Kura 4,5 månaders SM-bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Hej! Jag har fått många goda råd om SM det här forumet tidigare men nu har vi ändå hamnat i ett läge där det behövs en kur för vår Moa. Här kommer lite bakgrund: Moa är en mycket glad bebis som ammats fram till 4 månaders ålder så vi började med smakportioner. Amningen har strulat ganska mycket hela tiden och jag har haft svårt att få i henne båda brösten inom en timme och har faktiskt fortfarande problem med det! Vi ger henne mat vi ett tillfälle per dag, till middag och då har hon oftast god aptit. I går fick vi i henne en halv avocado och ett halvt päron. Hon somnar ganska bra på kvällen efter tillrättaläggandet och ramsan ut. Det blir förstås en stund gnäll, men sedan somnar hon in på egen hand. Sedan vaknar hon någon gång mellan 01-02 och är till en början bara vaken och buffar runt i tysthet. Efter ca 30 min börjar hon gnälla lite och sedan tilltar det efterhand tills det övergår i skrik. Vi sover i samma rum eftersom jag ännu tänkt att hon behövts ammas frampå småtimmarna och då har jag ramsat från min säng vid skrik utöver förmodad hunger. För det mesta funkade ramsandet innan och hon somnade om, men nu funkar det inte längre. Lurarna på dagen funkade klockrent fram tills för en vecka sedan, men nu sover hon 30 -45 min efter lunch (inomhus på mage) och sedan skriker hon sig igenom resten av tiden medan vi ramsat förgäves. Det bör nog nämnas att vi för en och en halv vecka sedan genomförde en länge flytt vilket inneburit stora förändringar i hemmiljön och att vi varit tvungna att bo provisoriskt.

Vi har kört schema för henne sedan 3 månaders ålder: vakna 08, somna 20:00 och modellen 12:45:2:45.

Nu till frågorna:
-Kan man köra kuren trots att man ammar en gång på natten, typ vid fem-tiden eller förutsätter kuren att man inte äter på natten?

-Hur vet man att bebisen inte behöver äta på natten? Hittills har det varierat lite hur mycket hon velat äta nattetid - ibland bara ett bröst och ibland båda på raken. Då hon velat äta båda brösten redan vid 02 tolkar jag det som att hon behövt äta nattetid. (Det här tidiga och ibland dubbla matandet nattetid tillkom då hon visade sig inte ha följt son viktkurva och sedan har jag inte lyckats komma från det igen.)

- Kan man fortsätta dela rum sedan när man genomfört kuren och hon kommit in rutinerna? Eget rum är väl först från 6 månader?

-På kvällsluren brukar hon vakna efter 30 min och i undantagsfall sover hon 45 min. Är det snart dags att dra ner den till 20 min eftersom hon börjar närma sig 6 månader?

Tack för att det här forumet finns! :heart:
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

jag svarar dig nedan :wink:

Nu till frågorna:
-Kan man köra kuren trots att man ammar en gång på natten, typ vid fem-tiden eller förutsätter kuren att man inte äter på natten?

Jag rekommenderar inte detta utan att du istället lär dig införa mera mat dagtid så hon faktiskt står sig på natten.
Inom SM så kan man "förekomma" barnet genom att ge mat i förebyggande syfte innan de "ber" om det, då sätter man klockan på natten och matar på en fast tid. Men om man ramsar ibland och matar ibland, hur skall då barnet veta när man får mat och när man får ramsa? Blir lite förvirrande. Så detta rekommenderar jag inte i alla fall.
Jag hade också problem med amning och det slutade med att jag vid 4 mån gav alla mat jag kunde och pumpade och gav pumpad BM till maten i pipmugg och flaska. Mätt bebis sover gott och glad mamma.


-Hur vet man att bebisen inte behöver äta på natten? Hittills har det varierat lite hur mycket hon velat äta nattetid - ibland bara ett bröst och ibland båda på raken. Då hon velat äta båda brösten redan vid 02 tolkar jag det som att hon behövt äta nattetid. (Det här tidiga och ibland dubbla matandet nattetid tillkom då hon visade sig inte ha följt son viktkurva och sedan har jag inte lyckats komma från det igen.)

Detta är ju er matvarg, genom att ge mera mat på dagen så kommer du kunna kura bort på natten. Så mera mat på dagen är lösningen.

- Kan man fortsätta dela rum sedan när man genomfört kuren och hon kommit in rutinerna? Eget rum är väl först från 6 månader?

Ja, man kan dela rum, men man får inte se varandra, helst en skärm eller så som skiljer av och absolut KOLSVART i rummet.
MEN, NEJ, Anna säger inte eget rum från 6 mån utan från 4 eller även tidigare. MIn son fick eget rum vid 4 mån. Man hör det man behöver då. :wink:


-På kvällsluren brukar hon vakna efter 30 min och i undantagsfall sover hon 45 min. Är det snart dags att dra ner den till 20 min eftersom hon börjar närma sig 6 månader?

Ledsen men för mig är 4,5 mån ganska långt ifrån 6 mån :wink: . Du skall ha 12+45+2+45 i mer än 1,5 mån till, så här förstår jag nog inte riktigt. :wink:
Hur ser schemat ut idag med tider? Kanske kan vi småfila lite på det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Tack för snabb respons och intressanta svar! Jag hade på känn att nattammandet inte var att tänka på i samband med kur. Ditt tips om att pumpa ur och ge på dagen var väldigt bra och det anammar jag gärna. Hon har ju blivit väldigt hungrig dagtid. Innan fick jag nästan inte i henne två bröst inom en timme och nu slukar hon båda i ett huj. Idag fick hon nattens överskott och det funkade fint efter lite övande med pipflaskan. Visst är det så att pipen gör att det inte konkurerara ut bröstet? Flaska med napp lär ju lätt göra att bebisen hellre väljer flaskan framför bröstet och det vill jag inte!!

Vi är inne på tredje natten i kuren i skrivande stund. Första natten bjöd bl.a. på två timmars vakensession med mycket härjande, men andra natten sov hon 12 timmar så när som på lite gnäll som hon klarade ut på egen hand!!! :D

Vårat schema ser ut så här:
08:00 vakna
09:45 förmiddagslur 45 min
12:30 middagslur 2 timmar
16:30 sen middagslur 45 min
18:15 middag med fast föda
19:30 extraslurk
20:00 sova natt

Tror du att det är något som bör justeras?
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Härligt jobbat!

Schemat ser strålande ut men jag förutsätter du har mera "mat tider" på det än de jag ser? :wink:

Har du möjlighet att även lägga till lite mera mat är det helt ok. Men pumpa på rejält så kommer mjölken med samtidigt. Drick gärna också lite Luzern te från hälsokosten. Brygg 1 L och drick över dagen. Då kommer mjölken igång lite mera och lättare.

Pepping pepping för natten. Ps. En 4 mån brukar inte bli utkonkurrerad av flaskan är min erfarenhet vad jag vet. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Hej igen!
Jo, jag ammar henne minst en gång, ibland två mellan sovpassen också utöver middagsmaten.

I natt, tredje kurnatten sov hon 11 h i streck och sedan vaknade hon och gick inte att söva om. Resultatet blev att vi fick göra morgon för en skrikande bebis. Kanske var det hunger där ändå? Sedan åt hon frenetiskt, båda brösten ganska snabbt och så kräktes hon upp säkert hälften :shock:

Jag har några fler frågor.

-Det står att dagslurarna tas utomhus under kuren. Menas det i stillastående eller rullande vagn eller spelar det ingen roll? I dag blev vi tvungna att lägga henne inne på middagsluren. Det gick inte alls bra! I skrivande stund har hon skrikit i 1,5 h och jag börjar undra om det beror på hunger eftersom hon kräkts så mycket hela morgonen och förmiddagen. Ändå tutade jag i henne lite extra precis innan sänggång. Kräkningarna bör ju rimligen bero på att det är fullt i magen, trodde jag.

- Vi har precis flyttat till en trea och det innebär att vi bara har ett sovrum till båda barnen (2,5 år och 4,5 månader). Kan man låta dem dela rum eller är det bättre att vi delar rum med minstingen? Storasyster har tendens att ligga och tjattra ganska mycket innan hon somnar.

- Storasyster, 2,5 år som tidigare varit väldigt säker sovare har börjat få mardrömmar då och då (kanske beror på stora omställningar med flytt till ny stad?) som resulterar i att hon vaknar och är ledsen. Vi går då in till henne och pratar med henne så att hon får förklara vad hon drömt och kan somna om. Nu börjar jag fundera på om det är ett beteende som kommer göra henne otrygg. Hur gör man med mardrömmare? Jag skulle själv helst vilja få prata med en förälder om jag drömt mardröm som liten.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Bobos mamma »

Hej Trisen!

