Finns tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Kära MamaA! :D

Underbart att läsa om er, fantastiskt bra jobbat med långlur, vändningscirkus och allt!! =D> =D> =D>

Känner igen det där med knubbis!! :D Är dock HELT trygg med att det är i sin ordning (och dessutom är det vetenskapligt bevisat) att barn ska ha mycket hull innan de börjar springa runt och att risken för senare fetma är MINDRE för de knubbiga bebisarna än tvärtom! James verkar ju bekräfta det också. Tanterna i kyrkan brukade förresten säga så här till mig när Samuel var som knubbigast: "Honom har du skött bra!" underförstått att jag har gett honom ordentligt med mat så han är välmående, typ :mrgreen: :lol:


När det gäller maten vet du ju att överkoncentration är dumt så fortsätt du läsa tidningen! :wink: Lättare sagt än gjort, förstås... :roll: Men jag håller med om att plockmat vore lämpligt om han bara kunde äta den utan att kräkas... :? Jag har inte så mycket erfarenhet av kaskadkräkningar men antar att du har koll så att det inte är någon allergisk reaktion på något speciellt. Dock vet jag att Samuel hade en tendens att inte vilja ha mat som han nyligen kräkts upp. En gång blev han magsjuk efter att ha ätit lax och det tog säkert en månad innan han åt lax igen, du vet som vi vuxna kan bli när vi varit magsjuka?! (Jag äter inte ostkaka, t.ex. 8) :lol: ) Så kanske det ändå är kräkningarnas fel att han blivit kinkigare, tänker jag? Pröva något nytt? Eller är det tänder på gång som gör att matandet går trögare, så var det ju verkligen här hemma vid den där åldern! Fick ge kall dryck-mat, typ soppa i mugg liksom...mixade allt med kallvatten!! =P~ :shock:

Du kan iaf vara säker på att han inte kommer att dö av svält och att han KOMMER att äta mer snart igen, så håll ut! :D

Kram på dig, du är en förebild inför min egen förestående tvåbarnsmammekarriär! :D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Tack Ylva :heart: , härligt att höra att man kan vara förebild för någon :lol: . Jag uppskattar det verkligen :heart: . Jag tyckte själv att Sarisparis och SusanD:s trådar var en superbra inspiration. De har tre respektive fyra barn och har så härliga attityder :D .

Jag såg att du tipsade i annan tråd om äggröra. Hur gör du den?

Det ÄR tänder på gång, han är besvärad men de vill inte bryta igenom... #-o .

Jag kan inte utröna att det är vissa livsmedel han kräker av utan verkar vara vissa dagar som matsmältningen besvärar honom. Märker att det är värre när han är förkyld. Idag har han kräkts fyra gånger, dock inte kaskader men lyckades pricka mig alla gångerna :wink: . Innan dess var det tre kräkfria dagar. Den unge mannen har dock bestämda idéer, min egen superlena puré trilskas han med men visar jag en klämmis så gapar han stort. Han är en riktig liten diva :mrgreen: !

Nu hoppas jag på lite bättre sömn inatt då storebror har en liten fnurra och drog igång skrikfest vid 11 igår precis när jag skulle lägga mig. Efter han gått in till honom diverse gånger insåg jag att det inte hjälpte utan ramsade varpå han blev fly förbannad men somnade sen efter ha protesterat rejält. I kväll kom uppvaket tidigare men då somnade han om direkt efter jag tittat till honom. Han slutade med nattblöja för några veckor sen så det händer olyckor ibland så därför vill jag gärna se vad det är när han är ledsen.

Lillebror beslutade sig också för lite natt/morgonsuddande och körde megavändningscirkus. Jag hade plockat bort hans filtar och kuddar under madrasskanterna för att det ska vara svårare och vända sig eftersom han ändå brukar lyckas med det. Dum idé [-X ! I vanliga fall vänder han sig om han vaknar tidigare på morgonen och somnar sen om men nu blev det alldeles för tidigt och höll på i säkert en timme. Lillebrors rum är på ovanvåningen så jag var inte alltför glad att springa upp och ner kan jag säga :evil: . Femte gången stoppade jag in kuddarna igen och sen blev det lugnt :sleep: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Finns tråd

Inlägg av Alfredo »

Hej!
Förebild för mig med :wink: :heart:

Maten är lite knepig här med - vi har en nätt liten tjej och ingen knubbigs. Storebror var likadan. Hon kniper med munnen och blir frustrerad när maten erbjuds, hon vill ha ersättning! Jag löser det som så att hon bjuds plockmat ( har insett att hon anser skedmatning vara för bebisar och inget hon tycker sig ha tålamod för längre :D ). Inte mycket hamnar i munnen men hon för fokusera på något intressant och öva motorik. Sedan presenterar jag något högintressant föremål, sånt hon annars inte skulle fått ha, tex vinöppnare och rivjärn. När hon är helt inne i att utforska och pilla petar jag snabbt in sked efter sked i den halvöppna munnen. På såsätt går en liten burk i utan att hon ens märkt det. Sen toppar vi mer fruktpure och ersättning. Sedan någon dag tillbaka har hon lyckats få in en del mat och magiskt slutat klökas när det kommer i. Bitar så vi kör på med plockmat nu men fortsätter strategin med skedmatning när hon sysslar med annat.

Förresten, äggröra har jag också gett (tvi tyckte den kräsna :D nytt försök snart igen) jag gjorde helt vanlig med ägg, smör och mjölk, de kan ju äta mjölkprodukter i mat nu. Kokosmjölk borde ju också funka om du tror det är laktos han spyr av?

Hoppas spyorna ger med sig snart! Vet hur frustrerande det var när liten hade reflux ](*,)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Maten går lite bättre igen nu, tack och lov [-o< . T.o.m. mina egna puréer med mer protein i har gått ner. Nu får han 3/4 stor burk med mat och liten burk fruktpuré till lunch. Frågan är om det räcker eller om jag fortfarande måste ge ersättning efter??? Provade en dag utan och då vaknade han mitt i luren, men det kan bero på annat också och en dag med och då hade han kräkts när jag plockade upp honom :? . Han säger inte alltid själv stopp för han vill gärna ha den där ersättningen också fast han egentligen är mätt [-X .

Plockmat är han intresserad av men det funkar inte riktigt än, majskrokar gick bra sist så då provade jag en mjuk bit päron vilket funkade tills tredje tuggan då han kräktes upp middagen :^o .

Jag tror inte det är laktos han inte tål för han kräktes inte alls när han bara fick flaska :!: och jag har ingen laktos i mina puréer utan det är bara i gröten och ersättningen som det är det. Sen kan han vara lite känslig för laktosen ändå, det är jag så jag är försiktig med yoghurt och liknade för jag tycker han kräker mer av det. Tål det inte själv såvida fetthalten inte är minst 10% :!: . Förstår inte varför barnmatstillverkare blandar banan och yoghurt i sina burkar, det är ju som att be om illamående. Ingen av mina pojkar har tålt dem som små. Turkisk yoghurt verkar funka men är inte så populärt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Skönt att han äter lite bättre, hoppas kräkningarna ger med sig snart också! Du ger honom inte gluten, eller? För det är ju annars en klassisk tarmförstörare för många.

Nä, barnmatsburkar lämnar mycket övrigt att önska tycker jag... :roll: Men du ska se att dina egna puréer kommer bli mer och mer poppis! När det gäller ersättning kan jag inte råda, du får lita till din egen stora erfarenhet och fingertoppskänsla! :wink:

Det låter ju som att det går som en dans, fortsätt njuta av lillen och ha det fint!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Lillebror är nu 8 månader och en stooor kille :lol: som väger närmre 11 kg :shock: . Tur att han är lång också :mrgreen: .

Åttamånadersångesten har kickat in med gnäll och gråt och två tänder har kommit med fler på gång men ändå tycker jag att vi har det bra just nu. Lillebror är en säker sovare numera och kräkningarna tycks ha avtagit senaste veckan [-o< . Sitta gör han utmärkt sedan länge medan ligga på mage ogillas såvida han inte mutas med att ligga vid storebrors tågbana med självgående tåg :lol: . Ålning sker dock endast baklänges och emellanåt har jag sett tendenser till att resa sig till krypställning.

Han har lärt sig att vinka och klappa kaka och pladdrar på på sitt eget högljudda språk. Storebror har en felinställd hög talvolym som vi inte hittar manualen till :wink: så självklart måste lillebror också matcha hans volym för att höras :mrgreen: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oj, vad gnälligt det är här hemma, lillebror är klängig och gnällig, storebror gråter och ylar i trots och jag känner mig gnällig av allt gnäll :wink: .

Åttamånadersångest var jag inte direkt beredd på då storebror bara var lite smågnällig i tvåveckor och sen var det över. Lillebror är som ett plåster på mig och pappa duger inte, dessutom har han fått ett hiskeligt humör och blir fly förbannad när han inte får som han vill. Som grädde på moset har jag varit så oschysst att jag tagit bort hans eftermiddagslur men det går ganska bra ändå, han var lika trött när han hade den och blev sur när jag väckte honom när han sov så gott :lol: .

Storebrors utbrott kan däremot driva en till vansinne men det går över liksom alla hans andra 150 trotsfaser. Idag nappade han äntligen på erbjudandet att få en efterlängtad leksak mot att sluta med nappen. Lillebror slutade vid fyra månader, storebror vid fyra år- man lär sig av sina misstag :lol: . Det blev diverse spring och gnäll och gråt i lite över en timme men nu är här lugnt tack och lov.

