Standardmodellera lillasyster?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Hej!

Har sedan tidigare en son som kurades vid 5 månader, och det är verkligen det bästa vi kunnat ge honom. Så naturligtvis vill jag att lillasyster ska få känna samma trygga ledning som storebror. Jag startar den här tråden för jag känner att jag kommer behöva lite råd inför uppstyrningen.
Jag har haft sm i huvudet sedan hennes födelse men har tagit det varsamt än så länge, och det har väl inte gått så bra att få till 1,5+2,5.
Hon har ofta ett vakenpass på morgonen från någonstans kring 7.00 som varar 1-2 h. Därefter är hon nästan nockad fram till 15-tiden på eftermiddagen, förutom matning ca varannan timma. Om jag försöker hålla henne vaken är det bara ledsamheter och trötthetsskrik.
Gällande amning så tar det aldrig mer än 5-10 min när hon äter lugnt. Min mjölk kommer fort, och majoriteten av måltiderna slutar i skrik för att hon kommer i otakt och sätter i halsen eller sväljer för mycket luft. Men även om hon suger klart tar det inte längre än max 10 min. Hon äter bäst när hon är nyvaken, och det är svårt att få henne att äta mer sen fast jag erbjuder med
jämna mellanrum under 1,5 h enligt sm. Oftast behöver hon sova en stund först. Hur ska jag tänka för att verkligen få henne att äta sig proppmätt?
Nätterna vaknar hon var tredje till varannan timme och äter oftast lugnt ur ett bröst för att sedan däcka. Att försöka med det andra är lönlöst.
Hon är ofta missnöjd när hon är vaken (pga trötthet eller gaser/bajsbehov) så det blir en del bärande :/ oftast tills hon dåsar till.
Jag har börjat lite att lägga henne att somna själv, men alltid i dåsigt tillstånd då alternativet är att lägga en skrikig bebis. Hon sover på mage i vagn både dag och natt. Borde jag lägga henne i vagnen även om hon är ledsen och vagna lugn istället?

Återkommer nog med mer frågor när jag hunnit tänka lite till.
Men hur ska jag gå vidare härifrån?

/Jenny


Hon tar ällan mer än ett bröst i taget och det går
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen tillbaka och grattis till lillasyster! :heart:

Viktigt att tänka på är att tiden mellan smekmånad och runt tre månader är svajig för de flesta!! Det tar tid innan man lär känna varandra och får allt att funka. Men sen har man igen det hundra gånger om.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att hon är nockad nästan hela dagen? Kan du inte beskriva lite mer med ungefärliga tider och vad det är som händer? Gärna tider för hela dygnet (på en höft).

Man kan mjölka ur lite före amningen om det kommer för fort. Fast det bästa är ju att undvika det så mycket det går så att produktionen ställer in sig efter efterfrågan. Runt två månader brukar mattrassel dyka upp, då äter många bebisar bäst i nyvaket tillstånd. Men pröva att sitta i ett mörkt rum, liggamma eller lägga ett tunt skynke över, så att omgivningen inte stör lika mycket. Och så ömma järngreppet.

Försök lägga för att sova innan övertröttheten är ett faktum, lägg vid minsta lilla trötthetstecken! Alltså innan hon hinner bli ledsen. Och så vagna för att lugna, ja.

:heart:
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Hej och tack för svar!

Gårdagen såg ut så här:
Dagen började ca 7.30 då hon höll sig vaken i ca 2h (hann nog bli övertrött redan här). Mot slutet av vakentiden åt hon som mest, antagligen för sista uppvaket under natten var vid 5-tiden.
Sov från ca 9.30-11.30
Vaknade och åt. Blev arg/ledsen vid bröstet, men somnar så snart jag försöker lugna henne. Byter blöjan o sen mera ledsen. Somnar återigen vid lugnandet så jag lägger henne ca kl 12 och hon sover till 14.00.
Mera mat och mera gråt. Men efter jag trugat i omgångar och rapat o bytt blöja är hon tillsynes pigg. Sen efter någon timme börjar missnöjet, och hon kommer inte till ro för att sova mer än någon 5-minutare nu och då, och jag blir osäker på om det är trötthet eller hunger, också blir hon ännu ledsnare när jag erbjuder bröstet. Men har nog egenligen fattat att det är övertrötthet... Hursom somnar hon i bärsele en stund, kanske 45 min hos pappa vid 19-tiden. Vaknar och äter.och blir sedan pigg o glad igen. Sen lite nytt trassel vid 22 när det verkligen är hög tid att sova. Försöker få i henne mer mat och lyckas tillslut liggamma det sista som behövs för att hon ska somna som en sten vid 23 (och hon sov faktiskt 4,5 h tills mamma var uppe och kände på lilla örat för att se om hon också behövde en extrafilt... #-o ). Men normalt vaknar hon efter 3-3,5 h och sedan med ca 2-2,5h mellanum till morgonen.

Hon har mycket gaser också och blir ofta ledsen när det snart är bajs på G. Antar att det är det som stör amningen ibland, och ofta även möjligheterna att lägga henne när hon är lagom trött. Jag kämpar med att få upp raparna, men det går inte till 100%, och jag har förstått att det kan spela stor roll. Hon sväljer ju mycket luft när det blir strul med amningen.
Men hur ska jag agera när hon vaknar av gaser eller för den delen inte kommer till ro alls? Ska jag avvakta fast hon skriker eller ska jag vagna vid minsta pip? Hittills har jag behövt vagna praktiskt taget till sovande för att bryta gråten. Eller ta upp henne och gå runt lite för att försöka få ut gaserna. Men det resulterar ofta i än mer övertrötthet Tror inte heller att poletten riktigt har fallit ner gällande att komma till ro själv. Men det är nog mest mammas fel som inte ger så klara besked med vagningen...

Ok, om jag nu ska försöka hitta ett sm-spår här. Hur snart kan man börja styra mot ett schema, och hur gör man det med lagom mjuk hand? Ska jag lägga henne om hon är trött även om inte 1,5 h har gått? Jag har ju bara erfarenhet av shn-kuren tidigare, och då kan man ju vara lite tuffare i styrningen och striktare med schemat.
Också frågan om vagning: Hur snabbt bör man ingripa när det börjar låta missnöjt i vagnen? Och hur snabbt ska man gå tillbaka om hon börjar om igen när man lugnat henne?
Och slutligen: Kan jag börja väcka henne nu, eller ska jag fortsätta låta henne styra ett tag till?
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av SaraMilana »

Nu är jag med på noterna och håller med om att det solklart är övertrötthet!! Det kan såklart vara svårt att veta om en bebis har ont i magen eller om det kliar på lilltån eller om den har ont i huvudet, allt missnöje ser ju i princip likadant ut. Personligen tror jag inte att en gasig mage stör så himlans mycket, utan jag tror att det nästan alltid beror på trötthet eller hunger. Jag brukar i alla fall utgå från det, oavsett vilket behöver de ju äta som vanligt och sova som folk.

Där på morgonen tror jag att du får minska på vakentiden rejält. Min tjej på 10 månader börjar först nu att orka vara vaken i två timmar. Just på morgonen brukar bebisar vara som tröttast, konstigt nog.

Ni har lämnat smekmånaden bakom er och nu är det dags för dig att ta ledningen! När man är vaken är man vaken (inte lugna så att hon somnar) och när man sover så sover man (och hjälper till med vagning om det behövs). Även om det är en liten tröttis du har att göra med så kan du nog räkna med att ev missnöje under första timman på vakenpasset inte kommer sig av trötthet. Förmodligen längre tid.

Missnöjet under amningen kan bero på en massa saker. Om du är osäker på att hon får i sog tillräckligt kan du alltid erbjuda flaska mot slutet av måltiden med ersättning eller urpumpad mjölk. Ett lätt sätt att skjuta matvargar på!

Vid två månader kan man spika ett schema. Det finns bra förslag under favoriterna (svar på vanliga frågor), i översikten finns bra förklarat med antal sömntimmar, exempelscheman etc. Men pressa inte vakentiden, som sagt.

Läs den här supertråden om vagning! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

:heart:
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Två funderingar:
Ska jag vagna all typ av gråt?
Hon blir frustrerad av att inte hitta något att suga på när hon aka sova. Aka jag bryta in direkt eller avvakta att hon ber om hjälp? Hon verkar ha ett enormt sugbehov -både vaken och vid insomning. hur hanterar jag det? Jon vill inte gärna ta bröstet, men mitt lillfinger duger.
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av SaraMilana »

Om hon är mätt, verkligen mätt, men ändå har sugbehovet - då är nappen en bra lösning! Läs mer om det i Barnaboken, det står superbra beskrivet där!

Vagna lagom, öva på att lyssna av. Försök höra skillnad på "svordomar"/gnöl och rop på hjälp.

:heart:
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Det där med mättnad är ju frågan, med tanke på hur hon strular vid bröstet. Framförallt när man ska ge påfyllningen från b2. Dessutom har vi lite magkrångel innan bajsning som stör såväl matstunden som sömnen vid åtminstone ett par tillfällen under dagen. Hur jag än försöker så är det ju inte poppis med mat just då. Och oftast inte efter heller, tyvärr. Men det är som det är. Däremot undrar jag om man ska vagna när magknipet får henne att skrika upp sig under lurarna? Det lugnar ju tillfälligt, men dock mycket kortvarigt. Hittills har jag efter en stunds vagnande och skak i handtag ofta plockat upp henne och ammat lite, eller om hon inte vill ta bröstet erbjudit ett lillfinger eller bara burit en stund för att få knipet att lossna. Men det känns som om det är ett steg bakåt varje gång... Hur borde jag agera?
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Nu närmar vi oss 2 mån och det börjar bli dags att spika schema. Jag tänker mig att starta med följande schema:

8.00 mat o vaken 1,5h
9.30 sova 2h
11.30 mat o vaken 1,5h
13.00 sova 2h
15.00 mat o vaken 2h
17.00 sova 45
17.45 mat o vaken
20.00 nattslurk
20.30 godnatt!
(0.30 nattmål)
4.00 nattmål

Synpunkter?

Hon har endast vid ett tillfälle sovit mer än 4 timmar första passet, så jag är inte säker på att jag vågar plocka bort nattmålet vid midnatt än... inte heller eftersom jag är osäker på om hon äter tillräckligt för att klara det. Å andra sidan äter hon bara från ena bröstet för att sedan totaldäcka under nattmålen så hon kanske inte är galet hungrig... Jag har oftast ett överskott av mjölk på morgonen.
Hur ska jag tänka nu? Hittills har hon bestämt över nattmålen men nu är det jag som ska väcka, eller?

Tack för vagningstråden förresten! Har redan gått tillbaka till den ett par gånger och varje gång fått en ny aha-upplevelse :D
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du har många vargar som spökar och de kan bara DU göra något åt. Det är tufft när man tvivlar på om bebis är mätt eller inte och hur mycket gaser påverkar men då får man göra vad man kan för att åtgärda detta och sen bestämma sig för att man gjort vad man kan och gilla läget. Du måste ta ledningen och då måste du hitta ATTITYDEN av självklarhet, har man den inte från början får man skådespela tills man hittar den :wink: .

Pumpa ut mjölk eller erbjud en extraslurk med ersättning innan lurarna så du är säker på att hon har fått i sig tillräckligt. Jag hade också en amningskrånglare, så jag gick över till flaska men det blev inte mindre krångel för det. Man måste backa lite med trugandet ibland och inse att de faktiskt är tillräckligt mätta. Jag stirrade mig blind på att sonen borde få i sig ca 1 liter ersättning om dagen när han bara ville ha ca 6 dl istället, men han sov ändå längre och längre pass utan mat på natten när jag väl bestämt mig för att jag skulle styra upp nätterna och buffade över uppvaken. Nappen hade jag stor nytta av också när jag plockade bort nattmål.

Mot gaser så kolla in raptipsen. Jag är en förespråkare av rejält rytmiska buffar uppåt när bebis ligger mot axeln, alternativt att studsa i knät. Jag brukade buffa några gånger i sängen när jag lade honom som markering att han skulle sova också och då kom det ibland ut lite extra rapar - bonus :wink: . Windy-gaspipar som finns på apoteket är annars en bra lösning.

Schemat tror jag att jag överlåter till någon annan men en tanke som jag fick var att om hon är väldigt morgontrött så tveka inte att korta ner första vakenpasset till en timme. Det gäller att mota övertröttheten i grind för att få styr på tillvaron.

Glöm inte sen lite socialdelaktighet under vakentiden med lite intressant att titta på för hålla henne nöjdare och rejält med husljud (musik, diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare etc) när det är sovdags, dels för att man inte själv ska höra minsta pip och dels för att hon ska känna sig trygg med att ni håller vakt och hon kan sova lugnt. En ljudkuliss är även bra t.ex om telefonen ringer eller likande då det inte är lika stor risk att liten vaknar då efter som det inte var knäpptyst från början.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen säger jag också! :D

Härligt att du kör SM, det kommer du inte ångra! :thumbsup: Även om jag instämmer med de föregående talarna att det ÄR svajigt (och ibland känns det helt hopplöst) i början. Det är nog inte alltid så lätt att vara helt ny i världen utan minsta koll på någonting! :lol:

Det tog väldigt lång tid innan min son orkade mer än 1h vaken på första passet så där håller jag med MamaA. Försök aldrig pressa liten att vara vaken, för mycket sömn på schemat (och utnyttjade marginalkvartar) är klart bättre än för lite tycker jag.

Sedan säger jag som alla kloka sa till mig: njuut av din lilla bebis :heart:, ha SM i tanken och våga lita på att det mesta brukar falla på plats runt 3 månader! :D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av Ylvispylvis »

Och när det gäller nätterna hade jag inte gjort så mycket åt dem i det här läget så länge hon bara äter och sedan somnar om direkt och inte har nattcirkus flera timmar. Jag hade i stället satsat på bra dagar för att se om nätterna ger sig själva. Men det är jag.

Vi la vår son mycket tidigare än i exempelschemat (han är en tröttis med anlag för övertrötthet) och då sov han längre pass på natten, så det är ett tips att pröva om du vill mota övertröttheten i grind!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Hej och tack för fina synpunkter!
Jo nog finns det en del vargar... Var på ett sätt lättare att kura storebror, för då var det bara att köra på och lita på att det ger sig.med tiden. Men nu ska man ju försöka läsa av en rytm hos barnet för att sätta ett bra schema, vilket jag tycker är svårt. Men jag går sakta fram och tänker precis det att det är svajigt i början, och det får det vara. Jag vet ju att vi kommer nå målet inom ett par månader, på något sätt. :-)
Apropå amningen så har jag oftast ganska bra med mjölk kvar mot slutet av vakentiden, och det är därför det känns om om hon borde vilja äta mer. Men från det att hon druckit färdigt ur ett bröst alldeles i början av vakentiden så skriker hon bara när jag försöker erbjuda mer oavsett när. Även mot slutet av vakentiden. Om det är för att hon är mätt eller för trött vet jag inte.
Jag ska iaf följa rådet och korta morgonen till 1h vaken. Tror inte heller att lillan klarar mer.
Ylvispylvis: Om jag lägger tidigare (kanske kl 19?) Innebär det då att hela schemat skjuts så morgonen börjar 7.00 också eller kan man ha 13h natt..?

/Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hm. Kanske lägga 19.30 eller senast 20.00 till att börja med så märker du väl om det blir knas. Så har du ändå 12h natt som riktmärke, med insomningstid och avdrag för nattmålet så blir det ju i praktiken 12 h sömn?! Så tänkte jag, minns jag.

Du har så bra inställning så det här kommer gå prima! =D> Vargarna skjuter vi med en gång, PANG! Och svajigheten tar vi inget extra för, så är det bara. Du tänker rätt, tycker jag, om några månader är ni där! :D

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Nu har jag reviderat schemat lite:
8.00 mat o vaken 1h
9.00 sova 2h
11.00 mat o vaken 1,5h
12.30 sova 2h
14.30 mat o vaken 2h
16.30 sova 45 min
17.15 vaken o mat (17.30)
18.45 lur max 20 min vid behov
19.15 nattslurk
19.30 sova

Från 17.30 vet jag ännu inte riktigt vilka tider för mat och sömn som passar lilla damen. Än så länge är det bara en enda trötthetscirkus från eftermiddagen, då jag inte börjat köra strikt efter schema än. Så det ger sig nog när det blir mer uppstyrt.
Nu är det ca 17h I schemat, men som ylvispylvis sade finns ju marginalkvartarna.
Ska försöka styra mot schemat under helgen, och införa det strikt på måndag, så får vi se hur det funkar :-)

/Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av Ylvispylvis »

Jamen det ser väl bra ut! :thumbsup: Visst har du ett nattmål också?! :wink:

Inför schemat med buller och bång och utvärdera efter tidigast en vecka! :D

Lycka till!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"