45 minuter-inte mer...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Jag måste bara säga en sak! Vagnen!
Harnu dragit in vagnen i hallen och lägger henne där-hon somnade på 2 minuter och jag hooooppas hon kommer sova bättre o längre där än i spjälis! Känns lite som en revolution och så osmart av mig att inte ha tänkt på detta tidigare!

Kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

:thumbsup: :mrgreen:

Hoppas, hoppas! Födelsedagskalaset gick utmärkt kan jag rapportera också :D även om lillebror var en gnällspik hela dagen igår och vaknade 45 min förtidigt på middagsluren ](*,) .Det händer då och då numera, innan skarvade han VARJE lur men inte sedan jag satte hela nätter och ryckte nappen. Jag vet hur stressande det är med en bebis som inte sover som sig bör och skriker :-? men till sist kände jag att jag kan bara göra det jag gör. Du vet de där 18 korna och allt annat som man måste hinna :wink: så jag bestämde mig för att han får en ramsa emellanåt när jag hinner, radion på högt så han slipper lyssna på sig själv bara och till slut lär han tröttna och somna om antingen på ramsan eller av ren tristess :mrgreen: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Sant!! Och skönt att kalaset gick bra!
Det har funkat sjukt bra med alla lurar i vagnen idag kan jag bara meddela! Hon sov dryga 45 min i morse och det gör hon aldrig i sängen! Nu på em somnade hon på ca 5 min, så det är ju världsrekord i jämförelse med sängen! Jag tar tillbaka allt om" amma till sömns" och annat struntprat :roll:

Kram och trevlig helg!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

=D> =D> =D> :mrgreen:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Vill börja med att berätta att sovandet på dagarna går väldigt mycket bättre än förut! Hon sover i vagnen alla lurar, ibland på balkongen, ibland i hallen, det funkar oftast väldigt bra, även att få henne att somna om brukar funka!

Men det här med mornarna är, som för många andra, ett problem. Framför allt eftersom hon sover i samma rum som sin bror och väcker honom OM vi låter henne ligga och skrika. (dvs ramsar och spelar Mozart)

Så snälla hjälp! Mirja vaknar numer mellan 5.30 och 6. Förut sov hon i alla fall till 6.30 ibland, men det blir alltså sämre och sämre...

*Vad ska vi göra för att få henne att somna om? Det är KOLSVART i rummet (har satt upp mörkläggningsgardiner bakom de vanliga mörkblå gardinerna). Brukar ramsa först och sen köra Mozart om hon inte ger sig, men nu sen några dagar tillbaka palla jag inte och tar upp henne, eftersom brorsan måste få sova ut någon gång.

*Hur får vi henne att somna om utan att väcka brorsan? (Nu är han sjuk och det känns extra viktigt att han sover ordentligt)

*Ska vi flytta in henne i vårt rum och minikura henne? (Och själva sova i vardagsrummet) (Fast på vårt rum är det ju icke kolsvart...)

SÅÅÅ tacksam för svar!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej igen!

Jag måste tillägga att schemat är ganska ur fas sen ett tag tillbaka. Det som händer när hon inte vaknar när vi vill, utan en timme tidigare är att hon blir tröttar tidigare också - såklart!
Dessutom känns det som om hon är mitt emellan två och tre lurar på dagen, vilket ställer till det. Jag spånar lite här om ett nytt schema, ifall det är någon som vill komma med kommentarer!

07.00- morgon+ amma
08.15- gröt/yoghurt/macka
09.15- sova 45 min
11.00- lunch
12.30- sova 1,5 timme (eller skulle jag kunna skjuta på den ytterligare 30 min?)
14.00 (eller 14.30 då??)- mellis (banan/yoghurt/amma)
15.00- hämta brorsan på dagis, leka i parken, mm
17.00- middag
18.00- bada
18.30-gröt+ amma (här har vi bara ammat tidigare, men jag provade ge henne gröt igår och det ville hon ha!)

Vill också säga att Mirja är en väldigt rörlig tjej, som började krypa vid 6 månader och nu, vid 8 månader går med briovagn och längst möbler... Hon måste göra av med massor av energi och idag på BVC så ser vi att hon ligger en del under kurvan i vikt, så ja... hon behöver nog definitivt extra gröt på kvällen. Hon har ju varit lite strulig med maten, speciellt på morgonen, dock lite bättre nu.

Men för att komma in i en bra dagrutin måste hon ju vakna vid 7 och inte 5.30... så den nöten måste liksom knäckas först, eller vad tror ni?

Mina frågor är alltså
*Hur gör vi för att få morgnarna att bli längre (se inlägget ovan)
*Är mitt nya schema ok tror ni?

Kram och tack på förhand!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag förstår din frustration, jag har själv en liten sångfågel här som envisas med att vakna en timme tidigare på morgonen och bara vill sova en timme på långluren :^o . Jag tror att en minikur är en bra idé, du får köpa upp hela lagret folie i affären så du kan mörklägga sovrummet :wink: . Jag hoppas själv på att skiftet till sommartid ska hjälpa annars får jag nog också fundera på att minikura.

Angående schemat, klarar hon två timmar på morgonen innan fm-luren så hade det varit bättre och putta sen långluren så långt fram hon klarar för att undvika övertrötthet på kvällen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej och tack för svar!

De två senaste dagarna har jag faktiskt fått henne att somna om efter ca 20 min av Mozart, så jag provar ett tag till så här (nu när jag ändå mörklagt ordentligt) :roll:
Men jag är så trött nu att om i te detta funkar måste jag ta en paues och ladda om...

Alltså menar du att hon ska vara vaken kortare på morgonen? Hon är ju vaken 2h 15 min nu. Men jag skjuter upp långluren till 13 och ser om det funkar!?

Lycka till själv!!
Kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

Jag räknade fel på minuterna, var visst för trött själv :mrgreen: , ha henne vaken så länge det går på morgonen och mellan lurarna så att em inte blir för lång var tanken.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"