Finns tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Ja, sova längre natt kan den lille herren, 6 1/2 timme i natt =D> men det kom efter en upprepning av kvällstrasslet :^o . Jag vet bara inte vad det beror på att han inte kommer till ro på kvällen. Är han inte trött eller övertrött eller är det den knasiga magen som spökar? Han äter ganska dåligt på kvällen och det låter hemskt i hans mage då och han verkar få ont när han äter...vilket också kan bero på att han sväljer för mycket luft när han hackar vid bröstet och inte kan bestämma sig för om han vill ha mat eller inte...

Jag lägger efter 1,5 timme som på dagen men han kommer inte till ro trots napp och buffning. Efter en timme fick jag plocka upp [-X och la honom till bröstet då han åt lugnt i en halvtimme för att sedan somna vid bröstet och kunde läggas. Han hojtade bara till sen att jag hade glömt nappen och sen sov han LÄNGE.

Han är relativt missnöjd under dagarna också upplever jag, vissa dagar har han varit bättre i magen och då har han varit lugnare och nöjdare. Ja, det är ju mina tolkningar i alla fall #-o

Jag tycker det är svårt att veta hur länge han orkar vara vaken, missnöjd behöver ju inte betyda trött men det gäspas ju en del och då lägger jag. Livrädd för övertrötthet :wink: .

Vad att göra?

Jag är helt förvirrad. Längre vakenpass, kortare, hur ska kvällspasset se ut?
Jag har tappat attityden helt... :shock:

HJÄLP!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Finns tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej jag är rädd att unge herrn också behöver sin probiotika för att bli bättre. :wink:

Jag vill också påminna om att vara försiktig med koffein och sådant. Du kan ge honom saften från surkål som är ekologisk och utan citronsyra. Cammomillte och amningste rekommenderas för lugnare magar. Hönsmamma har lagt in det hon köpte. Skall se om jag hittar det :P

http://www.minimundus.se/artikel.php?ki ... hp&id=1489
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Får han i sig min probiotika eller verkar den bara lokalt på mig. Jag tänkte att den borde hjälpa honom också :?:

Senaste dagarna har han fått messmör i ersättningen för att kunna bajsa lättare men vi tycker att han blivit gasigare sedan dess så det slutar vi med. Jag tål ju inte laktos superbra så det gör kanske inte han heller.

Jag har letat efter surkål men hittar ingen, tips på webshop? Letade efter Tistelvind men de sålde bara chili i sin webshop.

Jag dricker gärna amningste om det lugnar honom men min mjölkproduktion är redan väldigt massiv i ena bröstet, han ammar bara ett bröst per matning också och mina bröst vill inte riktigt hänga med på det utan det ena överproducerar som sagt och får jag mer mjölk kommer det att bli outhärdligt. Att gå runt med stenhårt bröst är ju varken skönt eller lätt för bebis att kunna få grepp att amma från, och det är redan väldigt spänt.

Kamomillte har jag nog hemma så det kan jag dricka, för du menar väl så, inte att jag ska ge det till honom?

Några tips på hur jag ska lägga upp kvällspasset? Jag gillar inte att lägga och sen plocka upp, känns fel. Att få till en minilur och sen fortsätta funkar inte heller eftersom att han inte somnar. Prova lite längre vakentid på kvällen? Är det ok att han somnar hos oss på kvällen annars ett tag till annars? Jag vet att jag läst nån som skrev att kvällspasset är det svåraste att somna själv som han gör annars på dagtid med hjälp av napp och ibland vagning.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Finns tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej, detta är MINA tankar kring magar. :wink:

Så jag vet inte om "din" tarmflora når honom via BM, förmodligen inte. Men dina antikroppar når ju honom, det är lite tanken med din egen flora. De flesta bebisar får ju sin bakterieflora vid födseln från mamman, speciellt om hon föder naturligt och inte tar lavemang :wink:

Tar man sen antibiotika slår det ut både barn och mammans tarmflora, då är allt satt på noll. Även bebis, så ja, jag är rädd att bebis måste ha probiotika också. Det finns ju någon typ NAN HA som skall ha bifidus bakterier, kanske prova den? Sen måste du nog köpa en babybiotics som jag skriver om ovan. Det tar flera veckor för tarmfloran att fixa sig så 6-8 v för barn och mamma är inte ovanligt.

Camomillte är till bebis, koka ett glas och ha i rumstemp, ge en tsk lite då och då, det är lugnande. Vad jag förstår så ökar inte maningste nämnvärt mjölktillverkningen utan har LUGNANDE örter i sig. Det är Luzernte som öka och då köper man rent Luzernte och dricker massor av. Så amningte brukar vara ok för de flesta.

Sen kan det ju vara värt för dig att pumpa lite BM innan du ammar eller mellan amningarna och ha i flaska, istället för ersättning. Faktum är att jag pumpade på morgon och förmiddag då mjölken var som mest, direkt ner i flaska, ställde i kylen och serverade som "efterjagare" på eftermiddagar och kvällar när BM inte var lika fet och bra. Ställde bara in flaskan direkt i kylen igen. Serverar man den kylskåpskall och inte håller på och värmer så har man alltid en laddning i kylen, redo, du slipper problemet med ersättningen om du vill. De dricker ofta kall mjölk utan problem och då står den sig mer än 24 timmar i kylen. :D

Kolla också att han faktiskt "hållet tätt" när du ammar. Är det något som helst ljud, smack, sug ljud, då sväljer han luft och måste rapas MYCKET, MYCKET noggrannare än man kan ana. Är det helt tyst när du ammar, så brukar det vara kosten man får kolla. Är du laktos känslig är chansen stor att han är mjölkproteins känslig så här som liten. då kan utesluta mjölk ur din kost och pumpa vara en superlösning som passar alla parter. Sikta då mera på kokosmjölk, kokosgrädde och kokosolja i din egen mat.

Jag personligen kunde inte heller äta saker som, koffein, choklad, lök, bönor, chili, paprika m.m. Och då blir livet jobbigt kan jag lova.

kram och håll oss uppdaterade! Alla barn är unika och behöver olika! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, någon probiotika behöver han nog, men det hade varit enklare att kunna beställa från en svensk sida, får leta runt lite. Jag känner inte att det funkar för mig att pumpa mellan matningarna, visserligen har jag mjölk men även en storebror som ska underhållas och ett körkort som ska tas så det passar inte riktigt in i livspusslet. Dessutom hade jag rejäla sår på brösten, därav antibiotikan och känner att det börjar göra ont i brösten om jag "använder" dem för mycket så jag håller mig till ersättningen istället.

Kamomillte provar vi och jag får skaffa amningste. Någon som har erfarenhet av Weledas? det innehåller ju anis och fänkål m.m. vilket också borde vara bra för matsmältningen.

Jag håller mig ifrån den laktos jag inte tål, dvs mjölk och icke fet yoghurt. I övrigt tål jag mjölkprodukter. Jag är bara känslig för laktosen enligt egen diagnos och har därför uteslutit vissa produkter då jag mår bättre utan. I övrigt äter jag vegetariskt så det är bönor, linser och lök - you name it- så det kan/vill jag inte utesluta och det har jag ätit hela graviditeten. Koffein tål jag inte så det undviker jag ändå.

Eftersom han sväljer fel /mjölken kommer hastigt sätter han i halsen ofta och skriker vid amning och då hackar han sen vid bröstet och sväljer luft o.s.v... så mycket av problemet är rapar på tvären och gas. De senaste dagarna har han varit extremt svår rapad. Får han nappen i munnen är han oftast nöjd men han är superdålig på att hålla den kvar i munnen så den trillar ut jätte ofta och jag gillar inte riktigt att ha napp förutom när han ska sova.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Finns tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

kolla om du kan köra med www.greatlife.se och deras probiotika i ersättningen, kanske kan vara något? Men även sempersmagdroppar från apoteket kan hjälpa lite. Det är ju acidofilus och bifidus, 2 stammar. :D

Weleda tror jag också kan vara bra, prova!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

När man tycker man börjar få koll på läget så händer det något nytt.. :^o . De trassliga läggningarna har blivit bättre även om det tar lååång tid för honom att somna ordentligt. Han somnar till, tappar nappen, vaknar får nappen o.s.v, det är ingen kris så länge han får nappen igen, han ligger där nöjd men jag undrar varför han har så svårt att somna.

Ett nytt problem är också att svårigheten att somna har kommit på dagarna också. Ibland kan han inte somna alls(tredje luren) och då har jag gett upp efter en timme och plockat upp och gett honom en flaska och sen har han sovit om än med skarvar. Morgonluren är också problematisk, han signalerar tydligt efter en timmes vakentid att det är dags att lägga sig men sen är det en snuttcirkus av att vakna,somna,tappa nappen....

och nu när jag läser det själv så börjar det kännas som nappen ställer till med mer än vad den tillför #-o . De senaste dagarna har han dock varit extremt dålig på att ha kvar den i munnen. Vi andra i familjen är förkylda och han har väl fått en liten släng av det även om jag inte upplever honom som täppt i näsan. Han vill dock knappt vara vaken mer än en timme per pass så något är det ju, problemet är ju bara att han inte får ro att sova.

Förra veckan var jag redo att ge upp amningen då han började krångla vid bröstet även på nätterna. Som sista åtgärd inhandlades en amningsnapp, då jag tänkte att då kommer ju mjölken inte lika snabbt och det gillades av den unge mannen. Han sätter inte i halsen lika ofta så vi har haft en betydligt nöjdare bebis i huset. Om man har problem med mjölkmängden kan jag verkligen rekommendera Weledas amningte förresten. Det är lite för potent för mig som redan har gott om mjölk, en kopp så blev brösten rejält spända :lol:

Nätterna är fortfarande bra, två nattmål som ibland blivit ett om natten varit lite kortare. Han brukar vilja ha mat efter fyra-fem timmar men ibland räcker det att putta i nappen så går det sex timmar innan nattmålet istället. Nappen har varit väldigt bra här men nu upplever jag istället att han vaknar mer av att den trillar ut. Jag får väl avvakta och se om det är något tillfälligt som gör att han tappar den hela tiden annars ryker den :x

Jag tar gärna emot era tankar, känner mig lite rådvill då storebror verkligen gillade att sova så det här har jag ingen erfarenhet av #-o .

Nu när jag gnällt av mig måste jag säga att det är så kul att se hur Finn är så fascinerad av sin storebror. Igår låg de båda i babygymmet och pratade och James sa då till Finn att när de var lite större sen så kunde vi få en ny bebis :wink: . Mamman reagerade så här :shock: och sa: Nej,nej nej här blir det inte fler bebisar! När jag berättade det för pappan sen undrade han om han kunde få skriftligt på det :wink: . Familjen känns komplett nu och det ska bli kul att se hur bröderna interagerar med varandra mer och mer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vad mysigt ni verkar ha det, trots lite svaj och sånt som ju hör till i början! :heart: Underbart att få följa er resa!

Tyvärr har jag inte så kloka tankar att komma med, jag tycker din insikt om nappen verkade ganska klockren men det kom du ju på helt själv!! :idea: 8)

Amningen verkar du ju ha stenkoll på också, skönt att amningsnapp kunde hjälpa er och bra att du har mkt mjölk. Fet ska den också vara men jag tror bestämt att du redan vet om detta att du ska äta fet mat :wink:

Hur ser era dagar ut nu ungefär? Får han för många sömntimmar rent av?

Fortsätt njuta och jobba på så fint som du gör!! =D> :heart: Det säger ju bara svisch så är han tre månader och schemat sitter som en smäck! :wink: :D (som du ju sa till mig när jag var nybliven och hönsig mamma, och så rätt du hade!! :wink: )

Och viktigast av allt: ge inte skriftligt på något i nuläget, tycker jag!! :wink: :lol:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Ha,ha det där med njutningen ja :wink: , det är ju betydligt svårare när man är mitt i det svajjiga.

Nappens varande och inte varande funderar jag fortfarande på, jag är inte helnöjd med den men nu funkar det hyfsat igen. Jag insåg att min attityd var helkass :shock: och kollade in videoklippen med vagning och buffning och skaffade mig lite ny attityd så nu sover lillebrodern bättre igen. Han skarvar i lurarna men nu puttar jag i nappen och vagnar REJÄLT och har försökt backa med att erbjuda hjälp då den lille herren är en bekväm sort som tycker man kan bli vagnad hela tiden :wink: .

Finn är en supertröttis så det är mycket sömn på schemat. Idag var han vaken knappt 50 minuter i morse för att sen sova 2,45 ( med en skarv så klart) sedan 1,5 timme vaken, då han lades helt slut och sov i 3 timmar(med skarv) och sen 1,5 timme där han var trött men sen trodde att han blev pigg precis innan han skulle lägga sig #-o och protesterade ett bra tag innan han somnade- och vaknade och somnade....den här luren är krångligast så vi får väl se hur det blir men det går framåt i alla fall.

I går kväll råkade han bli övertrött innan läggdags då han inte ville sova på de sista 45 minuterna av luren innan utan vaknade hela tiden och sen när det var läggdags så gömde sig storebror under hans säng och ville inte komma fram. Finn fick då ligga och titta på sin älskade mobil på skötbordet och då piggnade han till också så då protesterades det vid läggningen så jag fick buffa rejält några omgångar men det gick bra ändå ( han sover i säng på natten).

Nu har svarsleendena börjat komma och det börjar urskilja sig en liten person som vi håller på att lära känna. En envis liten person kan jag lägga till :wink: men det var väl bara väntat i en familj som endast består av sådana personer :mrgreen: .


Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu har vi gett upp amningen och det tycker både jag och lillebror är skönt. Hans ständiga skarvande i lurarna berodde uppenbarligen på att han inte var tillräckligt mätt. Han skarvar fortfarnde men nu somnar han om igen när han får nappen eller om han är riktigt arg så buffas han. Vagningen har jag gett upp, storebror buffades endast så det är det jag verkligen kan bäst så vi kör på det.

Finn äter fyra måltider per dag, mängderna sitter inte riktigt än men han har ökat på mängden rejält på den 1 1/2 vecka som han bara fått ersättning. I början åt han ca 120 ml men nu oftast 150-200ml, morgonen är lite trög så då blir det ibland 100-120 ml. Hans mage har inte riktigt hunnit med omställningen så han bajsar bara varannan dag vilket verkar bessvära honom men han får lactulos så vi får se om det hjälper. På natten äter han två gånger, blir erbjuden 120 ml per tillfälle, ärdet lagom? Han lägger sig vid 8, äter ca 01.30 och 05.30 och sen morgon vid 8. I natt kom dock det andra nattmålet en timme senare så jag tycker att det tyder på att vi snart skulle kunna ha ett nattmål vid 4,men vi avvaktar och ser.

Vad säger ni om matmängderna, är det lagom ? Är mängden på natten bra?

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Finns tråd

Inlägg av Sigyn »

Vad jag minns från storebror så trappades mängden stadigt uppåt tills han va två månader pch då gjorde jag 200 ml. Sen vid 3-3,5 månader ökade jag en skopa så det blev 235 ml. Jag gjorde alltid mer än vad han åt, och nör han började suga slut flaskan så ökade jag. Med lillasyster så gjorde jag typ 200 från första början, för att jag inte orkade fundera. Jag tycker att mängderna verkar bra, om han ständigt åt slut flaskan skulle jag öka, men om han lämnar lite så räcker det :)

Stor kram till dig!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag undrar hur mycket ersättning man ska erbjuda till nattmålen, vi har två stycken till lille herren som är lite över två månader. Vi erbjuder 120ml där allt går ner vid första nattmålet och där det nog gärna skulle kunna gå ner mer medan vid andra så dricker han mindre ca 60-90 ml. Bör jag ge mer vid första?? Jag tänker ju att nattmålet bara är en påfyllning så det ska vara mindre än dagmålen som brukar ligga på 140-200 ml. Den lille mannen är precis som sin storebror en flasktrasslare men vi kämpar på och längtar efter tre månadersdagen då det ska bli grötpremiär :D .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Finns tråd

Inlägg av Sigyn »

jag tycker du ska blanda så mycket att det alltid blir över, det har jag alltid gjort. det spelar nog ingen roll om det blir mer eller mindre per mål oavsett natt eller dag, tids nog kommer han ju sova över målen och fram tills dess äter han ju för att han behöver. mycket mat, vid varje mål =) däremot brukade jag aldrig truga på nätterna som man kan göra på dagen. =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Nu är det länge sen jag uppdaterade här känns det så här kommer en liten rapport. Unge herren har nu blivit tre månader och väger 7160 gram och är 63 cm lång enligt besiktningen på BVC idag. Är man så stor så är man HUNGRIG och eftersom det var en sån succé när vi körde gång med smakisar till storebror vid 3,5 månad så tjuvstartade jag ännu tidigare denna gången. Vi har hållt på i två veckor nu, det har varit lite knepigt att hitta sväljtekniken med en tunga som jobbar frenetiskt i munnen :lol: men idag lossnade det rejält och en hel potion gröt med kokosolja gick ner till kvällsmålet och sen 60 ml NAN 2 på det. NAN 1 mättar inte längre speciellt bra så jag har fasat in tvåan gradvis vilket funkar bra.

Schema har införts och är 12-2-2-45. Lillebror är nog en liten tröttis men ligger i lä mot storebror som sov 18 timmar om dygnet tills han var 6 månader :shock: . För det mesta funkar lurarna bra och lillebror lägger sig utan att klaga men vaknas det i skarven så hojtar han att han tappat nappen eller blir riktigt arg för han inte somnar om direkt. Mina biceps blir större av all buffning 8) men jag känner att det är dags att backa lite så vi inte hamnar i något träsk. Nätterna är dock inte som jag vill ha dem... ](*,)

Finn sover bra men vi har fortfarande två nattmål och även om han sovit längre någon natt så det blivit ett så känns det ändå inte som han kommer att skippa ett mål självmant. Han gjorde ju det från tre mål till två så jag hoppades slippa greja på nätterna då jag verkligen behöver min sömn för att inte trilla ner i förlossningsdepressionen som drabbade mig även denna gång och den här gången riktigt illa tyvärr. Nu mår jag bättre igen med medicinering så jag får väl ta fajten ett par nätter för att få sova längre i fortsättningen sen. Vagning får jag inte till så det får bli buffning :? , jag ska nog passa på att introducera sängen som sovplats på natten också då det börjar bli lite trångt i vagnen och det är så jobbigt att buffa i vagn.

I övrigt är lillebror en solstråle som pratar och skrattar och gillar att kolla på vad storebror gör. Bröderna badar tillsammans varje kväll och det plaskas helvilt från båda så det står härliga till :D . Sedan läser vi böcker tillsammans innan det sägs godnatt.Lillebror sitter ganska stadigt redan så jag undrar nästan om han ska sitta själv snart :shock: . Storebror ville bara stå upp hela tiden som bebis så det är skönt med en kille som uppskattar att sitta faktiskt :mrgreen: .

En kul detalj är också att lillebror är väldigt lik mig utseendemässigt och när jag tittar på mina babyfoton så kunde vi vara tvillingar :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Finns tråd

Inlägg av mamaA »

Yes!!! Nu har vi äntligen skippat ett nattmål så nu serveras mat tidigast 03.30 (läggning 19.30) . Idag andra natten sov han till 04.20 med en hojtning om att han tappat nappen 02.20, inte en enda buffning behövdes i natt :mrgreen: . Jag har hittat ATTITYDEN igen =D> , så sköönt! När väl nattmålen är borta så ska nappen också bort!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"