Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Nu är lillasyster här :D
På tisdag redan 6 veckor gammal.
Men även fast hon är rejäl och äter bra känns hon ganska liten, sover gör hon max 3-4h i sträck utan mat på natten och det är svårt att få henne att vara vaken på dagen. Men en hel del ligger i att hon är rejält förkyld sedan 2 veckor tillbaka. Det hostas och snoras + en ögoninfektion. Puh! kämpigt är det men kanske att det börjat vända. Vi siktar på att saker och ting börjar falla på plats runt 2 månader.
Lillasyster brukar somna runt 22 och vi äter frukost runt 7. Nattmålen kan bli lite när som ibland extra kvällsmat vid 23, ibland vid 02 ibland 03. Mellan 24 och 02.00 är ingen bra tid för liten att vakna hon är svår att somna om hon bökar stökar och håller igång oavsett om hon har ätit eller ej. Eftersom hon är så snorig nu används inte napp längre men lilla damen suger på sina händer och fingrar så gott hon kan. På kvällen innan natten ges en rejäl extra slurk på flaska.

Schemat som innehåller en hel del marginal halvtimmar ser ut som följer.

frukost 7-8.30
sova 8.30-11.00
lunch 11-12.30 (ofta jätte trött)
sova 12.30-15.00
mellanmål 15-17
sova 17-19
middag 19-20
extra sova (ca 20 min)
extra mat 20.30-22
sova natt (oftast 2 nattmål)

Det bästa är om hon kan sova över tiden 24-02 men innan hon är frisk är det svårt att hantera. Synpunkter och lite idéer och bollplank tas tacksamt emot på vår resa mot en god nattsömn.
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

2 nätter till har gått och lillasyster blir friskare och friskare men hostar och snorar en del fortfarande.
Börjar själv blir trött på sömnbrist men försöker att intala mig själv att ha lite tålamod, att saker och ting snart börjar falla på plats.

Det positiva lillasyster sov 5h i sträck inatt (rekord).
Det negativa hon sover som en sten på fm och framförallt när det är dags att äta "lunch", är svår att väcka och har tendenser att göra natt till dag och dag till natt. Har provat att ge flaskan och truga för att iaf få i henne mat, när jag ammar henne somnar hon bara om och om igen, vaknar inte av något och är rejält missnöjd om hon skulle slå upp sina små blåa ögon.
Problemet med att det sovs och äts lite på förmiddagen är att det känns som om hon äter ikapp på kvällen och natten.
Igår ammade jag ett SM mål 17.30-18.30, hon åt 150 ml ersättning 20-21, ytterligare amning samt en halv flaska fram till 00 då hon äntligen kom till ro. Sedan åt hon vi 05 och kom inte till ro igen förrän runt 06.30.
7.15 var det dags för frukost. (Gäsp!)

Frågan är ska jag ha is i magen och lite mer tålamod och jazza med henne i två veckor till då hon blir 2 månader eller ska jag börja ändra schemat och styra in på tidigare läggning eller något annan justering för att få till mer vakentid på fm. Hon är alltid piggast och gladast på kvällen (och natten…eller övertrött, jag vet inte riktigt hon stökar och bökar rejält iaf)

Fler frågor…

Börjar det någon ökningsperiod runt 6 veckor?

Använder Dr Browns flaska, någon som använt den och när bytte ni napp?
(napp 2 rekommenderas från 3 månader). Tycker det tar så lång tid för henne att äta från flaskan.

Nu ska vi fortsätta ösa på med mat under dagen och hoppas på en bra natt!! :)
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej, Grattis till lillasyster och välkommen hit!!

Roligt att vi får följa dig på resan och förlåt att du fått vänta på svar.

