Någon vetenskaplig stöd för vargtimmen?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Just a mother
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 11:05

Någon vetenskaplig stöd för vargtimmen?

Inlägg av Just a mother »

Hej finns det någon vetenskaplig stöd för vargtimme? Vad kom begreppet ifrån? Är det inte så att modersmjölken är som fetast i gryningstiden och babyn är som mest hungrig? Är det inte logiskt att ge mjölk just under den tiden?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Någon vetenskaplig stöd för vargtimmen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Jag personligen har inte sett någon "vetenskaplig rapport" eller forkning kring exakta vargtimmen.
Men, har man någonsin varit på sömnutredning, haft sömnproblem eller på annat sätt tagit reda på sömnen så vet man ju att vakna mellan typ 3.30-5.00 är vanligt och att då ha svårt och somna om är inte heller det ovanligt. Varför skulle små barn vara annorlunda?

Jag har haft sömnproblem stora delar av mitt vuxna liv och alla läkare har kallat det för "vargtimmen" det är en vedertagen term och mycket vanligt att många vaknar denna tiden och har svårt att somna om.

Vad har du för forskning, vetenskapligt stöd för att mjölken skulle vara fetare kl. 04 än kl. 07?

Sen vad det gäller Anna och hennes teorier så stämmer det och andra sidan mycket bra överens. Hon skriver tydligt i Barnaboken att det sista nattmålet vid typ 04 är det sista som försvinner, för de flesta någon gång vid 4-6 mån. Så jag ser inga konstigheter med just detta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"