Det här med nattblöja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Det här med nattblöja

Inlägg av Tin »

...kan någon dra det, hur ska vi göra?

Min stora tjej lilla O är 4,5 år nu, och för ca 1 vecka sedan kom hon stålande glad ut på morgonen och berättade att hon minsann hade en helt torr nattblöja och att hon nu inte behövde nattblöjan mer. Vi blev lite ställda (för det kom så plötligt) men bekräftade hennes glädje givetvis. SÅ när hon bad om att sova utan blöja natten efter så (men med vattentätt lakan) så sa vi ja av bara farten........
....med resultatet att hon u kissat i sängen varje natt sedan dess. Hon behöver helt enkelt kissa, men vaknar inte av det eller att hon är våt heller för den delen.

Men nu skulle jag vilje veta hur är det man gör egentligen:
- hon är 4,5 är det sent att ha nattblöja eller spelar det ingen roll det får ta den tid det tar? Alltså förstå mig rätt, egentligen stör inte nattblöja mig alls, och inte lilla O heller, jag tänker bara att när ska man lägga in stöten? ;) Jag har inte funderat över det förut, jag har alltid tänkt att vi väntar tills hon har varit helt torr en vecka eller så (ja ni ser, jag borde sagt detta till lilla O på en gång).
- som det nu har utspelat sig, vad gör vi nu? kan vi säga att blöjan åker på igen om det har kissats i sängen? hur gör vi det utan att signalera misslyckande?
- vi har kört med kiss innan nattning, hämta henne när vi går och lägger oss och kissa henne en gång till, men faktum kvarstår - hon vaknar inte att att hon måste kissa
- om hon nu inte är redo, dvs inte vaknar, finns det egentligen nåt annat alternativ än på med blöjan, eller ja, kan någon dra teorin liksom :)

Kloka, kloka hjärtan där ute, hjälp.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av helamig »

Kan ni sätta henne på pottan innan ni lägger er? Klarar hon sig på att kissa en gång.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av helamig »

Läste lite slarvigt. Det är ju nåt med något hormon som saknas därför kan man inte stressa bort blöjan på natten. Kanske måste ni sätta på den igen. Vissa kan väl ha blöja till sex år om jagminns rätt
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av TorsMamma »

Jag hade regeln natt torr i 2 veckor innan man tar bort blöjan. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av Tin »

Ja inatt blev det 2 olyckor, sa jag pratade lite med dottern i morse, sa att kissen bara hade lurats lite och att ibland ar det sa. Ingen big deal.
Vi kom overens om att ta tillbaka blojan, tills hon ar torr i den pa nytt.

Denna gang ska jag vara mera pa min vakt och ha en plan ;), 2 veckor torr bloja later bra Torsmamma.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av Tin »

Da fyller stora tjejen 7 ar i februari, fortfarande inte ett spar av en torr bloja om morgonen.

Skall jag bara fortsatta vanta lite till eller ja vad ar alternativet? Hon vaknar helt enkelt inte av att hon behover kissa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tin, Nu är hon ju 7 år och borde kunna vakna av att hon är kissnödig. På några barn är det så att det hormon som man skall utveckla är lite sent och jag vet att i Sverige finns en nässpray man kan få utskriven av läkare med just detta hormon som ibland funkar.

Sover hon fortfarande 12 tim natt? Vaknar hon aldrig på natten? Sover hon väldigt djupt? Då kan det vara läge att prata med en läkare om just detta hormonet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av Tin »

Hej
ja 12h natt fortfarande, sover som en gris, vaknar i princip aldrig. Hon sover valdigt djupt, jag kan tanda lampan i rummet och badda om lillasysters sang utan att stora tjejen ens ror sig. (Samma med lilltjejen.)

Ok, da far jag boka en tid hos lakaren har pa Nya Zeeland och se vad dom sager, de maste ju ha nat liknanade har.

Tack. kram
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Det här med nattblöja

Inlägg av TorsMamma »

Jag tror du säkert läst det mesta, även här:

Det är hormonet vasopressin jag tänker på. Prova och googla just det och se om det finns något "naturligt" alternativ man kan göra :D

Den vanligaste orsaken till att barn kissar på sig på natten är att den del av nervsystemet som styr över barnets urinvägar inte är färdigutvecklad. En annan vanlig orsak är att barnet inte tillverkar tillräckligt mycket av hormonet vasopressin som gör att njurarna minskar urinproduktionen på natten.

Många barn har också svårare att vakna och väcks inte av kroppens signaler som talar om att urinblåsan är full.

http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och- ... -hos-barn/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"