Det du beskriver om lillasysters dygnsrytm verkar vara väldigt typiskt såna här små bebisar. Är gärna uppe och snuttar på kvällen/natten och vänder på dygnet litegrann :roll: . Bra att du försöker ha tålamod för det är väldigt svajigt i början, oavsett hur påläst man är och hur mycket man vill! Men jag lovar att din säkra ledning kommer att ge resultat! :D
mmmm skrev:Hon är alltid piggast och gladast på kvällen (och natten…eller övertrött, jag vet inte riktigt hon stökar och bökar rejält iaf)
Det jag märkte med min tröttis till son var att han lätt blev övertrött och gärna utan att det märktes. Så verkar det vara för många andra också. På kvällarna är ju en "superpigg" bebis oftast egentligen övertrött. :shock: Så det var först när vi började strunta i rekommenderade sovtider och helt enkelt la för natten redan kl. 18 ( :!: ) som det blev lite fason på sovandet. Sömn föder sömn! Sen vet jag inte om det var för att han var äldre då också men ändå! Så om du väcker för mat vid 20.30 skulle jag testa att INTE göra det och se om hon möjligen vill sova natt redan då? Min son sov sitt längsta pass 18-01 i början.

Flaskor vet jag inget om så där får någon annan tipsa! Dr Brown verkar ju iaf vara en populär sort här på forumet så det är säkert kanon. Ökningsperioder tror jag personligen kommer lite olika för olika bebisar...och ammar du lite också är det ju bäst för produktionen att låta henne suga så länge hon vill. Glöm inte heller att DRICKA VATTEN, typ två glas efter varje amning minst!

Sömnbrist är inte kul men snaaaart kommer nätterna att vara bättre, det törs jag lova! Håll ut och försök njuta ordentligt av mini-bebis-tiden, trots tröttheten!!

Kram och lycka till!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tack för svar :D :!:
Min trötta hjärna tänker dåligt, men att läsa trådar och få bolla tankar gör att den fungerar lite bättre.
Slutsatsen har blivit att det behövs mer mat (borde veta detta nu…)
Har försökt att truga och amma men liten somnar hela tiden (så bort med tankarna att helamma och fram med flaskan). Om jag först ammar och sedan ger flaska och sedan ammar så orkar hon äta mycket bättre, blivit gladare och piggare :)

Första natten stökade och bökade och åt hon fram till 01.00 men sedan sov hon faktiskt 5 1/2 h i sträck (rekord)

Inatt slocknade hon för natten 20.30 sov och åt två nattmål 01 och 04. För första gången åt hon i ca 20 min och sov sedan, så skönt. Små snigelsteg åt rätt håll just nu.

Bytte till napp 2 på dr Browns och tycker det fungerar bra, ibland kommer det lite mycket (men inte mer än när jag ammar).

Kommer försöka att lägga tidigare allteftersom så småningom siktar vi på 19.00

Nu dags för en liten middagslur för egen del.

:heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Superfint jobbat!! =D> Små steg i taget, Rom byggdes inte på en dag.

:heart:
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tack!!! Vi kämpar på. Men tålamodet är inte min starka sida (däremot envis…) :D

Känner mig så trött och sliten just nu. Barnen har varit hemma från förskolan i snart 3 veckor (går magsjuka där…) och att få ihop dagarna med en nyfödd, 2.5 åring och 4.5 åring, är rätt energikrävande ibland. :wink:

Två nätter till har gått.
Första natten var det så tyst och lugnt sov till 04.00, woaw tänkte jag äntligen, men tji fick jag hon hade hållt igång från 21-23.30 och ätit 2 extra flaskor med maken :lol:

Nästa natt somnade 20.30 och åt 2 nattmål 02.00 och 04.00. Vaknar sedan två gånger per timme fram till frukost. Misstänker att snoret stör en del efter en hel natt.

Idag har hon äntligen varit lite piggare och orkat äta i mer vaket tillstånd. Men resultatet av en rejäl nattsömn och piggare tjej är att hon vaknar hela tiden under sovpassen på dagen. Tystnar oftast direkt när jag drar i vagnen, lugnar sig på ca 10 sekunder och sedan går jag ut. Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, får väl avvakta och se om det fortsätter... :?

Kram och tack för uppmuntran :heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!! :D

Skarvarna i sovpassen kan vara bökiga, men det löser sig alltid till slut!! Hav hopp! :D Det finns en superbra checklista mot skarvar, kolla bland favoriterna. (När ska jag lära mig hur man länkar?? :roll: )

Härligt att hon är friskare nu, mata på så mycket det går så hon får äta ikapp! :lol:
mmmm skrev: Första natten var det så tyst och lugnt sov till 04.00, woaw tänkte jag äntligen, men tji fick jag hon hade hållt igång från 21-23.30 och ätit 2 extra flaskor med maken :lol:
:roll: :lol: :roll:

Envishet och Attityd är fantastiskt att ha, men glöm inte heller att skruttan är väldigt liten fortfarande, försök njuta under resans gång. Snart är ni där och tiden går bara alltför fort ibland!! :wink:

När du vagnar, somnar hon inte om då utan börjar fråga igen? Hur ser dagarna ut nu?

Hoppas magsjukan försvinner snart så du får andas lite!

Kram och fortsätt kämpa!! :thumbsup:

:heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tack!! :heart:
Vad skulle jag göra utan detta forum och alla kloka tankar och tack för att ni tar er tid att svara.

När tröttheten har tagit kommandot är det lätt att glömma att hon är liten precis som du skriver och att det snart kommer sovas hela långa natten :wink:

5 nätter har gått, först 3 stycken med ett nattmål (fast en hel del extra mat på kvällskvisten)
1 natt med tre korta nattmål, 1 natt med två nattmål och så i natt 6h sömn och ett nattmål, och hon somnade 20.00 utan någon extra extra mat.
Däremot är timmarna från nattmålet till frukost ibland lite små stökiga, hon vaknar men somnar lätt med lite skak i vagnen (lite snor och hosta stör fortfarande). Imorse ville hon ha frukost 5.30 men fuskade med nappen så vi gick upp 06.00.
den där nappen, har egentligen tagit bort den… men används i nödlägen… :roll:

Summan av det hela är att vi verkar hittat en skön rytm.
Fortfarande en del skarvar på dagen, men somnat om några gånger själv. Hon letar efter något att suga på hand, snuttefilt, tumme, men har inte riktigt fått in tekniken och blir arg när hon inte hittar rätt. Hoppas att hon kommer på något bra för jag vill helst slippa återinföra nappen, eller :!: :?:

Schemat ser ut som följer (det ges generöst med marginalhalvtimmar med extra sömn eftersom hon sällan orkar hela vaken hela vakentiden.)

Frukost 6.30
Sova 8-10
Lunch 10-12
Sova 12-14
mellanmål 14-15.30
Sova 15.30-17
Middag 17-19
extra sova/vila 20 min i babysitter
extra mat 19.20-20.00
sova natt (1-2 nattmål)

Synpunkter på schemat?
Tänkte börja hålla tiderna mer och mer när hon blir två månader nästa vecka och vi ställt om klockan nästa helg.

Tack och godnatt!!! :D
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Jag tycker att det ser jättebra ut! Både schemat och inställningen! :wink: =D>

Båda mina barn hittade tummen vid tre månader ungefär. Om nappen är borta eller inte avgör du, men jag tycker inte att det är så snällt att vela fram och tillbaka.

:heart:
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Några nätter till har gått och vi är tillbaka med två nattmål :roll:
Och en ny förkylning :x

Men lillasyster somnar i tid på kvällen utan uppvak och inatt sov hon rätt gott på småtimmarna också (vilket är väldigt ovanligt). Hoppas att nattmålet vid 01-02tiden faller bort av sig själv men avvaktar tills hon är friskare igen.
Imorgon blir hon två månader.

Schemat fungerar hyfsat (väcker samma tider) men att hålla sig vaken är svårt marginalhalvtimmar används, men ibland blir det mer än så....

Hon somnar oftast på egen hand somnar om själv någon enstaka gång men annars funkar vagning bäst, buffa har vi inte riktigt fått till än. Behöver nog öva lite eftersom hon snart växt ur sin vagn :?

Och nappen ska inte användas mer nu är det bestämt. :wink:

Nu har hon däckat 45 min före sovpass 2...

:heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Lillasyster

Inlägg av Dumlekolan »

Vad du jobbar på fint, du har verkligen mål i sikte. Även om man vet att det kommer lätta, så är det tufft när man är mitt uppe i det, oavsett vad det handlar om. Det är som sagt, svajigt i början, innan man lär känna varann klokt o innan man vet alla ggr vad lille pyret vill. Inte säkert att han/hon själv vet alla ggr!



När energin tryter då brukar iaf jag gå ut, andas frisk luft, få sol och hitta lite inre kraft o styrka. Det hjälper mej! 8) och att få till träning, promenader själv, en fika på egen hand. Lite egentid!

Varm kram från solig ö! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tack!! :heart:
Det värmde i hjärtat. Att få så fin uppmuntran ger massor av energi :lol:
Och idag strålar solen skönt 8)

Kram
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tiden går och nu är lillasyster dryga 2 månader. När det gäller mat och sömn har det dock känts som att tiden står stilla. Hon ligger kvar på två nattmål runt 01 och 04 samt skarvar en hel del på dagen och orkar inte sin vakentid.
Men så igår hände äntligen något som ger hopp :)

Hon somnade om själv flera gånger :mrgreen: och jag kunde höra hur hon snaskade på tummen/handen.

Och på natten sov hon rekordet 6.5 h utan varken uppvak eller mat.
Men det blev forftfarande 2 nattmål. Hon var hungrig vid 05.00. Är lite svårt att hantera hunger så nära inpå frukost (6.30). Imorse blev det frukost 07.00 istället. Ibland är hon inte så hungrig vid frukost eftersom nattmålet kommer för tätt inpå.

Får se vad denna natten bjuder på (har stökat en del på kvällen och inte riktigt kommit till ro än….)

Ser fram emot första natten med ett nattmål om en vecka kanske…. :?
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Härligt!!! =D> =D> \:D/ Mina barn hittade tummen kring tre månaders ålder och det gjorde jättestor skillnad för sömnen, eller i alla fall för insomning och omsomning.

Många ställer klockan på fyra (eller vad som nu är lagom) för att inte sista nattmålet ska komma för nära morgonen.

:heart:
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

1/2 steg fram och så ett steg tillbaka.

Lillasyster fortsätter att med glädje äta två nattmål. Klarar sig utan mat från 20 till ca 02.30 (6 1/2h). Hon äter på 20 min och somnar mätt och nöjd. Men sen är hon såååå hungrig igen 1 1/2-2 h senare igen alltså mellan 04.00-05.30. Sedan blir frukosten lidande.
Men jag kan inte få henne att somna om utan mat. :?

Hennes bröder hade båda kvällstrassel. Men den här lilla damen är mer stökig på småtimmarna och vaknar gärna av och till några gånger efter nattmål två fram till frukost 06.30. (Det är kolsvart i rummet)

Sedan kanske det beror på för mycket sömn dagtid. Är fortfarande ett mysterium hur jag ska lyckas hålla henne vaken mer en 1.5h. Hon slocknar som en sten. Och jag tycker att det blir mer skarvar om hon blir övertrött.
Skulle uppskatta att hon sover 6-7h på dagen och 10h på natten alltså 16-17h per dygn.

Längtar efter ännu mer sömn och ett nattmål, men vet inte riktigt vad som bör justeras eller om det bara är att vänta lite till och ha tålamod.
Pojkarna klarade sig på ett nattmål vid samma ålder (om jag minns rätt).
Snart är hon 2.5 månad.

:heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"