Nio veckor -- schemafunderingar och mattrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Imago
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 jan 2014, 23:52

Nio veckor -- schemafunderingar och mattrassel

Inlägg av Imago »

Hej på er!

Här är en nygammal medlem som nu är tillbaka då jag är i stort behov av goda råd.
Fick mitt första barn för tio år sedan. När han var ett halvår gammal och hela familjen var utmattad av sömnbrist så hittade jag hit. Tack och lov! Några nätter senare sov ungen (och vi andra) hur gott som helst, vilket vi fortsatt med sedan dess. :)

Min fråga denna gång gäller dock hans lillasyster, som kom till oss för nio veckor sedan. Jag har skött henne enligt SM från start, men nu när det börjar bli dags att utforma ett schema så hopar sig frågorna (och vargarna hos mamman ...)

:?: Lillflickan är en riktig liten tröttis, max en timme orkar hon vara vaken innan det är dags att sova. Då sover hon ungefär 45 minuter till 1,5 timme. Och då är frågan -- hur får man ihop ett schema med de förutsättningarna?
Hittills har hon haft en rytm att vilja göra natt klockan 21 och morgon 9, men det är ju lite opraktiskt när man ska införliva det i den övriga familjens rutiner som oftast har en tidigare start på dagen. Dessutom är hennes sömn på morgonkvisten ganska stökig, och nu när kvällstrasslet den senaste veckan rasat över oss som en tegelvägg så tar jag det som en indikation på att sovrutinerna måste ändras.

:?: Det har även dykt upp en annan problematik: det har börjat mat-trasslas. De senaste dagarna har hon varit så ointresserad av mat, vilket är något helt nytt. Jag ammar, och sist vi vägde henne så hade gått upp nästan 600 gram på nio dagar, så maten har liksom aldrig varit något problem. Nu vill hon inte äta. I bästa fall blir hon inte ilsk när jag lägger henne till bröstet utan suger i ett par minuter, men sen är det stopp. Andra gånger börjar hon gråta bara jag försöker lägga henne till bröstet och skriker hon upp sig rejält. De enda gångerna det fungerar är när hon är halvsovande, då kan hon äta som hon ska. Är det vanligt med mat-tjorvande i den här åldern, eller ska jag börja göra felsökning någon annanstans? Man ska ju inte "leta fel" men genast kommer ju alla tankar på om mjölken plötsligt inte räcker, om jag ätit något som påverkar, om hon har ont ... :(

Hur gör jag för att hjälpa den lilla? Känner mig just nu bara otillräcklig, full av vargar (och det hjälper ju inte precis) och är i stort behov av den samlade klokskap som jag vet finns här inne. Blir mycket tacksam för svar!
<3 november 2004
<3 maj 2014
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Nio veckor -- schemafunderingar och mattrassel

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej

Jag har nylig erfarenhet av mattrassel och i mitt fall tror jag att det var mjölken som sinade, eller så sinade den av allt mattrassel. :(

Med råd från forumet och tips sedan tidigare i bakhuvudet köpte jag hem Luzernte och drack en liter per dag i en vecka. Mjölken kom igång rejält och nu varvar jag med amningste från http://www.minimundus.se.

Jag gjorde precis som du, jag ammade henne halvsovandes och då gick (går) det bra. Eftersom hon åt så dåligt blev det också en hel del gråt och tandagnissel...så det blev till att pumpa ur bröstmjölk och ge på flaska (jag gav också ersättning). Då blev det lugnt. När Luzernteet gav effekt gick det bättre med amningen, dottern blev inte lika frustrerad länge. :)

Vi kör med fyra lurar under dagen eftersom min dotter också är en riktig tröttis. Hon är 5 månader och vi har 11,5 timmar natt, vila 45 min, 2 tim, 45 min och slutligen 20 min.

