Tvillingar standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tajnytoon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 31 okt 2011, 21:18

Tvillingar standardmodellen

Inlägg av tajnytoon »

Hej ! Har en son på 2,5 år som vi kurade som fyra månaders... Gick toppen, ! Har nu fått tillökning i form av två underbara tvillingflickor, de fyller sju veckor på fredag. Här hemma är sömnbristen total och funderar på om man kan försöka sig på ett schema för att få lite rutin o sömn. Tjejerna sover ganska ok på dagen och troligen för mycket då de är svåra att hålla vakna, nätterna vaknar de varannan timme och ätit från läggning ca 19-20 fram till vi går upp 7.00. Någon gång under natten har jag kunnat ge dem napp istället för mat. De äter enbart ersättning.

Några frågor om standardmodellen när man inte kört den från start... När de är två månader kan man direkt då lägga in natt 20.00 och nattmål 04.00 eller bör jag ha fler nattmål?

Tjejerna har sovit i spjälsäng på nätterna från start i samma rum, alltså kan jag inte vagna dem nattetid... Är det dumt? Kan jag använda buffning istället i sängen om de vaknar? Eller vilka verktyg är bäst? Ska tillägga att jag vid 3 tiden är så trött att jag oftast lyft över dem i min säng i hopp om mer sömn...

Fler frågor lär dyka upp under resans gång

Tacksam för svar :D
Oliver 2011-05-30 Startade kuren den 25 Oktober
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Tvillingar standardmodellen

Inlägg av lgh140 »

Välkommen och grattis till ögonstenarna!

Nu är jag precis påväg i säng men tills vidare: har du sett denna http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790 ? Jag skulle börja med att styra upp mattiderna med ca 3,5-4 h mellanrum och mat enligt standardmodellen och sedan låtit vakentiden avgöra sömnpassen. Sen kan du styra upp mer när du börjar få koll på tjejernas rytm :)

Buffa går fint men vagna är överlägset i mitt tycke, särskilt när man har två. Vi köpte två begagnade liggvagnar att ha inne och på altanen.

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"