allergi glycerin mm

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

allergi glycerin mm

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Min dotter har så torra händer att de blöder. Vi har försökt smörja med allt vi kan komma på, men hon reagerar med att bli illröd och prickig på allt vi testar. Inget från apoteket fungerar och inte heller raspsolja, olivolja, mandelolja eller lindros bivaxsalva.
Jag misstänker att hon inte tål glycerin. Det värsta är att det finns i alla hudvårdsprodukter och även i tvål.
Någon av er kloka erfarna som kan hjälpa?
Det enda jag kan komma på som jag inte provat är cocosfett...
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Har du testat jojobaolja? Googla på organisk jojobaolja så kommer några produkter upp.
Så kanske hon reagerar på något tillsatsämne? Sulfiter finns i många salvor, men vet inte varför olivolja inte skulle passa... Var det organisk olja ni prövade?
Inte hade jag så mycket att komma med, men testa jojoban.
Hampakräm har funkat för många, men det innehåller glycerin. Forever products har också en aloe vera propolis creme som är underbar (det var mitt personliga reklaminslag) :) men den har också glycerin..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har bivax salva glycerin? Kan du inte hitta ren sådan? Prova kokosolja tycker jag också. Det är det renaste jag kan komma på. Annars prova rent sheasmör?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av sömnlös »

Tack, idag var jag till hälsokostaffären och köpte cocosolja som hon verkar tåla :-) Sen köpte jag även becur repair foam på apoteket som verkade bra, men tyvärr var det deras sista exemplar och det verkar inte tillverkas längre :-(
Vi får hoppas på cocosoljan.
Nu har jag även hittat en internetsida som hävdar att glycerin inte är så lämpligt i höga doser även om man tål det. Enligt den sidan drar det fukt från inre hudlager till yttre vilket alltså förvärrar torrheten.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av sömnlös »

Torsmamma, jag har också tittat efter rent bivax, men det verkar vara hårda kakor. Jag har inte hittat något rent bivax som går att smörja. Tack för omtanken!
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av TorsMamma »

Smälta litebivax och blanda med ekologisk kokosolja? Sheasmör? Skönt ni hittar något som funkar!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av videunge »

hej :D
nu har ni ju ngt som fungerar, en annan ren produkt är purelan. Det är ren lanolin , dvs fårfett som var min räddning vid söriga bröstvårtor och torr bebishud. finns i typ stor leksaksaffär med babyavd eller på apoteket. men tänk ochså på det i andra änden
vad tvättar ni händerna med? se till att ha riktikgt mild och snäll tvål för det torkar ut ngt enormt. gärna med lågt ph som inte torkar ut på samma sätt.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av sömnlös »

Tack ni rara som svarar. Videunge-ren purelan lät intressant. Det ska jag titta efter både på nätet och i leksaksaffärer med babyavd. Vi har hittat apolivas duchtvål som inte innehåller glycerin, så den har vi både i duschen och vid handfaten.Tyvärr är det inte jättesmidigt att ha med egen tvål till skolan, men jag försöker få stumpan att inte göra "läkartvättning" utan först och främst tvåla in handflator och fingertoppar :-k
Cocosoljan har börjat ge effekt och händerna ser mycket bättre ut även om de fortfarande är torra. Jag funderar på att göra som du tipsar TorsMamma att beställa bivax via nätet och blanda själv med cocosoljan.
Mumintrollet - vad menas med organisk olivolja? Jag använde vanlig från livsmedelsbutiken, men hon blev jätteprickig och lilaröd.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: allergi glycerin mm

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Vi har olika olivoljor i vår närbutik och vissa är gjord på ekologiskt odlade oliver och andra inte. Så finns det ekologiska affärer med olivolja i hyllan. Värt ett försök i alla fall - en renare näringskedja skadar ju inte ;)


Accepterar hon vantar på sig då hon sover? Gammalt knep är ju att smörja in händerna o lägga på tunna bomullshandskar till natten... Kanske inte funkar för en så liten..?

Trevlig första maj!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"