Skelögd liten tjej

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Skelögd liten tjej

Inlägg av Sigyn »

Hej!

Jag har en dotter som nu är 10,5 månader gammal och är skelögd. Jag har inte varit så insatt i detta med hjärnans utveckling men ändå prioriterat att hon ska ligga mkt på mage på golvet. Hon har aldrig ålat men började krypa vid 7 mån och kryper som en raket nu ;)
Ibland blir det väl bara såhär men undrar ändå om det finns någonting som jag kan göra för henne? Känns så synd att hon ar nedsatt syn nr båda ögonen är fullt fungerande (som konstaterats av läkare). Här ni några tips?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Skelögd liten tjej

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du läst Heges blogg? Hon skriver så fint och tydligt om hur just ögats koordination och samsyn utvecklas vid just ålning. Kan du inte försöka "backa bandet" och få henne att åla igen? Bort med mattor, bort med strumpor, ner på golvet med hela familjen och ÅLA! Skapa hinder som är för låga för att "Krypa" under.
Ju äldre hon blir desto längre (både i tid och kilometer) måste hon åla för att ta igen det hon missat som bebis. Så att kämpa med ålning varje dag säg 5min 10ggr i säkert något år eller två om du orkar skulle kunna göra lite underverk om du har tur! Prova är mitt råd! Du har liksom inget att förlora i alla fall. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "