18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Ja, det låter inte som någon bra natt, för någon av er. Men bakslag kommer (läs i SHN-boken) och betyder inte att kuren misslyckas.

Ramsan tar inte nämnvärt säger du och där har vi ju problemet. Ramsan kräver mer av föräldrarna än till exempel buff och solfjäder eftersom det är svårare att "fejka" attityden med rösten när det svajar. Tänk själv på hur mycket rösten påverkar hur du tolkar vad andra egentligen menar. Samma mening uttalad av en nervös och osäker person jämfört med en person som tror på sitt budskap och vill dela med sig av detta tolkas antagligen inte på samma sätt av dig. Rösten är ofta en spegel av hur man känner sig, det är svårt att verkligen övertyga om man innerst inne är osäker. (Tur att man kan öva - tänk teater!)

Jag kommer inte att kunna koppla upp mig på hela dagen och kvällen, så här kommer mina tankar om hur du kan tänka inför inatt.

:idea: Föreställ dig att du faktiskt inte KAN gå in i hans sovrum. Du sitter i rullstol och en tröskel hindrar att du kommer in - vad gör du? Eftersom du vet att han har precis allt han behöver för att sova så lugnar du honom med de "verktyg" du har till ditt förfogande: rösten.

:idea: Håll någonting, tex ett mjukdjur, i din famn när du ramsar och låtsas att det är sonen - förstärk din omfamning med rösten.

:arrow: Ramsan blir en snuttefilt för barnet när den sägs med övertygelse. Orden i sig kommer man inte långt med.

Läste du kapitlet Säkerheten igår? Och Safarin?

Peppa upp dig ordentligt och ha ordentligt kul med sonen i eftermiddag/kväll. Slarva inte med skrattet till go'nattet [-X :lol:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

God morgon och tack för peppning!!

Försökte peppa mig själv och min ngt kritiska man igårkväll. Vi läste på om ramsan, kollade Annas "ramsvideo" och läste om Safarin.

Första uppvaket kom vid kl 00,11. Då ramsade jag medan jag vaggade en kudde i famnen :wink: Det var inget hysteriskt skrik som natten innan så jag kände mig lugn och kunde avvakta mer. Vi kombinerade ramsan (som jag fortfarande inte tycker han reagerar på så mkt trots påläsning och peppning) med lite husljud och han somnade på 20 min! Sov till 5,40! Då låg han och pratade en lååång stund och jag vet faktiskt inte om han somnade om alls på morgonen men han var tyst sista kvarten innan innan väckning.

Helt okej natt alltså :)
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Helt okej natt alltså :)
:D =D> :D Härligt!

Nu måste jag fråga rakt ut om du har SHN-boken? För om det är så att du inte har det så tänker jag ändå insistera lite till på att du läser om Säkerheten , det är i mitt tycke den allra viktigaste delen i boken, och alltså i kuren.

Så, inga ursäkter :^o :lol: : här kommer en länk till en krönika om just detta.

:arrow: LÄS. :!: :wink:

Säkerhet är trygghet

Och när du ändå sitter vid skärmen, läs gärna denna också:

Synd om lilla barnet?

God natt!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Oj vad barsk jag "lät" :shock: , det var inte meningen. :oops:

Jobba vidare precis som förra natten, ni är precis på rätt väg. :thumbsup:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

Hej igen,

Tack för tips på läsning och tack för att du tar dig tid!
Jag har läst både BB och SHN flera ggr men har den inte hemma utan har lånat på biblioteket i flera omgångar (mer miljövänligt och ekonomiskt :wink: )
Vet att det är dags att låna hem och repetera men pga. en operation har jag inte kunnat vara lika rörlig som vanligt (jag vet, bortförklaringar, men en ganska bra sådan eller hur :wink: ). Jag har i alla fall läst på allt jag kunnat på som finns på nätet, tex. safarin :)
Nu har jag även skrivit ut texten i dina två länkar så både jag och mannen kan läsa på lite till.

Nu till natten som gick:
21,00-21,15 Vaknade, skrek mkt men somnade om ganska fort efter ramsa och husljud.
22-22,30 Vaknade, skrek mkt men somnade efter ramsa och husljud.
00:07 Vaknade, skrek. Gav alvedon, sov till 5,40.
6:00 den "förbjudna" dammsugare åkte på eftersom storebror också vaknade och hade kissat ner sig. Det gjorde att det blev hög ljudnivå utanför lillebrors rum och för att undvika att han skulle tro att vi andra gjort morgon utan honom satte vi på dammsugaren för att han inte skulle höra oss.

Ramsan tar forfarande inte utan det är husljuden som gör att han somnar om. Jag är lite fundersam över det här med alvedon.... Hur kan det komma sig att han sover bättre med alvedon? Har han ont? Detta är egentligen frågor som snurrar i mitt huvud och inget du behöver svara på men som du säkert förstår, dessa funderingar gör ju att jag känner mig osäker på hur vi ska gå vidare.

Jag undrar också hur jag ska göra tidiga mornar om han blir ledsen? Jag har satt upp ytterligare mörkläggning för fönstrena och tejpat alla glipor samt spikat upp ett skydd utanför dörren så att ljus därifrån inte ska sippra in. Om han bara ligger och pratar så får han väl göra det tills vi ska gå upp. Men det är värre om han skriker och väcker storebror.

Ska man låta honom skrika ändå? Ska vi använda dammsugaren om han blir ledsen men inte om han bara pratar? Ska vi använda Mozart?

Önskar dig en riktigt fin helg!
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Tack för tips på läsning och tack för att du tar dig tid!
My pleasure. :D
Nattisen1 skrev:Jag har läst både BB och SHN flera ggr men har den inte hemma utan har lånat på biblioteket i flera omgångar (mer miljövänligt och ekonomiskt :wink: )
Vet att det är dags att låna hem och repetera men pga. en operation har jag inte kunnat vara lika rörlig som vanligt (jag vet, bortförklaringar, men en ganska bra sådan eller hur :wink: ). Jag har i alla fall läst på allt jag kunnat på som finns på nätet, tex. safarin :)
Nu har jag även skrivit ut texten i dina två länkar så både jag och mannen kan läsa på lite till.
Bra att du är påläst och bra att du tänker låna dem igen! Jag tycker att man läser annorlunda när man läser om, särskilt sant för Barnaboken. Den spänner ju över så mycket och det är lätt hänt att man läser om stadier och annat långt innan man är där. Sen när man läser igen, när man är där, eller efter att ha varit där, så ramlar helt andra poletter ner. :roll: :lol:
:arrow: Så läs, läs, läs är mitt råd. :thumbsup:

Jag har för mig att i alla fall SHN, kanske även BB, numera finns som e-bok, det kanske kan vara ett alternativ för dig.
Nattisen1 skrev:Ramsan tar forfarande inte utan det är husljuden som gör att han somnar om. Jag är lite fundersam över det här med alvedon.... Hur kan det komma sig att han sover bättre med alvedon? Har han ont? Detta är egentligen frågor som snurrar i mitt huvud och inget du behöver svara på men som du säkert förstår, dessa funderingar gör ju att jag känner mig osäker på hur vi ska gå vidare.
Nu ska jag vara lite verkligt barsk, men i all välmening. Som jag tolkar er situation så har ramsan aldrig blivit det huvudsakliga verktyget. Ni vet med, längst in i bakhuvudet, att ni har dammsugaren och alvedonet att ta till, så "funkar" inte ramsan så har ni ändå en väg ut (och ärligt talat är det ju mindre tröttsamt att slå på dammsugaren eller att ge alvedon än att stå och ramsa i trekvart mitt i natten när allt man vill är att krypa ner i sängen och njuta av sin sömn).

Barns förmåga att läsa av oss föräldrar är milsvida störra än vi tror. Kanske har du läst något av Jesper Juul och hans teorier om barns spegelvända reaktioner? Går man på den linjen kan nästan allt som sker i relationen barn-förälder förklaras av just hur vi barn och föräldrar reagerar i samspel med varandra. Och det mesta sker utanför de ord som uttalas, det är i själva verket en mycket liten del av den kommunikation som sker, vare sig vi vill eller inte. Så det är helt enkelt bra mycket effektivare att vara i samklang med sig själv, alltså att säga det man faktiskt menar innerst inne. Alltså inte:

:!: Orden: God natt, god natt, sov så gott
:!: Hjärnan: Hoppas han somnar nu någon gång så jag får gå och sova, är ju såååå trött
:!: Hjärtat: Men lilla gubben min, har han ont? Skulle han inte behöva lite alvedon?

:arrow: Inte bara dubbla men trippla budskap för er trötta lille kille att ta in och förhålla sig till. :shock: Inte lätt. :|
Nattisen1 skrev:Hur kan det komma sig att han sover bättre med alvedon?
Jag sätter en slant på att när du ger Alvedon så "vet du med dig" att han nu kommer att somna. Du förmedlar alltså det Lugn (se kapitlet Lugnet i SHN-boken) han behöver för att kunna somna. Även om Alvedon inte är ett sövande preparat, kan det av vissa upplevas lugnande och sövande. Som förälder tycker jag att man ska vara restriktiv med Alvedon, även om det i många fall banaliseras av både sjukvårdspersonal och människor i ens omgivning. Jag googlade lite på detta nyss och hittade detta utdrag som jag tycker är vettigt:

"En läkare sa till mig något tänkvärt, åtminstone tyckte jag det. Han sa att mellan medicin och gift kan man sätta ett likamedtecken. Jag såg nog lite frågande ut och han förklarade det då för mig som följande ”en medicin är ett medel, eller kalla det gift, uppbyggt på kemikalier (oftast) som vi inte har i vår kropp, detta starkt nog att ta död på ett symptom. När det är gjort det ska det ut, och då genom njurar, lever…”. För varje gång man tar en medicin, en alvedon, så påverkas levern, och för varje gång – om än lite, lite, lite – försämras effekten av läkemedlet. Små bebisar och små barns organ – och våra med för den delen – vill vi väl ändå hålla oss och våra barn så rena från kemikalier som vi bara kan? Dessutom vill vi väl ha den absolut bästa möjliga effekten av läkemedlet när det väl verkligen behövs?"

Men åter till SHN, som ju inte är obligatorisk på något vis. Ber man om råd på Annas forum så får man ju svar i Annas anda, alltså, av personer som själva blivit hjälpta av hennes råd. Jag har dock aldrig kurat, däremot sm:at friskt, men jag har lusläst SHN-boken och verkligen tagit till mig grundstenarna (mycket bra för mycket annat, inte bara om sömnen :wink: ). Jag tror att det går att förbättra sömnen på andra sätt än att buffa och ramsa, så länge man gör det med den berömda attityden i ryggen.

Eller som den dåvarande forumordföranden uttryckte det:

:idea: Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ”är du kär i mig ännu Klas-Göran” och hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut :shock: - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv :D ! Absolutamente :!:

(Läs gärna hela tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252)

Jag tycker att du/ni ska fundera på hur ni vill göra. Ska ni kura, eller använda kurverktygen, så bör ni göra det fullt ut. Något annat vore inte schysst mot er son. Kommer ni fram till att ni inte är bekväma med ramsan så får ni fundera ut alternativ. Hittills har ju dammsugaren/husljud varit era främsta allierade och det behöver ju inte vara fel så länge ni inte upplever det som ett problem. (Fast jag skulle nog föredra Mozart där på småtimmarna :roll: :lol: ).

:arrow: Fundera några varv och bestäm er sedan för en plan. Och sen håller ni er till den. 8) :thumbsup:

Trevlig helg till er med! :heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

Orden: God natt, god natt, sov så gott
Hjärnan: Hoppas han somnar nu någon gång så jag får gå och sova, är ju såååå trött
Hjärtat: Men lilla gubben min, har han ont? Skulle han inte behöva lite alvedon?
Så är det ju verkligen! Vissa nätter mer än andra. Och jag vet inte hur jag ska komma ifrån det (läsa, läsa, läsa och peppa men det räcker inte, inte just nu i alla fall). Det blir ännu svårare att känna sig säker när han varit dålig tidigare (av mjölken) så man vill ju verkligen utesluta allt innan man går in i ett "kurande". Min man har dock inga sådana tvivel - han tycker inte synd om lillebror och han tror inte att han har ont någonstans. Men det blir ingen skillnad i hans ramsa jämfört med min. Jag kan inte heller märka ngn skillnad dom nätterna jag verkligen känner mig peppad jämfört med dom nätterna jag anar att ngt kanske är fel (jag försöker då ändå, så klart, spela teater så gott jag går och leverera en bra ramsa).

Därför är det, som du skriver, lättare att ta till husljud. Dom kan man ju fejka på ett annat sätt och man behöver inte "anstränga" sig lika mkt (vilket är lättare när man blir väckt och redan har sömnbrist). Och husljud är ju faktiskt en del av verktygslådan. Tror du vi kan få samma effekt av husljud som av ramsan (dvs. att han lära sig somna själv och till slut kommer att somna själv utan vår hjälp/husljud)? Vi har ju kört med dammsugare tidigare men då blev han ju beroende av det ljudet och det vill vi ju inte.
Jag sätter en slant på att när du ger Alvedon så "vet du med dig" att han nu kommer att somna
Det ligger säkert något i detta och jag förstå att våran attityd då kan påverka att han somnar lugnt och skönt! Men varför vaknar han inte efter ett tag igen när vi gett det? Andra gånger när vi lyckats förmedla trygghet genom ramsan eller dammsugaren så att han somnar gott så vaknar han ju ändå upp igen efter ett par timmar. Det gör han inte med alvedonen... Men jag håller med, alvedon är absolut inte en lösning! Men det sätter griller i huvudet på mig.

Idag har jag inte lyckats vara så positiv men det kommer nog snart bra dagar då jag orkar peppa mig själv igen!
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

En till fundering. Jag vet att man inte ska gå inte till det skrikande barnet men är det helt fel att gå in och snabbt lägga till rätta och därefter börja ramsa? Då ser jag att inget är fel (han har inte kräkts ner hela sängen, sängen står fortfarande på alla fyra ben och snutten ligger där den ska) och kan ramsa lugnt och säkert utanför sen.

Jag vet att man inte ska gå in för då lär man barnet att man kommer så fort det skriker och att man lär barnet att det är farligt i sängen (annars hade ju inte mamma kommit till undsättning). Men jag vet att jag hade känt mig tryggare om jag såg att allt var bra. Kan ju tillägga att det har hänt att vi inte gått in till honom utan ramsat utanför och sen gått in ändå efter en längre stund (eftersom det var hysteriskt) och då hade han kräkts ner hela sängen. Nu har jag svårt att släppa den tanken: "tänk om det hänt ngt?"
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Det ligger säkert något i detta och jag förstå att våran attityd då kan påverka att han somnar lugnt och skönt! Men varför vaknar han inte efter ett tag igen när vi gett det? Andra gånger när vi lyckats förmedla trygghet genom ramsan eller dammsugaren så att han somnar gott så vaknar han ju ändå upp igen efter ett par timmar. Det gör han inte med alvedonen... Men jag håller med, alvedon är absolut inte en lösning! Men det sätter griller i huvudet på mig.
Han är ju påverkad av medicinen, tror att det kan spela in. Har han inte uppenbart ont eller väldigt hög feber skulle jag inte ge Alvedon, alltså aldrig "utifall att det beror på smärta att han skriker". Er son är ju numera rätt stor också, jag har svårt att tänka mig att han helt plötsligt får superont mitt i natten om han mår bra dagtid. Däremot är det lätt att skapa en vana som gör att han förväntar sig Alvedon eftersom det är vad han får om han fortsätter att skrika. Alltså det jag skrev sist - ramsan har inte fått den tyngd den kan ha eftersom den aldrig varit ert huvudsakliga alternativ. Och ramsar man funderandes på om man inte ska gå in och ge Alvedon så är det antagligen vad barnet tar till sig.
Nattisen1 skrev:En till fundering. Jag vet att man inte ska gå inte till det skrikande barnet men är det helt fel att gå in och snabbt lägga till rätta och därefter börja ramsa? Då ser jag att inget är fel (han har inte kräkts ner hela sängen, sängen står fortfarande på alla fyra ben och snutten ligger där den ska) och kan ramsa lugnt och säkert utanför sen.

Jag vet att man inte ska gå in för då lär man barnet att man kommer så fort det skriker och att man lär barnet att det är farligt i sängen (annars hade ju inte mamma kommit till undsättning). Men jag vet att jag hade känt mig tryggare om jag såg att allt var bra. Kan ju tillägga att det har hänt att vi inte gått in till honom utan ramsat utanför och sen gått in ändå efter en längre stund (eftersom det var hysteriskt) och då hade han kräkts ner hela sängen. Nu har jag svårt att släppa den tanken: "tänk om det hänt ngt?"
Jag har ju som sagt aldrig kurat och jag har gjort (och gör) precis som du beskriver. Jag går in direkt vid första skriket och kollar att allt är som det ska. Sen kan jag ramsa med övertygelse, säker på att allt är som det ska (förutom att ingen av oss sover :wink: ). Men, i vårt fall rör det sig om sällsynta uppvak - alltså ingen kursituation. Någon ramsdiskussion har vi inte haft på evigheter, eftersom de vanligtvis sover gott hela nätterna och vaknar de och ropar så beror det på någonting som behöver åtgärdas.

Om det är nödvändigt för dig att kolla att allt är som det ska för att sedan kunna ramsa helhjärtat så är mitt personliga råd att du går in, en gång och sen ramsar dig ut så fort som möjligt. Det är viktigt att du går in DIREKT, så att han inte hinner skrika upp sig. Och att du sen - om det är ramsan som gäller, där måste ni bestämma er, se mitt förra inlägg om att göra upp en plan - verkligen ramsar helhjärtat och ser till att få sista ordet.

Visst har ni läst på om ramsan, igen? Att det handlar om att skapa en dialog - alltså att svara barnet. Det handlar inte alltid om att "ge besked" och det handlar definitivt inte om att "få tyst på barnet", det handlar om att kommunicera med barnet och övertyga det om att ALL IS WELL (se Säkerhetskrönikan jag länkade till sist). Man måste alltså framför allt lyssna ordentligt så att den ramsa man ger som svar verkligen är ett svar, inte ett inlärt papegojrepeterande av någonting man läst i en bok.

Önskar er alla en god natt och en skön helg. Se till att ni får mycket utevistelse tillsammans, gärna kombinerat med social delaktighet så att sonen får känna sig riktigt oumbärlig och verkligt uppskattad. TACKA ordentligt. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Hoppas att natten varit lugn.
Sarisparis skrev:Om det är nödvändigt för dig att kolla att allt är som det ska för att sedan kunna ramsa helhjärtat så är mitt personliga råd att du går in, en gång och sen ramsar dig ut så fort som möjligt. Det är viktigt att du går in DIREKT, så att han inte hinner skrika upp sig. Och att du sen - om det är ramsan som gäller, där måste ni bestämma er, se mitt förra inlägg om att göra upp en plan - verkligen ramsar helhjärtat och ser till att få sista ordet.
Jag har tänkt lite på vad jag skrev här, jag glömde ju det kanske mest uppenbara. Om det är så att sonen vaknar varje natt, och att du går in varje natt, då blir det ju en vana. Han lär sig att när man vaknar kommer mamma.
Sarisparis skrev:Jag har ju som sagt aldrig kurat och jag har gjort (och gör) precis som du beskriver. Jag går in direkt vid första skriket och kollar att allt är som det ska. Sen kan jag ramsa med övertygelse, säker på att allt är som det ska (förutom att ingen av oss sover :wink: ). Men, i vårt fall rör det sig om sällsynta uppvak - alltså ingen kursituation. Någon ramsdiskussion har vi inte haft på evigheter, eftersom de vanligtvis sover gott hela nätterna och vaknar de och ropar så beror det på någonting som behöver åtgärdas.
Kanske på sin plats att utveckla även detta lite. När mina barn var mindre så var jag noga med att hålla koll på åt vilket håll vi var på väg. Så länge uppvaken glesade ut sig och sömnen stadigt förbättrades var jag inte rädd att gå in och kolla osv. Men anade jag att ett mönster av uppvak var på väg att få fäste lade jag större vikt vid att verkligen göra minsta möjliga och framför allt jobba på att ramsan fick den roll som är tänkt. Jag vill minnas att jag med Lillebror hade en period då han ofta vaknade vid midnatt och att jag då ramsade och sen körde Mozart, eller bara Mozart om det inte var direkta skrik utan bara gnöl som inte avtog nämnvärt.

Som jag sagt tidigare, ni måste fundera på hur ni vill göra. Kurar ni så är det mycket schysstare mot sonen att göra det tydligt (och så går det fortare att nå den sammanhållna nattsömnen :wink: ).

Ta vara på helgen nu för att prata ihop er och ta fram en plan. :thumbsup: Jag kommer inte att kunna kolla forumet förrän till veckan.

Trevlig helg :D
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

Hejsan :)

Hoppas du hade en fin helg!

Under helgen ändrade vi lite i rutinen och vi började istället gå in och lägga tillrätta för att därefter ramsa ut. Det kändes bra, jag kände mig lugnare och nätterna har känts bättre. Så här såg dom ut:

Natt mot lör:
Kl 22:16 La tillrätta, ramsade ut. Tyst på 1 minut.
Kl. 23:50 La tillrätta, ramsade ut. Behövdes ett par ramsomgångar utanför (som han lyssnade till!) och sov efter 20 min.
Kl. 02:22 La tillrätta, ramsade ut.Tyst på 1 minut.
Kl. 04:13 La tillrätta, ramsade ut. Behövdes en eller två ramsor utanför (som han lyssnade till igen!) och sov efter 10 min.
ca 6,00: Pangramsa utanför. Prat till och från till 7,00.

Natt mot sön:
Några minuters gnöl vid 02 som han löste själv och sen sov han till 06:06!! :D
Pangramsade utanför 06:06 och så var det prat till och från till 07.

Natten till idag:
23:12 La till rätta, ramsade ut. Tyst på 1 minut.
03:29 La till rätta, ramsade ut. Tyst på 1 minut.
05:10 La till rätta, ramsade ut. 05:45 satte vi på dammsugaren på låg nivå eftersom pappan skulle upp och vi ville inte han skulle höra att vi var vakna.

Så - en klar förbättring tycker jag i alla fall! Visserligen behöver vi gå in för att leverera den här tryggheten men det är skönt att slippa 45-60 minuters vakentid med skrik flera ggr mitt i natten och att han faktiskt börjar lyssna till ramsan :)

Har inte bestämt mig om vi ska börja köra ramsan utanför enbart eller fortsätta gå in och lägga till rätta ett tag till. Också osäker kring tidiga mornar. Pangramsa och låta honom prata till morgonen, dammsugaren eller Mozart...? Dammsugaren är ett säkert kort som tar bort ljud från andra som går upp tidigt och är sövande. Funderar på om han undrar vad som händer och blir piggare om vi börjar med Mozart helt plötsligt på morgonen... Känns äntligen som vi är på rätt väg i alla fall!
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Åh vad härligt att läsa din rapport! O:) Bra jobbat! =D>
Nattisen1 skrev:Under helgen ändrade vi lite i rutinen och vi började istället gå in och lägga tillrätta för att därefter ramsa ut. Det kändes bra, jag kände mig lugnare och nätterna har känts bättre.
Jag tror att hela nyckeln ligger i det du säger här: "jag kände mig lugnare". Det gäller att hitta ett sätt att själv finna lugnet, långt nere i maggropen, för att vara kapabel till att förmedla just detta nödvändiga lugn till sitt barn. Nu har du lyckats och nu vet du vilken känsla det rör sig om. Tappa inte bort den! [-X :lol:
Nattisen1 skrev:Natt mot lör:
Kl 22:16 La tillrätta, ramsade ut. Tyst på 1 minut.
Kl. 23:50 La tillrätta, ramsade ut. Behövdes ett par ramsomgångar utanför (som han lyssnade till!) och sov efter 20 min.
Kl. 02:22 La tillrätta, ramsade ut.Tyst på 1 minut.
Kl. 04:13 La tillrätta, ramsade ut. Behövdes en eller två ramsor utanför (som han lyssnade till igen!) och sov efter 10 min.
ca 6,00: Pangramsa utanför. Prat till och från till 7,00.
Här bröt ni mönstret: han lyssnade till ramsan. Vilket alltså betyder att du faktiskt nådde honom - att ni kommunicerade och att du lugnade honom trots att du inte var hos honom fysiskt. Kanonbra jobbat! =D>
Nattisen1 skrev:Så - en klar förbättring tycker jag i alla fall! Visserligen behöver vi gå in för att leverera den här tryggheten men det är skönt att slippa 45-60 minuters vakentid med skrik flera ggr mitt i natten och att han faktiskt börjar lyssna till ramsan :)
Ja, helt klart en klar förbättring, nu ska ni vara riktigt stolta! Och inte bara glada för att ni slipper upp till en timmes vakentid, men för att sonen nu faktiskt får sin sömn.
Nattisen1 skrev:Har inte bestämt mig om vi ska börja köra ramsan utanför enbart eller fortsätta gå in och lägga till rätta ett tag till
Det kan bara du veta. Nu vet du ju i alla fall hur det känns när ramsan tar och du "levererar tryggheten" (fantastisk formulering, den kan det hända att jag snor och återanvänder :wink: ), det gäller att hitta den känslan och stanna i den. Nu har ni ju chansen att verkligen sätta ramsan, så jag skulle nog luta åt att rekommendera att ni slutar att gå in och ramsar istället. En fråga, hur brukar läget vara när du går in och lägger tillrätta? Är det något som nödvändigtvis kräver din insats? Eller är det, i själva verket, du som behöver lugnas först så att du kan lugna honom sen? Om det "bara" är tillrättaläggning som krävs så kan ni ju öva på det dagtid. Lek med en docka eller ett mjukdjur, lägg i sängen för att sova, fixa fint med täcke osv och låt honom lägga både dockan och sig själv. Ta på täcke, lägga sig skönt, osv. Så att DU vet att han kan det, om han nu skulle vakna mitt i natten och du är rädd att täcket halkat av. Eller så bestämmer du dig för att ditt sätt är att gå in en gång och kolla läget, oavsett. Om inte du känner dig helt lugn är det svårt att förmedla lugnet till barnet.
Nattisen1 skrev:Också osäker kring tidiga mornar. Pangramsa och låta honom prata till morgonen, dammsugaren eller Mozart...? Dammsugaren är ett säkert kort som tar bort ljud från andra som går upp tidigt och är sövande. Funderar på om han undrar vad som händer och blir piggare om vi börjar med Mozart helt plötsligt på morgonen...
LIka lite som att det finns lag på att SHN-kura finns det lag på att använda sig av Mozart. Vaknar han tidigt varje morgon? Så länge han bara pratar och har sig (inte ledsen) skulle jag rösta för en enkel upplysningsramsa en gång och sen inget mer. Kanske öronproppar till er föräldrar? :wink: De riktiga skriken hör man i alla fall.
Nattisen1 skrev:Känns äntligen som vi är på rätt väg i alla fall!
Definitivt :thumbsup: Se nu till att hålla kvar den här trygga känslan som gör att du kan leverera trygghet så är ni snart i hamn. :D
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

Sarisparis skrev:Nu vet du ju i alla fall hur det känns när ramsan tar och du "levererar tryggheten" (fantastisk formulering, den kan det hända att jag snor och återanvänder )
Gör det! :D

I natt vaknade han vid 01,40 och tystnade efter 1-2 ramsor. Vaknade igen vid 02-tiden och somnade om efter 20 minuter och några fler ramsor. Lyckades inte vara lika övertygande i natt när jag inte gick in men kände ändå att ramsan tog bättre än tidigare. Sen sov han till 06:30 :D
Ännu ett bevis om att vi är på rätt väg!!
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D> :D =D>
Nattisen1 skrev:Ännu ett bevis om att vi är på rätt väg!!
Verkligen! :D

Var nu riktigt stolta över er själva och VÅRDA detta ordentligt! Det är lätt att tänka att nu är problemen ur världen och så halkar man sakta tillbaka in i gamla mönster.

LÄXA 8)
Nattisen1 skrev:Nu har jag även skrivit ut texten i dina två länkar så både jag och mannen kan läsa på lite till.
:arrow: Tejpa upp detta på toaväggen eller något annat bra ställe så att ni håller detta i huvudet.

:idea: Och ha så kul med sonen på kvällarna! En annan fördel med förbättrad sömn är ju att man det blir så mycket enklare att ha kul ihop. Njut av det, de där småbarnsgurgelskratten finns inte för alltid. :P

Återigen, KANONBRA jobbat, jag är verkligen glad för er skull. :D
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

Heej,

Vill bara berätta att lillebror sov från 19-06,30 natten till igår och 19-06,00 natten till idag :D :D :D

Ha en skön helg, det tänker jag ha! :)
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "