Tvååring somnar inte längre vid dagsluren

Skriv svar
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Tvååring somnar inte längre vid dagsluren

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!
Vår lilla Ava har alltid vart något av en sömnstrulare och dagssömnen har vart en het potatis, men nu har det blivit riktigt illa. Ava somnar i överhuvudtaget inte alls under dagsluren. Vi låter henne ligga kvar i sängen under två timmar men sedan ger vi upp. Under den tiden ligger hon och pratar och leker för sig själv och verkar inte alls tycka det är särskilt jobbigt. Däremot blir eftermiddagen svår för henne eftersom hon ju är alldeles för trött för att orka någonting.
Vi försöker fylla hennes dagar med utelek och sociala aktiviteter men det hjälper inte särskilt.

Schemat är:
20.00- 08.00 Natt
12.00- 13.30 Middagslur

Men om hon inte somnar så låter vi henne ligga kvar till kl 14 så hon iallafall får vila.

Väldigt tacksam för tips och hjälp!
Mamma till godingen Ava född 120912
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tvååring somnar inte längre vid dagsluren

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
min minsting är nästan lika gammal som din. Härlig ålder.

NI gör helt rätt i att låta henne ligga och hålla er till rutinerna, hon är på tok för liten att skippa luren. Bra attityd där.

Jag tänker lite kring ditt schema, det är bara 4a timmar mellan godmorgon och långluren...... hinner hon verkligen bli trött då.
Vi har natt mellan 19:30-06:30 och långluren ligger inte förrän 12:30, hela 6 timmar senare. Då sover hon gott i 1,5 timmar, ibland med en liten protest som för att säga att hon minsann är stor men hon kommer till ro och somnar men samma gamla vanliga rutiner.

Så jag säger, håll er till er härliga attityd, se dock över mörkläggningen dagtid som kan ställa till det för en del småttingar, hon lägg långluren senare om dagen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Re: Tvååring somnar inte längre vid dagsluren

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!

Tack för tipset! Vi började lägga henne en timme senare och hon började åter somna snabbt.. i ca 1 1/2 månad. Nu har vi återigen en sömnvägrare på dagen! Att justera ytterligare en timma framåt känns lönlöst eftersom det förmodligen kommer bli likadant igen.

För det mesta somnar hon efter att ha legat i sängen i 1 1/2 timme och ibland somnar hon inte alls vilket resulterar i en enormt överaktivt/ övertrött barn.
Vi har försökt att verkligen köra slut på henne på förmiddagen så att hon är trött, hon kan vara så trött att hon bara lägger sig platt på golvet innan.. Men så lägger vi henne i sängen och det är kört. Hon har dessutom ofta perioder på nätterna där hon kan ligga vaken upp till tre timmar utan att somna om.

Men hur ska jag göra på dagen när det har tagit henne 1 1/2 timme att somna. Då brukar jag låta henne sova sin tid ändå och ta upp henne senare. Är det de som blir felet? Hon somnar ändå relativt snabbt på natten.
Hon gör mig så frustrerad och det är så svårt att planera något över huvudtaget! För att få henne somna i vagn är helt lönlöst, det fungerar aldrig! Så nu sitter jag låst här hemma på dagarna med en sömnstrulare..
Mamma till godingen Ava född 120912
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tvååring somnar inte längre vid dagsluren

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker du skall dra ner luren till 45 min inte en min mer. Hon kan gott och väl ha 1 tim vila eller så men inte sova mer än 45 min. Hon är ju nästan 2år nu. Dessutom skall du hålla tiderna! Så somnar hon efter 60 min får hon sova 20min, inte mer och ingen mera kompensation eller sådant tänk.

missar hon dagsluren lägger ni 30 min tidigare på kvällen med fördel.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"