45 minuter-inte mer...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jobbigt med kaosnätter!! :cry: Men jag tror inte det är något större fel, även om jag förstår att du blir orolig. Däremot tänker jag att det kan vara dags att införa 3-månadersschemat nu, 12-45-2-45. Det kanske kan styra upp det hela lite bättre?

Sedan är det många som börjar med smakisar vid 3 månader just därför att hungern börjar tillta enormt och kan orsaka många uppvak om de små inte äter ordentligt på dagarna. Magen kanske säger ifrån för att den har för lite att jobba med? :wink: Vi började vid 3,5 men nog sov han sämre och sämre innan... :oops:

Jag funderar också på om hon hinner bli övertrött på eftermiddagen? Övertrötthet är HEMSKT för nattsömnen och humöret... Men jag skulle ALDRIG frivilligt ge en minilur så nära inpå natten som 18.30, i så fall är det bara att lägga för natten redan 18.30 som gäller. Vi la ofta tidigare för natten och det är inte något som ger problem tycker jag, det gav bara bättre nattsömn.

Exempel på schema vid 3 mån (räkna om så det passar väckning 7.30):
07.00 Mat , umgänge, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 10.30 hade ni), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat (ca 14), Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat (17 eller 17.30 typ), umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Ett schema som de flesta små verkar gilla! Kan behövas en och annan marginalkvart i början men annars är det helt kanon.

Vad tror du?


Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Å Ylva! Tack, så bra svar du ger! =D>

Jag tror efter lite felsök också att det handlar om hunger. Nu tex skulle hon sova middag och vaknade efter ca 30 min och ville inte somna om, tog upp och ammade och hon fortsätter sova som en stock.
Grejen är att jag tror jag väntar för länge innan bröst nr två, hon hinner bli för trött och blir ist gnällig och orkar inte äta ordentligt. Försöker ge mat inom en timme, men hon verkar ä då bli för trött. Får börja ge mat direkt när hon vaknar tror jag... (Brukar vänta ngn halvtimme om hon inte gnäller)

Ska nog smyga in lite smakisar snart och kanske toppa med ersättning vid kvällen.
Igår somnade hon-helt däckad-redan kl 18, så nu försöker vi komma ikapp lite mer normala tider. Hoppas hon sover 20 min till nu, så kan jag iaf knappa in en halvtimme. Natten har varit s.k.i.t men jag har hopp om denna natt.

Kram från zombin a.k.a påsenunderögat
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Ylvispylvis »

Hm, undrar om du missuppfattat "mat inom en timme"? Det betyder att du ska börja mata direkt och sedan erbjuda påfyllningar så mycket som går ner under en timmes tid! Fast det kanske är så du har gjort? Nu är hon väl större och äter fortare och ibland kan man behöva låta henne vänta lite på maten för att hålla tiderna bättre men oftast äter de ju bättre när de är pigga.

Kämpa på och hav hopp!! :D

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Nja...det är typ så jag gjort. Fast oftast erbjuder jag också en slurk precis innan läggning,även på dan. Är det fel? Vill liksom vara sääääker på att hon är riktigt mätt.

En annan fundering. Hon sover i sin Bugaboo camelion och den är ju inte jätte stor. Ca 40-45 cm bred tror jag. Tycker hon har lite dåligt med plats att "vifta" på armarna. Vad tänker du om det? Borde man skaffa en bredare?

Tack o kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Nej, det är bara spädisar som får en extraslurk innan läggning. :) Risken är att aptiten förstörs till nästa mål och så kommer hon aldrig bli riktigt mätt ändå!

Till min tvåa köpte jag en begagnad Kronan Duo av den gamla sorten som är stor och bred. Den fick hon ordentligt plats i länge! Tror hon sov i liggdelen (både dag och natt) upp till halvåret och det funkade bra trots att hon alltid legat en eller två kurvor över normallängd. Den vagnen är jag mycket nöjd med! När vi gick till och från dagis fick hon sova i en syskonvagn och det var betydligt mindre plats. Där hade hon mycket svårare att sova, det krävdes nästan att vagnen skulle rulla för att hon skulle somna och sova över skarvarna.

:heart:
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej! Måste bara sjunga lite halleluja!

Vi plockade fram spjälisen trots allt och tänkte på attityden av självklarhet och VILKET resultat! Det var uppenbart att Mirja ville ha mer plats och vi körde rakt av på buff och ramsa, vilket nu efter några dagar har gjort att hon sover från 19.30 till 04.30, och sen ammar och sover till morgonen. Hon kan gny och somna om själv på natten, och för tredje natten i rad somnar hon utan gnäll själv vid läggning. Jag gör husljud som aldrig förr och är plötsligt nöjd över storebrors oupphörliga babbel och lekljud :D

För oss var grejen med vagnen att vi aldrig lyckades få henne att somna om själv, utan fick stå och småvagna alla lurar mer el mindre. Men vi är erfarna buffare och ramsare och det kanske hon märkte av :P

Det här känns så himla bra och jag är så tacksam för att vi lärt oss att få våra barn att sova!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av SaraMilana »

BRA JOBBAT!!! =D> =D> =D>
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Dagslurarna... Behöver lite tankar här tror jag!

Nätterna är underbara fortfarande! Inget gnäll vid läggning (nästan aldrig iaf) och så vaknar hon mellan 3-4 och ammar och sover sen till 07.

Men när hon ska sova i spjälisen på dagarna kan det krångla en hel del. (I vagnen somnar hon på 1 sek och sover som en stock!)
Hon är alltid skitsur när hon läggs ner och det tar alltid minst 10 min för henne att somna. Ibland tar det det dubbla... Och hon kan vakna efter 20 min och så håller vi på...

Jag brukar vänta med ramsa tills hon är riktigt sur- innan dess gör jag husljud. Borde jag ramsa tidigare innan hon skrikit upp sig? (Ibland känns det bara som hon blir argare när jag ramsar...För att inte tala om buffringen, dom gånger jag kommer in och buffar blir hon vansinnig- tills hon lugnat ner sig. Buffringen har vi lagt på hyllan och kör på ramsa)

Jag försöker avvakta efter ramsa, göra husljud igen, borde jag ramsa oftare? försöker vänta minst 30 sek om hon är skitsur. Jag fattar att hon inte kan somna på en sekund när jag lägger ner henne, men om hon bara kunde tycka att det var lite mysigt att ligga i sin säng på dagarna vore det ju underbart...

Några tips här? Hon är nu 3,5 mån (4 mån den 21a nov)

Kramar!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Vad härligt att nätterna är fantastiska! Hellre krångel på dagtid när man som förälder är piggare än på natten då alla faktiskt behöver sova, eller hur?! :D

Vad hindrar att hon får alla daglurar i vagnen? Jag menar om hon sover som en stock där och somnar snabbt så är väl det utmärkt?

Ramsan brukar man införa vid sexmånaders ålder i samband med införandet av spjälsäng. Men funkar det på nätterna så kör i vind. Dagtid kanske vagn och vagna?

Kommer ni ihåg skrattet före läggning vid alla läggningar, även dagtid? Kanske därför hon är skitsur? :wink:

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Alltså hon sover bara om vagnen rullar, inte om vi vagnar... Jag vill liksom få henne att gilla att lägga sig... Ska försöka mer med skratt, kanske blir bättre??
Ramsan funkar huuuur bra som helst på natten, men alltså inte lika bra på dagen.

Kanske är hon ibland också övertrött. Hon har en tendens att inte orka vara vaken sina vakenpass. Så här är schemat:

07- vakna mat
08.45 sova 45
09.30 vakna, mat mm
11.30 sova 2 h
13.30 vakna, mat mm (även mosad banan)
15.30 sova 45
16.15 vakna ( typ 17 mat, ger även lite mosad banan o gröt introduceras nu)
18.30 nattslurk
19 sova
04 amma

En annan grej, ofta sover hon bara 30 min ist för 45... Inte samma sömn cykler som andra barn kanske?? Frågan är då- få henne att somna om eller ej? Det är nog därför hon blir för trött också... Men det är ju så futtigt med en liten kvart känns det som...

Kram o tack!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Ledsen att du fått vänta på svar!

Härligt att ramsan funkar bra på natten iaf! :D Har ni olika ramsa för dag och natt? Jag tror att det rekommenderas, vi har iaf två olika här så slipper liten tro att han ska sova en hel natt igen... :lol:

Du har ju ett klassiskt schema men övertrötthet kan alltid smyga sin in, min son behövde längre sovpass för att bli glad och orkade inte vara vaken mer än 1,5 h på morgonpasset förrän han var väldigt många månader. Så kanske skulle jag pröva att lägga 15 min tidigare just första luren för att se om det hjälper och hon kanske sover sina 45 min i stället. Här hemma har vi en tröttis och de sover verkligen sämre vid övertrötthet, vaknar tidigare osv. Värt att pröva?

Fortsätt mata på också, det är alltid bra!! Mat kan göra underverk på många sätt. :thumbsup:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Tack för svar Ylva! (Det var ju ett tag sen nu...)

Här har det varit lite upp o ner på senaste, med förkylningar, tänder osv. Nätterna blir sämre och sämre, varför jag nu skriver.

Mirja är nu drygt 5 mån och jag upplever henne som väldigt hungrig, men känner att jag inte riktigt får till det med mat och tider... Jag ammar fortfarande till alla mål, men känner att jag bara skulle vilja amma på morgon och kväll.

Så här (typ) ser schemat ut:
07 (vilket ofta blir 06.20 + ramsa till ca 06.45)
Amma SM, lek o mys
08.45- sova 45
10- amma/gröt/mat??? Jag gör lite av varje här
11.30- sova 1,5 h
13.30- amma+ mat (1/3 burk + katrinplommon el an fruktpuré)
15.30 -sova 45 min (borde vi flytta fram denna lur?)
16.30 ibland 17.00- gröt +puré+amma
18- bada, mys, kväll
18.40- nattslurk
19.00- sova
Mellan 02-04 amma (men på senaste har hon börjat vakna tidigare och varit svår att ramsa om)

Det känns som om vi står och stampar, eller snarare går bakåt och jag vet inte riktigt om det beror på att hon är hungrig eller har varit hård i magen, tänder el utveckling...

Vi tänker flytta in henne i brorsans rum bara julfirandet och släktingarna lugnat sig lite, köra minikur och sluta (ja!!!!) nattamma.

Eftersom mat och sömn är så sammankopplade behöver jag lite klok input här. Kan jag hoppa amningen på dagarna, bara ge vatten till maten, el behövs ersättning? Om man kör välling på kväll så blir det ju kaka på kaka att amma...

Jag är så trött nu, så ursäkta om jag är lite osmart och inte ser det uppenbara...

Kramar!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och förlåt så hemskt mycket IGEN!! Vi måste ha missat ditt inlägg totalt... :oops:
Frejsmamma skrev:Vi tänker flytta in henne i brorsans rum bara julfirandet och släktingarna lugnat sig lite, köra minikur och sluta (ja!!!!) nattamma.
Så bra!! Då behöver jag ju eg. inte säga något... :wink: :lol: MER MAT och en betryggande sömnkur kommer garanterat göra susen, det är jag helt säker på. Läs gärna Sova Hela Natten igen och igen och ladda med Attityden av Självklarhet. Och mata på med riktig mat med FETT i!!

Jag skulle kanske ändra lite i schemat, vad sägs om det här förslaget:

07 Amma SM, lek o mys
08 Andra frukost med fastare föda = MAT
08.45- sova 45 (orkar hon snart vara vaken till 9 kanske?)
11.00 MAT med amning som frivillig måltidsdryck
11.30- sova 1,5 h (är hon trött av sig kan hon behöva 2 h här om em-luren kortas, så hade vi, du kan också skjuta fram luren någon kvart om hon orkar)
14.00- amma+ mat (1/3 burk + katrinplommon el an fruktpuré) + FETT!!
15.30 -sova 45 min (kan behöva kortas till 20 min nu, kanske även här skjuta fram luren 15 min så hon orkar kvällen)
17.00- MAT+amma
18- bada, mys, kväll
18.40- nattslurk
19.00- sova

Ingen nattamning! :D

Var inte rädd för att gå vidare med maten om t.ex. grönsakspuréer och sånt funkar bra. Kött och fisk är nyttig och bra barnmat!! :thumbsup:

Jag tycker också att det för varje månad blir känsligare ju längre och senare em-lur man har, därför hade vi 12-45-2-20 väldigt länge i stället för 12-45-1,5-45 och det funkade superbra för oss.

Fundera och återkom!

Kram! :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej och tack för svaret!!

Vi har rört oss lite framåt och så smått fått bukt med de tidiga mornarna, men efter att ha läst om andra barn runt 6 månader blev jag inspirerad att ändra ganska friskt i schemat, vilket vi kört på i 2 dagar nu.
Kom jättegärna med synpunkter!

07.30-vakna amma
09.00- gröt
10.00- sova 1,5 h
11.30- vakna lek mm
12.30- lunch (mat +bm)
14.30- sova 1,5 h
16.00- vakna
16.30- middag + bm
18.00- bad mys
19.10- nattslurk
19.30- go natt

Känns som om hon varit för pigg för tre lurar innan. Det som är bra nu är att hon somnar myyyycket snabbare på båda lurarna, MEN har en tendes (nåja, efter 2 dagar) att vakna redan efter dryga timmen. Hon är också riktigt trött innan lurarna, snudd på övertrött, men det kanske ger sig när hon fått sova sina 1,5 h ordentligt?

Ironiskt nog har storebror 4,5 år som sovit som en stock sen han var 6 mån börjat strula med sömnen. Ska skriva en fråga i fnurra-forumet sen, men kortfattat så tänker han mycket på monster och spöken och vill att vi ska ligga hos honom. (Nu på jul har diverse mor o farföräldrar rubbat hans sömn genom att jamsa fram o tillbaka till sängen vid läggning. ) Vi har blivit irriterade eftersom det känns som om han kör "Alfons Åberggrejen" med kissa, dricka, snyta osv, så vi har satt hårt mot hårt med hot om stängda dörrar osv. Efter att ha läst lite här kör jag nu mer på "leda tillbaka", "säga gonatt på allt" och sitta utanför grejen. I natt vaknade han hela 5-6 gånger och jag fick leda tillbaka honom och tillslut satte jag mig utanför. Samma nu vid nattningen (sitter utanför dörren nu...)
SÅ; jag tror vi väntar med att flytta in Mirja, tills han kommit ur detta, eller vad tror ni?

Tack för alla bra svar!!! Och ps, maten för Mirja känns bra nu, hon äter som en liten häst lunch o middag o gröt och ammar friskt till varje mål.

Kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Härligt att hon äter bra igen!! =P~ :D Med ordentliga rutiner hamnar man lätt på banan igen efter jul- och nyårskaoset (som vi nog många känner igen oss i... :roll: ).

När jag funderar på ditt schema tycker jag att det känns som en stor risk för övertrötthet med ett så långt första pass och att andra luren ligger för sent på em (risk att den stör nattsömnen i längden). Sen är ju frågan om hon verkligen är redo för bara två lurar redan eller om det bara handlar om att hon haft för mycket sömn på kontot (vilket också ger tidiga morgnar)?? I så fall vore det kanske bättre att korta em-luren till 20 min och fm-luren till 45 min (och rätt antal timmar vaken däremellan). Då kan man ju välja om långluren ska vara 1,5 eller 2 h beroende på vad barnet verkar behöva.

Vad tror du nu efter en vecka?

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"