrow: Varva flaska och amning.

Lycka till!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tack för tipset men jag tror problemet är att jag har för mycket mjölk som kommer för snabbt och att min lille kille faktiskt äter snabbt. Idag har jag backat med trugandet och han äter ca 15-20 min på ett bröst och verkar stå sig på det. Jag har erbjudit det andra bröstet efter paus men då hackas och spottas det bara. jag har även provat med flaska då men oftast ratas den och han sover sina pass som han ska så jag får väl lita på att han blir mätt...

Att bara få ett bröst tömt per amning är däremot inte så skönt för mig :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Finns tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej, då du fått amningstips på härsan och tvärsan så tror jag du har mer där.

MEN, jag personligen har stora problem med just Antibiotika! Det slår ut ALLT på både dig och bebis!! :x :evil: :twisted:

Så du behöver en probiotika till dig som är superstark! Det tar flera månader för magen att återhämta sig från en antibiotika kur så du måste äta höga doser väldans länge!

Jag skulle böja med denna tills den är slut sen gå ner till 20-14 och köra hela vintern. Om du törs kan du prova och öppna en sådan kapsel och tömma typ halva i bebis mun och amma ner pulvret och se om magen blir bättre. Jag använde Lactiplus på min son med bra resultat. Dessa skall vara de bästa jag kan hitta, så vida man inte har mjölkallergi. :wink:

http://www.greatlife.se/halsoprodukter/ ... -strength/

Dock kan det vara en aning FÖR potent för en bebis. Då skall det finnas någon bebis probiotika som är bra har jag hört. Minns dock inte namnet, då är sempers magdroppar en bra början, men tyvärr bara 1 stam, man vill ha många stammar i sin probiotika.

Här hittar jag de jag hade i åtanke. Baby Biotics.
http://www.shop.gapsdiet.com/product.sc?productId=20

Dessa skulle jag köpa till min baby och ge. Kanske t.o.m dubbla dosen ett par veckor sen vanlig dos.

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Tack för alla tips! Har pratat med en amningsrådgivare också men det var ju mindre hjälpsamt om man säger så :wink:

Finn sover bra på kvällen/ natten, först 4,5 timme och sen ca 3 efter ett snabbt nattmål men sen äts det dåligt på nästa nattmål och det vaknas på tok för tidigt så morgnarna är lite svajiga men jag lyckades faktiskt buffa honom till att somna om =D> . Jag hade helt tappat attityden till buffningen då Finn gillar vagning, men James buffade jag enbart så nu har jag fått lite nytt självförtroende att jag kommer ihåg hur man gör.

Första luren var extremt skarvig idag men han somnade själv i vagnen med hjälp av vagning för första gången, lades vaken, så det går också i pluskolumnen.

Det blev mindre kaos vid lunch då jag stekte omelett, Finn vaknade efter 1 1/2 timmes sömn och telefonen som låg i annat rum ringde. Jag trog raskt vagnen med mig in i sovrummet för att ta telefonen och sen snabbt ut till spisen igen och Finn somnade om av blotta förskräckelsen :wink: .

Andra vakenpasset åt han faktiskt hyfsat från båda brösten så jag skippade att toppa med ersättning och han slocknade i famnen på mig efter 1,15 vaken.

Ett problem är bara att Finn gillar inte att sova i bilbarnstolen vilket gör det lite svårt att förflytta sig då vi bor på landet och är beroende av bil för att ta oss någonstans. Jag har provat att lyfta upp honom sovande ur vagnen och över till bilstolen men då vaknar han och somnar inte om. Han är dock nöjd i bilen så det är ingen jättekatastrof men det skulle vara skönt om han kunde sova där så vi kunde ta bilen för att köra ut i skogen, klicka bilstolen på vagnen och gå en sväng och sen hem i bilen igen... Igår somnade han på mig och jag la honom direkt i bilstolen varpå han vakande direkt #-o , sen somnade han i bilen men vaknade skrikande strax efter vi kommit hem... Med lite äldre bebisar funkar det ju att mörklägga över bilstolen men är han inte lite liten för det? Några andra tips?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Finns tråd

Inlägg av Sigyn »

Ett personligt amningstips som jag önskade att nån hade sagt till mig: håll ut, det blir bättre! När mina har vart nyföddisar så har jag inte tänkt längre än näsan räckt. För man har massa hormoner i kroppen å en unge i tuttarna som gör superont och jag nojjar över att min mjölk inte räckte osv. I efterhand nu så kan jag tänka att om jag bara hade hållit ut så löser det ju sig.. Om du har mycket mjölk så kommer han ju lära sig att äta snabbare för att kunna svälja allt, osv osv. :)
Angående bilbarnstol har jag inget råd, lillasyster här hatade stolen säkert tills hon va ett halvår minst så det var bara att undvika så mkt som det gick.. :/
Bärsjal eller bärsele är iallafall ett bra alternativ om man inte kan ta med vagn, men det finkar ju inte så bra just i bilfärden ;)

Stort grattis och lycka till med liten! :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Här går det lite upp och ner :wink: men mest upp tror jag..

Finn firade fyraveckorsdagen med att dra till med över fem timmars sammanhängande nattsömn =D> , tyvärr blev det dock bara tre timmar i natt mellan nattmålen och därmed tre stycken för jag vägrar att ha morgon 6.45 :?

Lillebror lägger sig för natten runt 21.30/22.00 oftast och vi tar morgon runt 7.30/9.00. Det brukar bli två nattmål. Tyvärr infaller det sena morgonmålet lite för sent, ofta 6.45 och det tar lite tid för Finn att komma till ro då, därav sen uppstigning. Har jag för lång natt funderar jag på? Men om vi går upp 6.45 kommer han att lägga sig ännu tidigare för natten för jag får ändå inte plats med ett sm mål till... :?: Den lille mannen som var så pigg under smekmånaden har blivit en riktig tröttmössa som knappt orkar 1 1/2 timme vaken men det positiva är att han i alla fall är vaken under vakentiden och inte ligger och halvslumrar.

Det går framåt med att somna själv, ibland hinner vi inte träna på det då han slocknar i famnen men det går bra att lägga honom i vagnen ibland med napp då han är riktigt snuttig ibland men även utan. Lite vagning i korta omgångar och lite fisar som ska ut så somnar han sen. Dagslurarna går generellt bättre än innan också, även sista luren som är lite trixigare.

En ska som jag funderar på är hur hård jag ska vara med att hålla 11/2- 2 1/2 timme rytmen. Om han vaknar efter 2 timmar ska jag vagna eller kan jag plocka upp honom här om jag tycker det passar bättre tidsmässigt :?:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt det låter, blir verkligen sugen på bebis-mys! :wink: NJUT!!! Självklart kan du (SKA du, tycker jag :shock: ) plocka upp honom om han vaknar efter 2 h, det är ju en fullgod lur!

Tja, hur natten ska ligga bestämmer ju mamma men de brukar ju gilla 19-07 sedan så kanske är uppvaket 6.45 egentligen en ganska lagom morgontid? 8) Du har säkert mer kunskap än jag om tröttmössor men visst gillar de väl egentligen att lägga sig rätt tidigt för natten också? :? Värt att pröva men då gäller det för mamma att lägga sig i tid på kvällen också... :lol: och det är ju lätt :roll: :lol:

Inte tycker jag natten är för lång, eller? Andra som vet?

Som sagt, njut och slappna av, du kan det här!! :D

Stor kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Idag slapp jag 6.45 uppvaket :D men bara för att lillebror gått tillbaka till att sova tre timmar i sträck innan första nattmålet istället för 4-5 timmar. Hmmpf :? :wink:

Det gick jag inte riktigt med på dock utan buffade och gav nappen och han sov en timme till men inte jag för jag fick buffa från och till i 30min. Försöker bestämma mig om jag ska verktyga med nattmålen än. Jag är nog egentligen för lat den här gången... :wink: Nästa uppvak kom därefter vid fem och sen sovs det till 8.30 för lillebror.

Jag får inte riktigt ihop fyra vakenpass på tolv timmars natt, vi har elva nu, men jag vill nog ha natten från 20.30 istället. Det är bara logistiken som ska funka, med de tider vi har nu så sover han medan vi äter middag vilket är skönt men om vi kör en timme tidigare är det smidigare när vi ska in till stan och liknande för eftersom han inte sover i bilbarnstolen får vi åka när han är vaken och då är det smidigast att väcka honom efter 1 1/2 timmes lur och mata en halvtimme och sen åka och sen mata igen...då kan vi komma iväg kl elva i alla fall, hur man passar morgontider fattar jag inte :shock:

Problemet lär nog dock lösa sig själv nästa vecka när vi skruvar tillbaka klockan så det är kanske bara att avvakta och se.. #-o

Amningen går faktiskt lite bättre men jag fyller på med flaska ändå för att vara riktigt säker på att han är mätt.

Vi hade faktiskt ett riktigt trevligt morgonpass med en lugn lillebror som umgicks med mamma och storebror . Storebror var stolt som en tupp när han fick passa lillebror en pyttestund medan jag värmde ersättning. Han medelade att lillebor var sur(han var knäpptyst :lol: ) men att han blev glad när han drog i speldosan.


Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Finns tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tror inte jag gratulerat till Finn förut? Stort GRATTIS i alla fall!! :heart:

Jag gjorde natten längre ganska tidigt har jag för mig, jag kom på att det var ett effektivt sätt att slippa kvällstrassel. Och det är ju det som är målet, lång natt alltså, så det är väl bara bra tänker jag.

Att passa morgontider är en vanesak och stavas rutiner. ;) Mitt rekord var 17 minuter från att jag väckte båda barnen till att de satt/låg i syskonvagnen på väg mot förskolan. :lol: Men när Sigrid var pyttis brukade jag ta upp henne en halvtimme/timme före Stella för att hinna mata och göra iordning henne i lugn och ro.

Härligt att läsa om er vardag! Kram!

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tack, SaraMilana!

Lillebrodern är lite svår att få grepp om ibland. Tidsmässigt infogar han sig ganska bra i rytmen och kör samma tider men matmässigt har jag svårt att hitta ett riktigt mönster. Han äter 10-20 min från samma bröst när han vaknar sen fortsätter han att hacka vid bröstet men blir bara sur när han får det, att byta bröst för lite mer fart i mjölken uppskattas absolut inte heller. Man får ta lång paus innan man erbjuder mer mat, minst 15-20 min, ibland accepteras det men vill han inte ha blir han SUR :evil: . Idag på morgonen år han 10 min 7.45 och tackade argt nej till påfyllning flera gånger, 9.05 kunde han däremot tänka sig lite ersättning i flaska och medelade sen att nu ville han sova :wink: . Han lades halvsovande i vagnen och vaknade sen till efter 15 min och började sno runt men fick nappen och somnade om. Nappen är ju mitt hatobjekt, han verkar ha ett visst sugbehov och vill gärna ha nappen för att somna men tappar den hela tiden. Hoppas han lär sig att behålla den i munnen snart...

Jag trodde att lillebror var en piggare modell än storebror som var världens tröttmössa, under smekmånaden kunde Finn minsann vara vaken bra mycket längre än vad han orkar nu. På morgonen är det ofta en timme, max 1,15 och resten av dagen ligger också där, vi får väl till ett pass på 1,30. med detta hamnar vi på 5-5,5 timmes vakentid...men han sover ju på natten så det får väl vara så just nu. Det där kvällstrasslet igår kväll låtsas vi inte om, en gång är ju ingen gång :lol: . Han hade inte bajsat på hela dagen och var därmed inte speciellt matsugen och hade svårt att komma till ro och somna. Jag lät pappan sköta nattningen också och hans tålamod var inte det bästa så efter en timme fiskade jag upp ungen och sa att nu tar vi ett nattmål och han åt och somnade sen :wink: .

Jag märker tydligt att magen påverkar den unge herren mycket, den där antibiotikakuren ställde till det rejält för honom. Jag har börjat ta en sju dagars kur med dunderprobiotika så jag hoppas att det ska hjälpa honom också att få en bättre tarmflora.

Det går framåt tycker jag även om det inte går lika fort som jag vill :roll: . Han kommer mycket bättre till ro vid tredje luren numera så nu är det kvällspasset och nattningen som ska falla på plats lite mer bara. Ja, också sova längre natt förstås :wink: . Och sluta strula med amningen... :mrgreen:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"