Han äter såå lite...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Han äter såå lite...

Inlägg av orkide »

Har en son på 11 månader som äter för lite... Dålig matlust har han... Är dessutom mjölkproteinallergisk. Vad göra? Hur mycket borde han äta? Någon som kan hjälpa med matschema och bra mellis tips till mjölkallergiker... Äter även ersättning fortfarande.
Vill njuta, men blir så mycket gnäll, sen skriker han så fort han sitter vid bordet. Hur får man honom att sluta sitta och skrika vid bordet?
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Han äter såå lite...

Inlägg av videunge »

Hej på dig! :D

Alla mina har varit allergiska som små. (mjölk, ägg soja vete osv.) Ja det kan vara svårt med mellis. Havregrynsgröt är gott med frukt i och en skvätt havregrädde och lite olja i. banan då så klart. avocado och skinka tex. smörgås. det finns ju alltid tex skinka att ha på eller så finns mjölkfri leverpastej som var mkt poppis här hemma. tål liten ägg? i så fall är kokt ägg eller omelett gott. Är det bara mjölk han är allergisk mot?

Sen är det så att kring året så går aptiten ner. Annars hade vi sett ut som elefanter som vuxna om vi skulle fortsätta växa i samma takt. :lol: :wink: Sen är det mycket som påverkar om man orkar äta. Hur ser ert mat och sovschema ut? Övertrötta små tex har jättesvårt att äta. återkom gärna så bollar vi vidare.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: Han äter såå lite...

Inlägg av orkide »

Tack snälla för svar :D :heart: :heart:

Tack för mellistipsen!

Bara mjölkprotein han inte tål!

Det är det där med schema som blir bara paj av känns det som. Försökt flera gånger men hans matlust gör det extra svårt. Vår första åt så jätte bra att då var det aldrig några problem... Han hade schema och sov jätte bra tack vare barnaboken. Gjorde all mat själv och hittade på nya saker.

Så man står lite lamslagen just nu... Man bara står ut och det slutar med att ingen egentligen mår bra tror jag.. Vill göra något, men kommer mig inte över tröskeln, behöver nog lite pepp och bestämda råd!

Sen sitter han och hoar/ skriker vid matbordet också, så man får ingen matro... Högt!!

Idag ser det ut så här:
Vaknar mellan 04.00-05.00 och äter ersättning somnar om.
Vaknar ca 7.30 stiger upp
08.30 Fikar lite frukost, (vill bara ha lite bröd att tugga på :( )
10.00 ersättning 180 ml och sova till ca 11.30
12.30 lunch, Max 1/2 burk... Max!! Ibland bara nån sked
14.00 mellis, lite bröd, havregurt ibland..
15.00 ersättning 180 ml, sova
17.00 äta/smaka med oss, väldigt lite.. Mer smaka
18.00 äta middag, Max en 1/2 burk
19.00 gröt, ibland 1dl, ibland Max nån sked.
19.30 ersättning 180 ml och sova
22.00 vi tar up och ger honom ersättning, ca 160 ml

Tacksam för all hjälp, tips och pepp jag kan få just nu...

Kram kram!!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Han äter såå lite...

Inlägg av videunge »

:heart: Hej

jag skall vara lite hård och säga att jag tror att erat problem är just ersättningen. :( Ingen unge i 11 månåldern behöver ersättning och framför allt inte på natten Det enda det är är snabba kolhydrater som man står sig dåligt på. men det fyller upp så man inte äter ordentligt. Hade jag varit som ni hade jag lusläst sova hela natten. det är en underbar bok när man som ni hamnat i mat och sovstrul och jag kan in princip lova att de två hänger ihop. :wink:

Sen hade jag genomfört en kur som vi kallar det och då tagit bort alla nattmålen. Man har nämligen inte aptit på dagen om man äter på nätterna. ca 3-4h mellanrum krävs mellam måltiderna för att man skall hinna bli hungrig brukar vi säga. En del är rädda för att sätta hela nätter för att liten äter dåligt på dagen. Men vänd på det. om man tar bort maten påd natten så kommer aptiten blomstra på dagen i stället. :wink:

Jag hade också sett till att införa ett schema att hålla sig efter. det blir lättare för liten att hänga med på vad som händer då och man hinner bli lagom trött mellan lurana och lagon hungrig till maten. :D

Schemaförslag skulle kunna vara

07.30 Morgon - Välling
09,00Frukost tex gröt, macka
09.50-10,10 Sova 5-20 min
12,00Mat + plockmat
13-14,30 Sova 1,5 tim
15.15 mellis
18,00 Mat + plockmat
Bada
19,00 Kvällsslurk välling ( kan blandas med ersättning när man inför det.)
Skratt och God Natt 19.30

det är ett förslag som bygger lite på de tider ni har nu. men som sagt. läs gärna i sova hela natten. skall ni göra en kur så måste ni veta exakt hur ni gör. liten kommer att ställa frågor och då måste man som förälder veta svaren :wink:

Stor kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: Han äter såå lite...

Inlägg av orkide »

Tack snälla :heart:

Antecknade igår och började läsa... Redan minskat ersättning och han har börjat äta bättre :D så vi är på rätt väg!

Kanske behöver lite hjälp och råd längre fram också.. Jätte tacksam för all hjälp! Nu ska jag fortsätta. Läsa, planera och finslipa detaljer... Nu vill vi sova hela natten, äta bra och skratta och ha kul!

Kram :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Han äter såå lite...

Inlägg av videunge »

Härligt :heart: :D

Självklart är du välkommen tillbaka med funderingar. Du kan ju alltid starta en tråd inne på kurforum till exempel om ni genomför en kur. :wink:
Stort lycka till och jag tror att ni kommer att få sköna nätter och roliga dagar framöver

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Han äter såå lite...

Inlägg av Nat »

Hejsan

Jag tror han hoar och tjoar vid matbordet för han är uttråkad. Varför uttråkad? Jo för han är redan halvmätt när han sätts vid matbordet :D :?

Bort med alla extra-mål så ska han nog få mer aptit till huvudmålen. Med huvudmål menar jag frukost lunch och middag. Utöver det behövs ett litet mellanmål mellan lunch och middag samt något litet innan natten.

Exempel för en liten på 12 månader:

Frukost kl 7: gröt och smörgås
Lunch kl 11: riktig mat, vatten att dricka
Mellis kl 14: yogurt, frukt, omelett el liknande
Middag kl 17: riktig mat plus fruktdessert
Kvällsmål kl 18:30: välling, gröt, amning eller kanske en banan

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"