Potträning - pust...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Potträning - pust...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har efter att ha väntat förgäves på att sonen ska visa intresse för att lägga blöjan själv äntligen gjort slag i saken och plockat bort den - med blandat resultat. Det kom en liten öppning en eftermiddag när han bajsat upprepade gånger och sen inte sagt till (vanligt förekommande) och blivit väldigt röd och fått ont. Han fick då på kalsonger istället för att lufta rumpan, vilket gick bra, inga olyckor och efter nattblöjan fortsatte vi med kalsonger nästa dag.

Han är inte helt med på det själv utan vill helst ha blöja, det är en mycket envis och trotsig herre som det handlar om. Vi har hållt på i ca 5 dagar och jag hade trott att han skulle ha förstått principen nu, han är ju ändå över 3 år och väldigt klippsk när det gäller allt annat. Varannan dag går det bra och där emellan dagar med många olyckor. Han bajsar dessutom 2-4 gånger/dag, vilket han alltid har gjort( kunde vara 6 gånger/dag som bebis :shock: ) vilket gör det hela lite svårare.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig, har läst olika trådar här. Att inte säga något alls verkar inte funka. Han springer gärna och småkissar och även småbajsar också ibland, jag vet inte hur jag ska få honom att förstå hur man håller sig och sen kissar ordentligt. Han är rädd för att göra fel och bosätter sig på pottan emellanåt vilket jag får ta åt mig då mina reaktioner inte varit så neutrala som de borde ibland när det hänt en olycka och det är bajs här och var för han inte suttit stilla. Jag har jobbat hårt med det nu och bara sagt "oj, hände det en olycka" vilket han själv snappat upp och kallar på mig och säger "mamma, det hände en olycka".

Konstigt nog går det bättre när vi inte är hemma, då sker det färre olyckor :shock: . Jag får inte riktigt ihop det hela, det enda som jag kan komma på är att göra honom själv mer involverad i att torka upp olyckorna så det blir jobbigt.

Lite hjälp, tack! Gärna lite pepp också, attityden är inte riktigt på topp vilket så klart också inverkar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Potträning - pust...

Inlägg av SaraMilana »

Japp, jag tror att nyckeln till framgång är att låta honom vara med och torka upp själv, tvätta ur byxor och kalsonger etc! Jag har för mig att jag var noga med att alltid ha trosor och byxor på även fast det var varmt ute, så att hon tydligt skulle märka när det hamnade fel.

När vi har haft pottfnurror har det funkat allra bäst när vi liksom "glömt bort" det och låtit henne sköta det helt själv. Påminnelser och förslag att man ska provkissa innan man går ut har bara motsatt effekt på denna stortrotsare.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"