2 månaders, tips mottages!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Tråkigt med sjuka... :( men när han blir frisk kan du ju trösta dig med att barn som sover gott och äter bra brukar vara mer motståndskraftiga mot sjukdomar! Så du har bara fördelar att vänta av att jobba vidare med standardmodellen! :wink:
Chislin skrev: På dagtid är han lätt att söva i vagnen....ibland behöver jag bara ta en kort promenad så är han däckad, inomhus sover han också i vagnen och det går relativt lätt. Att han sover i vagnen på dagtid beror på att han vill vara nära oss och höra oss. Har försökt med sängen men han vaknar snabbt av tystnaden.
:shock: Men vad hände med verktygen?! :idea: De är ju sååå mycket bättre och effektivare än att behöva gå på promenad varje gång liten ska somna!! Och tyst ska det inte alls vara, precis som du har märkt, HUSLJUD som dammsugare, musik eller prat i telefon är ljuvligt för små bebisar som ska komma till ro. Gärna i ett annat rum, dock... :wink:

Här får du nu en hemläxa som kommer att göra livet lite enklare :wink:
Läs i tråden "Svar på vanliga frågor – läs här först" som finns lite högre upp på den här sidan (Späda och Små). Där finns t.ex. filmklipp där Anna visar hur man använder de fantastiska verktygen Vagning och Buffning för att få små bebisar att komma till ro och kunna sova gott. Om du använder dessa (eller årminstone ett av dem) på rätt sätt kommer du kunna lära liten att somna själv och även somna om själv och då har du gett din bebis en fantastisk gåva! :thumbsup: I tråden finns allt du behöver veta för att få till en lyckad vagnings/buffnings-kommunikation med din bebis och kunna svara betryggande på alla frågor liten ställer! Är det något du inte förstår eller som du upplever inte fungerar så finns vi ju här som bollplank/medvandrare! :D

Vad märkligt förresten att han blir mer täppt av magläget?! Jag tycker tvärtom att snoret har mycket lättare att rinna/nysas ut när näsan pekar neråt! :shock: :lol:

Lycka till och hoppas lillen blir frisk snart! Men verktygen kan du börja använda så fort du vet hur du ska göra! Återkom gärna och berätta hur han tar det :D !

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

:shock: Men vad hände med verktygen?! :idea: De är ju sååå mycket bättre och effektivare än att behöva gå på promenad varje gång liten ska somna!! Och tyst ska det inte alls vara, precis som du har märkt, HUSLJUD som dammsugare, musik eller prat i telefon är ljuvligt för små bebisar som ska komma till ro. Gärna i ett annat rum, dock... :wink:

Kanske uttryckte mig fel...:) Han somnar när vi går ut men det går också bra att söva inomhus...men i vagnen. Behöver inte vagna mycket, ofta inte alls. Det är nätterna som är det största problemet. Vi går ut ofta mest för att få frisk luft och för att jag vill röra på mig, plus att han sover bra då också.


Vad märkligt förresten att han blir mer täppt av magläget?! Jag tycker tvärtom att snoret har mycket lättare att rinna/nysas ut när näsan pekar neråt! :shock: :lol:

Ja, detta tyckte jag också var märkligt. Han kanske blir varmare och det täpper till mer? [/b


Tack för alla supertips! Ska försöka ha lite mer ljudligt hemma på dagtid då han sover. Just nu ligger han i vagnen och sussar...med TVn på hög volym, hehe...

Jag hittade ett schema för tre-månaders här på sidan som jag flyttat fram en timme och tänkte försöka med. Vad tros om detta?

8:00 - 9:30 MAT
9:30 - 10:30 SOVA 1h (eg. 45 min, men med marg.)
10:30 - 12:30 MAT (11:00)
12:30 - 14:30 SOVA 2h
14:30 - 16:30 MAT
16:30 - 17:30 SOVA
17:30 - 20:00 MAT (ev. powernap)
20:00 - 05:00 SOVA
05:00 - 05:20 MAT
05:20 - 08:00 SOVA

Han äter numer 2 nattmål...ett mellan 1 och 3...olika varje natt...och ett runt 4 - 5. Ska arbeta på att få bort det första.

Tack för all hjälp!
MVH
Chislin
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av SaraMilana »

Tremånadersschemat är toppen! :thumbsup: Placera ut måltiderna på ett bra sätt över dagen också, minst 3 h mellan, max 4. Och gärna lunchen så nära inpå långluren som möjligt,

:heart:
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Nu är killen snart 4 månader, otroligt vad tiden går fort! Tyvärr har inget schema fungerat ännu för honom....och jag har verkligen försökt! Till slut gav jag upp och lät honom styra lite mer...för att se vilka tider som kanske passar honom bättre. Det jag ändå har tänkt på är att äta inom en timme och att ha ca. 3 sovpass om dagen, inte mer än 4 h! Har också försökt att lägga honom en bestämd tid varje kväll (20:00).

Nätterna är sådär. Han vaknar ca. vid 2 och vid 5 för mat. Går inte att söva om om han inte får äta. Har försökt ge mer mat på dagen, men det är stopp. Har även börjat lite med smakportioner....sakta och försiktigt, vilket han gillar (speciellt fruktpureer då såklart, men vill inte ge för mycket ännu). Även en mjölkfri gröt för 4 månaders får han smaka på lite... Han vaknar ändå på natten 2 ggr....sedan tidigt på morgonen 6-7. Verkar trött på sin ersättning men äter desto bättre på natten...

Vet inte hur jag ska komma ur denna onda cirkel. Visst, han är ju "bara" 4 månader...men har inte sovit en natt sen han föddes. Buffning och vagning funkar inte....han är hungrig när han vaknar! Kan ju tillägga att han i övrigt är en glad kille, pigg och följer sin kurva fint....Men jag anser att han BORDE kunna sova bättre på natten.

Tips någon hur jag kan få i honom mer mat på dagen? Truga hjälper inte...då skriker han av ilska. Har provat att sitta i ett mörkt rum....vagga honom...lugna honom....och sakta byta ut nappen mot flaskan...men nej, går inte heller.

Vore enormt tacksam för goda råd!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av SaraMilana »

Jag lägger en stor röst på MER MAT! :thumbsup: (Och till mat räknar jag inte sånt där blask som serveras i flaska.. :wink: ) :D

Mata på tills han säger stopp! Var inte rädd att ge honom så mycket som han vill ha om du inte stöter på patrull (typ utslag eller magknip). Båda mina barn ville inte ha mer ersättning vid ca 4 månaders ålder, då åt de bara riktig mat och har mått alldeles utmärkt.

Hur ser tiderna ut?

:heart:
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Jo, jag har som jag skrev börjat med lite smakisar...men märker hur han blir gasig och pruttig så vill inte ge för mycket. Han får också svårare att bajsa märker jag...så tar det lugnt med den biten tills vidare. Annars hade jag gärna gett mer med tanke på hur han inte verkar gilla sin ersättning längre. Eller tror du att magen vänjer sig om man fortsätter, eller bättre att avvakta för att inte orsaka magknip eller förstoppning?

Tider...jaadu. Allt beror på när han vaknar för att äta....sen äter han ca. var tredje...eller tre och en halv timme. Kan bli allt mellan 5-6 mål.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag tror också på mer mat! Ge katrinplommon mot trög mage. Och glöm inte naturligt FETT i maten, det mättar bra (och är livsnödvändigt!). Smör, kokosolja (Kung Markattas är super!), kallpressade oljor från raps, oliv etc. Smörjer tarmarna också! :D

Sen tänker jag: Ska du inte genomföra det klassiska 3-månadersschemat ändå? :wink: Genomför (inte försök! :lol: ) i så fall schemat med självklar attityd och säker hand och utvärdera tidigast efter en vecka. Det tar lite tid att få schemat att sätta sig men din bebis kommer tacka dig, tror jag. Han är för liten för att styra sina egna dagar och nätter, det klarar mamma bättre! :mrgreen:

Kram!

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"