Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen alla fina snälla själar som hjälpt oss otroligt fint vid första barnet!!! Vad hade vi gjort utan er [-o< :!:
Så nu var det dags igen :D
Vi har fått en underbar liten kille som oftast är jätteduktig på att äta och sova och han växer så det knakar :lol:
Nu kommer vi till det vi undrat över... Tror ni övergångsperioden gått över nu och att man vågar spika ett schema?
Han verkar vara lite av en tröttmössa :wink: och klarar oftast inte 2 timmar vaket, så jag har snickrat ett temporärt schema som funkat ganska bra.
Så här ser det ut:
6.30 Mål 1 (matar inom dryga timmen, sen övertrött)
8.00 Sova (1,5-2h)
10.00 Mål 2
11.30 Sova (2.5h)
14.00 Mål 3
16.00 Sova (helst 45 min, men vaknar oftast i 20 min skarven..)
17.00 Mål 4
19.00-19.30 Gonatt (en 5min lur mitt i, innan sista slurken)
Nattmål 2*20 min vid 22,30 & 03,00
Vaknar sedan vid 06-06,30

Vill helst ta bort nåt nattmål, helst vid 03, för han borde klara 8 timmar utan nu, eller hur?!

Kan jag göra på nåt annat sätt för att få till målen bättre? Bättre spridning?
Evigt tacksam för alla tips :idea:
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis till lillebror!!! :heart:

Från två månader är det fritt fram att spika ett schema! :) Jag klistrar in ett exempelschema här som du kan jämföra med. Funkar schemat ni använder nu ska ni inte ändra nåt dock! ;)

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Det nattmålet som brukar vara kvar till sist är det i vargtimmen, runt 4. Jag förstår att du vill ta bort det först ;), men det kan vara svettigt att liksom jobba mot det som är naturligt. Därmed inte sagt att det inte går! Min minsting tyckte att det var helt ok att göra så (jag tog upp och matade i sömnen vid 22 eller 23 och sen sov hon helt plötsligt över nattmålet vid 04 av sig själv) och ingen var gladare än jag. :shock: 8)

:heart:
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Tack så mycket och stort tack för ditt svar :D vi har varit förkylda här hemma nu så vi har avvaktat med att spika.. Synd om de små när lilla näsan är täppt :(
Ska nog införa det schemat du hade så fort liten blir bättre..Ganska likt det vi hade redan så ;-) Visst menar du att det bara är ett nattmål, vid 4 tiden, eller även ett vid 22?
Tack på förhand!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

Det jag menade var att om man ska ha 8 h sammanhängande sömn på natten är det mest naturliga att ha det mellan 20 och 04 i exempelschemat!

Krya på er!

:heart:
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Tack snälla för snabbt svar! Då förstod jag rätt ;-) Tack! Hörs säkert igen...
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen!
Nu vet jag inte vad som händer, men lite taikon härjar... :? Eftersom vi äntligen mår bättre så i förrgår gjorde jag ett försök med ditt schema (fast vår morgon börjar 6.30). Tyckte han åt rätt bra, men kanske kunde trugat lite mer... Jag gav en kvällsslurk 19.00 o la honom 19.30. Somnade direkt i egen säng :-) så det går fint! Men vaknade däremot först vid 23.45 och igen vid 03. Jag tog upp o matade de gångerna...fel? Sen vaknade han igen 5.25, och ville inte somna om direkt utan buffade i 35 min. Somnade en 5 min lur o vaknade 6.10... :roll: och då tröttnade jag o gjorde morgon då...
Hoppas jag inte sabbat nåt nu :-0 Kan det vara mera trugande som behövs? Ibland kanske mer mat går ner men ibland får han nästan kväljningar om jag ligger på för mycket.. jag försöker mata med ena bröstet, rap, påfyllning från samma. Skötning, umgänge en stund o ger från bröst 2 när det närmar sig en timme. Han blir lätt övertrött o klarar oftast inte mer än 1,5 timme vaken, vilket ofta slutar med gråt och att jag går runt o bär honom när jag ammar ;-) . Ska jag försöka mata inom en timme eller fortsätta som jag gjort?
Ska jag buffa bort målet vid 23 tiden(om han ätit bra under dan) eller ha det mer flytande? Vill helst spika nu;-)
Tack snälla ni för er tid och hjälp!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen!
Nu vet jag inte vad som händer, men lite taikon härjar... :? Eftersom vi äntligen mår bättre så i gjorde jag ett försök med ditt schema i förrgår (fast vår morgon börjar 6.30). Tyckte han åt rätt bra, men kanske kunde trugat lite mer... Jag gav en kvällsslurk 19.00 o la honom 19.30. Somnade direkt i egen säng :-) så det går fint! Men vaknade däremot först vid 23.45 och igen vid 03. Jag tog upp o matade de gångerna...fel? Sen vaknade han igen 5.25, och ville inte somna om direkt utan buffade i 35 min. Somnade en 5 min lur o vaknade 6.10... :roll: och då tröttnade jag o gjorde morgon då...
Hoppas jag inte sabbat nåt nu :| Kan det vara mera trugande som behövs? Ibland kanske mer mat går ner men ibland får han nästan kväljningar om jag ligger på för mycket.. jag försöker mata med ena bröstet, rap, påfyllning från samma. Skötning, umgänge en stund o ger från bröst 2 när det närmar sig en timme. Han blir lätt övertrött o klarar oftast inte mer än 1,5 timme vaken, vilket ofta slutar med gråt och att jag går runt o bär honom när jag ammar ;-) . Ska jag försöka mata inom en timme eller fortsätta som jag gjort?
Ska jag buffa bort målet vid 23 tiden(om han ätit bra under dan) eller ha det mer flytande? Vill helst spika nu ;-)
Tack snälla ni för er tid och hjälp!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av mamaA »

Hej!
jag har inte läst hela din tråd men som mamma till en kille som vara en riktig tröttis som bebis så stirra dig inte blind på att han ska orka vara vaken prick 1,5 timme. Kanske bör du lägga in bara 1,15 eller t.o.m. bara 1 timmes vakentid t.ex på morgonen. Det är bara att göra luren efter lite längre så håller man rätt avstånd mellan måltiderna ändå.

Min kille åt jättebra fram till han var 6 veckor sedan fick jag bara i honom precis så han blev tillräckligt mätt innan han tröttnade, inget trugande funkade och det tog en evighet att mata honom för han trilskades så mycket. Det jag vill säga är att jag plockade ändå bort nattmål, med napp och buffning och det var inga problem alls. Jag började med smakportioner strax efter 3 månader vilket var en superhit och sen sov han 12 timmars nätter utan mat innan 4 månader.

Lycka till! Tänk på att det tar ett tag innan bebis fattar galoppen ibland :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej! Nu har det gått några dagar sen jag spikade schemat o det går faktiskt rätt bra tycker jag :-) jag ger en sista kvällsslurk 19.00 o gonatt sen 19.30. Han somnar direkt sen själv i sin säng =D>
Brukar vakna runt 1-2tiden,så då buffar jag en stund. Vaknar ofta vid 3 sen så då får han sitt nattmål på 20 min. Ibland vaknar han vid 5.30-6 tiden men somnar om av sig själv ;-) så vi håller tummarna att han sover över skarven vid 1 tiden så är jag nöjd :D
Tack för all fin hjälp o stöd!
Trevlig helg på er alla♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D>
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hjääälp snälla!
Det har ju gått sååå bra, hela tiden egentligen, förutom några små snedsteg en dryg vecka sen.. Inatt dock, gick det allt annat än bra :( Allt gick enl schemat under dan, förutom att han sov 45 + en 5 min lur istället för 90 min på em, men tänkte att han närmar ju sig 3 månader nu så kanske kan kortas ner till 45?
När han fick kvällslurken vid 19 så åt han bra, men var lite kinkig att somna in, så somnade först närmare 20.00.
Han vaknade vid 22.45 första gången. Då buffade jag o han somnade snart. Sen var cirkusen igång...vaknade igen 23.30, 00.15, 00.50, 01.30, 02,10 och igen vid 02.30. Då lessnade jag och ammade honom :cry: . Sen sov han iaf till 05.45, men somnade om och sov sen till 06.20.
Vad är det som händer?? Hur kan det bli så här tokigt? Jag har buffat varje gång han vaknat, eftersom han låtit ledsen och haft svårt att komma till ro..Har jag gjort fel nånstans? Är det optimalt med 3,5 timme mellan målen och ska jag mata inom en timme nu?
SNÄLLA, hoppas nån snäll själ därute har tid att hjälpa oss så snart som möjligt, idag har han ju självklart varit supertrött och inte lik sig, älsklingen som i vanliga fall är såå glad och go!
Vet inte om det är nåt som går över med buffning mm, eller om jag kan göra nåt annorlunda :idea:

Tusen tack för er tid :heart: !!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

En gång är ingen gång. ;) Hur gick nästa natt?

Jag tycker att det luktar övertrötthet jag. Både eftersom att han hade svårt att somna och sen skarvade friskt! Jag bjussade på en 20-minuterslur där på kvällskvisten ganska länge just för att undvika det.

3,5-4 h mellan starten på varje mål, helt riktigt! Och mata inom en timme.

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

Och just det, om sista luren strular brukar jag lägga för natten en halvtimme tidigare!
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej och tack för ditt lugnande svar!
Kanske oroade mig i onödan men får liksom panik när det blir sådär helt plötsligt :? Natten efter och inatt gick bättre.. vaknade några gånger men inte lika ofta.
Så du tror det är övertröttheten? Hoppas det ;-) Då är det väl för tidigt att minska 90 till 45 då... Tycker du att man ska fortsätta med 90 min o även en 20 min lur på kvällen? Och med att lägga för natten 30 min tidigare, menade du då oxå skippa kvällsslurken eller truga lite till innan läggningen?
Tack igen snälla du för ditt svar, det är såå skönt att ha nån därute med stöd och feedback!
Kram till dig!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

Både 90 och 20 kanske blir för mycket, men om sista luren bara blir 45 skulle jag ge en extra lur på 20 och/eller lägga tidigare för natten. Om jag gör natt tidigare tidigarelägger jag också kvällslurken lite.

Svårt att säga exakt hur man ska tänka. Men målet är ju att lägga en precis lagom trött person för natten. Och så får man portionera ut lagom med sömn innan dess.

Kram!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"