Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Hej alla kloka erfarna!
Jag har precis läst SHN-boken, känner mig peppad och inspirerad och tänker kura min 4-månaders dotter inom några veckor (när jag rätat ut några frågetecken och gjort ett schema).
Vi har redan en 2,5-åring och jag skulle bli superglad om jag fick svar på följande frågor/funderingar:
- Hur gör vi: Dottern skall dela rum med sin bror som är 2,5 år när kuren är klar tänker vi. Skall vi kura i hans rum och låta honom sova borta under kuren? Eller kura dom samtidigt i samma rum? (sonen sover ibland hela natten men ibland vaknar han och vill ha nappen, täcket, kissa/behöver ny blöja)... Han är aldrig kurad, har alltid sovit helt okej men med några uppvaknanden vissa nätter, kanske borde kura honom också??)
Eller att vi kurar dottern i vårt sovrum (där hennes spjälsäng nu står) och sen flyttar hennes säng till barnrummet när kuren är genomförd?

Sen har jag också funderingar över schemat. Just nu brukar hon äta (helammas) sista gången vid 21:00 ca... Äter på natten en gång, ca 4-6-tiden tror jag. Kan ibland vara att hon sover från 22-07 också, hon sover bra när hon väl somnat.
Hur skall vi göra schemat, ta bort natt/morgon-amningen direkt helt?
Är det någon som har förslag på schematider som passar in för oss? Hennes bror brukar få välling ca 18:45, läsa saga ca 19:15, somnar mellan ca 19:30 - 20:00. Väckarklockan hemma ringer 07:00. Då har sonen oftast kommit in till oss och vill vakna/kissa ca 06-06:30, han brukar gå och kissa sen ligga hos oss till 07:00 när klockan ringer, då börjar morgonen säger vi. (Kan inte förstå att han alltid vaknar så tidigt men det är ju en annan historia... Han sover bara 45 minuter på dagen och det har vi försökt korta ner och tom ta bort helt, men han sover ändå inte mer på natten och blir istället förstörd på dagen...)
Det jag längtar efter är att hon skall få bra rutiner och somna tidigt varje kväll, att hon och hennes bror kan ha samma läggrutiner och läggtider och sova gott båda två.
Det vore drömmen! Att båda två sover hela natten från tex 19:30-07:00.
(Min 2,5-åring sover middag kl 12:00 och blir hämtad från dagis 14:40, det borde också passa i schemat...)
Just nu är vi väldigt trötta hemma, för att dottern har sin aktiva period när sonen precis somnat. Idag somnade hon inte förräns nu, 23:00... Ingen andningspaus för vuxna hemma hos oss!
Alla tips mottages varmt! <3
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av TorsMamma »

Hej Skattkatt och välkommen! :D

Så du behöver först läsa, läsa, läsa, läsa, och när du läst boken massa gånger, läsa den lite till. :wink: :o

Sen behöver du medans du läser boken så ögonen blöder, börja ge dottern MAT på dagen. Hon skall stå sig hela natten!
4 måltider och en kvällsslurk behövs. Man kan ge mat och amma direkt efter måltiden om man vill behålla amningen.

Så man ger barnen 11-12 tim nätter, helst 12 tycker jag när de går på förskola. En 2,5 åring behöver ca 13 tim sömn/dygn så att ge honom 12+ tim natt och kanske 20 (eller max 45) min middagslur är inte för mycket begärt. :)

En 4 mån behöver 16 tim sömn/dygn och en 5+6 mån behöver 15,5 tim sömn/dygn.

Ett vanligt schema för en 4 mån är:
natt 12 tim säg 19-07
45 min fm lur
2 tim middagslur
45 min em lur

En 5 mån
natt 12 tim
fm lur 45 min
middagslur 1,5 tim
em lur 45 min

Ang. kurning.
Antingen kurar man dem ihop (om man orkar är det bäst)
Orkar man inte så kurar man en i taget, typ storebror först och sen lilla syster. Henne kan ni om ni vill kura i ert sovrum och sen flytta ihop dem när de båda sover vettigt.

Man ramsar den över en kam så att säga. I Gastsjön kurar vi ju liksom 5 barn samtidigt i samma rum. :shock: Så allt går! Men tar lite mera jobb när man väl gör det. :lol: :P

:!: Sist men viktigast! Se över mörkläggningen, gå in i rummet MITT PÅ DAGEN du skall inte kunna se handen framför dig. Kan du detta då behöver du mörklägga mera. Det skall verkligen vara KOLSVART.

