Somna till musik eller cd saga?

knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Liten uppdatering;

Nu har ingen vaknat en endaste gang pa en hel vecka, hatten av kära forumet :-D !

Det räckte med en natt som jag mjukt och lungt förklarade utanför dörren vad vi repeterat pa dagen; "pa natten smyger man upp tyst tyst om man behöver kissa, sen lägger man sig tyst tyst igen. Nu sover vi. Täcket drar man upp själv. Nu sover vi." Ja och det var allt!

Lillebror vill inte ens bli omstoppad pa kvällen längre utan deklarerar stolt att han kan ta pa sig täcket själv nu. Sa lite positiv energi och repetition dagtid när de var mottagliga för samtal (dvs inte som tjat) och saken var biff!

Ovärderligt att fa vädra här konstaterar jag igen och igen :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: =D> :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sarisparis »

:D Underbart! :D

Kram!
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Ja, efter ett härligt höstlov med besök hos släkten har jag trillat dit igen och springer i sovrummet. Barnen vaknade under lovet da vi sov hos mormor och jag kände att jag av respekt för husets övriga sovande inte kunde ställa mig och ramsa utan sprang in med vatten, täcke osv osv.

Nu är vi hemma igen och jag har lagt upp en plan; pa natten sover vi. Vaknar man, fixar man själv täcke, kudde, gosedjur osv.

Nu är det dock inte storasyster som ropar utan lillebror. MEN, han har lyckats sätta dit mig genom att efter ha ga igenom det vanliga: "godsedjur är borta, täcket kranglar, kudden kranglar, rädd för natten, vill ha vatten, vill ha en kram" där jag lungt fran dörren förklarar att det klarar man själv pa natten/resp det far vänta tills imorgon, kommit till "jag behöver kissa" :shock: Han sover ju i spjälis och jag vill inte gärna be honom kissa i blöjan sa da maste jag in och lyfta upp honom sa att han far kissa.

Sa nu star jag in för säng dilemmat. Storasyster fick öppen säng pa sin 3 ars dag, men da hade hon ALDRIG protesterat varken vid läggning eller pa natten, lillebror protesterar 7 av 10ggr sen han var bebis.

Alternativen är: ta bort tva spjäl pa sängen sa att det blir en liten öppning. Nackdel: mycket svart att hitta in och ut i ett kolmörkt rum. Jag fasar för att ha ska klara hela proceduren med att komma ur sängen, hitta pottan, kissa i den och inte pa pyjamas, golv osv (det är fortfarande lite av ett problem att lyckas kissa i pottan och inte lata snoppen peka utat och en sömndrucken herre kan nog lätt missa finessen med att halla ned snoppen i pottan) sen hitta tillbaka till öppningen i sängen och acceptera att göra allt det här själv.

Alternativ 2 är att införskaffa vaningsängen som storasyster lääängtar efter da hennes 60X140 säng börjar kännas liten. Jag funderar pa en typ ikeas loft säng för barn http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80253809/. Jag har sätt att folk lägger en ribbotten pa golvet och sen madrass till den som sover där nere. Det skulle innebära att den som sover där uppe inte är sa högt upp och den där nere inte kan trilla ur sängen eftersom han i princip är i golvhöjd. Tänker även att man kan bygga ett litet skydd pa framdelen sa att det känns extra ombonat.

Men samtidigt att byta säng när det stormar är ju lite att bryta mot den gyllende regeln att bibehalla rutiner och gamla vanor under trotsen. Men det skulle nog vara mycket lättare att ga upp och kissa fran en san här säng och sen bara trilla ner i den igen.

Arrrgh blir inte klok pa det här och känner att det är nödvändigt för mig att nätterna blir lugna, jag blir galen och har mindre och mindre talamod med dessa nattliga spring. När jag blir väckt blir jag förskräckligt frusterad och arg pa mig själv att jag inte löser detta vilket resulterar i att jag inte kan somna om. Jag lyckas inte heller alltid vara sa lugn och självklar mot barnen som känner av denna frustration och arghet.

Vad göra?

Tusen tack ni kloka :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

Hej där,
vet du. När jag läser din tråd så känns det som om du vet vad du ska göra.

Backa bandet, förtydliga spelreglerna för de små, inge mer spring i de smås rum, tillbaka till ramsandet. Du har gjort det förr och kan göra det igen, de små blev bara förvirrade när det plötsligt var andra regler där hos mormor. Plötsligt stod mamma i dörröppningen, vad är det som pågår där i världen.....?!?!?

Vänta med att ta bort spjälsängen tills lillebror har trotsat klart, det är en trygg hamn som vi inte vill vägra dom. Åtminstone tills efter 4a års dagen.

Jag skulle förklara nogsamt att kissa gör vi innan vi går och lägger oss, ställa en potta bredvid sängen och papper, och se till att han kan klättra i och ur själv ur spjäis. En pall kan hjälpa till. Självklart kissar vi innan vi går och lägger oss också.
Kissa om natten gör man själv om det behövs i mörkt rum. För på natten sover man ju.....

Men vet du, tänk på att hans vilja att kissa kan mycket väl vara en fråga i påstående form nu när det varit lite rörigt hemma nattetid. Alltså "måste kissa", "vill ha vatten", "mörkrädd", "vill ha en kram" betyder allt för ofta "är allt ok, vaktar du mamma?" och får man bara ett betryggande svar på den frågan (ramsa) så brukar man somna om.....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej och tack för ditt fina svar Tin :heart:

Just nu sa känns det som om jag är allt annat än kapabel att förmedla lugn pa natten och som om jag aldrig mer kommer att fa sova. Men nu tar jag ett djupt andetag och kör igen....

Trots att han är en duktig klättrare har vi en riktigt robust och stor spjälsäng, den är typ 130 cm lang, madrassen är en bra bit fran golvet och sen är det extra höga spjäl pa det, sa att klättra ur är en riktig utmaning, även med stol....ALternativet är ju att ta bort tva spjäl sa att det blir en lite öppning i sängen, da är ju spjälen kvar som skydd fast man kan ga ur den sa att säga. Är inte det ett bra alt?

Jag tror precis som du att kissandet det är en "ska jag sova?" fraga, men jag känner att jag inte med självklarhet kan be honom fixa det själv om han inte kommer ur sängen...

En sista fraga, i natt hade vi riktigt hall igang. Det var egentligen bara jag som inte lyckades lugna honom med ramsan för han var tillbaka pa "kudden kranglar" temat och jag borde verkligen inte ha gatt in men jag blev desperat när han vägrade ge sig (visste inte vad jag skulle göra eftersom det har fungerat att ramsa i dörren det senaste, han brukar da lägga sig själv och somna om) han började istället skrika mer och mer ihärdigt och jag gick tillslut in och förklarade brevid sängen att "det är natt, kudden fixar man själv, pa natten sover mamma, pa natten sover alla" da var det lungt pa en sek, MEN jag gick in #-o

Sa min fraga är, ramsar jag kanske för mycket? Med stora syster har vi aldrig ramsat vid uppvak typ tidiga mornar osv utan latit tystnad betyda: NATT. Alltsa tänkt oss lite mer av ord i handling. Vi pratar inte pa natten. Nu är det väl mest när ropen är förtvivlade som det känns bra att ge sig till känna, dvs försäkra ungen om att man är där men att man INTE babblar om natten.

Sa med min 3 aring som säkert är mitt i trotsen och tvivlar pa det ena eller andra skulle man kunna testa att ge ETT "nattinatt nu är det natt" och sedan lata honom köra monolog tills han tröttnar pa det? Kanske förklara klart och tydlig pa dagen att det är vad som kommer att ske? Typ " Pa dagen kramas och pratar jag gärna men pa natten sover alla, om du vaknar pa natten fixar du allt själv och somnar sedan om. Mamma kommer säga "nattitnatt nu är det natt" en gang sa vet du att jag är här, sen sover vi och mamma kommer när det är morgon" Blir det för mycket babbel eller kan det funka tro? Eller ska man ge svar pa alla nattliga fragor och sta och ramsa tills han ger sig?

kramar och tack igen :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jag håller med om att det är mycket svårt att förmedla lugn och raka besked om man känner sig förvirrad själv. Jag skulle rekommendera att du faktiskt själv bestämmer dig för exakt vad som gäller och sen kör på det benhårt i 2 veckor för att sedan utvärdera. Det blir ett helt annat tryck i attityden om man bara kööööör.
Skriv ner en kom ihåg lista och sätt upp den så du kan titta på den vid nästa uppvak:
t ex

1. Gå INTE in i litens rum om natten, mantra: På natten sover man!
2. Uppvak mellan 19-04, ramsas (men så lite som möjligt) oavsett orsak, även kissnödig
3. Uppvak mellan 04-07 pangramsas 1 gång
4. Krisverktyg: musik

alternativt
1. Gå endast in 1 gång och kolla allt
2. Uppvak mellan 19-04, gör ingenting
3. Uppvak mellan 04-07 pangramsas 1 gång
4. Krisverktyg: musik

...eller hur du nu vill ha det! Endast du vet ju hur liten reagerar på ramsan, dvs om det är bättre att göra ingenting. Och barn är lite olika så det som funkade bäst på din dotter kanske inte funkar lika bra på sonen. Många är dom som gör så lite som möjligt precis som du beskriver. Själv gör jag som alternativ 2 ovan, jag går in 1 gång och kollar allt (feber, täcken, kuddar, blöjor etc) och sen gör jag ingenting. Och då kan jag göra det med attityd mössan på för jag vet att allt är ok.

Spjälsängen: alltså det ska vara krångligt att ta sig ur, det är ju en del av tryggheten så jag hade nog hellre lagt en madrass på golvet och en pall så han kan ta sig ur om han absolut måste kissa, kanske blir det krångligt nog att han nöjer sig med blöjan tills han byter säng efter 4 års dagen nångång ;)

Och absolut: ska du prata med honom om att han får sköta kissandet själv, att det går bra med blöjan om natten, på natten sover man, vi kissar det sista vi gör innan natten, uppvak sköter man själv mamma och pappa också etc. Som om det är det självklaraste i världen att på natten sover alla även han - och det är det ju. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Mmm, jo helt rätt jag är sa känslmässigt svag mitt i natten bara, har svart för att göra en vettig analys av situationen, i förgar natt sov jag sa djupt att jag hörde skriken i drömmen och i drömmen satt bada barnen i en klätterställning och jag skulle hjälpa dom ner :D och innan jag ens hade vaknat stog jag i deras rum, fast jag INTE skulle ga in :shock:

Det här att ga in en gang för att kolla att allt är ok funkar ju inte eftersom de nöjer sig med att jag kommer in i rummet och säger NATT, sen somnar de om direkt och vaknar i regel inte mer samma natt. MEN detta sker VARJE natt nu och nu vill jag ha slut pa det.

Skrik-uppvaken är alltid tidigt, mellan 22-01, om han vaknar i vargtimmen sommnar han konstigt nog om själv utan undantag.

Sa nu kör jag stenhart. INTE ga in. Stol och potta vid sängen och ramsa EN gang, sen gar jag och lägger mig med kudden över huvudet.

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>
Hur har det gått?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Jo da, nu är det lite tidigt att ropa hej men nu har vi haft fyra nätter utan ett pip.

Jag tyckte att det verkade för mycket begärt att han skulle klättra mitt i natten och var rädd att vi skulle ställas inför en dragkamp där han inte tycker att han fixar det hela själv sa jag tog faktiskt bort tva spjäl. Han blev MÄKTA stolt :D och tyckte att det hela var super spännande och mysigt "nu ska jag ga in i mitt hus" sa han och hela kvällen hängde han i sin säng och tog med sig böcker och gosedjur (som han sett stora syster göra, för hon hänger gärna i sängen).

Det blev en reäl pakt känsla där han blev lyssnad pa och fick känna att han fick förtroende och frihet att ga ut och in i sin säng själv, samtidigt som han mycket noggrant redogjorde för hur han skulle sköta allting själv pa natten om han vaknade. :D

Och....faktiskt sedan jag tog bort spjälen är det frid och fröjd (han har inte varit uppe pa natten och kissat själv heller). Det mest förvanande är att läggningarna är lugnare och att han inte alls springer upp som jag befarade.

Nu far vi hoppas att det haller och köra bra attityd pa dagen sa att nätterna blir lugna och sköna!

Tack till er nu har vi klarat det igen! :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

=D> =D>
\:D/ \:D/

Mycket bra jobbat. Bada tva. Liten har fortfarande ett mysigt tryggt krypin.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Nu är det kallabalik här igen. :shock: Nätterna sovs det pa men lillebrors, 3,5 ar, läggningar är helt utom kontroll. Jag känner att jag behöver fa lite perspektiv pa det hela och skaffa mig en plan och kraft. Vi har haft ett riktigt jobbigt ar och inget jag tar mig för har fungerat, pappan och jag har varit pa haret att separera och det är mycket frustration och agression i familjen. Jag tar de daliga läggningarna personligt och tappar helt fattningen när det inte fungerar, vilket borde förklara en del av lillebrors "fragor", dessutom befinner han sig ju i toppen av den härliga trotsen. En hel del saker börjar ordna upp sig för mig och pappan med jobb och relation osv, men nu maste jag bara fa tillbaka självkänslan och attityd vid lâggningar för det här är olidligt för oss alla.

Nu är proceduren som sa att efter vi sagt godnatt gar jag och lämnar dörren lite pa glänt. Men nu händer det mer ofta än sällan att jag inte ens hinner lämna rummet förän lillebror studsar upp ur sängen och springer efter. Om jag bara leder tillbaka sa är han uppe igen innan jag tagit ett steg.... Sen är det mycket av den vanliga dosen rop om kuddar som kranglar, törstig, kissa, hittar inte snutte osv osv. Da gar jag aldrig in men svarar alltid att "nu kommer jag inte mer" och om han är törstig far han dricka i flaska i rummet, kissa i pottan, fixa täcke och kudde själv osv "Natti natt nu är det natt".

Om uppspringet blir för ihärdigt kör jag "pallen", eller nja han sitter inte utan jag tar ut honom ur rummet stänger dörren och förklarar att nu är det natt och att han inte FAR ga in i sovrummet om han inte ligger lungt i sängen. När han känner att han VILL det da kan han ga och lägga sig igen. detta var en oerhört effektiv metod med syrran i samma alder och framat men fungerar sadär med lillebror (brist pa attityd antagligen) han säger att han är färdig men börjar om där han var sa snart han är tillbaka i sovrummet eller sa verkar han inte alls bry sig om att komma tillbaka till sovrummet utan hittar en prick att pilla i pa golvet.

Fragor
- är "du far inte ga och lägga dig om du inte ligger lungt" ett bra svar till en som springer upp? och isf hur förhalla sig till att han fortsätter sa fort han släpps in i rummet igen? bara ut in ut in tills han fattar och tröttnar pa att sta vid dörren, eller? jag är förstas sa upptagen av mitt som jag kan och ointresserad av hans sta projekt.
- uderhaller jag genom att svara när han ropar eller är det ok att svara "det sköter du själv" "nu kommer jag inte fler ggr" "nu är det natt" osv i dörröppningen?
- Är problemet "bara" att jag gör alla dessa grejer med en enorm frustration och agressivitet eller borde jag agera annorlunda? är det intala sig lung och lugn och lugn och köra pallen vid spring och svar i dörröppningen vid rop med sten attityd som gäller?
- Börja minst 30min innan läggning för att inte bli stressad?

For the record sa sover storasyster 5ar i samma rum men lyssnar pa saga i hörlurar och det är oftast inga problem med henne.

tack,
kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Sover han fortfarande i sin spjälsäng?

Det där med att sitta på pallen, har aldrig funkat hemma hos oss, STOR underhållning!! :roll:

Det enda som funkar är RAMSAN!! Det är den och inget annat du skall använda.

Förklara tydligt när du lägger på kvällen att om det blir en massa spring så stänger du dörren. Och då skall den vara stängd och det skall vara så svart att han faktiskt inte SER att gå upp! Sen får du sitta vakt utanför, och ramsa tillbaka honom. Han är stor nog att gå tillbaka till sin säng själv. Ingen diskussion, dialog, eller så. Alltså INGA SVAR, det är ramsan. Läs i trådar här under samt på kurforum för barn över 1 år så får du massa tips.

Att "förbjuda" flickor har jag märkt funkar liksom bättre, men små herrar gillar ALL underhållning och kan hålla på läääääänge. Så jag tycker man får vara lite snabbare, inte tillåta saker, och absolut inte ge sig in i en diskussion!

Förklara tydligt vad som gäller på kvällen innan läggning. glöm inte skratt till gonatt som är minst 20 min. Snabb läggning och ut med den högaste och gladaste av ramsor som sätter PUNKT för allt annat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Tack för ditt svar. Nej han sover inte i spjälsängen längre, han hoppade i den och botten gick sönder :shock: sa vi var tvungen att köpa ny. Nu har dom en sadan där upphöjd säng som egentligen är för en person men vi har lagt en sängbotten pa golvet under överslafen och bonat med gardiner runt om och stor kuddorm eller vad man kallar det (typ amningskudde fast längre), som gar runt kanten.

Ok jag jobbar pa att svara med ramsa och mindre disskussion och mer attityd. Dock körde jag en ordentlig pall direkt utan tvekan eller irritation i kväll och han satt en liten stund och gick sen direkt och la sig. Inget spring inga rop.

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

En liten rapport; allt som behövdes var (som sa manga ganger förut) bara att skriva ner sitt problem, titta pa det nedskrivet, känna att nagon läser och lyssnar och därmed fa perspektiv som ger styrka och attityd av stal 8) Det är ju faktiskt det absolut viktigaste verktyget, attityd av självklarhet, (som i sig ger lugn).

Vi kör en mycket tydligare version av pallen (dvs det finns en pall). Vill man inte ligga lungt i sovrummet FAR man inte vara där, utan sitta pa pallen. När man VILL ligga lugnt i sin säng kan man smyga in i sovrummet. Och det finns INGET utrymme för diskussion, tjafs, irritation, "snälla ligg lungt" osv. Minsta pip, ut ur rummet, du FAR inte vara där och jag visar att jag ICKE är beredd att förhandla, dvs om han börjar tjafsa när han är tillbaka inne i rummet, efter att ha suttit pa pallen, aker han direkt ut och far tjafsa pa pallen, i rummet är det lungt och tyst.

Jag är ju fortfarande lite rädd för att pallen ska ses som en typ av bestraffning (för daligt uppförande i sovrum), men har upptäckt att om man använder den som utrymme för det barnet känner att det maste syssla med innan sovning (babbla eller tjata om gosedjur, vatten osv) och man befinner sig precis brevid och har en lung och icke anklagande attityd sa faller den risken betydligt och lillen gar och lägger sig inte för att han känner sig skamsen utan för att han har babblat färdigt och tycker det är ganska trakigt pa pallen och längtar efter säng, gosedjur, kudde och sooova. Vi kan därför alltid avsluta med "jaha vad skönt för dig att du VILL ga och sova nu, godnatt da min älskling" och kram

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"