4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättning

Inlägg av lokkolela »

Vi har nu börjat introducerat fast föda till vår Viggo.
Började med lite banan och detta togs emot glatt och högljutt med förtjusning.
I början fyllde jag alltid på med ersättning för att vara säker på att han var mätt. Gav honom även ytterligare en slurk efter en halvtimme för att vara ännu mer säker!
Allt eftersom har vi gått från banan till ett brett sortiment med god aptit. Nätterna går numera lättare tack vare detta. Men han har svårt för att somna om från 04,00 till 07,00.. Vi tog bort nattmålet för ett tag sen och det fungerade bra i början. Men nu har det blivit svårare. Jag tycker det verka som han förstår vad det är han ska göra. Precis som att han lägger huvudet på kudden med gullig attityd ' okej mamma... Jag ska försöka igen' ...han skriker inte men somnar inte.. kommer inte till ro.. Och mina funderingar är att det kanske behövs lite stöttning ett tag nu med nattmål 04.00 till dess att han har fått ännu mer mat introducerat?
Som när kött och fisk kommer in i bilden..? sen är jag orolig då han verkar helt ointresserad av ersättningen sen maten kom in i bilden. Icke att han dricker mer än Max 60 ml... Jag har testat ge honom innan han får puré. För att se hur han dricker. Och då är han hungrig. Men han vill inte ta emot. Hur ska jag göra där? Han är ju bara fyra månader. Är det verkligen okej att han redan nu väljer bort det. Jag letar recept på nätet med näringsrik mat och fakta om vitaminer och mineraler och järn och liknande för att om han inte får i sig detta i ersättningen måste jag ge honom dom förutsättningarna. Hur har ni gjort?

Alltså.. En väldigt lång utläggning :wink:
Men.. Är det okej att lägga tillbaka nattmålet 04.00 som liten stöttning ett tag. Möta honom på halva vägen.
..och.. Är det okej att han redan nu väljer bort ersättningen?
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättnin

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag tror att liten inte vill ha ersättning för att han vet att det finns "tyngre grejer"... :roll: :lol: min mellersta var likadan. Första gången han smakade pure smaskade han i sig rejält ( han var 3 mån). Sen blängde han på mig när det var slut och verkade säga VARFÖR har du inte talat om att det finns riktigt käk, VA? Hålls med ersättning och annat larv! Släpp oron. Du kan ju erbjuda ersättning om du är orolig att liten inte får i sig tillräckligt men lita på att liten äter om han är hungrig. Det viktiga är att du erbjuder mat regelbundet på lämpliga tider under dagen. Men då kommer vi ju till frågan Hur mycket äter liten på dagen? Är det Skedvis eller måltider och ja har ni kört ett tag med grönsaker och frukt så kan man introducera kött och fisk. Det har jag gjort när måltiderna blir större.

Vad gäller sömnen. är det kolmörkt i rummet? Med tanke på att du ser ansiktsuttryck så misstänker jag att det inte är det. :wink: :lol: Se till att man inte ser handen framför sig när det är natt. KolA också över schemat. Skriv det gärna här.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: 4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättnin

Inlägg av lokkolela »

Haha! Blir så full i skratt när jag läser det du skriver. Känner så väl igen det. Blir glad av det du säger. Allt är ju nog trots allt i sin ordning :) han äter portioner! Inga små skedar. Här skrapas det på tallriken efter varje måltid.. Men då är frågan. Om han kan det här med frukt och grönsaker kan jag då redan nu börja med lite kött? Och fisk? Gjorde du det?
Och nej det är ju inte kolmörkt i rummet! Nu när du säger det. Jisses. Vet ju detta egentligen. Det börjar nog bli för ljust för honom runt fyra fem någon gång.
haha. Attans!

Hans sov tider är
07.00 god morgon.. Gröt till frukost.
08.45, vila (45)

09.30 vakna. (mat 10.30)
11.30, långvila (2 timmar)

13.30 vakna (mat)
15.30 vila (45)

16.15 vakna
17.00 (mat)

18.30 'kvällsrutiner' - med kvällsslurk.(ersättning) här brukar han dock gladeligen hälla i sig 240 ml..
Blöjbyte.. Massage med olja. Bus i mammas och pappas säng.
puss och god natt (19.00)

Här somnar han alltid gott själv. Ibland om det har varit en lång dag för honom så brukar han få antingen en 5 min eller 20 min vila för att orka äta. Annars blir det bara skrik och gråt.
Men som sagt. Mellan 04.00 blir han otålig. Och ja. Det förstår jag nu att boven är mamma själv! Mörklägga mörklägga mörklägga!!

Dock behöver han nog mer mat.. Känns snålt nu med puré gjort på bara grönsaker och frukt. Men då är frågan om det är för tidigt att introducera kött och dylikt? Bör jag vänta med det och i stället stötta upp med ersättning på natten till längre fram?
Fast det känns ju samtidigt synd när det nog inte är det bara som är felet. Mer mat och mörkläggning känns snarare som svaret denna gången..
?? :)

Och sista kollen? Om jag fortsätter och erbjuda ersättning för att vara säker och han fortsätter inte vilja ha den då är det inte någon fara. ?
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättnin

Inlägg av videunge »

:D Hej

haha tack för dagens garv. Misstänkte att du skulle känna igen dig. :wink: Schemat ser ok ut. jag tycker absolut att du kan introducera kött och fisk. jag ser det där med mat mer som steg än som fixa åldersintervall. Dvs när det fingerar bra med grönsker och rotfrukter så går man på proteinet med. :D om det är så att liten skrapar tallriken efter maten så har mamma värmt för lite mat alt det är läge för efterrätt :wink: :lol: Sen kan du ju för din egen säkerhet erbjuda flaskan efteråt även om det inte går ner ngt så ser du själv att liten är nöjd.

kram på dig. jag tror att det blir så bra så. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: 4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättnin

Inlägg av lokkolela »

Tack för ditt svar, jag har nu introducerat kyckling för pojken. Detta går mycket fint ner och hans lilla mage sköter sig jätte bra. :D tackar för att du plockade bort mina orosmoln. Snart ska jag även pröva med lite köttfärs. En fråga angående det? Ger man barnet blandfärs eller rent nötfärs?

Sen har jag en fråga om antalet sovtimmar han ska ha. Nu sover han ju som enligt schemat jag har skrivit ovan. Det strulade lite på nätterna där men jag insåg ju efter ditt svar att det behövdes mörkläggas mer. Detta gjordes samma kväll och det blev bättre men inte helt bra. Vi är mitt inför en flytt och lasset går på söndag. Och då kommer vi kunna mörklägga RIKTIGT! Men som sagt.. Lite bättre är det. Han vaknar dock ibland framåt morgontimmarna men somnar ändå om och jag får tyvärr ha det så fram till vi kan åtgärda det till nya lägeneheten. :( däremot.. Så verkar han MÄTT på sömn uinder dagarna.. Det är alltid någon av 45 min vilorna som krånglar. Men aldrig båda två? En av vilorna lyckas han alltid sova 45 min. Men den andra vaknar han efter. Ca 20 minuter och kan aldrig somna om. Det är omöjligt. Om vi inte VAGNAR honom konstant? Men det vill vi ju inte när han faktiskt är duktig utan vagnandet. Kan det vara så att hans sömnbehov succesivt börja minska? Han är ju 4 månader och snart tre veckor? Jag vet inte hur det fungerar? När vet man att man kan plocka bort under dagsvilan? Nör vet man att man kan minska antal sömntimmar?
Funderar även på att han föddes 42+1.. Alltså vi gick över två veckor. Kan detta påverka sömnbehovet. Att han är lite 'före'... Eller det är kanske inte alls relevant?

Jag har funderat på att lägga en av lurarna antingen förmiddagen eller eftermiddagen, på 20 minuter.. Istället för 45? Och ha kvar den andra 45 minuters vilan? Eller är det för tidigt?
Jisses vissa dagar snurrar det verkligen i mammas skalle när man inte tycks hitta några svar om något :( det man ena dagen var säker på blir nästa dag bara frågetecken!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättnin

Inlägg av SaraMilana »

Jag tror att både blandfärs och nötfärs funkar finfint!! Varför inte göra en god köttfärssås, fast utan salt? Mums!

Man brukar dra ner på em-luren först, för det är den som kommer försvinna först sen. Vid ca fem månader kan 45-2-20 vara lämpligt och det låter ju som att det är dags nu!

:heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: 4 månaders vill inte längre ha sin modersmjölksersättnin

Inlägg av lokkolela »

Amen dåså.. Då blir det att koka ihop en god köttfärssås när vi landat i den nya längenheten :D

Ja.. Känns som att det är dags att pröva.. Om det inte funkar.. Och han skulle bli för trött så får jag ändra igen. :)
Jag undrar bara över hans vakentid också.. På eftermiddagarna är han pigg. Jag har testat att hålla honom vaken en kvart längre innan hans långvila.. Och på eftermiddagen. Och detta orkar han utan att bli övertrött.
Alltså dom dagarna har det då sett ut så här..

07.00 god morgon!
08.45 vila (45)

09.30 vakna
11.45 långvila (2 tim)

13.45 vakna
16.00 vila (45)

16.45 vakna
19.00 god natt!

Fördelen med detta har jag märkt att det blir en kortare kväll och
Han har därför inte blivit övertrött och sluppit en extra vila (5, 20 minuters) på kvällen.
Och har istället vara sömnig lagom till läggdags.
Med det tidigare schemat där alla 'passen' är två timmar vakentid lämnar en lång kväll på nästan tre timmar. Han orkar inte det. Men i och med två av vakenpassen blir en kvart längre vardera så kortas kvällen ner med en halvtimme. Dt blir samma antal timmar vaken tid men fördelat mitt på dagen i stället.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"