Förvirrad mamma

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Azra
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 jun 2014, 17:01

Förvirrad mamma

Inlägg av Azra »

Hej alla kloka människor! Jag är ny här och vet ej riktigt om jag har kommit rätt. Jag har läst mycket här på forumet och förstått att många av er har barn som är utvecklingssena. Min flicka på 22 månader är utvecklingssen och man har genom magnetröntgen sett att hon har mindre vitsubstans i bakhjärnan. Jag har inte fått någon större hjälp av sjukgymnasten/arbetsterapeuten om hur jag ska träna med min flicka. Hon kan ej åla, krypa eller gå. Hon står gärna när hon håller sig i något. Hon sitter själv en längre stund och hon kan vända sig både från mage till rygg, och rygg till mage. Jag har även beställt boken "what to do about your brain injured child". Jag hoppas att någon kan hjälpa mig och ge mig något tips hur jag kan träna min dotter till att åla och krypa! Hälsningar azra
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förvirrad mamma

Inlägg av videunge »

Hej och varmt välkommen :heart:

jag har inte några konkreta råd att ge men jag vet att det finns dom som är jätteduktiga här på forumet och vet att du kommer att få finfin hjälp. Jag ville bara smyga in och säga välkommen :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Azra
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 jun 2014, 17:01

Re: Förvirrad mamma

Inlägg av Azra »

Tack så mycket :) jag hoppas någon med liknande problem kan ge mig tips så smånningom:)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förvirrad mamma

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen.

Först behöver du nog läsa boken du just har beställt. Sen kartlägga ditt barn enl. boken så du faktiskt VET exakt var du befinner dig.

Sen finns något som heter Pattering. Det rekommenderas nog oavsett skulle jag gissa. Det är att man är helst 2-3 personer flera gånger om dagen och som gör ålningsmönstret ÅT barnet. För det är ÅLNING som gäller. Massor i flera timmar helst. Ju fler gånger du kan få till det desto bättre/dag.

Så hellre många korta sessioner än 1-2 långa. säg 10X5 min är en början. Det är den korsvisa ålningen vi vill åt.

Se denna filmen på just det jag beskriver så inser du vilket enormt jobb det är men också att det är detta man måste åt. Ihop med en massa annat viktigt.

http://www.youtube.com/watch?v=wnfVX4d2BGc

Läs runt här på IAHP forumet. Kom med frågor. Jag skall försöka ropa in Hege också. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "