Tröttis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tröttis

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Hm, det där med bajs och matbehov har jag ingen aning om men spontant tror jag inte det säger så mycket om hunger eller inte hunger, en del bebisar verkar bajsa på natten och andra inte...

Hur är hans nattliga uppvak? Är han trött/sur/grinig eller pigg och jollrar som om han vore utsövd? Har du KOLSVART i rummet :?:

Äter han bra på morgonen eller verkar han "mätt"?
Hur är han på dagarna? Pigg, glad, alert, trött, grinig? Du läser ju av honom allra bäst och känner om han skulle klara mindre sömn eller inte. Spontant tror jag inte riktigt att det är där skon klämmer... :wink: Men jag kan ju ha fel.

Standardtips för att undvika tidiga morgonuppvak är mat, mera mat och ännu mera mat på dagarna, Beckmörkt i rummet (kan inte nog poängteras!), och faktiskt att lägga 15-30 min tidigare på kvällen! Övertrötthet på kvällen ger sämre nattsömn medan det faktiskt verkar vara så att tidigare läggning ger bättre sömn ända till morgonen!! Värt att testa!

Jag förstår om du är orolig över magen och jag vet ju inte hur din plutt kommer reagera men personligen tycker jag att min son blev BÄTTRE i magen när vi började med lite fast föda. Varning dock för gluten i välling/gröt när du väljer att börja eftersom det snabbt blir för stora mängder för små känsliga magar.

Det var de tips jag kunde tänka på nu...

Lycka till!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
JNL
Inlägg: 125
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 10:55

Re: Tröttis

Inlägg av JNL »

Har satt upp ett datum för kurning nu om ca 2v, då han blir 5mån!
Nätterna går fortfarande så där, men känns mest som de är uppvak och inte hunger som väcker han.

De jag tycker är svårast med kurning är schemat! så vill gärna ha lite tips/förslag på hur jag kan göra schemat.
lite hållpunkter
:arrow: Vill han natt 19-7
:arrow: är en morgon trött kille som oftast sover frukost efter 11/2tim.
:arrow: vid 11är de hämting på dagis och vid 14 möter vi skolbussen

förslag någon :?: :D
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tröttis

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

I översikten, som är ett hett lästips och finns bland favoriterna, står det så här:

**********
5-6 månader:
**********
(15 tim sömn / 9 tim vaken)
Nytt schema!
Schemat ska innehålla:
- 15 tim sömn totalt
- 3-4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 45 min (dvs äta inom 45 min.)
- 2/3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)

Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim

Eller: (sovtid 15 tim 5 min)
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!


Jag har själv en tröttis och vi kör 12-45-2-20 (sovtider alltså). Dock är min son 6,5 månader nu...så din kille behöver nog lite mer sömn ändå. Det är svårt att råda ngn om schema när man aldrig har träffat bebisen men jag skulle rekommendera 3 lurar och det kanske skulle kunna se ut ungefär som i andra exemplet ovan? Lägg maten så nära långluren som möjligt. Om han behöver mer sömn så lägger du honom förslagsvis lite tidigare (max 15 min) tills han vuxit in i det. Och på em kan han kanske behöva 45 min fortfarande, det känner du bäst själv. Blir det för mycket sömn så brukar det märkas på något sätt, typ babbliga skarvar och en uppenbart "pigg" kille som inte alls kan sova långlur ordentligt, fick vi när det var dags att korta em-luren.

Men du borde nog ha en tråd inne på kurforum, om du inte redan har det? De är kur-experter och det är mycket möjligt att de också vill ge synpunkter på schemat!!!

Eller vad säger ni andra?

Lycka till!

/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"