Ramsan vid tre månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Ramsan vid tre månader

Inlägg av eholmbe »

Hej!

Jag har en liten dam på 2,5 månader som vi har SM:at från början. Allt har fungerat perfekt. Hon sov över första nattmånlet själv vid fyra veckor och sover nu 11,5 h per natt med en matpaus klockan 03.30. Hennes värsta fiende är övertröttheten. Vid scheambyte blir det ofta lite bökigt vid läggningen. Hon blir för trött och jag måste vagna. En- tre gånger får jag ge besked och lugna henna ibland somnar hon helt utan vagning. Nu blir det snart dags för ramsan. Jag har tidigare kurat min pojke och min förtsfödda är bara uppstyrd vid tremånader så jag har ingen erfarenhet av ramsan på ett SM barn. Hur gör jag. Om jag blir tvungen att vagna henne skall jag då alltid gå ut med ramsan och när skall ramsan helt ta över? Jag vill vara förberedd. Jag är så otroligt tacksam för allt vad vi fått genom SM. Livet ler, alla sover och är glada!!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Ramsan vid tre månader

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit!! :D

Fint att du har valt att köra SM från början! :thumbsup: Jag måste säga att för oss var det väldigt svajigt de första månaderna så det låter ju superbra som ni har det!! Bra jobbat! =D>

Ramsan brukar man börja "smyga in" genom att från ca 3 månader säga den mjukt 2 ggr när man lämnar rummet och liten precis är på väg att somna (och är lugn och nöjd) så den följer med in i sömnen. Då lär sig liten att känna igen den och förknippar den med att somna lugnt och tryggt, är väl tanken. Som verktyg (i stället för vagning, t.ex.) kan du använda den från 4 månader.

Fortsätt jobba på så fint och njut av din lilla! :D

Kram

:heart:
Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"