Jag har lite för mycket om mig och kring mig just nu med gnälliga barn , körkort som ska slutföras, jobb som ska börjas i augusti och en kropp som säger ifrån med influensa och magkatarr. Jag kommer att dra ner på min aktivitet här ett tag, jag försvinner inte men svarar bara på det jag orkar, eftersom det tyvärr är det enda som jag kan dra ner på.

Jag har fått ett jobberbjudande som är intressant och imorgon väntar jobbintervju för annat spännande jobb så det är mycket på gång. Pappan i familjen ska vara hemma med pojkarna sen till 1 oktober då Finn börjar på förskolan med storebror. Det ska bli ytterst spännande då han aldrig varit föräldraledig ensam förut :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Finns tråd

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :heart: njut av sommaren!!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!
Varning för gnäll :mrgreen:

Länge sen jag uppdaterade här och det här blir nog den sista då lillebror fyller ett om några veckor :shock: Just nu är han en riktigt missnöjd liten herre men det beror troligtvis på att jag har börjat jobba igen och tillvaron har förändrats. Med alla andra är han glad men så fort jag visar mig börjar han skrika och sitter som ett plåster på mig :wink:

Han är gnällig och supertrött men är förkyld så det beror troligtvis på det, men det kom väldigt olämpligt då vi precis slopat förmiddagsluren och inte gärna vill erbjuda två lurar igen. Han ska börja på förskola om en månad och då är det bra om det funkar med en lur så vi testar ett tag till.

De tidiga morgnarna som återkommer då och då är tillbaka, varav att vi slopade fm-luren. Tidigare har det hjälpt när vi minskat på sömnen på dagen men ännu inget resultat. Har även lagt tidigare på kvällen då han är supertrött men inte heller funkat. Jag vet att det kommer att lösa sig snart dock som det brukar göra så jag försöker att ta det lugnt 8) .

Schemat är alltså:
Morgon 07.15
middagslur 12.00-14.00
läggdags 19.00

Schemat låg 07.30-19.30 innan men är justerat pga mina arbetstider + att lillebror är supertrött på kvällen.Han var dock lika kvällstrött när vi hade två lurar och sov längre så jag vet inte riktigt vad det beror på.

Lillebror är en riktig tuffing, charmör med humör :lol: som bits som en liten hund och ger igen om han tycker storebror är taskig :wink: . Matlusten varierar, plockmat börjar fungera men det mesta kommer ut igen så det är puré som är huvudfödan fortfarande. Krypningen går i raketfart och han går längs möblerna hela tiden. Plocklådor har blivit en favorit, speciellt hans egen uppfinning: Mitt vitrinskåp som saknar sidoruta. Där plockar han värmeljus som ligger i en korg från nedre hyllan och lägger på hyllan över :wink: . Man kan inte säga annat än att han är kreativ :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Oj, här har det inte svarats på ett tag, sorry!! :shock: :oops: Hur går det med lurandet? :lol:

Grattis Finn på ettårsdagen om några dagar! :heart: \:D/ :-D

Härligt jobbat MamaA!!! :thumbsup: :-({|= \:D/ Jag minns såå väl när du hjälpte mig med Samuel, vilken klippa! =D> :D

Tack för att du har delat med dig av er resa fram till ettårsdagen! Hoppas att vi får följa Finn även i fortsättningen i någon tråd.

KRAM!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!
Imorgon stundar 1-årsdagen - hur gick det till :lol: ?!

Finn har vant sig vid en lur ganska bra nu tycker jag. Han är ganska trött generellt fortfarande men det funkar. Humöret är dock inte att leka med - det är en bestämd herre vi har fått - jag har ju alltid sagt att storebror blir nog kommunalråd som Emil i Lönneberga men lillebror siktar nog på statsminister för han vill VERKLIGEN få sin vilja igenom!

De tidiga morgnarna kommer och går men ramsan tar hyfsat och det somnas om, tar lite väl lång tid tycker jag bara..

Lillebror är en kräsen kille men det han gillar äts det mängder av. Han är hungrig hela tiden nu! Plockmaten går mycket bättre, bär, mango äpple, gurka och mackbitar är populärt. Mammas och pappas yoghurt vill han också ha - allt som inte finns på hans tallrik helt enkelt :D . Hade den varit där så hade han knipit ihop munnen :lol: .

Imorgon blir det stort kalas för släkten då vi kombinerar namngivningen med ettårsdagen. Ska bli spännande och se om jag får på storebror en skjorta imorgon :wink: , två envisa herrar har jag ju begåvats med!

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Grattis på födelsedagen Finn! \:D/ :D

Hoppas ni får en underbar dag!

Tack för den här tråden!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"