Kolla den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Nio veckor -- schemafunderingar och mattrassel

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och Välkommen tillbaka!! :-D

Hönsmamma har svarat dig jättefint och jag kan bara instämma i att mattrassel ÄR vanligt vid 2-3 månaders ålder och här funkade liggamning i mörkt rum allra bäst (helst nyvaken också). Vet hur jobbigt det är, men kämpa på!! Vid 3 månader löser sig mycket... :wink:

Min son var också supertrött i början och sov mycket mer än "rekommenderat". Särskilt första passet verkar många ha svårt att orka mer än 1 h. Lägg vid trötthetstecken, är mitt tips!! Övertrötthet är inte kul, det får du igen på kvällen i form av trassel... :roll: Vår resa finns förresten i tråden "SM med Samuel", kika in om du har tid så kan du få se på schemavargar mm!! :lol: Kvällstrasslet känns igen, vi skippade det där med långa kvällar och la redan 18 till slut (vilket gav MYCKET bättre nattsömn) så 21 låter verkligen sent i mina öron.

Hur sover hon? På mage med larm?

Kan du beskriva en ungefärlig dag så vi vet vad vi har att jobba med?! :wink: Jag tänker att hon säkert skulle behöva sova längre än 1,5 h om hon är en verklig tröttis, det finns en superbra skarv-checklista (och MASSA andra supertips) i tråden "Vanliga frågor om SM – läs här först". Kolla även gärna in den fantastiska "SM – översikt" som också finns i den tråden. Där finns de vanligaste schemana för olika åldrar, som inspiration.

Kram så länge!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Imago
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 jan 2014, 23:52

Re: Nio veckor -- schemafunderingar och mattrassel

Inlägg av Imago »

Tack så mycket för era svar, Hönsmamma och Ylvispylvis! :heart: :heart: Det är så skönt att kunna vädra sina tankar här när man känner sig osäker. Plöjde tråden om Samuel, och där fick jag svar på lite andra frågor jag hade. :)

Först av allt har jag en lite akut fråga, så om någon har tid att svara på den så går det alldeles utmärkt att ignorera allt annat. :)
:?: Lillan har verkligen knäckt koden till nattsömnen den här veckan, och har satt rekord på rekord. Hon har sovit 8, 9 och i natt 10,5 timmar i sträck!
Men — är hon egentligen för liten för att sova så länge? Hon är tolv veckor i dag, 61 cm lång och väger 6100 ungefär. Hon sover så skönt så, men det som bekymrar mig är att åtminstone en av de här dagarna så tyckte jag inte att hon åt tillräckligt på dagen för att kunna dra till med ett långt nattpass. Och på morgonen så är blöjan nästan torr! Ungen är lika glad och nöjd som vanligt när hon vaknar på morgonen, men det där med nästan torr blöja tyder det på för litet matintag? Ska jag väcka henne och amma?

Mattrasslandet har faktiskt (peppar, peppar) blivit bättre. Jag vet inte om hon var okry eller om det var värmen som gjorde att det blev som det blev när jag skrev mitt inlägg tidigare. De senaste veckorna har det funkat. Jag beställde en laddning av teet som Hönsmamma tipsade om och hinkar i mig, så jag hoppas att det har satt fart på systemet. Jag har funderat på att ge tillägg till kvällen, men då är det ju det där med att få henne att ta flaskan ... Vi får nog öva lite mer på det, för hittills har hon inte alls tyckt att det har varit någon hit. Jag är total novis på det här med ersättningssorter och flaskor så alla tips på området mottages tacksamt. Kan det förresten bli trassel med magen när man börjar ge tillägg?

Hon sover sina dagslurar i vagnen och natten i spjälsäng i vårt sovrum. All sömn sker på mage med larm.
Dagsovandet har varit småvingligt ett bra tag, typ alltid. Mååååånga uppvaknanden och gnöl, så det blir en del vagnande.

Natten funkar som sagt toppenbra, och det är ju en välsignelse. När hon väl har somnat för kvällen så sover hon så gott så, och när hon tidigare åt sitt nattmål så var det bara att rapa henne och lägga tillbaka henne i spjälsängen. Men det är vägen till att somna för natten som kan spöka lite.
Vi har länge kört samma rutin varje kväll, bad, bus, äta och sen sova, de senaste veckorna har vi försökt styra tillbaka sovtiden från kl 21 till 20. Så klockan åtta är det natt. I teorin i alla fall. I praktiken så slutar det alltid med att hon somnar till vid åtta, och sen efter en liten stund så vaknar hon till. Och då är hon väldigt ledsen över uppvaknandet, så det blir en del vagnande, vi håller på av och till mellan 20 och fram mot 21-22 de flesta kvällar. Är det övertrötthet som spökar? Och vad gör man då, är det bara att tuffa på och köra samma rutiner tills det lossnar? Kan tillägga att om det varit krångel med matningen på kvällssidan så har jag runt 21 tagit upp och ammat henne för att vara säker på att hon inte är hungrig. Oftast vill hon bara ha en liten skvätt då.

Vi har ju fuskat genom att låta henne somna i vagnen och sedan lägga över henne i sängen, och det är kanske det som straffar sig nu. Men det har varit så mycket enklare att vagna när det långdragna kvällstrasslet sätter in, eftersom jag inte fått buffningen att funka denna gång. :oops: Känns jätteskumt, då det funkade klockrent med sonen och inte alls den här gången. Kan mycket väl vara ett attitydproblem hos mamman. #-o Nu när jag buffar blir resultatet en tvärilsken liten ostbåge som reser upp sig på underarmarna och framför sitt högljudda missnöje. Ska jag bara backa där? För arg får man ju vara, men inte ledsen ... men oftast känns det som att hon är både och vid de tillfällena.

Vad gäller schema så har jag tänkt mig en variant med 12-2-45-45-20 eftersom hon är lika morgontrött som sin gamla mamma. Jag vet inte varför jag drar på att spika det för det är ungefär vad vi redan kör, jag tror att jag behöver en spark i baken. So, please kick me. Lite snällt i alla fall. :)
<3 november 2004
<3 maj 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nio veckor -- schemafunderingar och mattrassel

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag funderar på om det kan vara så att det blir varmt att sova i vagnen i denna värmeböljan och att det är därför som dagslurarna svajar :idea: , kanske borde ni prova sängen på dagtid?

Om man sover dåligt på dagen påverkar det kvällsläggningen så det kan vara det som spökar. Kvällstrassel är inte min specialitet så annars har jag inte mycket att föreslå förutom ev tidigare läggning.

Min bot mot ostbågeryggen :lol: vid buffning är att jag buffar så kraftfullt, alltså en rejäl rytmisk skjuts framåt så det blir svårt att hinna resa ryggen. Annars kan man lägga andra handen över ryggen samtidigt också. Attityden är allt som du själv tänker :D .

Om du vill amma och flaska så är medela calma (finns bla på vissa apotek) gjord för att ha samma sugteknik som vid amning vilket ska underlätta för att kunna göra båda. Ersättningssorter skiljer sig en del år upplever jag. Jag har goda erfarenheter av HIpp och dåliga av Semper (för kraftig=kräkningar). Många här på forumet gillar Nan också. Om du ska ge ettan eller tvåan kommer jag inte ihåg men man kan inte gå helt efter vad som står på förpackningen. På trean står det typ 8 månader och då ger man ju ändå välling istället så det verkar helt upp och ner... :o . Börja med ettan och prova dig fram.

Jag hade inte väckt för mat på nätterna så länge hon är pigg på dagarna. Visar hon inga tecken på vätskebrist så är det nog ingen fara. Vid 3 månader är 10 timmars sammanhängande sömn inget ovanligt så hon följer sömnkurvan perfekt :wink: .

Spika schemat - varför inte?? Lite ovanligt men du vet vad som passar henne. Attitydmössan på -tuta och kör!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"