Jag upptäckte just att vi har ungefär lika gamla bebisar och jag inleder nu natt 2 på kurandet!
Så roligt att det gått så bra för dig! =D> 11 timmar i sträck är ju inte fy skam! Men jag känner igen det där med att det blir knöligare på morgonkvisten, det blir myyyycket ramsa då (det är i alla fall min erfarenhet med storebror som vi kurade vid 5 månaders ålder). Tyvärr är jag ju ingen expert på området som Tors mamma, men min gissning är att man får stå ut och köra på även de sista timmarna och ramsa då och då (eller är det bara en gång man får ramsa?) och så göra husljud. Hon borde ju vara medveten vid det här laget om att hon inte är övergiven. Hon tror kanske att hon är utsövd, särskilt om det sipprar in dagsljus på morgonen. Och skulle hon vara hungrig så svälter hon ju inte av att vänta en timme till, snart tror jag att hon vänjer sig vid tiderna. (Men som sagt, jag är ingen expertkurare... :o )

Vi låter vår lille sova i stillastående vagn, antingen ute eller inne. Vi bor i hus och har vagnen i hallen så vi kan bara rulla ut den om vi vill. Han är van vid att sova i stillastående vagn, och sover sämre/kortare om jag går promenad med honom.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Manfred10 »

Trisen skrev:Hej igen!
Jo, jag ammar henne minst en gång, ibland två mellan sovpassen också utöver middagsmaten.

Håll all mat i samma mål så det inte blir småätande, då infinner sig inte rikitgt aptiten. Äter hon puré först så fyll på med BM i direkt anslutning till det


I natt, tredje kurnatten sov hon 11 h i streck och sedan vaknade hon och gick inte att söva om. Resultatet blev att vi fick göra morgon för en skrikande bebis. Kanske var det hunger där ändå? Sedan åt hon frenetiskt, båda brösten ganska snabbt och så kräktes hon upp säkert hälften :shock:

Jag har några fler frågor.

-Det står att dagslurarna tas utomhus under kuren. Menas det i stillastående eller rullande vagn eller spelar det ingen roll? I dag blev vi tvungna att lägga henne inne på middagsluren. Det gick inte alls bra! I skrivande stund har hon skrikit i 1,5 h och jag börjar undra om det beror på hunger eftersom hon kräkts så mycket hela morgonen och förmiddagen. Ändå tutade jag i henne lite extra precis innan sänggång. Kräkningarna bör ju rimligen bero på att det är fullt i magen, trodde jag.

Dagslurarna kan tas var man vill. 8) Bara man bestämmer sig för vilken lur och vart. Sängen eller vagnen spelar ingen roll bara man inte hattar hit och dit. Vagnen ska vara stilla, grejen med kuren är ju att liten ska somna själv. Har du läst i "internationella SHN" ? 8)

- Vi har precis flyttat till en trea och det innebär att vi bara har ett sovrum till båda barnen (2,5 år och 4,5 månader). Kan man låta dem dela rum eller är det bättre att vi delar rum med minstingen? Storasyster har tendens att ligga och tjattra ganska mycket innan hon somnar.

Mina 3 små delar alla rum, men jag har väntat med att flytta in den minsta tills hela nätter sitter någorlunda säkert. Klart de ska dela rum sen! 8) :D

- Storasyster, 2,5 år som tidigare varit väldigt säker sovare har börjat få mardrömmar då och då (kanske beror på stora omställningar med flytt till ny stad?) som resulterar i att hon vaknar och är ledsen. Vi går då in till henne och pratar med henne så att hon får förklara vad hon drömt och kan somna om. Nu börjar jag fundera på om det är ett beteende som kommer göra henne otrygg. Hur gör man med mardrömmare? Jag skulle själv helst vilja få prata med en förälder om jag drömt mardröm som liten.

Jag brukar inte prata om eventuell dröm med mina. Fokusera framåt och på det positiva i stället. Hon är ju rätt liten, är hon väldigt verbal? jag brukar bara säga nu är det bra, nu ska du sova så skönt och eventuellt erbjuda lite vatten. En kram på det och sen stoppa om.
Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Tack båda för era svar och engagemanget i våra problem och frågor!

Moa sover allt bättre tycker jag. Dagslurarna börjar sätta sig också och så har vi fått två 12-timmarsnätter! Tyvärr bor vi på andra våningen så det är praktiskt svårt att ha henne sovande i stillastående vagn utomhus. Dock blir det ofta så att hon får rulla en stund och så står vagnen stilla medan storasyster och jag leker ute. Jag har läst SHN, men ska erkänna att jag inte läst riktigt allt denna gången eftersom jag läste den flera gånger då vi kurade storayster.

Det där med att äta vid ett tillfälle är mitt mål, men det är inte alltid så lätt att få till. Jag får jobba på det. Just nu går jag och känner mig orolig över att mjölken börjar sina, jag som gärna hade helammat till 6 månader egentligen.

Storasyster är väldigt verbal så man får veta mycket om vad hon har i huvudet dagar som nätter. Vi försöker göra besöket i rummet så kort som möjligt vid mardröm.Du går alltså också in om det är skrik och gråt som verkar vara p.g.a. mardröm?
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Manfred10 »

Trisen skrev:
Moa sover allt bättre tycker jag. Dagslurarna börjar sätta sig också och så har vi fått två 12-timmarsnätter! Tyvärr bor vi på andra våningen så det är praktiskt svårt att ha henne sovande i stillastående vagn utomhus. Dock blir det ofta så att hon får rulla en stund och så står vagnen stilla medan storasyster och jag leker ute. Jag har läst SHN, men ska erkänna att jag inte läst riktigt allt denna gången eftersom jag läste den flera gånger då vi kurade storayster.

Menade det inte som kritik. 8) kan inte minnas att det står att dagslurarna ska tas i vagn i senaste upplagan av SHN, bara att man ska välja samma plats vid respektive lur om du är med... under kuren.


Det där med att äta vid ett tillfälle är mitt mål, men det är inte alltid så lätt att få till. Jag får jobba på det. Just nu går jag och känner mig orolig över att mjölken börjar sina, jag som gärna hade helammat till 6 månader egentligen.

Du kan ju ha vissa mål/mellanmål uteslutande BM om du vill. Och ha BM som efterrätt tex vid lunch och middag.

Storasyster är väldigt verbal så man får veta mycket om vad hon har i huvudet dagar som nätter. Vi försöker göra besöket i rummet så kort som möjligt vid mardröm.Du går alltså också in om det är skrik och gråt som verkar vara p.g.a. mardröm?

Är det skrik avvaktar jag en kort stund om det bara är i sömnen, men annars går jag oftast in. Jag kurar ju inte mina barn, de är säkra sovare sen länge så jag tror inte att min närvaro stör nämnvärt. :D Jag brukar bara stoppa om och ge puss på kinden, ibland är det toabesök som gör sig påmint i drömmen.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Tack igen för svar. Nu börjar nätterna sitta riktigt fint! Middagsluren krånglar fortfarande ibland, men det ordnar nog snart till sig också. Det känns på det hela taget som att vi är inne på rätt spår. Jag tycker också det funkar bra med amningen tack vare tipset om att pumpa ur mitt i natten och ge på pipmugg på dagen. Smart!

Tusen tack för hjälpen! :heart: :heart: :heart:
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Jag ser att du är orolig över att mjölken ska sina...då måste jag också tipsa om Luzernte. Det var helt otroligt vad bra det funkade när jag testade första gången. Redan efter ett dygn var brösten åter sprängfyllda. :shock: Den finns att beställa bland annat på http://www.vitapost.se. Sedan varvar jag med amningste från http://www.minimundus.se.

När det gäller mardrömmar har jag märkt att det funkar bäst om jag går in lyssnar och konstaterar att "oj då, en mardröm. Nu går vi och kissar", tar med på toaletten för att kissa (ett sätt att bryta barnets tillstånd), sedan börjar jag prata om något roligt de har varit med om (för att ändra barnets tillstånd), typ "kommer du i håg hur det var när jultomten kom med alla paketen?". Vi pratar lite lätt om det och skrattar åt något tokigt, jag lotsar in barnet i att tänka på det där roliga, hur det såg ut, vilka som var där, hur det lät, vad de sa, hur det kändes, vad hen tänkte etc. Inte så länge men ett litet samtal tills jag märker att barnet har nytt fokus.

Det funkar jättebra för oss. Nu vid mardrömmar säger sonen efter toabesöket "mamma, säg vad jag ska tänka på", så han har avslöjat min taktik. :lol:

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Tack för tipset Hönsmamma! Téet funkade på mig med så nu oroar jag mig inte längre för mjölktillgången. Det finkar fint. Lillan sover bättre och bättre. Det är dock fortfarande två av tre morgnar hon vaknar ca 40 min tidigare och skriker och då går hon inte att lugna med ramsning. Hon får alltså skrika fram tills hon ska upp vid sju. Jag antar att det är så man får göra till sed sätter sig helt. Dagslurarna funkar för det mesta, men strular ibland - speciellt den sista. Men på det hela taget verkar allt gå åt rätt håll.

Vår stora tjej, 2,5 år strular desto mer. Nu har hon fått för sig att hon måste kissa och bajsa efter läggning och tidigt på morgonen. Hon har varit blöjfri sedan 1,5 år och blöjfri på natten sedan tre månader. I kväll bestämde vi oss för att det fick vara nog så hon har just gråtit sig till sömns efter en timmes härjande. Suck. Vi är lite ovana vid att ramsa en så där stor unge och vet inte om vi gör helt rätt i den här situationen. Hon är, som jag tidigare nämnt mycket verbal och går att resonera med. Har någon erfarenhet av sådana här problem och kan ge oss råd?

Tack för hjälpen! :heart:
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Gällande liten så kan jag varmt rekomendera att slå på lite hög klassisk musik, typ mozart eller annan favorit vid tidiga uppvak!

Gällande storebror så finns det många trådar om ämnen så använd dig av sökfunktionen på forumet så kommer du hitta många matnyttiga tips!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Hej och tack för tips. Jag hittade bra tråd och vi har fått bukt med storasysters nattliga kissande. Det krävdes i princip bara en kvälls protester och sedan ordnade det till sig.

Nu har det dykt upp en annan grej jag behöver fråga om och det är lillasysters schema. Hon är alldeles snart 6 månader och nu börjar den sena eftermiddagsluren strula. Hon verkar inte alls trött då jag försöker lägga henne i vagnen och blir bara arg för att hon inte får vara med längre. Schemat ser ut så här:

07:00 vakna, amning och sedan ensamlek
08:45 förmiddagslur i vagn 45 min
10:45: lunch, fast föda + amning
11:30 middagslur 2 timmar inomhus
15:30 sen middagslur 45 min i vagn därefter bröstmjölk
17:45 middag med fast föda
18:45 extraslurk, bröstmjölk
19:00 sova natt

Det lär ju vara dags att dra ner sista luren till 20 min, men problemet är att inte ens det funkar. Jag har testat att lägga henne lite senare, typ 16:00 men det gav inte heller något resultat. Har ni några förslag på hur jag ska få henne att somna? På förmiddagen sover hon jättegott i vagnen (på sidan) och middagsluren om 2 timmar sitter för det mesta klockrent.

Tack för hjälpen!!
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av Trisen »

Hej igen. Jag trodde vi skulle slippa hamna här för det har gått väldigt bra med nätterna ända sedan vi kurade Moa, men i går morse vaknade hon en timme för tidigt och i morse 1 timme och 40 min! Det hela börjar som lite joller ochj prat och så blir det mer och mer gnäll och sedan till sist skrik. Ramsan tar inte över huvud taget och det har den väl egentligen bara gjort sådär så att hon blir tyst direkt vid ett par enstaka tillfällen sedan vi kurade henne. Eftersom vi inte lyckas få tyst på henna blir det att man tar upp en hulkande bebis (skriker så mycket så jag nästan skulle vilja gå in) med rödgråtna ögon under glada jubel på ordinarie tid. Man känner sig som den sämsta mamman :(

Jag gjorde ett inlägg igår angående schemat, se ovan, och jag vet inte om det kan vara det som strular då hon snart är sex månader. Den sena eftermiddagsluren hoppades över igår eftersom jag inte fick henne att somna.

Kanske kan det vara hunger?? Hon får mycket riktig mat till lunch och rejält till middag, men det kan kanske vara dags att lägga till något lagat mellanmål?

Motzart funkar inte alls i alla fall....

Tacksam för snabbt svar
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"