Vi började med att följa tips från barnaboken för ca. 6 veckor sedan och tack vare detta så har vi fått betydligt lugnare nätter och mera regelbundna tider.
Nu till de återstående problemen:
1) Klängighet: Sonen har ALLTID varit gnällig och klängig, från födseln redan. Inte kunnat vara en minut med mamma utom synhåll. Därför har jag varit tvungen att bära konstant. Jag går på toa med honom i famnen och sköter det mesta med en hand. Tyvärr börjar detta VERKLIGEN bli ohållbart nu. Han är ALLDELES för tung och jag orkar helt enkelt inte. (ca. 13 kg väger han nu... e han överviktig för sin ålder?)
Han är av den typen som är pigg, alert, nyfiken, vill vara med, vill göra samma sak som mamma och har svårt för att sysselsätta sig själv, trots att han kan krypa utmärkt. Av nån anledning vill han dock inte krypa. Han vill att jag ska hålla i hans armar och vandra omkring med honom gåendes dit han vill och jag måste säga att det är jätte jobbigt att vara framåtböjd så långt i längre stunder. Därför undrar jag: Hur ska jag kunna göra honom delaktig? Det fungerar helt enkelt inte att ha honom under armen... då kan jag sjukpensionera mig efter 1 år.
2) Mattrassel: efter att hans första två små tänder kommit så verkar det som att han inte e intresserad av mat mera...eller rättare sagt...RÄTT MAT. det han äter är: makaroner, brödbitar, banan, kyckling i bitar. Barnmat eller allt i mos-form gillas INTE. Hur ska jag göra för att få i honom alla viktiga näringsämnen... han behöver ju få i sig rotfrukter, grönsaker och sånt också?
Som våra dagar ser ut nu:
05:00 välling och blöjbyte
07:30 vakna, påklädning. Problem här: blöjbyten är svåra, eftersom han är snabb som en räv och stark som en björn..vänder sig blixtsnabbt. Samma gäller klädbyten.. lyfter upp armarna och sträcker kroppen så att han rutschar ner för min famn...sedan vill han att jag ska gå med honom... brukar försöka lägga honom på magen på golvet... för jag tycker att han alldeles utmärkt kan krypa efter mig i stället...är det fel av mig? Han brukar gnälla till då jag sätter ner honom..
08:00 gröt i köket... försöker även här att få honom o krypa till köket i stället för att bära
Problem här: vägrar bli matad med sked...hatar gröt och puréer..vill helst äta små mackor med skinka och ost... e de ok?
08:30 lek...oftast trött och gnällig här redan.. vill att jag ska gå runt med honom..inte nöjd med att leka på sin lekmatta... själv skulle jag vilje plocka undan efter frukosten här... hur kan man få ihop det?
09:00 ersättning och sova (sover allt mellan 30 min - 1,5h) (jag tar in honom i det mörka rummet och ger flaska där.. rapar och lägger honom ner.. han kan gnälla ibland och jag måste ta upp nån gång..men måste säga att jag är rätt nöjd med att han verkar kunna konsten att somna själv någorlunda iaf.
??:?? Upp... här tar jag gärna emot förslag på lämplig sysselsättning som inte innebär att bära omkring honom... vad ska vi hitta på? Har slut på idéer.
11:30 lunch och ersättning (mattrassel då de gäller puréer....han föredrar makaroner som han får plocka själv ... förslag på vad jag kunde servera i stället för puréer eller endast makaroner?)
12:00 lek....men vad?
13:00 sova (allt mellan 30min till 1,5 h)
14:30 mellis.. (ersättning och fruktpuree.. oftast går bara ersättningen ner)
15:00 lek på vilket sätt?
16:00 sova (all mellan 30 min till 1,5h)
17:00 middag (samma sak som lunch... puréer är inte populära)
17:30 bus med pappa, eller iväg o handla med familjen
19:00 bad
19:30 välling
20:00 sova
Det jag skulle behöva är tips på när och här länge jag kan ha aktiv samvaro med honom...alltså just sitta på golvet och leka..och när det är ok att det är mera passivt..alltså att jag t.ex. kan sitta och läsa en bok. Sedan har jag såklart MASSOR att göra i hemmet... hushållsarbetet sköter jag i princip ensam... hittills har jag försökt göra det under hans sovstunder..men det vore trevligt att kunna utnyttja dem till att plugga...(vill gärna tenta av lite på universitetet). Har också gjort så att jag placerat honom i diskhon så att han får plaska omkring under tiden jag ex. städar köket eller lagar mat. Han ÄLSKAR vatten så där kan han trivas långa stunder..men sedan känns det som att han ju JÄMT sitter i vatten och våra vattenkostnader måste ju vara enorma
Ha det bäst!!