Dags att börja äta

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
FEGJ
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 sep 2013, 18:14

Dags att börja äta

Inlägg av FEGJ »

Hej :D

Jag har en dotter som är 6,5 månader. Jag har helammat henne fram tills för 4 veckor sedan. Jag började ge henne gröt och lite smg rån. Hon är inte så förtjust i varken gröt eller rån.
Har börjat testa mat istället. Men icke sa nicke. Hon sitter i sin stol och viftar med armarna och gnäller.. som lite frustrerad. Hon vill inte öppna munnen. Enda gången hon vill ha skeden är när det är vatten på, och eventuellt frukt.
Jag har testat att ge varannan mat och frukt. Vill ändå inte.

Så min fråga är om ni har några tips på att få lillskruttan att börja äta mer mat?
Jag vill trappa ner på amningen och få henne att äta mer mat så jag kan kura henne :)

Jag lagar egen mat åt henne så enligt mig är det helt okej gott :lol:

Tacksam för svar!!
Det jag älskar mest med mig själv är mina Barn!

En snabb tiger 2011-04-17 och en sjungande lärka 2014-03-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att börja äta

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Har du läst något om BLW (Baby led weaning) ganska poppis, stora bitar med mycket smör på kanske är hennes grej?

Avocado? Kall mat? Omelett? kikärtor som man trycker av skalet på var poppis hos oss, gärna kalla. Min son gillade kall plockmat kom vi fram till. Så jag gjorde typ omelett grejer i ugnen som jag skar i stavar och gav, ibland med örter, ibland med fisk osv....

Att leva på en hel del frukt är också en början tänker jag, så kör med lite mat, ät ihop, så det blir måltider ihop. Sitt och NJUT av din egen mat, visa hur gott det är! Ge inte henne för mycket uppmärksamhet, du har ju liksom 9 ungar till att mata typ =attiyden. Sätt en enorm broccoli bukett i näven på henne med massa smör på och se vad som händer medans du äter ditt. En enorm blomkåls bukett med massa smör. Kall avocado på små gafflar. Kikärtor, majsbitar, ärtor, kalla kokta morötter... Som sagt alla har sin grej, det gäller bara att hitta "vad". Min son älskade frukt och KALL mat och helst plockmat. Vid 8 mån kom matmonstret igång. Så det är bara att hålla ut. Tänk på att det tar ett barn 20 smakningar av SAMMA sak innan de har vant sig, så fortsätt erbjuda! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FEGJ
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 sep 2013, 18:14

Re: Dags att börja äta

Inlägg av FEGJ »

Tack för ditt svar och dina tankar kring mat!!

Vi kämpar på så hon äter en aning bättre nu.

Nu funderar jag lite hur jag ska tänka, lägga upp det här med sovningen.
Jag vet att det är dagens totala matintag som räknas för att det ska sovas på natten. Men hur ska jag veta att hon får i sig tillräckligt? När vet jag att jag kan kura henne?
Hur skulle ni tänka?

Mitt äldre barn åt som en häst när han var lite så då behövde jag nästan aldrig fundera om han fick i sig tillräckligt :D Är inte van med en tjej som inte vill ha så mycket #-o

Sen en annan fråga.. tips på mellanmål?

:heart:
Det jag älskar mest med mig själv är mina Barn!

En snabb tiger 2011-04-17 och en sjungande lärka 2014-03-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att börja äta

Inlägg av TorsMamma »

Mellis...

Mandelpankaka, bovetevälling, avocado, rysskyoghurt med frukt/bär, Eller bara något annat trevligt leftover från maten, men lite mindre.

Jag ser inga hinder med maten för kuren, de flesta brukar äta det de behöver när man väl kurar. 8) Bara DU släpper den vargen! :lol: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"