:idea: En 2,5 åring rekommenderar vi att de har sin spjälsäng kvar till 4 år. Om barnet klättrar ut själv så kan man till nöds ta bort några spjälor i fotändan, detta gör att de inte gör sig illa men ändå känner sig trygga. Man kan även kura dem i "vanlig" säng men de flesta mår faktiskt bäst i spjälsängen till 4+ år.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Hej och tack för ditt svar!
Jag håller på att ge mer mat på dagen och tänker göra kuren lite längre fram när hon äter mer mat. Har även börjat ha koll på hennes sovtider på dagen och lägga henne varje kväll samtidigt som storebror. Hon sover nu ca 19:30-07:00 med en amning eller max två på morgonkvisten. Så jag tror inte att det borde vara alltför svårt med kurningen för hennes del. Är snarare två-åringen som känns som att det kan bli svårt. Men kanske skall fråga om det i det andra formet?
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Sigyn »

Det kan du fråga om i andra forumet oxå :) dom har mer koll på stora barn där.
Har du barnaboken? Har du läst om sm?
Det finns en del sammanfattningar om det här inne tex på späda barn och små. Medan du väntar på att kura kan du få lite tips därifrån att börja med redan nu.
Fast läggningsrutin och fasta mattider på dagen tycker jag absolut du kan börja med redan nu. Välj utefter det schema du tänkt att ha :)

Om du tror att tvååringen blir svårast hade jag nog börjat med honom nu medan du ändå väntar på att liten ska börja äta mer :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Tack för svar igen. :heart:

Nu har jag läst mer, gett mer mat och gjort ett schemaförslag. Vill verkligen komma till skott snart.
Har ni lust att kolla om det ser okej ut? Min dotter är nu 4,5 månad. (Eller om 11 dagar är hon 5 månader).
19:00-7:00 Sova
7:00 Amma
9:00-9:45 Sova 45 min
10:00 Amma
11:30 Sova 1,5 timme
13:00 Puré + amma
14:45 Sova 1,5 timme
17:00 Gröt
18:00 Amma + LÄSA BOK (med storebror när han äter gröt)
Nattrutiner i badrummet för både lilla o stora barnet
In i barnrummet.
Skrattet inne i bådas rum
19:00 Natt

Vad tror ni om sov/mat-tider?

Sen en fråga ang. maten: Enligt bvc skall man ju bara ge "kryddmått-smak-portioner" innan 6 månader... Men enligt AW kan man ju bara köra på med maten (så länge det är rätt mat såklart) min dotter älskar det hon fått (sempergröt, grönsaksmos, banan) så det är väl inga problem med att hon får så mkt hon vill ha, enligt ovanstående schema?
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Jag har kikat lite på ditt schema och har några tankar. Jag tycker det ser ut att var lång tid mellan "god morgon" och första dagluren. Orkar hon vara vaken så länge på morgonen? Det är ju olika, men mina barn har aldrig klarat 2 timmar vakentid på förmiddagen, utan max 1,5 timmar. Däremot på eftermiddagen och mot kvällen har det inte varit några större problem med 2-2,5 timmar vakentid.

Sedan tycker jag att du har lite för lång tid mellan måltiden kl 13 och 17. Försök hålla 3 timmar mellan måltiderna.

Du skulle kunna ha exempelvis följande schema:
19:00-7:00 Sova
7:00 Amma
8.15-9 Sova 45 minuter
10:00 Amma
11:00 Sova 2 timme
13:00 Puré + amma
15.00 Sova 45 minuter
16:00 Gröt
18:15 Amma + LÄSA BOK (med storebror när han äter gröt)
Nattrutiner i badrummet för både lilla o stora barnet
In i barnrummet.
Skrattet inne i bådas rum
19:00 Natt

Och när det gäller maten är det bara att mata på allt hon bara vill och orkar äta! :D

Jag lägger med en länk med ypperliga schematips som du kommer att ha stor nytta av framöver:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

Hur har du förresten planerat för kurandet av storebror?

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Tack för svar!!!
Nu har jag ändrat lite, enligt dina förslag och lite annat som passar familjen. Anledningen till att jag vill att hon ska somna innan kl 15 är för jag skall hämta på dagis 15:00... Och gröt 17:00 för att då äter vi middag och hon är SÅ intresserad av att få äta. Vad tror du om att amma kl fyra, gröt kl fem, amma kl sex? Är det för mkt? Hon skulle säkert vilja det...

19:00-7:00
7:00 Gröt + amma
8:45-9:30 Sova 45 min
10:00 Amma
11:00 Sova 2 timmar
13:00 Puré + amma
14:50 Sova 45 min
16:00 Amma
17:00 Gröt
18:00 Amma + LÄSA BOK
Nattrutiner för både lilla o stora barnet
In i barnrummet.
Skrattet inne i bådas rum
19:00 Natt
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Det är lite tätt med måltider på em...vad tror du om detta?
19:00-7:00
7:00 Gröt + amma
8:45-9:30 Sova 45 min
10:00 Amma
11:00 Sova 2 timmar
13:00 Puré + amma
14:50 Sova 45 min
15.35 Amma
17:00 Gröt
18:00 läsa bok
18:30 Amma
Nattrutiner för både lilla o stora barnet
In i barnrummet.
Skrattet inne i bådas rum
19:00 Natt
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Hej igen!
Jag tycker det ser bra ut! Kommer att köra så. Tänkte börja imorn kväll.
:)
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Nu har jag genomfört första natten :? :) Lite lätt trött men känner mig ändå hoppfull. Hon somnade lätt 7:05 sen fick jag gå in och ge beskedet/påminnelse/bekräftelse två gånger men från fem i halv åtta sov hon gott tills klockan var 23:50. Sen var hon vaken till 3:07 !!! Jag kämpade på med beskedet/påminnelse/bekräftelse..
Sen sov hon till 4:08 och denna gång tog det bara en halvtimme innan hon sov ordentligt igen. Väckte sedan henne klockan sju med pappa och storebror vid min sida, då var hon kanonglad.
Låter detta normalt, med tre timmar där av beskedet/påminnelse/bekräftelse ????

Har nu detta schemat som jag kör på idag, med tanke på att dottern är fem månader på lördag dvs om tre dagar: (gjorde småändringar)
Vad tror ni?

19:00-7:00 Natt
7:00 Amma
8:50-9:35 Sova 45 min
10:00 Amma
11:30 Sova 1,5 timme
13:00 Puréer + amma
14:50 Sova 45 min
15.35 Amma
17:00 Gröt
18:00 läsa bok med storebror när han äter gröt
Nattrutiner för både lilla o stora barnet i badrummet
18:30 Amma
In i barnrummet.
Skrattet inne i bådas rum
19:00 Natt

Nu när hon sov första 45-minutaren så vaknade hon redan efter 35 minuter.. Jag lät henne ligga kvar i sängen i 45-min för hon var nöjd och tyst och lugn. Hur skall man göra där... Ta upp eller låta ligga tills 45 min gått? Eller få henne att somna om i tio minuter?

Tusen tack på förhand för svar!
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

PS
Nu är jag på dag två och fler frågor har uppstått... Angående förmiddags/dagslurar: Skall man göra skrattet till gonattet här också? Det hade inte jag uppfattat, trodde bara det gällde till kvällen. Men läste i ett forum nu att man gör det varje lur???
Nu på första förmiddagsluren så skrek min lilla i 15 minuter (verkligen jättearg) när hon kom i säng. Så jag buffade lite och gjorde solfjädrar men mest ramsade såklart. Skall jag då väcka henne efter 30 minuter, så att jag väcker henne samma tid varje dag, eller skall jag låta henne sova 45 minuter även om hon somnat en kvart senare än läggtiden?

Inatt (andra natten) somnade hon om med en gång ramsa x4 plus 2 bekräftelse ihopbakat, kl 20:30 , 22:50 och vaknade sedan 4:55 och var vaken till 5:46 - då körde jag ramsor hon blev tyst, sen arg.. osv osv osv.. Gick in tre gånger då jag tyckte det var kris...

Låter det som det går bra tycker ni???
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Manfred10 »

skattkatt skrev: Låter detta normalt, med tre timmar där av beskedet/påminnelse/bekräftelse ????

DET TYCKER JAG! :D

Har nu detta schemat som jag kör på idag, med tanke på att dottern är fem månader på lördag dvs om tre dagar: (gjorde småändringar)
Vad tror ni?

19:00-7:00 Natt
7:00 Amma
8:50-9:35 Sova 45 min
10:00 Amma HÄRSKULLE JAG VILJA HA LUNCH...MYCKET MAT FÖRE LÅNGA LUREN OCH KANSKE SKJUTA FRAM DEN TILL 10.30. ELLER KÄNNER DU ATT HON SOVER BRA PÅ AMNINGEN
11:30 Sova 1,5 timme
13:00 Puréer + amma
14:50 Sova 45 min
15.35 Amma
17:00 Gröt
18:00 läsa bok med storebror när han äter gröt
Nattrutiner för både lilla o stora barnet i badrummet
18:30 Amma
In i barnrummet.
Skrattet inne i bådas rum
19:00 Natt

Nu när hon sov första 45-minutaren så vaknade hon redan efter 35 minuter.. Jag lät henne ligga kvar i sängen i 45-min för hon var nöjd och tyst och lugn. Hur skall man göra där... Ta upp eller låta ligga tills 45 min gått? Eller få henne att somna om i tio minuter?

DU GJORDE ALLDELES RÄTT. :D SÖMNEN SKA ERBJUDAS BARNET, MEN SOVA MÅSTE HON GÖRA SJÄLV. 8)

JAG SKRIVER MED VERSALER FÖR ATT SKILJA MIN TEXT FRÅN DIN, AMMAR MED VÄNSTER ARM SÅ JAG ÄR LITE HANDIKAPPAD. :wink:

Tusen tack på förhand för svar!
JENNY

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Manfred10 »

OBS JAG HAR SVARAT PÅ BÄGGE DINA SISTA INLÄGG, SE OVAN.
skattkatt skrev:Skall man göra skrattet till gonattet här också?

JAPP :lol: ALLTID ROLIGT ATT SOVA, MEN DET KAN JU RÄCKA MED LITE KILL OCH BUS PÅ MAGEN...

Det hade inte jag uppfattat, trodde bara det gällde till kvällen. Men läste i ett forum nu att man gör det varje lur???
Nu på första förmiddagsluren så skrek min lilla i 15 minuter (verkligen jättearg) när hon kom i säng. Så jag buffade lite och gjorde solfjädrar men mest ramsade såklart. Skall jag då väcka henne efter 30 minuter, så att jag väcker henne samma tid varje dag, eller skall jag låta henne sova 45 minuter även om hon somnat en kvart senare än läggtiden?

ARGA MÄNNISKOR SKA MAN INTE VERKTYGA. 8) LÅT HENNE VARA ARG OCH JOBBA MED HUSLJUD I STÄLLET. TA UPP HENNE NÄR LUREN SKA VARA SLUT. DU KAN LÄGGA 5 MINUTER FÖRE SCHEMAT FÖR ATT GE LITE INSOMNINGSTID I STÄLLET.

Inatt (andra natten) somnade hon om med en gång ramsa x4 plus 2 bekräftelse ihopbakat, kl 20:30 , 22:50 och vaknade sedan 4:55 och var vaken till 5:46 - då körde jag ramsor hon blev tyst, sen arg.. osv osv osv.. Gick in tre gånger då jag tyckte det var kris...

Låter det som det går bra tycker ni???

DET TYCKER JAG :D MEN BACKA MER NU. FRÅGAN ÄR OM DET VAR KRIS FÖR DIG ELLER DOTTERN... :wink:
JENNY

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Tack för svar Jenny!!!
Skall tänka på det med amningen. Tycker det känns som att hon sover bra där på lunchsovningen. Jag har velat amma både första och andra målet för att brösten varit så spända, för att jag inte ammat på natten.

Skall försöka backa mer nu!! Vi har grannar under oss och det är lyhört här, så det kanske är därför jag har svårt för att låta bli att gå in osv... Men skall skita i om någon hör :wink:

Är det någon som vill ge lite feedback denna fredagskväll så blir jag väldigt glad. Kan skriva ner hur läggningen gick. Så kan ni säga om jag varit för snabb med att ramsa eller gå in...
19:00 ramsar mig ut. lillan fick skratta o busa massa med storebror och oss vuxna i hans säng... (I hans rum som snart är bådas rum) Sen bär jag henne till vårt rum där vi nu kurar henne, där är det upptänt. Busar och skojar med henne i hennes säng.. Sen ska jag släcka. Innan jag hinner släcka så ser hon ledsen ut och ser ut som hon tänker "nej nu börjar det här igen" :roll:
Jag är hurtig och glad, lägger tillrätta, solfjädrar lite och pyttelite buff.. Ramsar ut 19:00
Tyst....
19:05 Gnäll och gnöl börjar.... Efter ett tag ramsar jag in genom dörrspringan och stänger igen. hon blir tyst när jag ramsar sen börjar skriket igen... Vi går utanför och grejar och pratar...
19:15 skickar in en ramsa till
skrik
19:20 ramsar
skrik
19:25 gick in, tillrättalade henne, solfjädrade snabbt och då tystnade hon direkt. Gick ut med ramsa och sedan dess har hon varit tyst. (25 minuter tyst ca)

Vad tror ni? För mycket ramsning?? E ju svårt att låta bli att ramsa när hon skriker konstant!! :)
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker det låter toppen! Du visade vart skåpet skulle stå ;)
Försök att backa mer och mer, men det är ju bra att pränta in ramsan oxå. Kör ni fortfarande med en bekräftelseramsa? Det gjorde jag länge nör jag kurade bara för att verkligen få in den :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"